[WN] wat betalen voor paint

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: wat betalen voor paint

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 09:46

Niet elk paard met een dure bloedlijn brengt waar het voor gefokt is...

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 09:47

Ik denk dat 70% niet gebruikt wordt waarvoor hij gefokt is...

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 10:01

Yvette81 schreef:
Ik vind het zonde om een paard met een dure bloedlijn te kopen en er dan alleen maar buitenritjes mee te maken. Daar is zo'n paard niet voor gefokt.
Braaf karakter en gezondheid daar wil ik wel voor betalen. Maar prijs/kwaliteit moet redelijk zijn.

Ja want de gemiddelde ruiter in nl kan dat er wel uitrijden ook :+

Maar als ruiter en paard blij zijn is dat imo veel meer waard dan het doen waar het paard voor gefokt is. Dat doel is alleen maar door de mens bedacht. Dus zonde voor wie?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 11:20

Nou, dat is natuurlijk tot een bepaalde grens waar.

Als je een paard hebt wat echt graag reint dan wordt je niet vrolijk als hij bij ieder eng ding op buitenrit een sliding stop inzet, weet ik uit ervaring.
Of van die handige rollbacks %)

En als je een paard mee naar buiten neemt die ontzettend graag springt en vervolgens iedere plas of boomstammetje een reden vindt om een gigantische sprong te maken, das ook niet relext.

En zo'n echt stijl op de achterpoten Quarter doe je geen plezier met crossen over een zandverstuiving.

Dus op zich bloedlijnen niet maar de daaruit voortkomende bouw van het paard, aanleg en gedrag kan wel belangrijk zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 12:24

Je paard gaat buiten toch niet doen waar hij zelf zin in heeft? Ik rij veel buiten normaal en heb nog niet meegemaakt dat ze spontaan spinnen, springen of roll backs maken.

Mn New Forest ruin is springen gefokt. Stopt niet van nature, maar kan stoppen en roll backs maken. Dat gebruikt hij wel in spel als ik met hem speel of met andere paarden.

Onze quarter merrie die van nature diep en hard stopt, draait met spelen graag rechtop staand rondjes. Maar zij vind buiten rijden heerlijk. Zet geen stap verkeerd en kijkt de hele weg vrolijk om zich heen. Altijd al zo geweest. En die kan best ''heet'' worden.

Onze hengst stopt goed van nature en gaat ook graag mee naar buiten. Zet echt geen stap opzij ook.

Shet telt denk ik niet mee. Maar hij kan onwijze roll backs maken en ook hij gebruikt het bij spel. En hij vindt alles wat werk is leuk, dus kan niet gek genoeg.

Voor recreatie is gezondheid en karakter het belangrijkste. Genoeg paarden die goed gefokt worden, maar het net missen om echt in de sport mee te komen. Die komen dan vaak wel in de recreatie en dat is prima.

Heb je wat ''heter'' gefokt, is dat voor veel mensen lastig. Maar met de juiste aanpak en begeleiding kom je ver. Mensen die recreatief rijden, gaan vaak zelf de mist in om niet of weinig te lessen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 12:46

Natuurlijk kun je eruit trainen wat er van nature in zit maar of dat nu de bedoeling is?

Een paard wat van nature graag op een hoog tempo loopt kan ik trainen op jog maar ik kan er ook endurance mee gaan rijden.
Waar doe je een paard het meeste plezier mee?!

Wil je relexte buitenritjes met veel stap om lekker van de natuur te genieten, kies daar dan het paard bij wat dat ook leuk vindt.

Hou je van ritjes op tempo en stevige galopjes idemdito.

Heb nooit begrepen waarom iemand een paard koopt of houdt als blijkt dat het dier totaal andere intresses heeft als de eigenaar.
Lang niet ieder paard geniet van buitenritjes en dan nog wil de 1 hard en de ander liefst in slakkengang.
Gaat het eene paard het liefste alleen op pad terwijl de andere liever in groep rijdt.
Geniet het eene paard van open vlaktes terwijl je de andere geen groter plezier kan doen als bospaadjes door een dicht bos wat zoveel mogelijk op en af, en links en rechts gaat.

Een standaard recreatie paard bestaat niet !
Juist in die categorie is het veel ingewikkelder want wat wil die ruiter nu precies graag met zijn paard doen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 13:39

Slaat echt nergens op. Ik train niks ergens uit. En ik bepaal buiten het tempo. Dat gaat altijd prima.

Mijn ruin is springen gefokt, maar dat weet hij echt niet. We hebben hem reining gericht gereden en dat was prima.
Vroeger een springpony gehad die geen normale stap kon zetten. Maar die ging ook volop mee naar buiten. Dan kwam ik maar als een milkshake thuis, maar ze knapte er wel altijd van op.

Afwisseling is goed. Je kan met elk paard heerlijk buiten rijden.

Wij hebben ooit een draver omgeschoold naar western. Dan train je nogal wat eruit. Maar hadden we alleen rondje hard mogen draven? Beestje liep heerlijk.

En welk paard wil hard? De reiner? Endurance? Endurance gaat niet om racen. Reiners kunnen prima relaxed lopen. Of mag je alleen elke dag in de bak rondjes rijden?

Een recreatie paard is een paard dat niet per se in de sport loopt. Vaak zijn dat paarden die het net niet redden of bewust gefokt zijn. Als iemand een heerlijke, veelzijdige merrie heeft en daar dito hengst bij zoekt, kun je hopen op een veelzijdig en braaf paard. Die is dan niet sport gefokt. Soms met de juiste training, kan een paard wel leuk meekomen.

Het is de mens die zeurt. Elk paard kan prima buiten rijden. Er zijn zat recreatie paarden die veel meer hadden gekund, maar de ruiters het er niet uit krijgen of willen rijden.

Mensen moeten gewoon beter leren voor ze een paard aanschaffen en daarna goed blijven lessen. Maar mensen zijn eigenwijs. Kopen op papier en uiterlijk. Tja, dan moet je niet klagen.

Blomme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 21:34

Ik heb een half jaar terug als beginneling een paint ruin van 7 jaar gekocht als recreatiepaard voor een behoorlijk hoog prijskaartje. (7000+), weliswaar getest op alles en nog wat, volledige klinische/rönthologische keuring + 5 panel. Een karaktervol maar braaf paard met gebreken maar ook veel potentieel. Ik heb er nog geen seconde spijt van gehad. Door zijn sterk karakter leer ik heel veel van hem bij zonder dat het gevaarlijk wordt doordat hij zo braaf is.
Moraal van het verhaal : als het klikt zou ik bij aankoop niet teveel vallen over de prijs... ik ga elke dag met een brede grijns naar mijn paard!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 22:26

Ik heb een sportpaard in hart en nieren maar ben zelf een recreatie ruiter die door het talent van het paard zover gekomen is als waar ik nu ben. Ja paard was duur ten tijde van aankoop maar ze is al 20 jr mn maatje. Ze wordt 23 dit jaar.
Kan er mee lezen en schrijven maar ze kan wel heet worden. Ze blijft voor mij echter controleerbaar en heeft me nog nooit in gevaarlijke situaties gebracht.
Heb wedstrijden gereden in trail, pleasure, reining, maar ook ringsteken op de plaatselijke jaarmarkt. Rij in bos en door de polder. Volg clinics/les, heb koetjes gevangen en als leiding op ponykampen gewerkt.
Spijt van duur goed paard? Nee niet echt.