Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
DubbelDun schreef:HYPP, HERDA, GBED, OLWS, PSSM zijn geen van alle 'dodelijke ziektes', maar allen genetische afwijkingen.
Doofheid kan in bepaalde situaties dus net zo dodelijk zijn als elke andere afwijking.
DubbelDun schreef:De Duitsers zijn al een stuk beter bezig door idd hengsten te keuren, maar aangezien dat maar de helft van een veulen is zijn die er ook nog lang niet.
DubbelDun schreef:HYPP, HERDA, GBED, OLWS, PSSM zijn geen van alle 'dodelijke ziektes', maar allen genetische afwijkingen.
Doofheid kan in bepaalde situaties dus net zo dodelijk zijn als elke andere afwijking.
PowerReiner schreef:DubbelDun schreef:HYPP, HERDA, GBED, OLWS, PSSM zijn geen van alle 'dodelijke ziektes', maar allen genetische afwijkingen.
Ik zei: potentieel dodelijk, jij zegt, dodelijk.
Dus de opsomming is voor jou, dat het wel degelijk potentieel dodelijke ziekten/afwijkingen zijn.
crazycactus schreef:@powerreiner als jou merrie al onder het zadel is en geen problemen heeft zal ze geen herda hebben. Kan ze nog wel het gen dragen, maar dat is alleen van belang als je wil fokken.
DubbelDun schreef:@rina: zeer loflijk allemaal, maar het moederstamboek blijft nog steeds geldig. Dus bij een niet-ggk-vader en/of moeder komt nog gewoon een Amerikaans stamboekpapier.
Hooguit dat men niet mag starten in een DQHA-show als er geen toelating tot het Duitse stamboek is ??
Voor de serieuse fokkers zal dit zeker een reden zijn om hengst of merrie te laten staan en het maakt dan niet uit of dit proffesionele fokkers zijn of hobby-fokkers.
DubbelDun schreef:@rina: dat is idd veel heftiger als ik dacht...op zich niet verkeerd overigens.
@PowerReiner; ik wilde enkel het verschil tussen een erfelijke/genetisch afwijking (al dan niet direkt dodelijk) en een ziekte duidelijk maken. Een genetische afwijking is GEEN ziekte !!
Of een afwijking dodelijk is heeft alles te maken met de hetero- of homozygote vorm en/of leefomstandigheden.
@unihorses: Het dodelijke van PSSM zit hem dus in mijn laatste zindeel...leefomstandigheden.