[WN] Westernlessen met Arabier

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 16:49

superpony schreef:
Maar mensen kunnen prima bij de DAWRA gaan rijden. Als je wedstrijden rijdt, kom je daar niet tegenover quarters en het is een gezellige club die ook weleens wat leuks organiseerd. Prima toch? En anders de WRAN of DRHA als je reining wil rijden. Zal bij laatste pittig worden, maar tegen de tijd dat je daar tegen het niveau aanloopt ben je al even verder...........

Schiet lekker op bij die DAWRA!
Bijna alle wedstrijden die ze organiseren worden afgelast vanwege te weinig deelnemers!!

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 16:56

mensen mensen mensen toch...wat maakt het nu toch uit op welk niveua ze uit komt...laat ze toch lekker gaan beginnen met western..en hey wie weet is het een paard ( en ruiter ) met mega talent en rijd ze elke quarter eruit...er zijn toch ook fjorden/tinkers en ken zelfs een shire die in de ZZ-L lopen..en dan zijn nou ook niet echt rassen waar je het van verwacht....

Mijn motto: lol met je knol en respecteer iedereen nou eens wat ie ook doet met zijn paard,wat voor paard het ook is welk niveau iemand ook rijd of zou willen rijden...leven en laten leven mensen!!!

Liza1968

Re: Westernlessen met Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 18:52

Helemaal mee eens Jaime_Andrea!!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 19:28

@rapido, maar dat wordt niet beter als er geen mensen bij komen natuurlijk. Daarbij hebben ze ook wel leuke en gezellige shows gehad. Ze organiseren weleens wat etc. Als de mensen die er wel starten, wanneer het doorgaat, het naar de zin hebben, is dat toch prima? zie het probleem niet als je er zelf niet start.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 14:48

maar als alles steeds afgelast word (wedstrijdjes, clinics...) dan lijkt mij de lol er snel af gaan! Daar komt bij je met een Arabier ook welkom bent bij de NRHA, die shows gaan wel altijd door.

NRHA is nog altijd National Reining Horse Asosiation, en die schrijven nergens dat alleen quarters &paints welkom zijn!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 19:27

welkom wel,daadwerkelijk starten bar weinig..(en winnen nog minder)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 20:37

Ja, bij de NRHA is elk ras welkom, maar daar zie je niet veel arabieren starten. Niet elke arabieren eigenaar wil per se alleen reining starten ook.
Bij de Wran zijn ze ook welkom natuurlijk.
Dat er weinig starts zijn bij de DAWRA en er regelmatig wat wordt afgelast is natuurlijk zonde.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 22:48

zeker! maar komt dat door gebrek aan animo ?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 00:53

Tja, geen idee.............Ik heb geen arabier, maar heb wel regelmatig positieve dingen gehoord over de club, dus de wil zal er wel zijn.

Dus als je een arabier hebt lijkt het me gewoon een keus waar je wil starten en dat je bij de Wran en Dawra het gewoon heel leuk kan doen. NRHA wordt iets lastiger, maar als je er lol in hebt, so what? Je moet zelf opdraaien voor alle kosten, moeite en tijd, dus wie heeft er nou werkelijk last van?

Wetsernfriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 09:16

Er zijn er wel die nrha starten of gestart hebben, maar het is wel zo dat vele jury's niet openstaan voor arabieren en dan vaak weinig plussen geven! dus kan je moeilijk aan score 70 draaien!

in de us is er zelfs een speciale tak in nrha voor de arabieren
de ARHA, waar er open jackpots zijn voor zowel vol- als halfbloeden!

in systeem is bij quarters ook wel verschillend, naar gelang je shows loopt en wint in aqha heb je punten, die punten gaan dan over in een geldprijscheque of kunnen over gaan in en rom en dan heb je eigenlijk naar gelang je scores en punten een beloning op je werk!

In arabieren heb je in nederland en duitsland predikatiepredicaten (belgië ) nog steeds niet? ze zijn er mee bezig (zeggen ze al jaren)!
maar daar is in het systeem geen geld of prijzen in beloning!

bij nrha is ook naar gelang de klassen die je start een geldprijs of jackpot!
Dus de animo zou er meer komen moest er voor iedereen eenders welk ras een beloning aan vastgebonden zijn, het is al zo duur shows te starten, en dan wat krijgt je een lintje of een beker, de balans is weinig in evenwicht.

vb IBN ARMANI (volbloed arabieren gefokt door arabian fantasie) heeft in nederland mening reining wedstrijden meegedaan en ook nrha gestart!

oostenrijk
de hengst BAIKAL en de merrie MANAVKA (Gut Frontleitenhof) ook beiden nrha gestart!
Shiney Muscalena (dochter van MHR MUSCATEAL en MANAVKA), Eysha bint Muscateal (dochter MHR MUSCATEAL) (draaien nog nrha)
...
http://www.arabianessence.com/library/d ... PE_4it.pdf
(dit stuk downloaden en dan pagina 8 in pdf artikel over SHINEY MUSCALENA) heeft zelf op de nrha van oostenrijk gestaan, maar staat er niet meer op, VOLBLUT REINING ARABER ofzo iets was de titel.

Ik ken er redelijk wat volg dat allemaal op de voet ook mijn droom ooit zo een paarden te fokken, dus goed zoeken en uitpluizen!

maar dat de reining arabieren die nrha of open alle rassen starten in europa nog in kinderschoenen staan is een feit!!

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 09:31

Wetsernfriek schreef:
Er zijn er wel die nrha starten of gestart hebben, maar het is wel zo dat vele jury's niet openstaan voor arabieren en dan vaak weinig plussen geven! dus kan je moeilijk aan score 70 draaien!

Het is een jurysport natuurlijk, maar de onderdelen waar vaak op geplust wordt, zijn vaak ook de onderdelen die voor veel andere rassen het moeilijkst zijn, gewoonweg door hun bouw. Overigens heb ik gisteren een mooie stopfoto gemaakt van een tinker en die deed het helemaal niet slecht, ook de spins waren technisch keurig en best snel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 10:46

Wetsernfriek schreef:

Wat een kul. Ik heb ondertussen een paar keer geschreven, ook bij een groot NRHA event met 85.000$ prijzengeld, ik heb nergens ook maar getwijfeld over de correctheid van jury's hierover.
Maar ik zou zeggen, blijf het vooral zeggen, dat is makkelijker dan gewoon eens goed genoeg rijden om te plussen. Dat krijg je gewoon nooit cadeau bij de NRHA, dan moet het echt goed zijn, dat is gewoon niet erg snel. Niet met een quarter, maar ook niet met een arabier. Voor plus moet je gewoon echt het goed hebben en beter zijn dan enkel ''correct''.

Ik ben ervan overtuigd dat zodra er een arabier in de ring komt bij de NRHA, dat hij op geen enkele wijze benadeeld wordt. Gelukkig maar, anders zou ons judge-systeem niet kloppen.

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 15:53

Wat een flauwe kul
arabier minder geschikt voor western ivm halshouding. Mijn arabier loopt lager dan sommige qh lopen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 16:10

jury en publiek vinden het vaak wel leuk als er eens een ander ras zijn kunsten vertoond op een meerdaagse show!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 16:20

@berwicowa- lees eens goed. dat staat er niet !!er staat dat bij de western-arab shows in de VS de arabieren een andere halshouding hebben, als op een gewone westernshow wenselijk is. net als b.v. de morgans.
maar ze hebben van nature een hogere halshouding,dus dat moet echt naar beneden getraind worden.en als de jouwe lager loopt als een quarter, loopt ie mss weer te laag.
horizontaal. de oren op schofthoogte.
en vergelijkingen gaan mank. mss dat de jouwe lager loopt dan sommige quarters,maar niet alle.zeker niet, die in de top lopen.. ;)

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 22:04

hollywood86 schreef:
Wetsernfriek schreef:

Wat een kul. Ik heb ondertussen een paar keer geschreven, ook bij een groot NRHA event met 85.000$ prijzengeld, ik heb nergens ook maar getwijfeld over de correctheid van jury's hierover.
Maar ik zou zeggen, blijf het vooral zeggen, dat is makkelijker dan gewoon eens goed genoeg rijden om te plussen. Dat krijg je gewoon nooit cadeau bij de NRHA, dan moet het echt goed zijn, dat is gewoon niet erg snel. Niet met een quarter, maar ook niet met een arabier. Voor plus moet je gewoon echt het goed hebben en beter zijn dan enkel ''correct''.

Ik ben ervan overtuigd dat zodra er een arabier in de ring komt bij de NRHA, dat hij op geen enkele wijze benadeeld wordt. Gelukkig maar, anders zou ons judge-systeem niet kloppen.

En hier moet ik Niels dan ook echt gelijk in geven. Ik heb me tot op heden nooit benadeeld bevoeld met mijn arabs tussen al het dikbillen geweld. Wat dat betreft een dikke pluim voor de NRHA judges!! Ook heb de nrha judges nooit kunnen betrappen op onderwaardering bij mijn gereden patterns. Ik bekijk 9 van de 10 proeven terug op video met mijn puntenlijst ernaast als leermoment.

Ik zou vriendin van TS dan ook zeker adviseren naar een andere lesgever uit te kijken.

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 22:56

Falabella44 schreef:
Een vriendin van mij heeft een Arabier en zij wil graag Westernrijden met haar, nu heeft ze zich aangemeld maar op het moment dat zij vertelde een Arabier te hebben, liepen ze niet over van enthousiasme...

Wie kan mij vertellen wat hier de achterliggende geachte van is, want een duidelijk antwoord hierop blijven ze haar verschuldigd.

Jammer dat er niet een duidelijk antwoord volgt, 't zegt wat mij betreft meer dan genoeg over die persoon. Inpakken en wegwezen :') ...genoeg andere die iemand met een arabier wel het westernrijden kunnen aanleren. Zo moeilijk is dat niet! :Y)

Liza1968

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 23:04

@ CounTree: dank je wel voor je heldere antwoord! Ze is inderdaad helemaal klaar met deze dame!

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 23:33

Falabella44 schreef:
@ CounTree: dank je wel voor je heldere antwoord! Ze is inderdaad helemaal klaar met deze dame!

Hopelijk laat ze zich niet van haar stuk brengen en wordt ze niet ontmoedigd om westernles te nemen met haar paardje. Aan 1 pk heb je voldoende, ongeacht het ras. *\o/*

Liza1968

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 00:12

CounTree schreef:
Falabella44 schreef:

Hopelijk laat ze zich niet van haar stuk brengen en wordt ze niet ontmoedigd om westernles te nemen met haar paardje. Aan 1 pk heb je voldoende, ongeacht het ras. *\o/*

Zo is het maar net! Goed verwoord hoor.

Krab54

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 12:23

cissy schreef:
Ik zou een andere lesgever gaan zoeken, zeker de basis kunnen arabieren prima, als zij niet overlopen van enthousiasme dan zou ik op zoek gaan naar iemand die dat wel heeft.

Absoluut!