[WN] Appies echt zo'n vervelend ras?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 21:47

@ spicegirl: bedankt voor het compliment, maar ik ben geen uitzondering op de regel, ik heb bevestigd dat het zeker mogelijk is! ;)

Incredibleu Too is een goeie papa hoor!!!

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 21:51

@Mister01 het is wel een beauty hoor jou Smoke!!! (heb even stiekem je advertentie bekeken)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 21:52

Ik heb een appie hengst als bijrijdpaard gehad die we gewoon met een hengstige merrie mee op buitenrit namen en die hij na afloop gedekt heeft. Ondertussen geen centje verveel gehad. Heerlijk dier was dat. Ik ben wel meerdere appies tegen gekomen die gewoon een duidelijk 'karakter' hadden. Niet vervelend, maar gewoon 'aanwezig'. Sommige paarden kunnen van die sloffies worden, de appies die ik ken blijven portretjes. :)

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 22:53

troi schreef:
Ik vermoed dat er trouwens wel grote verschillen zijn tussen de NAS (warmbloed appies) en de Amerikaanse appies, waar we hier eigenlijk op doelen. Tja, er zijn veel vooroordelen, 'stip teveel hersencel te weinig'. Persoonlijk geen ervaring mee, helaas want ik vindt ze vaak een indrukwekkende uitstraling hebben.

Ben ik trouwens best benieuwd naar, omdat ik vermoed dat kleur eigenlijk minder zegt dan ras. (dan gaat het eigenlijk om erfelijke factoren of externe factoren voor dit karakter).

Even voor de duidelijkheid, die van mij is dus kwpn (moeder) x westernpaardtype (hoogst waarschijnlijk appaloosa), en lijkt een papa's kindje te zijn inclusief een mooiie kont.

herken trouwens zeker verschillende dingen die hier worden genoemd.

Het grootste probleem wat ik nu persoonlijk met mn app heb is haar weinige besef (het komt gewoon niet bij haar verstand :+ ) van persoonlijke ruimte, zowel bij mens als bij paard. Maar beetje bij beetje begint ze dat te snappen. Weet alleen nog niet of het door haar eigenwijsheid komt of dat ik nog duidelijker moet zijn :=

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 22:57

ik ben niet onder de indruk van Incredible blue.
zowel hijzelf, als zn afstammelingen hebben niet veel gelopen. de meeste waar ik van gehoord heb (ik ken ze ntl. niet allemaal, er is nogal wat mee gedekt ), waren ook niet echt makkelijk te rijden..
vind het jammer dat ie niet zo mooi zwart is gebleven..

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 23:05

ik zou het woord "vervelend "niet gebruiken trouwens.gezond zijn ze wel, nog nooit geen DA erbij nodig gehad.(buiten enten).
maar ze zijn eigengereid, en daar moet je mee om willen, en kunnen gaan.

mika11

Re: Appies echt zo'n vervelend ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 23:15

De appie merrie die ik heb gehad leek altijd wat autistisch. (zo noemde ik het, om haar gedrag een naam te geven)
Bleef altijd in haar eigen wereldje, stond ook altijd apart in de kudde.
Alleen als ze hengstig was, wonnen de hormonen het, en trok ze op met de ruinen.
Was heel eenkennig met mensen.

Als ze iets wilde, hield weinig haar tegen. Liep af en toe gewoon door het draad om bij het hogere gras te komen.
In de paddock stond ze soms te wachten bij de deur, als je die open deed, schoot ze zo langs je heen naar binnen.

Maar zelf heb ik altijd het idee gehad, dat ze ooit ergens iets tekort was gekomen.
Als rijpaard was ze eigenlijk ongeschikt en ze fungeert nu al jaren als grasmaaier/gezelschapspaard.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 07:06

Ik ken ook een paar afstammelingen van Incrediblue Too. Allemaal slim, moeilijk te rijden en geen van alle geschikt voor de sport. Maar wel echt excellente wandelpaarden.
@ todorien : als je naar de stamboom van die topappies kijkt, zul je zien dat ze voor minstens 75% quarter zijn. Als het wit om de ogen, gestippelde lippen en rond de aars, gestreepte hoeven en athletische bouw geen raskenmerken meer zijn, en je van die solid gekleurde bulldogtypes appaloosas noemt, wat is dan nog het verschil tussen een app en een QH? Ik hoor het graag van je.

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 07:53

sevke schreef:
Ik ken ook een paar afstammelingen van Incrediblue Too. Allemaal slim, moeilijk te rijden en geen van alle geschikt voor de sport. Maar wel echt excellente wandelpaarden.
@ todorien : als je naar de stamboom van die topappies kijkt, zul je zien dat ze voor minstens 75% quarter zijn. Als het wit om de ogen, gestippelde lippen en rond de aars, gestreepte hoeven en athletische bouw geen raskenmerken meer zijn, en je van die solid gekleurde bulldogtypes appaloosas noemt, wat is dan nog het verschil tussen een app en een QH? Ik hoor het graag van je.

dat bedoelde ik ook te zeggen ik ben het helemaal met je eens, rastypisch zijn ze niet meer ik had zelf een sunflower joy'w jewel x BJ miss behavin (goeie/bekende reining merrie) hij was een super mooie solid appaloosa maar ook een bull dus hij was ook niet rastypisch meer tja het karakter hahahahaha
het is jammer dat de mens de rastypische kenmerken wegfokt dat met een paar jaar nog een paar stippen rondlopen en de rest allemaal solid zijn

trouwens moet ik wel kenmerken (rijd namelijk ook dressuur) dat daar nog veel stippen rondlopen

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 08:28

dat zijn Nappie's.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 09:17

spicegirl schreef:
ik ben niet onder de indruk van Incredible blue.
zowel hijzelf, als zn afstammelingen hebben niet veel gelopen. de meeste waar ik van gehoord heb (ik ken ze ntl. niet allemaal, er is nogal wat mee gedekt ), waren ook niet echt makkelijk te rijden..
vind het jammer dat ie niet zo mooi zwart is gebleven..

Maar jij bent ook heel erg sportgericht spicegirl. Dat heb ik al eerder gemerkt. Soms krijg ik de indruk dat je alleen intresse en respect hebt voor paarden die de top kunnen bereiken. En dat is helemaal geen beoordeling richting jou hoor. ;) Begrijp me niet verkeerd, maar de meeste mensen hebben die ambitie niet.
Als je dat stukje ambitie even wegdenkt en je wilt gewoon leuk een wedstrijdje kunnen rijden, buitenritjes maken, lekker kunnen werken met een paard en je hebt een klik met het type karakter, dan is de app een zeer veelzijdig paard. Dat je niet de top er mee kan bereiken, is niet voor iedereen een must. Trouwens, ook met QH moet je maar net die topper hebben. En zelf de ambitie ook hebben.

En je hebt gelijk, als ik je opmerking even betrekt om mijn ABC Blue: hij is niet makkelijk te rijden. Ik krijg hem nooit zo mooi nageeflijk aan de lange teugel met lange hoofd/halshouding als een QH. Ergens soms wel frustrerend, maar meestal denk ik dan: ik vind het ook een uitdaging om te zien hoe ver ik wel kan komen en ik heb mijn paard vooral om ook lekker op pad te gaan en leuke buitenritten te maken. En daarvoor is hij wel super geschikt. En hij is heel slim, leert snel en dat is ook heel fijn om mee te werken.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 09:41

Mister01 schreef:
spicegirl schreef:
@todorien-sevke bedoeld wss de raskenmerken van een appaloosa. daar is op de fotos helemaal niets meer van terug te zien.zelfs geen witte mensen-ogen.
qua uiterlijk is er totaal niets meer van een app terug te vinden.
en je hebt gelijk; de appaloosa zoals ie was, is totaa anders, als de al dan niet gestipte quartertypjes van nu..

@arrow- jij hebt de uitzondering die de regel bevestigd ;)

Dan is smoke wel eentje met die raskenmerken!
Hij heeft zulke ogen (iedereen vind het een raar zicht) en heeft ook de stippels op zijn lippen, ook de gestreepte hoeven zijn aanwezig.
Hij is dan groot, en je ziet dat het een echte amerikaan is, maar zou nu niet gelijk quarter bouw zeggen hoor.

Wel kenmerken? O dan moet ie wel slecht zijn... ;) haha, sorry! Kon 't niet laten.
Natuurlijk hebben ze de kenmerken, anders kunnen ze niet op de reguliere manier ingeschreven worden.;)
Ik heb hier trouwens ook een halfbroer van jouw paard staan!
Nou ben ik niet zo weg van de nakomelingen van Incredible too, da's persoonlijk, maar kreeg 'm er gratis bij. Soort van package deal, zeg maar. ;)

SamIceBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 11:59

Heel herkenbaar dit!
Zelf heb ik een verzorg-appie (Sunflower ranch Lisse). Ze kan af en toe ook wat autistisch zijn, in haar eigen wereldje. Maar vaak heeft ze ook wel aansluiting bij de kudde. Of dat moet te maken hebben, dat 3 ervan veulens van haar zijn (van Incrediblue Too). Ze is vrij eenkennig, introvert, gevoelig en kan nogal dominant zijn.
Maar ik vind r geweldig! Ze is heerlijk duidelijk wat ze ergens van vind en doet tijdens het trainen / de les altijd heel hard haar best. Het is ook echt een lief paard, een beetje een grote uitvoering van een my little pony met stippen :D

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 12:00

@duke- daar vergis je je deerlijk in.
maar onder een goede hengst word in de westernwereld bedoeld ; een die goed gepresteerd heeft, en dit ook doorgeeft aan zn nakomelingen.
ikzelf geef meer om goed karakter,na gezondheid. ikzelf zou liever voor een 100 % rontgenologische goedgekeurde, brave hengst kiezen, als een prestatie hengst.dat geld ook voor mijn eigen paard; gezondheid en braafheid boven prestatie.ik ben zelf(nog ) niet al te fanatiek ;)
maar ; als er gesproken word over een "goede hengst " word er niet geen achtertuin- hengst bedoeld.(en ik weet dat er ook leuke bij zitten, die geen kans hebben gehad, maar buiten dat ).
zoals gezegd, ik ken meerdere van zn nakomelingen, en zelf recre-rijden is lastig.

en er is nix mis met een fijn recreatie-paard .

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 12:09

@muireann- jeetje . lorietta is er nog.
ben toen ook vaak op de sunflower ranch geweest, toen Dick de V. nog leefde...

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 12:25

He Dick de Vroomen, Sunflowers ;)
Heb ik er ook eentje van! (en die wel zelf gekocht. :) )

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 12:30

@spicegirl: ok, ik dacht dat zo te merken aan je manier van posten. ;) Maar dat is dus gewoon je beargumentering over wat een goed paard is. Ik vind appies niet alleen goede recreatiepaarden. Dan doe je het ras te kort. Nee, ik zei: veelzijdig paard: leuk wedstrijdje, leuke buitenritten, etc. Vind ik wat meer dan alleen recreatiepaard. Juist omdat ze zo slim zijn en snel leren, graag voor je werken (als de klik er is) zijn ze hartstikke leuk voor de sport! En ik ben het met je eens dat je met het merendeel de top niet zal halen. Het zijn geen geboren reiners etc. Maar zoals ik al zei: dat is ook voor meeste mensen niet de ambitie.

En volgens mij heeft Credie toch het ook wel goed in de halter gedaan, staat me bij.

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 12:47

Er zijn zoveel quarter lijnen die moeilijk zijn.... dat heeft ieder ras.. niet alleen de appaloosa :)

Verder vind ik autistisch niet echt een goeie beschrijving van het karakter...Ik ken namelijk geen enkele Appaloosa die autistisch overkomt ofzo hahaha.

Verder denk ik ook dat het niet echt aan het ras ligt of een paard wil of kan nageven ja of nee. Dat ligt aan het paard als individu en de ruiter als individu. Uiteindelijk kunnen ze het allemaal hoor...(dit is geen persoonlijke aanval, gewoon mijn mening)

Anne75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 12:57

Sinds een kleine maand heb ik ook een Appie. We moeten elkaar dus nog goed leren kennen. Ze is in korte tijd dikke vriendjes geworden met mijn Fries. Ik moet er wel meer energie in steken om haar voor me te winnen maar het gaat iedere dag beter en daar kan ik echt van genieten. Ik moet soms erg om haar lachen. Ze heeft van die typische streken die mijn Fries weer helemaal niet heeft.

Het valt me wel heel erg op dat collega's etc. de Appie of heel leuk vinden of helemaal niets. Er lijkt geen tussenweg te zijn.

TS en Arrows: succes met de verkoop van jullie paardjes!

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 13:50

Arrows schreef:
Er zijn zoveel quarter lijnen die moeilijk zijn.... dat heeft ieder ras.. niet alleen de appaloosa :)

Verder vind ik autistisch niet echt een goeie beschrijving van het karakter...Ik ken namelijk geen enkele Appaloosa die autistisch overkomt ofzo hahaha.

Verder denk ik ook dat het niet echt aan het ras ligt of een paard wil of kan nageven ja of nee. Dat ligt aan het paard als individu en de ruiter als individu. Uiteindelijk kunnen ze het allemaal hoor...(dit is geen persoonlijke aanval, gewoon mijn mening)

Hij loopt wel nageeflijk, maar niet als een QH. Meer als een dressuurpaard. Dus meer opgeheven. En niet zo lang en laag. ;) Niet zo mooi als het plaatje wat ze graag in de PLS zien en het kost ook meer moeite.

Ik herken dat autisme ook niet. Zal na meer met een bepaalde karaktereigenschap in een bepaalde bloedlijn te maken hebben. Mijn draver (zoon van Duke Iron en die staan er bekend om) is wel soort autistisch. En mijn app heeft dat zeer duidelijk niet. Een socialer paard heb ik zelden ontmoet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 13:56

Ik kom dit topic tegen en vind het erg grappig om te lezen. Het weimaatje van onze tinker is een 2 jarig merrie drakerig nest en apaloosa. Het is een dametje met een duidelijke mening die je kort moet aanpakken omdat ze anders over je heen walst. Sinds een week of 6 is ze ook nog hengstig en dat maakt haar karakter niet makkelijker. :P maar o wat een heerlijk diertje is het.

Vorig jaar als jaarling heeft onze tinker haar bij de introductie ook erg hard aangepakt. Meestal is hij vriendelijk en meegaand met jonge dieren maar bij haar was het meteen mep, hap en zijn gewicht in de strijd gooien om Roosje te corrigeren.

Waar ligt het eigenlijk aan, in de verre voorouders wat lastigere karakters waarmee gefokt is vanwege uiterlijk of gewoon toeval. En komt het drakerige karakter vooral voor bij de kleinere of juist grotere dieren.

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 14:08

Duke schreef:
Arrows schreef:

Hij loopt wel nageeflijk, maar niet als een QH. Meer als een dressuurpaard. Dus meer opgeheven. En niet zo lang en laag. ;) Niet zo mooi als het plaatje wat ze graag in de PLS zien en het kost ook meer moeite.

Ik herken dat autisme ook niet. Zal na meer met een bepaalde karaktereigenschap in een bepaalde bloedlijn te maken hebben. Mijn draver (zoon van Duke Iron en die staan er bekend om) is wel soort autistisch. En mijn app heeft dat zeer duidelijk niet. Een socialer paard heb ik zelden ontmoet.

Ik denk dat het feit dat je paard meer opgeheven loopt meer te maken heeft met zijn bouw (hoge halsaanzet, korte hals) dan met het feit dat het een appaloosa is. Er zijn veel quarters met dezelfde bouw en dus dezelfde problemen. Het heeft er meer mee te maken dat je paard waarschijnlijk niet pleasure gefokt is en dus niet de pleasure bouw heeft...

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 14:11

Wat appaloosa's misschien ook wel 'moeilijk' maakt is dat er heel veel PSSM-dragers terug te vinden zijn onder de Appaloosa's...?

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 14:31

Dit is mijn nas appie vanochtend, ze had geen zin om uit de wei te komen. Ze trok echt zo´n raar gezicht en vervolgens zuchtte ze en liep braaf mee.
Dat koppie := :D
http://i46.tinypic.com/nmci2s.jpg

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 14:40

Anne75 schreef:
Sinds een kleine maand heb ik ook een Appie. We moeten elkaar dus nog goed leren kennen. Ze is in korte tijd dikke vriendjes geworden met mijn Fries. Ik moet er wel meer energie in steken om haar voor me te winnen maar het gaat iedere dag beter en daar kan ik echt van genieten. Ik moet soms erg om haar lachen. Ze heeft van die typische streken die mijn Fries weer helemaal niet heeft.

Het valt me wel heel erg op dat collega's etc. de Appie of heel leuk vinden of helemaal niets. Er lijkt geen tussenweg te zijn.

TS en Arrows: succes met de verkoop van jullie paardjes!

Wat grappig om jou hier tegen te komen. Mijn vriendin heeft leonora gefokt. Super dat ze het bij jou erg naar der zin blijkt te hebben! Ik hoop dat je nog veel plezier aan haar mag beleven!