[WN] Bit, Jan Trel contra Wim Back

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-03 11:13

GoedVetMan"]
[quote="Blaze"][quote="GoedVetMan schreef:

Okay, maar ik heb begrepen dat het heeft plaats gevonden op het NK, misschien had De Heer Trel ook andere dingen aan zijn hoofd. En vergeet niet dat het een en ander straks ook nog bevestigd kan worden voor de buitenwereld. Ik heb begrepen dat er een artikel geschreven is, dat waarschijnlijk geplaatst gaat worden in een prominent westernblad, iets anders van stof, maar een bevestiging voor juist die buiten wereld.

Peter.

Hehe eindelijk iemand die dat ook zegt Cool
Als dat stuk inderdaad wordt geplaatst zal in het volgende Bit Dhr. Back kunnen terug grijpen op iets wat is geschreven door western ruiters en zijn stelling onderschrijft.Vandaar dat ik het niet eens was met dat stuk.
[/quote]

Ik hoop dat er meer dit zullen inzien Blaze, en ik heb het niet verzonnen, ik kwam erop, doordat ik iemand heel hard hoorde lachen.

Peter
[/quote]

Oh, nee, he.............gaan ze in de WHW iets geks publiceren??? Woeps..........vertel eens in de hoofdlijnen wat ze daar willen publiceren???

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 11:15

Het artikel van Vera ???

Maclee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 12:47

Of reining schadelijk is weet ik niet. Voor zover ik weet is er ook geen onderzoek waaruit blijkt dat het onschadelijk is.

Maar de opmerking van Gera is de enige juiste. Reining is western maar western is geen reining.

En de Bit weet dat. Ze hebben immers vaak genoeg interviews geplaatst met mensen als Marjolein Spaans, Jolande van de Valk, Chris Knol en Rieky Young.

Maar ze hebben gekozen voor een spannende cover in plaats van een genuanceerde titel boven het artikel Geld, geld! .

En dat is jammer. Want over dat artikel kan je een mening hebben. Maar het is voor de western sport hoe dan ook schadelijk dat er een maand lang op (mijn inschatting) zo’n 5.000 verkooppunten een Bit ligt met deze kreet op de cover…

Overigens vind ik dat onze voorzitter zich best kranig heeft geweerd. Vergeet niet dat hij het ook zonder empirische argumenten moet doen. Misschien had hij het woord (mede) moeten voeren met collega- bestuurslid Natascha de H. Zij kan in elk geval vanuit haar professie nog wat argumenten aanvoeren.

Verder kan ik me best voorstellen dat de standpunten van de heer Back nog zijn verhard door zijn aanwezigheid op de NK. Laten we niet vergeten dat ook western liefhebbers daar zaken zien waarvan ze over hun theewater raken Schijnheilig .

En hoe nu verder? Ik zou zeggen: niet de Bit overstelpen met brieven en mails. Want als we dat doen bewijzen we het gelijk van de heer Back op in elk geval 1 punt: dat western ruiters een kort lontje hebben Haha! . En dan krijg je het “Manege Mossel effect". Iedereen is de manege test allang vergeten. Maar de ingezonden brieven sijpelen maar door en dat doet de (hun) zaak geen goed.

Bovendien leest de Bit klaarblijkelijk goed mee op Bokt, dus onze standpunten worden gehoord.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 19:21

GoedVetMan"]
[quote="promptertje schreef:
Imo geen goed stuk, met beschuldigingen van 1 kant en ontkenningen van de andere kant. In ieder geval geen nuancering, en zeker geen tegenantwoord op het vórige antwoord van dhr Back.

Is dhr Back heilig of zo.

Peter
[/quote]

Ik denk dat je me niet goed begrijpt, of dat ik het niet duidelijk heb geschreven Knipoog :

ik bedoel dat dit stuk, van beide heren uit, niet echt een verbetering was tov dat antwoord van Back, dat de vorige keer ook al zoveel reacties opriep. Back bleef bij zijn mening, ook al heeft hij geen of onvoldoende onderzoeken gezien, en nuanceerde niks.

En of dhr Back heilig is; wij gaan al járen niet meer met dravers naar Utrecht, zoveel vertrouwen hebben wij in die club daar....

Henriette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 08:29

Jolande schreef:
Een paar voorbeeldjes overigens van plaatjes hoe je dus eigenlijk zou moeten rijden zie je op Bit pagina 68, Een stevig in het zadel zittende dressuuramazone die zonder druk in de mond haar paard rijdt, en op pagina 21 die springruiter die al even stevig zit en nog minder druk in de hand heeft Haha! Beide paarden zijn er duidelijk erg happy onder.

Haha! Haha! Whhaaahaa!! Die is goed!! Ik verbaasde me ook al over die eerste foto, niet bepaald reclame.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 08:37

Het is natuurlijk altijd makkelijk om met de vinger naar een ander(e) discipline te wijzen. Ik denk niet dat dit de goede weg is. Goede PR en kritisch blijven op de eigen tak van sport lijkt me meer toekomstgericht. Anders blijft het een welles/nietes-gebeuren.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 09:21

Dat zal best zijn Anya, maar het is altijd de western sport die het pispaaltje lijkt te zijn.
Wij bekijken onze sport kritisch en als je het artikel goed leest zou je dat ook er uit halen.
Het gaat er om dat de western sport nu weer in een kwaad daglicht wordt geplaatst en door wie?????????????? Een arts die totaal niet weet waar hij over praat, die van mening is dat omdat hij een medicus is zijn mening direct ook onderbouwd is en een kerel is die je nog niet van zijn ongelijk kunt overtuigen al had je het graag. Hij geeft alleen maar aan zoals hij het ziet, hij heeft eigenlijk geen enkele reden om dat te zeggen, buiten zijn eigen "ik denk", en dat is totaal niet objectief.

Misschien moeten we hem ook eens naar de andere disciplines sturen zoals dressuur en springen en eventing. Eens kijken hoe de mensen uit die takken van sport reageren als deze figuur precies het zelfde over hun sport gaat beweren. Want dat gaat hij gehijd doen.

Alleen wat is er weer gebeurd ... de western sport is er weer uitgelicht en in een daglicht geplaatst waar het totaal niet thuis hoort.
Deze man heeft duidelijk een behoorlijk bord voor zijn hoofd.
Ik zijn ogen is op de wei staan al schadelijk voor een paard. Dat is een opmerking van het zelfde kaliber als te zeggen dat het voor een vis schadelijk is in een vijver rond te zwemmen. En wij moeten dan nog enig ander antwoord wat hij geeft serieus nemen???????????

Ik neem het de redactie van Bit erg kwalijk de sport weer zo'n knauw mee te hebben gegeven. Ze zijn duidelijk erg onprofessioneel. Ik had geen probleem gehad als alle vormen van paardensport aan de kaak gesteld waren, want dan was als algeheel plaatje naar voren gekomen dat als paardensport niet goed beoefend wordt het schadelijk is ongeacht de discipline, maar nu is de boel weer totaal uit verband gerukt!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 09:37

Ik ben het met je eens dat de boel uit zijn verband is gerukt, maar geloof me er is ook genoeg kritiek op de andere takken van sport en bit schrijft er ook over. In diezelfde bit staat een artikel over het jurysysteem van de engelse dressuur en daar zullen de dressuurofficials ook niet blij mee zijn. Ik heb ook onlangs een artikel gelezen waarin werd gesuggereerd ook eens te kijken bij de jurering in de westernsport. Daar kon de dressuur nog wat van leren Knipoog

Er staan ook artikelen over het effect van rijden met slofteugel: schadelijk bij onoordeelkundig gebruik, die eveneens niet positief zijn over sommige dressuur-onderdelen. Idem voor springen of SGW.

Maar het is maar wat je wil zien. Natuurlijk reageert een westernruiter, of springruiter of jurylid met meest op dat wat hem/haar na aan het hart ligt.

Die reactie is ook logisch. Maar ik blijf erbij dat het helemaal geen zin heeft om vanuit die positie naar andere takken van sport te wijzen onder het motto: Kijk eens bij hen is het net zo erg of erger nog als bij ons. Dat werkt dus niet.

Dit is een manier van reageren die ook wel bekend staat als het Calimero-effect. Deze methode is nog nooit effectief gebleken.

Met andere woorden. Als we vinden dat het artikel de plank misslaat en onjuiste informatie geeft, dan zou m.i. de strategie moeten zijn dat we bedenken hoe we er wat aan kunnen doen (intern en extern). Want laten we eerlijk zijn... De voorbeelden die de heer Beck noemt, kennen we allemaal ook. Alleen wij noemen het uitzonderingen, hij noemt het gemeengoed.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 09:39

grinnik, in het bewuste artikel werden juist springen en western aangevallen en bleef dressuur buiten schot. Terwijl ik eigenlijk vind dat dat de meest paardonvriendelijke sport is. Niet door de oefeningen hoor, maar puur door de mentaliteit van de dames amazones, die me een partij zitten te wrikken met hun handen en te schoppen met hun benen. Zelf heb ik nu les van een springinstructeur en ik merk dat ik in mijn rijden nu paardvriendelijker geworden ben. Hij hamert erg op mijn gevoel en op het subtiele van mijn hulpen.

Verder zullen de komende tiental jaren de westernsport er nog wel een paar keer uitgelicht worden hoor. HEt is nog geen olympische sport en het wordt hier nog te weinig gedaan. Mensen zetten zowiezo al vraagtekens bij paardensport (military, springen, dressuur) dus al ZEKER bij een vrij jonge sport. Sja, western mag dan oud zijn, maar niet hier in europa.

Gewoon positief blijven westernruiters, want ik denk niet dat negatieve publiciteit mensen ervan zal weerhouden om evt. op western over te stappen of te gaan doen.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 11:03

Desiree"]
Verder zullen de komende tiental jaren de westernsport er nog wel een paar keer uitgelicht worden hoor. HEt is nog geen olympische sport en het wordt hier nog te weinig gedaan.
[/quote]
Dat is binnen kort ook niet meer aan de orde, want reining wordt olympisch. Haha!

[quote="Desiree schreef:
]Gewoon positief blijven westernruiters, want ik denk niet dat negatieve publiciteit mensen ervan zal weerhouden om evt. op western over te stappen of te gaan doen

Ik weet niet... Door al dat negatieve geschrijf hier op bv Bokt en klachtbrieven over de westernrijstijl schrijven naar bv. de Quarter doen onze sport zeker geen goed. Ik ben tegenwoordig haast bang te zeggen dat ik westernrij, terwijl ik er eigenlijk enorm trots op ben. Met dank aan handtekeningakties en klachtenmailtjes die in op internet staan en in bladen gepubliceerd (gaan) worden kweek je gewoon een super negatief beeld bij mensen over westernrijden. Als ze 1x gaan kijken naar een wedstrijd zullen ze altijd dat soort berichten in het achterhoofd meenemen en daar specifieker op letten. Dit soort dingen ondersteund mensen als dr. Back alleen maar. Hij kan door dat soort berichten nog meer zeggen: zie je wel ik heb gelijk. Het ergste eigenlijk is nog dat het westernrijdend nederland zelf is die de boel erger maakt dan het is. Ik hoop van harte dat die berichten hier op bokt met een rap tempo naar andere pagina's schuiven en niet meer boven komen en die brief van Vera niet in de quarter gepubliceerd wordt.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 14:01

Krijg je dan zo'n hevige reacties als je vertelt dat je western rijdt? Ik hoor mensen zelden negatief doen over de westernsport. Het enige dat ik van sommigen hooguit hoor is dat western rijden "niet echt rijden" is, je weet wel, dat een paard niet echt in zijn lijf getraind wordt.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 14:37

Als je een aantal topics hier op bokt lees, snap je wel wat ik bedoel. Ook al die 'vervolg' berichtjes waarom de westernsite zo'n moeilijke site is ed. die er onlangs allemaal aangemaakt zijn helpen niet mee. Dat is waar ik ook op doel in mijn bovenstaand berichtje. Het is allemaal hooi op de vork voor mensen als dr. Back en verpesten het imo alleen maar meer.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 14:40

sja en toch blijf ik het wel goed vinden dat het welzijn van paarden in de sport zo aan de kaak worden gesteld. WEsternruiters ontvangen geen Paard & Sport waar men vaak terugkomt op dit onderwerp. DAt ruiters niet altijd goed in het welzijn van het paard denken, te veel trainen, te eenzijdig trainen, te veel op wedstrijd gaan, het paard te jong te veel laten presteren. Dat zijn dingen die jullie niet zien. Maar toch gebeurt dat ook hoor. Ook hier op bokt onder bijvoorbeeld "rijtechnisch" (waarvan ik vind dat te weinig westernbokkers komen) zie je dat misstanden aan de kaak gesteld worden, zoals rijden met slofteugel, veelvuldig spoorgebruik, kapottrainen van paarden (HKO) e.d.
En het gaat dan altijd om de engelse ruitersport.

Ik signaleer ook hier op bokt dat westernruiters zich over het algemeen te veel afzonderen waardoor je "wij en zij" krijgt. Zo zou het niet moeten zijn.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 17-11-03 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 14:41

Ik denk dat we zelf een aantal artikelen moeten schrijven die goede uitleg geven over het hoe, wat en waarom van de westernsport.
Welke onderdelen, wat houden ze in, hoe is western ontstaan, wat is het verschil tussen westernrijden in amerika en hier, wat zijn de voor en nadelen van western enz. en deze insturen naar het bit. Als hun dan geen goede uitleg over het western kunnen geven, doen we het zelf.

Ik wil best degene zijn die deze artikelen uiteindelijk schrijft, maar zal toch wat hulp nodig hebben van andere mensen om tot een goed resultaat te komen. Met name de fotos en ideeën voor de onderwerpen zijn welkom. Ook wil ik voor dat ik het instuur de mening van meerdere mensen hebben om er zeker van te zijn dat het goed in ilkaar zit.

Wie helpt?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 14:45

Ik denk dat dit best een goed idee is PeppySan, maar vergeet niet dat westernrijden is ontstaan uit praktische overwegingen: veedrijven. Ik denk ook dat in de tijd dat paarden geen luxe waren zoals nu, maar eerder "voorwerpen die je nodig hebt om mee te werken", dat er misschien wel wat minder zorgvuldig mee omgesprongen werd.

Ik weet wel wat achtergrond van western, heb me er wel eens in verdiept en heb me er ook zelfs voor laten opzwepen (want het trekt me als de ziekte), maar ik denk dat dit nog niet voldoende is.

Ik denk dat de sport gewoon nog veel meer moet groeien en het zal helpen als het een sport is die mee gaat tellen in de olympische spelen, en als er een grotere groep mensen western gaat rijden. en ik denk dat dat ook wel zal gebeuren.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 14:47

Peppysan ik wel wel helpen.
Belangrijk is om met dat soort artikelen ook enige zelfkritiek op westernrijden te kunnen spuien. Dat maakt de artikelen er alleen maar meer geloofwaardig op...

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 14:49

Anya schreef:
Maar ik blijf erbij dat het helemaal geen zin heeft om vanuit die positie naar andere takken van sport te wijzen onder het motto: Kijk eens bij hen is het net zo erg of erger nog als bij ons. Dat werkt dus niet.

Ik denk dat je de context van de brief een beetje uit zijn verband haalt.
Ik wil absoluut niet wijzen naar andere sporten, alleen lijkt het wel of Dhr. Back al zijn pijlen op de westernsport gericht heeft zonder dat er in de Bit echt (in dergelijke zeer kritsche vorm) aandacht besteed wordt aan andere belastende paardensporten. Dat is wat ik wil duidelijk maken.

We weten allemaal wel dat bepaalde vormen van paardensport belastender zijn, zo ook de reining (meer dan bv. trail). Het is aan de ruiter of je hier rekening mee houdt en de belasting tot een minimum wilt beperken, d.m.v. bv. gedegen training, rekening houden met beslag en bodem en de leeftijd van het paard. Dat geldt voor alle takken van paardensport.

Om dit tot 2x toe in het blad te plaatsen met IMO zwakke argumenten, doet de westernsport geen goed helaas. Dat vind ik jammer, zeker als deze arts kennelijk niet echt een fan is en dat laat doorschemeren in het artikel. Dan kijkt hij met een gekleurde bril.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 14:55

Vera... dit ging niet over jouw brief. Maar over de felle reacties op dit forum dat het bij andere takken van paardensport ook niet allemaal rozengeur en manenschijn is.

Mijn handtekening onder je brief had ik al toegezegd Lachen

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 15:06

Oh, hahaha, ik zit op mijn werk even stiekem te bokken en zie jouw reactie. Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik het voorgaande even niet gelezen had....vandaar Haha!

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 15:18

Desiree schreef:
Ik denk dat de sport gewoon nog veel meer moet groeien...

Hier in nederland waarschijnlijk wel, maar als je wereldwijd gaat kijken denk ik dat er meer western gereden wordt dan hier menig een bedenkt. Het quarter stamboek is niet voor niets zo ongeveer het grootste stamboek van de wereld Knipoog
Er gaan gigantische geldbedragen in om, vooral in de cutting! Dus om te denken dat we hier in Nederland de wijsheid in pacht hebben op het gebied van westernrijden over hoe het zou moeten en dat we het wel eens allemaal zullen verbeteren (wat dat dan ook zou moeten zijn) lijkt me erg hoog gegrepen!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 15:24

Ach ik weet niet Jolande. Nederland is natuurlijk Nederland. En niet Amerika of Duitsland. Met ander zeden en gewoonten, met andere normen en waarden en met een andere organisatie.

Japanners hebben bijvoorbeeld tot hun schade geleerd dat het niet mogelijk is de bedrijfscultuur uit Japan over te planten naar Nederland. Aanpassingen waren nodig! Zo zal het met de westernsport ook zijn.

Duitsland houdt er in de dressuur ook een heel ander systeem op na. Zowel bij wedstrijd rijden als bij trainen als bij het fokken, houden van dekhengsten. De beste dekhengsten worden in Duitsland bv. door de staat gevorderd Lachen

Ieder land zijn gebrek en goede dingen. In Nederland kunnen we veel leren van het buitenland, maar we zullen het altijd moeten aanpassen en kritisch blijven.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 15:39

Jolande"]
[Hier in nederland waarschijnlijk wel, maar als je wereldwijd gaat kijken denk ik dat er meer western gereden wordt dan hier menig een bedenkt. Het quarter stamboek is niet voor niets zo ongeveer het grootste stamboek van de wereld Knipoog
[/quote]
Feit is en blijft dat we in Nederland wonen, met het gevolg dat er nog te weinig instructeurs zijn op dat gebied, te weinig kennis, te weinig goede paarden nog etc. het is wel al verbeterd, maar het is verre van optimaal. Dat heeft tijd nodig.

[quote="Anya schreef:
Ach ik weet niet Jolande. Nederland is natuurlijk Nederland. En niet Amerika of Duitsland. Met ander zeden en gewoonten, met andere normen en waarden en met een andere organisatie.

Japanners hebben bijvoorbeeld tot hun schade geleerd dat het niet mogelijk is de bedrijfscultuur uit Japan over te planten naar Nederland. Aanpassingen waren nodig! Zo zal het met de westernsport ook zijn.

Duitsland houdt er in de dressuur ook een heel ander systeem op na. Zowel bij wedstrijd rijden als bij trainen als bij het fokken, houden van dekhengsten. De beste dekhengsten worden in Duitsland bv. door de staat gevorderd Lachen

Ieder land zijn gebrek en goede dingen. In Nederland kunnen we veel leren van het buitenland, maar we zullen het altijd moeten aanpassen en kritisch blijven.

Precies.
rijst bij mij de vraag of in andere landen ook de westernsport op een dergelijke wijze veroordeeld wordt. Dat zou ik wel eens willen weten. Is dat typisch nederlands of gebeurt het ook in bijvoorbeeld Duitsland (laten we maar een groot buurland pakken).

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 15:52

Desiree schreef:
rijst bij mij de vraag of in andere landen ook de westernsport op een dergelijke wijze veroordeeld wordt. Dat zou ik wel eens willen weten. Is dat typisch nederlands of gebeurt het ook in bijvoorbeeld Duitsland (laten we maar een groot buurland pakken).

Rijst bij mij de vraag of dit het beeld is van heel Nederland of alleen veroorzaakt wordt door een aantal overfanatieke bokkers... Want dit lijkt de enige plek te zijn waar dergelijke discussies plaats vinden en artikelen zoals nu in het Bit en dadelijk in de Quarter direct door veroorzaakt worden...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 15:53

Jazeker. Ik heb een behoorlijke tijd mijn paard over de grens gestald. En ook in Duitsland zijn wel enige vooroordelen. Wel minder dan in Nederland heb ik de indruk. Maar de tak van sport is daar ook beter georganiseerd en ouder...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 15:56

Anya schreef:
En ook in Duitsland zijn wel enige vooroordelen. Wel minder dan in Nederland heb ik de indruk. Maar de tak van sport is daar ook beter georganiseerd en ouder...

Typisch, zouden we dus schuld de vooroordelen over de sport dan kunnen leggen bij de gebrekkige organisatie ervan? Of ga ik nu te ver?