[WN] Western ruiters omgeving Gelderland/Overijssel/Flevoland?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 12:54

[quote="Zamora"]
Mijn paard kan het allemaal wel maar zover zijn we samen nog niet zeg maar. Hij is ook nog jong dus hoef ook echt geen reiningbodem om dagelijks in te trainen. Voor de ervaring wil ik toch ook eerst bij de WRAN beginnen en is de reining toekomstmuziek. Bij mijn trainer kan ik het wel trainen en op clinics etc. Ga daar mijn paard niet 45 min verderop voor stallen. Om vervolgens bijna 400 euro per maand er voor te gaan betalen :+

quote]

Tja, het ligt er maar net aan. Voor wedstrijdervaring is de Wran prima natuurlijk. Maar als je echt de reining in wil en je paard kan het zou ik toch verder trainen en bij de DRHA GAG starten tegen die tijd. Wat je veel ziet bij de Wran is weinig starts en een slechte bodem op meerdere lokaties. Dat is voor de L3 niet erg, maar of je een slechte bodem wil??

Stops en spins hoef je ook echt lang niet elke dag te trainen.

Maar zoals je nu ziet staan mensen verspreid. Als een ''goede'' westernstal in je buurt zit heb je soms mazzel. Wij hebben weleens een periode op 55 km gestaan en dat is echt te ver.

Wij willen ook liever dichtbij staan, maar goed staan gaat wel voor afstand. En een goede stal vinden is niet zo makkelijk. Als je die hebt, zou ik daar ook blijven staan.

Voor les is het best duur. Aan huis betaal je les en km's die je niet kunt delen. Aan de andere kant kun je er vrijwel geen trekauto en trailer voor houden. En de km's zijn vaak wel te delen als je op een route zit. Ik plan wel goed, amar als mensen niet op zelfde dag kunnen of krijg de tijden niet passend is dat toch iets duurder.

Wat je hier ook leest is dat mensen toch op zelfde lokatie iemand laten komen en samen trainen als het even kan. Dat missen mensen wel helaas. Dan is er dus die keus verder gaan staan op een western stal of waar meer mensen western trainen.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 13:49

Daar zijn we nog lang niet. Mijn paard is pas 3,5 jaar en gaan het rustig aan doen. Met de winter die eraan komt zal regelmatig lessen er toch ff niet inzitten dus kijken we erna wel verder. :) Ik heb geen haast en die wedstrijden lopen niet weg.

Of ik iemand langs laat komen of naar en stal toegaat zal voor de prijs niet uitmaken. Dan ga ik liever ergens heen ivm de reiningbodem. Al heb ik tijdje iemand aan huis gehad om mijn vorige paard te rijden. Dat was wel ideaal.

@Lenie: ja dat weet ik nog! Had je dit linkje nog willen sturen maar je hebt hem al gevonden haha.

Ben laatst bij clinic wezen kijken van JP, leerzaam en wil in de toekomst ook wel eens les of clinic volgen bij hem.
Ga je 18e ook naar Steenwijk Lenie?

Stippie

Re: Western ruiters omgeving Gelderland/Overijssel/Flevoland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 20:41

Ik meld me hier ook even.
Ik woon helemaal onder in Gelderland. En heb momenteel een Appaloosa, half Quarter en Trekpaard staan waar we western mee rijden.
En over een paar jaar zijn de 2 jaarlingen ook aan de beurt. We rijden voornamelijk Horsemanship, trail en wat basis reining. Helaas te weinig tijd om wedstrijden te rijden.
Maar we zijn inmiddels wel met een leuk clubje van 8 man (en vrouw) die allemaal regelmatig van de paarden van mijn vriend en mij gebruik maken. Dus dat maakt het altijd wel gezellig.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 14:16

En nog iemand uit Twente, hier :) Ik heb een kruising arabier x kwpn (niet echt een westernras dus ;)) en rijd met hem western. Ons rijden focust zich na al die jaren nog steeds op de basis (en we pakken soms wat reining oefeningen mee).
Mijn paard staat op een pensionstal in Rossum, waar ook nog twee vriendinnen staan met hun paarden, die ook western rijden.
We hebben iedere week les bij ons op stal :) Niet van iemand met een heel bekende naam trouwens (ze start ook al jaren niet meer zelf), maar wel een top lesgeefster (vinden wij dan).

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 17:30

Zamora schreef:
Daar zijn we nog lang niet. Mijn paard is pas 3,5 jaar en gaan het rustig aan doen. Met de winter die eraan komt zal regelmatig lessen er toch ff niet inzitten dus kijken we erna wel verder. :) Ik heb geen haast en die wedstrijden lopen niet weg.

Of ik iemand langs laat komen of naar en stal toegaat zal voor de prijs niet uitmaken. Dan ga ik liever ergens heen ivm de reiningbodem. Al heb ik tijdje iemand aan huis gehad om mijn vorige paard te rijden. Dat was wel ideaal.

@Lenie: ja dat weet ik nog! Had je dit linkje nog willen sturen maar je hebt hem al gevonden haha.

Ben laatst bij clinic wezen kijken van JP, leerzaam en wil in de toekomst ook wel eens les of clinic volgen bij hem.
Ga je 18e ook naar Steenwijk Lenie?

Nee, als je een trekauto en trailer hebt staan scheelt het niet veel. Maar voor veel mensen is speciaal een trekauto aanschaffen+onderhouden en een trailer wel een flinke extra kostenpost. Dan is iemand laten komen wel de oplossing. Soms is het nog prettiger om op een stal te gaan staan enkele km's verder waar meerdere mensen western trainen en al iemand laten komen. Sowieso vinden mensen het fijn dingen uit te wisselen en samen ergens heen te gaan.
Bij ons gaan wat dressuur ruiters wel naar dezelfde wedstrijden en lezen elkaar voor, helpen elkaar etc. Ik kan het met een aantal prima vinden op stal en zelfs wat rijtechnische zaken uitwisselen, maar de interesses voor dressuurwedstrijden en hun trainer heb ik niet. Ik wil best weleens op een dressuur of springwedstrijd kijken nog steeds, maar ben er minder mee bezig.
Het is zeker de moeite waard om naar goede clinics te rijden en trainers met goede bodem als je reining wil trainen. Daar vind je waarschijnlijk ook een stuk aansluiting en gezelligheid bij mensen die dezelfde interesses hebben. Ik ging er tenminste vanuit dat de oproep was uit interesse en om evt contacten te leggen, te delen en uit te wisselen wie, wat waar etc.....
Als je paardje al 3,5 is en het een en ander beheerst kan het best snel gaan hoor, met goede training en begeleiding.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 17:38

wat superpony beschrijft herken ik wel. Ik heb een goede 6 jaar met Laukje bij sylvia op stal gestaan en daar heb ik vreselijk veel geleerd van alle mensen om mij heen. Dat mis ik nu ook wel een beetje. Uiteindelijk is Lauks toen verkocht en ben ik mee verkocht. Nu Laukje van mij is en we bij een bokker aan huis staan waar ik het super naar mijn zin heb maar soms mis ik de wijsheid van andere mensen wel om ons heen. Nu kan en mag ik altijd mijn instructrice bellen mailen facebooken en zelfs rooksignalen maar soms is het fijn om spontaan advies te krijgen. Ondanks dat merk ik wel dat het voor mijn ponys heel belangrijk is dat zij veel buitenstaan en met vriendjes kunnen spelen. Vandaag hebben ze ook een dik half uur met zijn 4en door de weide geracet en dat mis je dan toch weer op een proffesionele stal het hele dag en nacht buiten kunnen staan..

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 18:31

Mijn oproep was omdat ik weining mensen in deze omgeving ken(ben enige tijd geleden verhuisd) en dus benieuwd ben of en waar de western ruiters zitten aangezien er hier weinig western stallen zijn. Ben inderdaad benieuwd wat en waar er getraind wordt. Helemaal voor de reining ruiters aangezien je daar wat meer bij komt kijken.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 18:35

Mijn vorige paard heb ik met 4,5 ingereden dus vind niet dat mijn huidige paard ál 3,5 is :') Is mijn persoonlijke mening, wil hier verder geen discussie mee starten. :) Ik wil het nu nog niet daarom ga ik straks eerst WRAN L5 starten om alvast wat ervaring op te doen.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 18:50

Zamora schreef:
Mijn vorige paard heb ik met 4,5 ingereden dus vind niet dat mijn huidige paard ál 3,5 is :') Is mijn persoonlijke mening, wil hier verder geen discussie mee starten. :) Ik wil het nu nog niet daarom ga ik straks eerst WRAN L5 starten om alvast wat ervaring op te doen.

Hehe dit herken ik ook. Toen mijn, toen nog hengst van 2,5 bij mij kwam kreeg ik van de arts van de paardenkliniek te horen dat ik hem moest gaan rijden :+ Ik heb hem nu net een maand of 2 onder het zadel waarbij we enkel stuurwerk en halthouden in de bak geoefend hebben. Sindsdien gaat hij enkel eens in de week mee op buitenrit met mijn oude merrie om lekker rechtuit balans te krijgen. Als hij dit heeft wil ik volgend jaar eerst aan de hand showmanship lessen gaan nemen en tegen de tijd dat hij 5 is misschien eens inhand onderdeel in de l5 starten :+ Ik rijd heb het gevoel dat in het oosten van gelderland meer aanbod is mbt western riding dan west gelderland :(:)

kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 19:25

In blz 2 had ik gereageerdXd Ik zit in vledder dat is net echt net buiten overijsel en friesland.

petrasmedes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 19:34

ik woon net onder Apeldoorn, Eerbeek. Ben ook opp de laatste paint show geweest. Sta met 3 andere western ruiters op stal. Les bij Laura van der Weide. Ik doe HMS PLS en trail.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 20:30

Zamora schreef:
Mijn oproep was omdat ik weining mensen in deze omgeving ken(ben enige tijd geleden verhuisd) en dus benieuwd ben of en waar de western ruiters zitten aangezien er hier weinig western stallen zijn. Ben inderdaad benieuwd wat en waar er getraind wordt. Helemaal voor de reining ruiters aangezien je daar wat meer bij komt kijken.

Wij wonen nu een jaar in Ermelo. Daarvoor 3 jaar in Drenthe en daarvoor Almere. Heb ook weleens gekeken waar iedereen stond en traint. Maar zoals wordt gezegd, gaat bij mij ook goede stal en afstand voor western contact.

Voor reining kun je thuis heel veel voorbereiden en trainen. Maar het is idd helaas zo dat je voor reining een goede trainer nodig hebt en een goede bodem. Alleen daarom zei ik al dat je een beetje moet uitkijken waar je straks gaat starten ivm de bodem. Puur uit behoud van je paard. Het wordt meestal reizen, maar zoals ik lees weet je wel wat je wil en heb je er ook wel wat voor over zoals; clinics bezoeken etc.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 20:38

Zamora schreef:

O, nee, zo niet hoor. Maar als een paard is ingereden en de oefeningen aardig beheerst zie je wel dat je met die goede begeleiding verder ergens komt dan zonder dit allemaal. Je moet geen stappen overslaan en niet sneller willen dan kan, maar degene die echt willen, een goed paardje hebben en serieus trainen gaan wel vlot naar hun doel. Dat moet zeker niet ten koste gaan van een paard. ( mijn huidige New Forest van 14 heb ik 10 jaar en is pas op de foto geweest en zijn benen zagen er juist goed uit voor zijn leeftijd volgens de kliniek )

De een kiest ervoor om door te trainen en direct te beginnen bij de DRHA GAG en de ander doet het via de Wran. Ik vind alleen persoonlijk dat op meerdere Wran wedstrijden de reining ondergesneeuwd wordt. Bodem die niet geschikt is, geen L1/L2 starts. 3 a 5 starts in de L5. Dat is niet echt aantrekkelijk meer als je puur reining wil rijden.

Als je bij de DRHA begint en je hebt wat bekende om je heen krijg je ook voldoende steun en begrip als je in de GAG start. Het niveau van de DRHA houdt beginnende ruiters soms tegen waar het noet nodig is. Dus kan beide. Als je maar lol hebt samen met je paard!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 20:40

Blon_D schreef:
wat superpony beschrijft herken ik wel. Ik heb een goede 6 jaar met Laukje bij sylvia op stal gestaan en daar heb ik vreselijk veel geleerd van alle mensen om mij heen. Dat mis ik nu ook wel een beetje. Uiteindelijk is Lauks toen verkocht en ben ik mee verkocht. Nu Laukje van mij is en we bij een bokker aan huis staan waar ik het super naar mijn zin heb maar soms mis ik de wijsheid van andere mensen wel om ons heen. Nu kan en mag ik altijd mijn instructrice bellen mailen facebooken en zelfs rooksignalen maar soms is het fijn om spontaan advies te krijgen. Ondanks dat merk ik wel dat het voor mijn ponys heel belangrijk is dat zij veel buitenstaan en met vriendjes kunnen spelen. Vandaag hebben ze ook een dik half uur met zijn 4en door de weide geracet en dat mis je dan toch weer op een proffesionele stal het hele dag en nacht buiten kunnen staan..

Kan me voorstellen dat je het mist. Sylvia had ook wel leuke activiteiten en clinics van Rieky. Heel gezellig daar en netjes allemaal.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 20:47

Ik rijd geen western hoor, maar er zit wel een westernstal in Heumen (nabij Nijmegen). Heb er met mijn paard gestaan, vandaar dat ik het weet. Ze hebben ook een goeie westernbodem en geven ook lessen enzo :)

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 12:50

superpony schreef:
Zamora schreef:

O, nee, zo niet hoor. Maar als een paard is ingereden en de oefeningen aardig beheerst zie je wel dat je met die goede begeleiding verder ergens komt dan zonder dit allemaal. Je moet geen stappen overslaan en niet sneller willen dan kan, maar degene die echt willen, een goed paardje hebben en serieus trainen gaan wel vlot naar hun doel. Dat moet zeker niet ten koste gaan van een paard. ( mijn huidige New Forest van 14 heb ik 10 jaar en is pas op de foto geweest en zijn benen zagen er juist goed uit voor zijn leeftijd volgens de kliniek )

De een kiest ervoor om door te trainen en direct te beginnen bij de DRHA GAG en de ander doet het via de Wran. Ik vind alleen persoonlijk dat op meerdere Wran wedstrijden de reining ondergesneeuwd wordt. Bodem die niet geschikt is, geen L1/L2 starts. 3 a 5 starts in de L5. Dat is niet echt aantrekkelijk meer als je puur reining wil rijden.

Als je bij de DRHA begint en je hebt wat bekende om je heen krijg je ook voldoende steun en begrip als je in de GAG start. Het niveau van de DRHA houdt beginnende ruiters soms tegen waar het noet nodig is. Dus kan beide. Als je maar lol hebt samen met je paard!

Dan begreep ik je denk ik niet goed :D
Ik ga bij mijn trainer ook wel echt voor de reining trainen en ik weet ook niet hoe snel we klaar zijn voor de DRHA. Misschien ga ik wel eerder DRHA starten dan ik L3 ben bij de WRAN :') Ik heb geen idee. Mijn ambitie ligt ook niet bij de WRAN maar DRHA, het is echt even voor de ervaring wat WRAN wedstrijden te gaan rijden.

Ik ben wel benieuwd welke lokaties dan geen goede bodem hebben, mag per pb als je dat liever wil. :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 12:51

Daar heb ik gelest met mijn pony. Weet jij of ze inmiddels lespaarden hebben?

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 13:58

Ze hebben in heumen lespaarden ja. Maar ik vind persoonlijk de bak te zwaar voor de reining.

Wijzelf lessen bij wendy van osch. Fijne bodem en fijne lessen. Is net iets verder reizen maar heb je ook wel wat vinden wij.

Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 15:07

Bodem in Heumen is helemaal niet zwaar, zelfs een stuk lichter als de normale bodem op de nrha wedstrijden..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 15:24

Hoe hij is in vergelijking met andere bakken weet ik niet, maar mijn pony liep er fijn in. Maar goed, wij rijden ook geen reining.

wendelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 19:19

Wellicht interessant voor de western liefhebbers in Gelderland:

Cedric Ledoux komt as weekend in Wageningen les geven. Er zijn voor de zaterdag nog 2 plekken vrij!

Stuur even een berichtje als je meer info wil of je wil opgeven.

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 19:27

Woudenberg te ver weg voor je :Y)

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 20:07

wendelijn schreef:
Wellicht interessant voor de western liefhebbers in Gelderland:
Cedric Ledoux komt as weekend in Wageningen les geven. Er zijn voor de zaterdag nog 2 plekken vrij!
Stuur even een berichtje als je meer info wil of je wil opgeven.

Drie keer les (van 3 verschillende trainers) in één week is me een beetje te gortig, maar voor een volgende keer houd ik me graag aanbevolen :)

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 20:44

Waar in Wageningen dan? Heb ik nog ff gewoond :')

@Renate: daar zitten veel western ruiters in Woudenberg haha. Was benieuwd wat er hier allemaal zit :P
Wanneer organiseren jullie weer wat? :D

joris3pinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 22:20

Gaaf ik kom zeker kijken, is dat waar het paard van Aline staat? Vanaf hoe laat is hij er.