[WN] Western en Engels naast elkaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 10:30

quarterH schreef:
wel grappig dat ik eerder in dit topic nog raar was omdat ik zei dat het verschil echt wel groot

Nee, jij vindt het verschil engels - western heel groot :D

quarterH

Re: Western en Engels naast elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 10:34

ja klopt. want ik vind je hele zit en houding bv een dusdanig basis ding dat als dat al zo verschilt dat effect heeft op heel veel.

daar komt bv nog bij het verschil in 'babysitten' vs 'zelf laten doen en alleen corrigeren'.

kijk, ja hoor we rijden allemaal wel eens een circeltje en doen een schouderoefening. maar het gaat imo om de manier waarop dit wordt uitgevoerd.

een circel in de reining kun je niet vergelijken met een circel in de dressuur of een circel in de horsemanship.
buiten dat ze alle 3 dezelfde vorm ongeveer moeten hebben. maar daar houd het dan ook bij op.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 11:20

quarterH schreef:
ja klopt. want ik vind je hele zit en houding bv een dusdanig basis ding dat als dat al zo verschilt dat effect heeft op heel veel.

Maar dat is niet zo zeer engels - western, zeker niet als je naar het verschil kijkt tussen reining-pleasure en de overeenkomsten engels-pleasure.
Dan maar even voor het gemak met "engels" de dressuur bedoelen, want een springruiter zit en doet ook weer heel anders.

quarterH schreef:
daar komt bv nog bij het verschil in 'babysitten' vs 'zelf laten doen en alleen corrigeren'.

Ook babysitten is in de western pleasure heel normaal. Want constante beendruk is natuurlijk ook gewoon babysitten. Of als je het niet babysitten wilt noemen, in ieder geval niet zelf laten doen en corrigeren.

quarterH schreef:
een circel in de reining kun je niet vergelijken met een circel in de dressuur of een circel in de horsemanship.

Dat klopt te dele wel. Vandaar ook altijd mijn "stokpaardje" dat je niet zou moeten denken in engels of western, maar gewoon in onderdelen of methodes/rijstijlen :)