[WN] nav Capverplichting,welk letsel heb jij opgelopen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sharon_Jims

Re: nav Capverplichting,welk letsel heb jij opgelopen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 11:33

Vroeger op de engelse manege heel veel gevallen altijd met cap en zonder (noemenswaardig) letsel ja blauwe plekken, gekneusde tenen, gekneusde scheenbeen, gekneusde borstbeen, vingers ed.

Naast het paard ben ik gevallen met 2 paarden en meegesleept door het schrikken van de blaffende honden. Ik had toen uitgerekte kniebanden en een flinke diepe schaafwond net onder mijn knie.

Van mooni heb ik tijdens het wandelen toen hij klein was een keer een schop gehad op mijn bovenbeen dacht ik blauwe plek met wit stukje erin. Dat witte stukje is dus mijn duim geweest die gebroken was... Dat is het enige wat ik tot nu toe gebroken heb. (klopt af)

Daarna met springen (met cap) van Jims 1 keer tijdens het springen op de hindernis beland met als resultaat een blauwe bil.

Met Mooni ben ik 1 keer mijn cap vergeten maar rij hem zowel op stal als buiten of andere locatie eigelijk altijd met cap. Ik ben tot nu toe 1 keer van hem afgevallen. We waren op de cirkel aan het galopperen toen hij schrok van een scooter die gestart werd. Hij gaf gas sprong een enorme luchtsprong omhoog lande weer een spurt en nog een enorme bok erachter aan en die tweede kon ik niet meer uitzitten. Ik lande rollend voorover (val breken) en probeerde de teugels vast te houden en hij rende weg. Mijn man vond het minder grappig die kwam gelijk rennend naar mij toe en ik had zoiets van huh wat was dat? Heel even gevoeld of alles het nog deed en daarna er direct weer op. Ik had behalve een beetje last van mijn schouder nergens last van mijn man des te meer! ;-)

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 21:57

Dana82 schreef:
@Astridklomp: ai ai dat klinkt echt niet goed van die enkel.
Maar mag ik eens iets persoonlijk vragen over je voet die je daar jaren geleden zowat hebt geplet? Ik heb dus oktober 2012 ongeveer hetzelfde meegemaakt en ik heb heel veel geluk gehad bij een goede voetchirurg terecht te komen. Ik had al mijn middenvoetbeentjes ontwricht (paard opgevallen en allemaal opgeschoven). Om dat boeltje recht te trekken twee pinnen erin die er daarna wel terug uit zijn gegaan omdat ik anders niet kon leren stappen.
Bovendien stukje in mijn ondervoet verbrijzeld (blijvend pin erin). En een gewone breuk langst de andere kant.
Ik heb toch ook 8 maanden moeten revalideren maar heb er nog steeds last van en allicht komt dat nooit meer goed. Ik kan alles maar voel constant die voet al dan niet pijnlijk. Heb jij daar nog veel last van zoveel jaren later?

Sorry Dana voor de late reactie :o
Ik heb ook heel lang last en pijn gehad in mijn voet, de middenvoetsbeentjes zijn een beetje vreemd aan elkaar gegroeid (ondanks de pinnen). Toen ik jaren later een keer in het ziekenhuis belande nadat mijn Quarter uitgegleden was en op mijn voet terecht kwam (weer die voeten, deze keer zat ik er overigens niet op maar stond er langs toen ze uitgleed) en ze een rontgenfoto maakten schrok de arts van de rare aan elkaar gegroeide botjes. Hij stamelde verschrikt: 'Oei dat ziet er niet goed uit', maar hij zag na beter kijken wel dat het oud letsel was. Ik dacht dat de pijn nooit weg zou gaan maar toch is na een jaar of 2 minder geworden en langzaam aan verdween de pijn steeds meer totdat ik er helemaal geen last meer van had. Het is net of je lichaam er wel aan went, maar dat erg lang duurt.

In mijn enkel had ik oa een botje gebroken waar een pees aan vast zat. Deze pees trekt het botje naar achteren als je loopt. Het heeft heel lang geduurd voordat het botje helemaal genezen was, ongeveer 6 maanden. Dit botje is ook nog lang gevoelig geweest. Nu 7 jaar later heb ik daar geen last meer van. Mijn enkel dus wel, elke dag, en dat zal ook niet meer beter worden. Als ik er een dag veel op gelopen heb kan ik er 's avonds bijna niet meer op staan en wordt hij heel dik en is zelfs heel pijnlijk als ik er niet op sta.

De voet met de gebroken middenvoetbeentjes is overigens mijn linkervoet en met de pijnlijke enkel de rechter.

Ik heb overigens mijn linkerarm ernstig beschadigd door een auto-ongeluk (elleboog uit de kom en een complete breuk van de ellepijp en spaakbeen bij de pols) waar ik daarna nog postraumatische dystrofie aan kreeg en aan geopereerd ben. Ook hier heb ik heel wat jaren pijn aan gehad maar ook dat is na jaren gelukkig overgegaan. Deze arm functioneert ook niet 100% meer, ik kan mijn pols maar voor 70% draaien.

Dus alleen mijn rechtse arm is nog schadevrij.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 10:25

Oké, dan leef ik op hoop dat mijn voet (ook de linker :D ) misschien nog wat tijd nodig heeft om te recuperen of idd mijn lichaam er aan te wennen. Maar soms vergeet ik dus dat ik een pijnlijke voet heb, totdat ik er ineens op let. Dus het zit ook wel tussen mijn twee oren.
Normaal gezien is mijn voet wel "goed" aan elkaar gegroeid maar mijn kraakbeen heeft ook een behoorlijk slag gekregen dus vroeg of laat krijg ik wel weer last van slijtage. De dokter zei dat ik nu de voet heb van een 70-jarige qua kraakbeen.. ahum. Ach ja, dan opereren ze wel weer even of zo :(
En wat een verhaal trouwens! Jij hebt idd al wat pech gehad zo te lezen.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 16:29

corine1981 schreef:
Gebroken schaambeen, gekneusd stuitje...Mijn cap zat daar in ieder geval niet :)

hmhm.. deze twee heb ik ook gehad. + gebroken stuit, gekneusde rug, pink uit de kom, gebroken kleine teen, gescheurde bovenbeenspieren, gekneusde rib en nekklachten.

een aantal van idd een val, maar t meerendeel van paarden die zonder te kijken opzij stappen... grmbl... ~~}>

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 17:44

Heb je even tijd ?
- Eén gebarsten en twee gekneusde ribben door een trap van een paard,
- duim uit de noot door te trachten mij vast te houden aan het zadel op een bokkend paard,
- scheenbeen open tot op het bot toen bij een buitenrit mijn paard dacht : "die paaltjes, daar kan ik best tussen galopperen", maar hij vergat dat mijn benen er nog naast zaten,
- over een paard gekukeld, dat met zijn achterhoef mijn hoofd mee had (wél cap op gelukkig, maar die was middendoor).
- Over een hindernis gesprongen terwijl het paard bleef staan : gewrichtsband aan de enkel doorgescheurd.
- bijna de keel doorgesneden toen ik op buitenrit met de kap van mijn jas aan een tak bleef hangen, en mijn paard verder stapte. De rits zat muurvast en het rotbeest vertikte het van achteruit te gaan. Ik lag helemaal plat op haar rug, de rits in mijn keel gesneden. Uiteindelijk brak de tak, gelukkig :D
Dit was in mijn Engelse tijd. In mijn westerntijd :
- achterover geklapt met een steigerend paard en onderarm + pols gebroken (hij viel opzij gelukkig, niet recht achterover).
- Paard sprong opzij en gleed uit en viel opzij. Mijn been eronder en voet getorst. Dubbele open beenbreuk : scheen- en kuitbeen door het vlees en de binnenkant vermalen als was het gehakt. Een week kliniek, een operatie, 16cm titanium en 9 schroeven verder heb ik 4 maand in de rolstoel gezeten, nog twee maanden met krukken gehobbeld en verleden jaar is de titaniumplaat er terug uitgehaald.

Ik draag nooit een cap. Behalve bij die ene val, maar daar was het verplicht, want dat was op kamp.
Mijn kinderen MOETEN een cap dragen. ALTIJD. Ook al rijden ze western. Dat is een verantwoordelijkheid die ik niet neem, mijn kinderen zonder cap laten rijden.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 10:07

ik vind het ook prima dat kinderen tot 18 verplicht gesteld worden. zij hoeven ook nog geen ziektekosten te betalen.
daarna wordt je geacht volwassen te zijn en kun je heel goed zelf beslissen. vind ik. maar ja, wie ben ik.

leuk topic. thans.. leuk.. ik kan achteraf om mijn eigen verwondingen lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 10:16

Ik rij altijd met cap! Hij zit lekker en ik voel hem nauwelijks. Ook op wedstrijd rijd ik ook liever met cap, veiliger en die hoeden knellen zo...heb nog nooit een echt fijn passende hoed kunnen vinden.

1x achterover geklapt met paard, viel op rug en hoofd. Gelukkig mijn cap op! Op een rugschrammetje na, had ik niets. Zonder cap was dat zeker anders geweest.

Tucktuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 12:36

Vroeger toen ik nog Engels reed ontelbare keren gevallen. Op wat blauwe plekken na en, zeer waarschijnlijk ,mijn stuitje gekneusd niks gehad. In de periode dat ik western rij, nu zo'n 4 jaar, niet gevallen.
Een keer wel vergeten de beugel goed vast te zetten en dus bij het opstappen een beugel die onder mij weg gleed. Belande wel op mijn beiden benen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 12:54

Maar als je nou eerst western was gaan rijden en dan Engels. Was je dan ook gevallen?

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 12:57

Jennyj01 schreef:
Maar als je nou eerst western was gaan rijden en dan Engels. Was je dan ook gevallen?

hehehe, had een hoop blauwe plekken gescheeld. ;)

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 13:39

Paintless schreef:
Jennyj01 schreef:

hehehe, had een hoop blauwe plekken gescheeld. ;)

En allicht ook een hele hoop trauma's haha!

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 23:50

Lekker motiverend topic, paardrijden is zo'n leuke sport :')
Ik ben al heel vaak gevallen maar eigenlijk 2x echt wat noemenswaardig gehad.
1x in het hek beland toen mijn onderste rib, nier en heupbeen gekneusd en m'n arm blauw en geschaafd vanaf halverwege m'n onderarm tot m'n bovenarm, was een fraai gezicht :').
1x (waarschijnlijk) met m'n hoofd tegen het hek beland (kan het me niet meer herinneren, ben heel veel kwijt van dat ongeluk) en toen 2 nekwervels gebroken en een hersenschudding. gelukkig had ik een cap op anders had het nog veel rottiger uitgepakt.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 10:22

Tja met westernzadel en gewoon zadel vaak genoeg eraf gevallen incl. vol contact asfalt. Ben ook ooit voorover eraf gevallen in volle galop paard over me heen gekregen, want die kon ook niet uitwijken met aan beide zijdes een sloot. Heb toen ook een hoef vol op mijn cap gehad en die heeft dus ook lange tijd in de kantine gelegen als voorbeeld wat er met je cap gebeur als daar een hoef op kom. Maar ik mag nog van geluk spreken, want loop nog steeds rond.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 10:27

Ik reed eerst vrijwel nooit met cap.

Ik heb ook nog nooit letsel gehad *klopt af* op mijn hoofd.

Nu ik een jonge fjord heb (die overigens bomproof is), rij ik wel met cap buiten.
Dit doe ik meer voor de beestjes/teken/zon dan omdat ik bang ben te vallen..

Als ik binnen rij, rij ik lang niet altijd met cap.
Eigen verantwoordelijkheid :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 10:33

Ik heb bij een zware val met cap mijn nek gebroken. Cap was helemaal aan diggelen getrapt dus heeft bij mij goed zijn werk gedaan.