[WN] Western dressage en sporen....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Re: Western dressage en sporen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 17:54

Laat maar, maar blijkbaar "you do take offence" ..........kom een keer met Jeff praten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 18:00

Offence is ook weer zoiets, ;) ik vind het vooral fascinerend om te zien hoe enorm groot het verschil tussen theorie en praktijk soms is, en hoe dat verschil dan weggepoetst wordt met 'filosofie' of 'dat moet je in een persoonlijk gesprek ervaren, want het is zo niet uit te leggen'.
Een beetje zoals de nh fanaten die claimen dat zonder hoofdstel rijden altijd beter is voor hun paard - en volledig blind zijn voor de biomechanica van de akelig sterrenkijkende paarden onder hun kont.
Of dat bitloos altijd beter is en met horizontaal getrokken hackamore scharen hun rondjes draven want omdat het bitloos is is er geen hefboomeffect.
Van mij mag je het allemaal ontkennen, maar dat betekent niet dat het er niet gewoon nog steeds is. Ik zou het zonde vinden als door een paar ongelukkige uitspraken van jouw kant anderen ineens ook gaan denken dat een spade bit geen hefboomwerking kent en dus minder scherp is dan een trensbit. Maar dat neemt niet weg dat jij persoonlijk mag geloven wat je wilt; of dat nou waarheid is of filosofie. :)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 18:20

Binnekort komt Jeff zijn boek uit over de bitten, kan je het daar lezen. Boeken en DVD's over gebruik van de bosal zijn er al, ook interessant :o

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 18:25

ElCid schreef:
Binnekort komt Jeff zijn boek uit over de bitten, kan je het daar lezen. Boeken en DVD's over gebruik van de bosal zijn er al, ook interessant :o

Ik denk ook niet dat een spade slecht is, het komt me over als een zeer duidelijk communicatiemiddel.

Maar dat het een hefboom is is gewoon natuurkundig de enige manier om ernaar te kijken, wat je kijk er verder ook op is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 18:30

Precies dat wou ik ook zeggen, alleen ik had daar wat meer woorden voor nodig. :o

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 18:36

Uiteindelijk is ieder bit met scharen er aan er een die hefboomwerking kan hebben. De scherpte van het bit zit altijd in de hand van de ruiter. Een enkelgebroken trens heeft zijn 'pijnpunt' op gehemelte en lagen. Ee. Dubbelgebroken trens op tong en lagen. Een ongebroken trens op lagen en tong. Een spade en een shank hebben de werking zowel achter de oren als op de lagen en afhankelijk van t mondstuk op tong, gehemelte of geen van beide. Een echt goede ruiter zal met geen van de bitten zijn paard pijn doen. Maar te stellen dat een trens voor het paard hetzelfde voelt als wat jij in je hand hebt, daar durf ik ook van te stellen dat dat niet zo is.

Maar voor je zover bent dat je met een bit dat hefboomwerking heeft, kunt rijden, moet je wel heel veel 'soft feel' al in je vingers hebben.
Daarom mijn voorkeur voor een bosal in training: de release is heel snel. Het neusstuk bij een normale bosal is breed genoeg om geen echt puntbelasting de creeren, en in principe is het het gewicht dat het werkt doet door het kantelen van de bosal bij aanname van de teugel.

Een sidepull geeft hele simpele hulpen en is voor veel ruiters misschien wel de veiligste keuze.

En bij iedere trainer (ook als je die goeroe wilt noemen: ieder zijn keuze, voor mij zijn ze allemaal gewoon trainer en pak ik mee wat ik zinvol vind) mag je altijd je vraagtekens houden. Graag zelfs. Klakkeloos aannemen wat een ander zegt, maakt die ander tot goeroe. Met de ander in dialoog gaan over waar voor joueen verbeterpunt zit, maakt jou dan weer een trainer ipv een goeroe-volger of sec ruiter. Die keuze mag ieder voor zich maken :)

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 18:39

Excuses voor de vele typefouten. Typen op een ipad is lastig :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 19:14

Skippy01 schreef:
Uiteindelijk is ieder bit met scharen er aan er een die hefboomwerking kan hebben. De scherpte van het bit zit altijd in de hand van de ruiter. Een enkelgebroken trens heeft zijn 'pijnpunt' op gehemelte en lagen. Ee. Dubbelgebroken trens op tong en lagen. Een ongebroken trens op lagen en tong. Een spade en een shank hebben de werking zowel achter de oren als op de lagen en afhankelijk van t mondstuk op tong, gehemelte of geen van beide. Een echt goede ruiter zal met geen van de bitten zijn paard pijn doen. Maar te stellen dat een trens voor het paard hetzelfde voelt als wat jij in je hand hebt, daar durf ik ook van te stellen dat dat niet zo is.

Het paard voelt inderdaad niet hetzelfde als de ruiter, daarvoor verschillen handen en monden teveel van elkaar. ;)
Wat wél zo is, is dat het paard met bijvoorbeeld een ongebroken trensbit precies evenveel druk voelt als de ruiter, wanneer een van beiden de teugels aanneemt. Hoe die druk de mond beinvloedt en over hoeveel cm mond die verdeeld wordt is afhankelijk van de vorm van het mondstuk, maar de hoeveelheid druk (lees anders kracht) is aan beide kanten precies hetzelfde. Dat is gewoon natuurkunde.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 19:21

xyzutu2 schreef:
Skippy01 schreef:

Het paard voelt inderdaad niet hetzelfde als de ruiter, daarvoor verschillen handen en monden teveel van elkaar. ;)
Wat wél zo is, is dat het paard met bijvoorbeeld een ongebroken trensbit precies evenveel druk voelt als de ruiter, wanneer een van beiden de teugels aanneemt. Hoe die druk de mond beinvloedt en over hoeveel cm mond die verdeeld wordt is afhankelijk van de vorm van het mondstuk, maar de hoeveelheid druk (lees anders kracht) is aan beide kanten precies hetzelfde. Dat is gewoon natuurkunde.

Ik snap wat je bedoelt: een rechte lijn zonder hefboom geeft evenredige druk. De ervaring in de mond zal voor het paard alleen meer invasief zijn dan de ervaring in de hand voor de ruiter is. Die nuance is wel belangrijk, voordat ruiters denken dat trekken dus niet zo erg kan zijn, want het doet in hun hand toch ook geen pijn... ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 19:25

... helaas weten de meeste ruiters ook niet van zichzelf dat ze 3 tot 12 kilo trekkracht per hand uitoefenen. De meesten hebben naast natuurkunde ook wiskunde overgeslagen en snappen niet dat het paard dan dus 6 tot 24 kilo op zijn tong en tandvlees heeft rusten.
Maar goed, dat is off topic.
Terug naar western/cowboy dressage en vaquero riding en alle tools die daarbij horen! :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 19:30

Ik lees dit topic al een poosje mee en wil even zeggen dat ik het een erg tof topic vind! :)

johanna29

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 20:46

Misschien een domme vraag maar waarom gebruik je eigenlijk een spade bit, traditie??

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 21:07

Ik vind het ook een interessant topic, vooral omdat ik het spade bit en de filosofie eromheen fascinerend vindt.

Overigens snap ik de discussie wel een beetje over het wel of niet hefboomwerking hebbend. Tuurlijk heeft elk bit met scharen hefboom werking, dat is idd simpele natuurkunde, maar tegelijkertijd is dit bit qua gebruik juist niet bedoeld als hefboom bit als ik het goed begrepen heb.
Waar je bij een shank bit toch wel vaak ziet dat er behoorlijk contact word gemaakt, zelfs eraan trekken zie ik vaak, is dit bij een spade absoluut not done.
Het paard moet juist contact zoeken (dit itt een normale shank) en de ruiter werkt met kleine signalen die het paard door de onderdelen van het bit voelt en daar zo goed op kan reageren. Het is niet gebaseerd op angst voor contact en het willen vermijden ervan. Zie ook het andere topic over de video van clinton anderson een 'moderne' wedstrijd trainer die zijn paard juist leert dat het bit pijn doet (voor goed effect hangt er daarom ook een pittig bitje in) en dat contact daarmee vermeden moet worden, slecht gedrag leid tot contact met het bit en dus pijn, bij goed gedrag wordt je met rust gelaten en doet het bit geen pijn. Eigenlijk het tegenovergestelde van de spade filosofie, als ik het goed heb begrepen tenminste :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 21:19

Ik sta ook helemaal achter de filosfie achter het spade bit (en elke andere filosofie van microhulpen bij welk bit dan ook), maar zoals je zelf al zegt: zodra je ook maar iets met dit bit doet dan krijg je een hefboomeffect, stomweg omdat het een hefboombit is.

Wat trouwens wel interessant is ter vergelijking is dat Linda Tellington Jones die zelf dit bit ontworpen heeft:
Afbeelding
vindt dat dit bit ook als je alleen met stangteugel rijdt zachter voor het paard is dan een trens, juist omdat haar bit met een loshangende curbstrap/chain (hoeft dus niet per se een ketting te zijn) rijdt.

Haar punt: omdat trensen zo 1 op 1 inwerken wordt elke beweging van de ruiterhand direct door het paard in de mond gevoeld. Aangezien haar bit met losse curb strap gereden wordt kun je de shanks best wel een eindje optillen voordat de curb strap 'aan' komt te staan en het bit zijn hefboomfase ingaat. Zij vindt dit bit met stangteugel en losse kinriem dus prettiger voor het paard dan gewoon een trens, omdat hier een hele hoop ruiterhandruis voor het paard verdwijnt doordat dei ruisdruk wel de stang wat optilt (en dat voelt het paard wel, de lift van het mondstuk), maar er verder geen druk op het mondstuk of de kinriem komt te staan totdat de kinriem strak staat.
Ik vond dat ook wel een interessante theorie. Punt blijft natuurlijk wel dat zodra de curb strap strak staat (bij haar is daar dus best wat ruimte, bij de spade bit gebeurt dat meteen aangezien de curbstrap daar al strak hoort te zitten) gaat het hefboommechanisme weer van start en komt elke gram die je in je hand voelt 3 tot 5x zo hard aan in de mond van het paard.
Alleen geeft de optoming van LTJ met losse kinriem het paard in haar woorden de tijd om de directe druk/hefboomfase te vermijden door al op het optillen van de teugel/stang te reageren, dus voordat de hefboomfase begint. Bij een strakke curb strap voelt het paard meteen de hefboomdruk op kin en lagen, en bij een trensbit voelt hij de handbeweging ook meteen in de vorm van druk.

Ik vond dat ook wel een interessante filosofie omdat deze observaties niet geheimzinnig doen maar gewoon overeenkomen met de natuurkundige werking, maar het de werking van het bit net van een andere kant belicht.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 22:37

Voor mij klinkt een lossere curb strap persoonlijk logischer: je geeft het paard een kans te reageren voor de hefboomwerking echt optreedt. Aan de andere kant snap ik ook de theorie dat als je de teugels maar milimeters beweegt, je geen angst hoeft te hebben voor de hefboomwerking.

Maar ja, dan blijft het punt voor mij: hoe train je dan een jong paard? Want een paard moet leren wat er bedoeld wordt. En dan vind ik een spade daar echt te scherp voor. En het bit van LTJ ook. De combinatie van een bosal en een zo minimaal invasief mogelijk bit heeft dan mijn voorkeur: je kunt een heel jong paard dat moet leren niet vertellen dat hij dat ineens op milimeterwerk moet snappen, zonder hem met enige angst of afkeer van het bit te trainen. Hoewel ik dan wel weer een beetje een NH-muts ben, en vind dat het ook best zonder bit zou moeten kunnen - zonder daarbij bitten af te schrijven als middelen van de duivel. Biomechanisch en biodynamisch correct is bij alles het belangrijkste voor mij, dus geen sterrenkijkers of peanutrollers. Ultieme situatie is dat je dat 100% op gewichtshulpen kan doen, en dus hoofdstelloos. De realiteit leert dat daar zoveel jaren training aan vooraf gaan, dat er zeker wel een communicatiemiddel met het hoofd nodig is in de opbouwjaren naar perfecte communicatie toe.

En de situatie met meneer anderson wordt steeds slechter lijkt het wel. Ik kan helaas niet altijd de drang onderdrukken om op fb op hem te reageren 'I hope you have checked your horse physically before saying that his behaviour is a sign of a lack of respect'. Soms MOET ik dat even zeggen. De beste man staat in de states en down under bekend als redelijk NH, maar zacht is hij zeker niet... Het is meer en meer show, flashy, fysiek incorrect. Ieder zijn keuze, nogmaals.

Mijn grote 'probleem' met direct van bosal richting spade gaan, ook al zit daar een tussenfase in, is dat de bosal de teugels aan de onderzijde heeft, en de druk van buiten komt. Een spade heeft een hefboom. Waar haal je dan de correcte stelling vandaan? Dat is voor mij waarom ik kijk naar trensbitten, dan kan ik makkelijk laten volgen. Dat kan ik ook met een cavesson/ kaptoom of sidepull. Een bosal gaat niet de bovenkaak bewegen in correct gestelde richting, terwijl biomechanisch de bovenkaak wel mee zal moeten. Ik stel mezelf die vraag geregeld, en ik kan daar nog altijd voor mezelf geen sluitend antwoord op geven. Het zal zoals alles per paard en per ruiter en situatie verschillend zijn natuurlijk... Er is niet één juist antwoord... En de zoektocht naar waar ik 100% achter kan staan zal een levenslange zijn, denk ik.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 23:12

let op:

een hefboomwerking kan wel degelijk ontstaan als de kinstrap aanligt, vanzelfsprekend, en dit onderkent jeff ook, maar hij zegt dat je niet zo veel met je hand mag doen dat het daar toe komt... dwz een bit dat daar niet voor is bedoelt.

maw 'it does not' wordt hier gebruikt als uitdrukking voor 'niet daarvoor bedoelt' lees goed de context.

Ik ben het er wel mee eens dat het wat ongelukkig is en vooral in vertaling, omdat je dat heel verkeerd zou kunnen begrijpen, maar de strekking snijdt wel hout. de text is in omgang in amerika hoe die taal wordt gebruikt, vandaar.

ik ken de beste man heel goed, hij heeft mijn paarden altijd met zeer veel respect gereden en natuurlijk is er altijd ergens wel een verbeterpunt te noemen, maar dat hij spanning erin rijdt heb ik nog nooit meegemaakt, en ook niet al de paarden die hij in Bückeburg in mijn bijzijn heeft gereden.

hij is heel voorzichtig met zijn hand, en probeert dat ook te verbreiden.

het beginnen van een bosal, en dan via verschillende bosals naar een bit is toch totaal de standaard bij Jeff, en hij verbreidt absoluut niet dat je 'gewoon maar elk paard op een spadebit mot inrijden' dat is gewoon onzin.

en wat stelling aangaat: dat kunnen paarden ook op een neckring... je kunt een paard gewoon leren om de buiging te volgen, dat hoeft helemaal neit voor naar achter.

een trens geeft daar niet inherent een betere mogelijkheid dan een stangemondstuk, dat is ook gewoon niet de practijk, vooral als je ziet hoe paarden een trens in hun mond houden. (asymetrisch)

stelling met de bosal is heel goed mogelijk omdat je ook heel subtiel en vreindelijk op de wangen van het paard kan werken, en juist dat is een mooi gegeven. niet alleen jeff doet dat, overigens.

stelling is absoluut niet de perogative van de trens, in tegendeel zelfs.

Overigens zijn de observaties van tellington jones ook te vinden in oude meesters zoals Löyeneysen uit ca 1610 ofzo. o.a.... guérinière heeft het er ook over....

het automatisme om spade bits alleen als martelwerktuigen te zien is gewoon niet correct en een correct gebruik is een genot om te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 23:35

Airnt schreef:
let op:

een hefboomwerking kan wel degelijk ontstaan als de kinstrap aanligt, vanzelfsprekend, en dit onderkent jeff ook, maar hij zegt dat je niet zo veel met je hand mag doen dat het daar toe komt... dwz een bit dat daar niet voor is bedoelt.

Dat is wel duidelijk. Het punt is alleen dat in de meeste video's en in bijvoorbeeld de koeienpraktijk de chinstrap wel degelijk her en der aan komt te liggen. Het is niet de bedoeling van de ruiter, maar het paard koopt niets voor bedoelingen; die probeert het bijbehorende (lichte) notenkrakereffect vooral te vermijden.
Hetzelfde geldt voor het Vaquero spoorgebruik: ook daarbij is het niet de bedoeling dat het paard zich daadwerkelijk geprikt voelt maar ze alleen tegen de buik gelegd worden, maar kijk je eens naar een koeienclinic of een andere spelvorm in het heetst van de strijd, dan zie je ook bij de toppers van de Vaquerowereld nog steeds veel protestgezwiep met de staart (protestgezwiep = protest van het paard op een been/spoorhulp in de vorm van een staartzwiep direct naar de spoor/het been dat te harde druk uitoefent - dat staartgezwiep gaat dus ritmisch mee met de hulpen (heel typisch bij aanspringen in galop en naar het binnenbeen op de volte/schouder binnenwaarts en naar het buitenbeen tijdens travers/renvers) en dus iets anders dan random gezwiep naar vliegen ;) ). Het is niet de bedoeling, maar het paard voelt het wel.

Citaat:
het beginnen van een bosal, en dan via verschillende bosals naar een bit is toch totaal de standaard bij Jeff, en hij verbreidt absoluut niet dat je 'gewoon maar elk paard op een spadebit mot inrijden' dat is gewoon onzin.

Ik weet niet op welke onzin je hier precies zinspeelt, maar gelukkig is iedereen het hier in dit topic op dit punt helemaal met de beste man eens. ;)

Wat trouwens wel interessant is is dat men in de western wereld ook een soort tussenfase hebben gevonden voor het 'aankondigen' van een trenshulp: waar LTJ de ruimte van de chinstrap gebruikt om het paard er met het bijbehorende optillen van het mondstuk ervoor te 'waarschuwen' dat er echte teugeldruk zou kunnen volgen (via de hefboomwerking op de lagen) als er niet wordt gereageerd, wordt voor die aankondiging bij een trensbit gebruik gemaakt van slobbers, leren flappen tussen de bitring en de daadwerkelijke teugel.
Normaalgesproken als je teugels in een boogje hangen dan voelt het paard de teugel pas als hij 'strak' staat: met slobbers tussen teugel en bit voelt het paard het verschuiven en ook iets optillen van de slobber aan de bitring voordat de teugel 'strak' staat. Op die manier kun je je paard leren om ook op een trenshulp te reageren voordat de trenshulp 'direct' bij het mondstuk aankomt.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 01:00

Het gaat mij dan voor de stelling niet zozeer om de gebroken mondstukken vd trens, maar juist om het kunnen volgen vd rechtstreekse lijn van hand naar mond - wat met een bit met wat voor hefboom dan ook, spade of western shank, nooit het geval is. Dat heeft m.i. dan weer niets te maken met van voor naar achter rijden ipv van achter naar voor (ik zou niet weten waarom van voor naar achter ooit een optie zou zijn). Het gaat mij er ook niet om of het op een nekring al dan niet mogelijk is om stelling te rijden, want ik weet dat het kan. Het gaat mij om het aanleren van eea.

Ik heb genoeg paarden op weinig tuig gereden om te weten dat het op allerlei (gebrek aan) tuigage mogelijk is stelling te hebben. Het gaat mij om het aanleren van een frame dat er niet alleen gesteld uitziet - dat lukt me op een bosal best, net zoals op willekeurig welk ander stuk tuig waarschijnlijk - maar een frame dat biomechianisch correct gesteld is vanuit het juiste stukje paard. Al in het begin vh topic heb ik aangegeven dat het uiteindelijke plaatje me worst kan wezen als het niet klopt met de stukjes paard die het plaatje vormen.

Het komt nu hier op mij over of enkelen er alles aan willen doen om toch de trens vooral als het martelwerktuig neer te zetten ten faveure van bijv de spade, en dat lijkt mij allerminst correct - zeker in handen vd gemiddelde ruiter, en dat zijn we toch, op uitzonderingen na, eigenlijk allemaal. Dat men de enkelgebroken trens of zelfs de dubbelgebroken trens hiermee bedoelt als relatief onduidelijk, kan ik nog begrijpen - hoewel ik net als met de spade blijf herhalen dat de ruiterhand de impact vd hulp bepaalt en de ruiter-paard combi het gebruik van het materiaal. maar een ongebroken trens is een heel andere qua inwerking weer en die ligt stabiel in de mond én geeft een rechtstreekse verbinding met de paardenmond, waardoor het volgen vd open hand voor mij een redelijk ongecompliceerde aangelegenheid wordt voor het paard...

Laten we vooral niet vergeten dat uiteindelijk ieder stukje tuig en iedere 'school' die we aanhangen ooit ontwikkeld is om het werken met t paard om welke reden dan ook gemakkelijker voor de ruiter te maken, waarmee we uiteindelijk allemaal hetzelfde streven hebben of denken te hebben. En toch hebben we daar met zijn allen alles van nekring tot stang&trens voor bedacht...
En in dat kader blijft het een kwestie van waar kun je zélf achterstaan - een andere mening daarbij respecterend - en waar kun je zelf de communicatie met je paard het beste op voeren. Voor MIJ is daar nog geen eenduidig materiaal voor gevonden, maar chapeau voor wie dat wel al voor zichzelf en zijn of haar paard gevonden heeft! Nog meer chapeau voor wiens paarden zo eensgezind zijn dat hij/zij al zijn paarden op een en hetzelfde stuk tuig correct gereden krijgt. Mij is het met een scala aan diversiteit in trainingspaarden/ lesklanten nog niet gelukt om een 'one size fits all' toe te kunnen passen. Van een paard dat denkt dat bosals de duivel zijn en alleen reageert - op dit moment - op een enkelgebroken trensje, tot een paard dat pas op een sidepull de hand van zijn eigenaar begreep, ik heb ze ertussen... De combinatie bepaalt uiteindelijk voor mij het gebruikte materiaal :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 01:14

... en dan blijkt Linda Tellington Jones gelijk te hebben en ik niet. :+
Bij haar stangbitten zonder tonglepel zorgt de lange kinketting er inderdaad voor dat het een tijdje duurt voor de hefboomwerking tussen teugel, mondstuk en (tegen die tijd aangetrokken) kinriem in werking treedt.

Het spade bit is echter zo gemaakt dat het bit in ruststand van het paardenhoofd met de lepel tegen het gehemeltje rust. De bitmakers maken hier namelijk gebruik van nog een natuurlijk truukje, namelijk de pendel: als je onderaan een touwtje een gewichtje hangt, dan blijft het touwtje verticaal hangen. Spade bitten zijn zo zwaar (500-1000 gram), niet omdat vaquero's hun paard zo graag een whiplash bezorgen ;) maar omdat als je het grootste gewicht onderaan het mondstuk laat hangen, het pendel-effect ervoor zorgt dat de schaar altijd verticaal wil hangen. Aangezien een paardenhoofd altijd met de neus iets voor de wil hangen in rust (en training), betekent dat dus dat de verticaal staande lepel altijd tegen de ribbels van het gehemelte rust (dat is ook waarom zo'n bit zonder hoofdstel in de mond kan blijven hangen, het gewicht van de onderhelft van de schaar wil verticaal blijven en dus duwt bij een normale hoofdhouding het mondstuk naar achteren op de tong/lagen en de lepel hoog in het paardenhoofd naar voren tegen het gehemelte.
Met zo'n optoming staat de lepel dus wél altijd al aan en dat specifieke hefboommechanisme ook.

Dus ook als de mondstuk-kinketting hefboom nog niet aan staat, zorgt teugeldruk al wel meteen voor drukversterking via de mondstuk-lepel hefboom omdat die al die tijd door het neus-voor-de-loodlijn-en-bit-op-de-loodlijn mechanisme al aan stond.

Airnt schreef:
Overigens zijn de observaties van tellington jones ook te vinden in oude meesters zoals Löyeneysen uit ca 1610 ofzo. o.a.... guérinière heeft het er ook over....

Waar schrijft Gueriniere dat precies? Mag ook per pb als het teveel off topic wordt. ;)
Als ik even een korte scan doe dan ontbreken tonglepels bij Gueriniere volledig (er worden alleen stangbitten met ongebroken, gebroken mondstukken en mondstukken met tongboog beschreven, waarbij gebroken mondstukken volgens de Vaquero rijstijl juist absoluut niet mogen) en er wordt weliswaar gebruik gemaakt van een kinketting die netjes moet passen/liggen, maar volgens mij legt hij nergens het mechanisme uit van uitgestelde hefboomwerking bij een langere kinriem en dat je dat zowel als voordeel (zie LTJ) als als nadeel (zie vaqueros) kunt beschouwen, afhankelijk van je rijsijl.
Ik heb hier de 2e druk van de folio editie liggen en heb die net snel even uit de kast getrokken, maar misschien lees ik eroverheen of staat het anders in jouw druk?

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 03:27

Wat een ontzettend interessante discussie, zelfs in de nacht nog :)

Ik leer meer en meer, bedankt!

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 06:29

xyzutu2 schreef:
... en dan blijkt Linda Tellington Jones gelijk te hebben en ik niet. :+
Bij haar stangbitten zonder tonglepel zorgt de lange kinketting er inderdaad voor dat het een tijdje duurt voor de hefboomwerking tussen teugel, mondstuk en (tegen die tijd aangetrokken) kinriem in werking treedt.

Het spade bit is echter zo gemaakt dat het bit in ruststand van het paardenhoofd met de lepel tegen het gehemeltje rust. De bitmakers maken hier namelijk gebruik van nog een natuurlijk truukje, namelijk de pendel: als je onderaan een touwtje een gewichtje hangt, dan blijft het touwtje verticaal hangen. Spade bitten zijn zo zwaar (500-1000 gram), niet omdat vaquero's hun paard zo graag een whiplash bezorgen ;) maar omdat als je het grootste gewicht onderaan het mondstuk laat hangen, het pendel-effect ervoor zorgt dat de schaar altijd verticaal wil hangen. Aangezien een paardenhoofd altijd met de neus iets voor de wil hangen in rust (en training), betekent dat dus dat de verticaal staande lepel altijd tegen de ribbels van het gehemelte rust (dat is ook waarom zo'n bit zonder hoofdstel in de mond kan blijven hangen, het gewicht van de onderhelft van de schaar wil verticaal blijven en dus duwt bij een normale hoofdhouding het mondstuk naar achteren op de tong/lagen en de lepel hoog in het paardenhoofd naar voren tegen het gehemelte.
Met zo'n optoming staat de lepel dus wél altijd al aan en dat specifieke hefboommechanisme ook.

Dus ook als de mondstuk-kinketting hefboom nog niet aan staat, zorgt teugeldruk al wel meteen voor drukversterking via de mondstuk-lepel hefboom omdat die al die tijd door het neus-voor-de-loodlijn-en-bit-op-de-loodlijn mechanisme al aan stond.

Airnt schreef:

Waar schrijft Gueriniere dat precies? Mag ook per pb als het teveel off topic wordt. ;)
Als ik even een korte scan doe dan ontbreken tonglepels bij Gueriniere volledig (er worden alleen stangbitten met ongebroken, gebroken mondstukken en mondstukken met tongboog beschreven, waarbij gebroken mondstukken volgens de Vaquero rijstijl juist absoluut niet mogen) en er wordt weliswaar gebruik gemaakt van een kinketting die netjes moet passen/liggen, maar volgens mij legt hij nergens het mechanisme uit van uitgestelde hefboomwerking bij een langere kinriem en dat je dat zowel als voordeel (zie LTJ) als als nadeel (zie vaqueros) kunt beschouwen, afhankelijk van je rijsijl.
Ik heb hier de 2e druk van de folio editie liggen en heb die net snel even uit de kast getrokken, maar misschien lees ik eroverheen of staat het anders in jouw druk?

Als het inderdaad zo is dat de hefboomwerking van de spade altijd 'aan' staat, zelfs in rust, en aanligt tegen het gehemelte, dan is voor mijzelf de reden waarom ik dat bit 'eng' vind, daarmee bevestigd. Geen enkel bit zou voor mij tegen het gehemelte moeten komen in rust. De logica zal er allicht zijn, maar voor mij ontneem je daarmee het soft feel principe nou juist... (nogmaals: voor mij, tot het tegendeel natuurkundig en fysiologisch bewezen is ;) )
Ik kan me met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat dat prettig is (en nee, het lijkt me eigenlijk ook niet zo prettig om zodra een bit in je mond ligt, de druk op mijn lagen of tong te hebben. is de logica achter het spade bit dan dat het deze druk evenredig verdeelt over alle stukjes paardenmond?)

Overigens is het gewicht op zichzelf al wel een redelijk hekel punt natuurlijk: niet vanuit whiplash oogpunt, maar omdat als je op je paard zit en je hoofd niet recht houdt maar vóór je schouders laat komen, bijv omdat je naar beneden kijkt met je hoofd ipv met alleen je ogen, de hogere belasting bij minimale kanteling van het hoofd al best wel flink is (de exacte cijfers zijn er wel, maar kan ik zo even niet reproduceren). Datzelfde geldt dan logischerwijs voor de werking van het bit. Hoe zwaarder, hoe meer impact de hefboom dan ook heeft, lijkt me? Deze hefboom zal dan net zo werken als ons eigen lijf op het paard werkt? Een beetje uit balans brengen van het ruiterlijf (of in dit geval het middel met hefboomwerking), en het hele paard kan uit balans raken vanwege de vermenigvuldiging van krachten?

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-16 07:31

Misschien stomme vraag... maar waar baseert zich die "traditie " achter bvb het spade bit?
Ik las hier boven ergens dat een vaquero paard minimaal 10 is voor dat die met het spade gereden wordt (of ik heb het verkeerd begrepen )
Maar vroeger had men toch überhaupt niet die tijd om een paard zo lang op te leiden. Paarden waren nodig om te verplaatsen om koeien te drijven en vangen, dus een gebruiksvoorwerp. Was dan niet de achterliggende gedachte een bit te hebben dat in geval van situatie gewoon zo inwerkt dat een paard niet anders kan als reageren (en dan op de punt) ?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 07:43

sasja0705 schreef:
Misschien stomme vraag... maar waar baseert zich die "traditie " achter bvb het spade bit?
Ik las hier boven ergens dat een vaquero paard minimaal 10 is voor dat die met het spade gereden wordt (of ik heb het verkeerd begrepen )
Maar vroeger had men toch überhaupt niet die tijd om een paard zo lang op te leiden. Paarden waren nodig om te verplaatsen om koeien te drijven en vangen, dus een gebruiksvoorwerp. Was dan niet de achterliggende gedachte een bit te hebben dat in geval van situatie gewoon zo inwerkt dat een paard niet anders kan als reageren (en dan op de punt) ?

Kom naar de clinic, dan hoor je het vanzelf ;) .
Er is een groot verschil tussen de Californische rijstijl en de Texaanse........de Californios hadden:
a. tijd
b. weinig geld
c. werkte vaak bij 1 baas met hun eigen paard terwijl de Texanen ( en dan doel ik meer op de rijstijl dan op de staat) van baas tot baas zwierven en geen eigen paard hadden.
d. om bovenstaande reden leiden de meeste Californios hun paard zelf op en deden dat met een stukje trots en wilden een "mooi" en perfect gereden paard creëren; dat lukt niet in een paar maanden ;) , dus werd het een lang opleidingstraject en geen africhting. Dat zie je dan ook in de hele manier van rijden, respect voor het paard en zorgen dat deze lang mee gaat, liefst tot ver in de 20. De Californios hadden weinig haast t.o.v. hun Texaanse collega's die vaak een soort loonwerker waren. Daarbij was rust, zowel in het werken met koeien als het werken met de paarden van belang, gestreste koeien verliezen gewicht en dat kost geld bij de slager, gestreste paarden kunnen niet goed werken en worden ziek en dan moet je een nieuwe kopen.
En nogmaals, de spade werd dus niet gebruikt om het paard te controleren of respect af te dwingen, maar als communicatie/ signaal mechanisme; het opleidingstraject wat hieraan vooraf gaat duurt jaren.

Zie ook de uitleg van Airnt ( Bedankt, Arne :D )

Nog 1 punt; bij Jeff ligt de chinstrap altijd aan.......ook in rust en met de reden dat het bit dan stil ligt in de paardenmond en niet, bij een verkeerde beweging om kan klappen. Dat het als hefboom kan werken is natuurlijk waar, maar de strap zorgt er ook voor dat het bit blijft liggen waar het ligt en niet zomaar kan kantelen. Voorbeeld; bij het passen van de spade bij mijn paard maken we als 1e de strap vast, om te zorgen dat deze niet kan kantelen. Daarbij, zie weer uitleg van Airnt, doe je dus te paard nooit zoveel met je handen dat die kanteling ontstaat......je geeft minimale signalen.
Jammer genoeg zijn er ruiters die de spade gebruiken als hefboom bit en er wel met hun volle gewicht aan hangen; dat is nooit de bedoeling geweest van dit bit.
Ik schuw scharen bitten met te losse kinkettingen, dat wordt als "vriendelijk" ervaren......dan kan je er harder aan trekken........ Een bit als bijv. een western correctional is i.m.o. wel een martelwerktuig; tongboog, dubbel gebroken en hefboom samen en dan vaak ook nog gebruikt met een kinketting die op half elf hangt. Op het moment dat dat bit wordt aangenomen en de ketting aanligt heb je
a. kanteling van het bit
b. noten kraker effect
c. een enorm rumoer aan "hulpen" in de paardenmond
d. druk achter de oren

Maar als je netjes met dat bit omgaat............is het nog steeds een drama ;) al zullen sommige paarden er perfect op lopen. }>

Dit is maar een tipje van de sluier, ik ga er verder geen tijd of energie in steken. Als er mensen zijn die een spade willen zien, voelen en willen weten wat de exacte filosofie er achter is; op 8/9 oktober is Jeff weer in Pesse en die kan haarfijn uitleggen hoe, waarom en wanneer alles zo ontstaan is. :o

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 08:07

De Californische stijl en de Texaanse stijl verschillen inderdaad enorm van elkaar. De achtergrond is dan ook anders, net wat @Elcid zegt. Californians zagen - van origine veelal zuid-Europeanen - hun paard als 'extended family', Texanen meer als 'vriendelijk gebruiksvoorwerp'. Ik denk dat daarom inderdaad de levensverwachting van de vaquero paarden hoger lag dan van de stock horses.

We moeten natuurlijk alleen niet vergeten dat er nu meer medische kennis is dan in die tijd, en dat we dus altijd kritisch mogen (en moeten, naar mijn mening) blijven naar wat er decennia dan wel eeuwen geleden gebeurde. Het eenhandig sturen was super handig op het slagveld bijvoorbeeld, en hoefijzers waren eeuwen geleden enorm handig om paarden wiens hoeven bijna 'op' waren nog even door de laatste loodjes van de strijd te pushen... Die insteek hebben we natuurlijk geen van allen meer.

Het gebruiken van de klassieken als inspiratiebron is fantastisch. Maar als we eeuwenoude theorieën niet af en toe eens kritisch bekijken, maken we er 'de waarheid' van, net zo erg als 'goeroes aanhangen' mijn inziens.

Eeuwen geleden werd er geen autopsie gedaan op een paard om te kijken wat het effect geweest was van het tuig, van spoorgebruik, het zadel, het bit. Inmiddels weten we hoeveel necrofiel weefsel en overblijft bij verkeerd of overmatig gebruik van die middelen - en het is al heel gauw verkeerd of overmatig! We weten dat paarden die nooit een bit gekend hebben, minder slijtage aan de lagen hebben. Dat zijn medische feiten waar we niet onze ogen voor kunnen sluiten in deze tijd, simpelweg omdat we die kennis nu hebben en die 'vroeger' niet beschikbaar was.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 10:04

Wat een schat aan informatie! Echt geweldig topic.