Wendy schreef:NatasjavE schreef:Je kan het KWPN niks vinden maar wat ze heel goed doen is fokken op correcte beenstanden(behorend bij het fokdoel), correct exterieur en gezondheid.
De keuzes die op exterieur keuringen van het KWPN gemaakt worden zijn niet alleen op schoonheid gebasseerd, ze zijn bewezen beter voor de duurzaamheid van het paard.
Is dat op basis van wetenschappelijk onderzoek bepaald?
Wtenschappelijk weet ik niet maar alle keuringsgegens worden jaar naar jaar geanaliseerd( met medewerking van Wageningen) daaruit blijkt dat bepaalde extrieurkenmerken beter zijn voor de prestatie en de gezondheid.
OCD wordt op dit moment veel onderzoek naar gedaan. Er is een erfelijke component maar hoe de erfelijkheid precies verloopt is nog niet duidelijk.
Artrose komt niet alleen bij het KWPN op jonge leeftijd voor. Maar bijvoorbeeld HKO is zeer flink teruggedrongen.
Ik zal niet beweren dat het KWPN perfect doet en dit fout is he....ik zeg ik heb bij een dergelijk achterbeen ai, ai....maar wie weet hebben ze bij de Halters juist info dat dit beter is......
Ik zeg alleen dat je er wel kritische vragen bij mag stellen.

wat me opvalt is dat die benen heel lang en recht zijn, en het achterwerk van dat dat paard is heel rond, en door al die dingen lijkt ie overbouwd maar dat is niet zo.