[WN] zware jongen zoekt westernles omg rotterdam

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:27

Kom jongens... 130 kilo?!
Dat gaat toch gewoon te ver?

Kunnen we niet accepteren dat er gewoon een limiet zit aan wat ethisch verantwoord is?
Dat de mensheid uit de voegen groeit hoeft niet afgewenteld te worden op de gevoelige rug van paarden.

Wat de reden van het gewicht ook is: lengte, eten, ziekte, of iedere andere reden... niet relevant: het gaat om het gewicht.
Geen persoonlijke aanval, maar een reële constatering.
Ik gun deze jongen, en ieder mens, zijn of haar lolletje. Maar het belang van dieren vind ik altijd zwaarder wegen (goede woordkeuze), zij zijn niet bij machte zichzelf te beschermen.

Dus verlies gewicht of ga mennen.

Ik wordt hier dermate boos van dat mijn oksels gaan prikken....
Alle mensen die het normaal lijken te vinden. Ik kan ook niet in een jumbojet vliegen met mijn blinde ogen... sommige dingen kunnen gewoon niet.

ps: een paard = een paard. Een Quarter mag dan meer spiermassa hebben, maar heeft betrekkelijk fijn beenwerk en bovendien hetzelfde skelet...

kinel

Re: zware jongen zoekt westernles omg rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:38

hij vraagt geen aanval op zijn gewicht maar of er iemand is die hem aan een paard kan helpen bij hem in de buurt!!!! ga eens op een manege kijken waar ze sommige mensen op te kleine paarden zetten. ja het zal voor hem moeilijk worden maar zit niet alleen te zeuren over lengte en gewicht. gun hem een kans om via deze weg misschien iets te vinden.succes met zoeken.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:41

kinel schreef:
hij vraagt geen aanval op zijn gewicht maar of er iemand is die hem aan een paard kan helpen bij hem in de buurt!!!! ga eens op een manege kijken waar ze sommige mensen op te kleine paarden zetten. ja het zal voor hem moeilijk worden maar zit niet alleen te zeuren over lengte en gewicht. gun hem een kans om via deze weg misschien iets te vinden.succes met zoeken.

Waarom? Waarom iemand een kans gunnen iets te doen dat ik volstrekt ethisch onverantwoord vind?
Het lijkt mij, afgaande op zijn posts, een intelligente jongen. Een stukje weerwoord kan dan vast gewaardeerd worden.

Wanneer iemand mij vraagt hoe hij een bom moet maken, zal ik ook zeggen dat hij dat beslist NIET moet doen ipv van een bomrecept verstrekken... Dat is niet zijn vraag, maar voor mij wel het enige correcte antwoord.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:43

Zijn er in jouw optiek dan helemaal geen paarden gemaakt op het dragen van 130 kilo's? Kijk naar shires, belgen e.d. Genoeg paarden die het gewicht sowieso makkelijk kunnen dragen. Kom dan met een alternatief op bijvoorbeeld een Quarter, ipv alleen maar melden dat je het etisch onverantwoord vindt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:48

XoNo schreef:
Zijn er in jouw optiek dan helemaal geen paarden gemaakt op het dragen van 130 kilo's? Kijk naar shires, belgen e.d. Genoeg paarden die het gewicht sowieso makkelijk kunnen dragen. Kom dan met een alternatief op bijvoorbeeld een Quarter, ipv alleen maar melden dat je het etisch onverantwoord vindt.

Nee, ik denk dat er vrijwel geen paarden zijn die dat moeten kunnen tillen zonder er op de lange duur schade van te ondervinden.
Je zult een knap staaltje dressuur moeten kunnen rijden om een dier zijn lijf dermate goed te leren gebruiken dat hij zo'n gewicht schadeloos kan hanteren.
En dan moet je daar zowel belast als onbelast aan werken.

Zware trekpaarden kunnen enorm veel trekken, en ook 'dode' lasten dragen tot een betrekkelijk hoog gewicht.
Een ruiter met inwerkende krachten (zeker in een versnelling hoger, waarin het gevoelsmatige gewicht nog eens tot 3x kan toenemen) is natuurlijk slopend.

In wat voor wereld leven we tegenwoordig dat dit allemaal moet kunnen? Is het niet meer 'done' om te zeggen: tot zover en niet verder?
Iedereen moet maar, kost wat kost, kunnen doen wat hij/zij wil... en dieren mogen daar de gevolgen van dragen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:52

Mensen zijn ook een beetje hypocriet soms. Ik heb laatst iemand die reageerde op mijn adv; bijrijdster gezocht afgewezen, omdat zij 90 kilo weegt. Ik heb een NF van 1.44m en vind het teveel. heb een zadel van ruim 20kilo erbij, dus nee.
Ik weet zeker dat als ik nu ruim 30 kilo zou aankomen, niet zo snel zelf niet meer erop zou stappen. Heel fout, maar zo gaat dat.

En natuurlijk kan iemand er wel op van 90 kilo, die een goede zit heeft, fijne hulpen etc, maar hoeveel zijn dat er?

Ze reden vroeger met een harnas op een paard, meestal Fries en volgens mij ook in alle gangen. Zoals ik begrepen heb ( was er niet bij ) werden ze erop getakeld en gingen ze ook niet zacht op de rug zitten.

Hoelang die paarden meegingen durf ik niet te zeggen, maar ze dachten toen waarschijnlijk niet zo.

Als mijn pony straks weer goed bespierd is, kan hij weer meer dragen, maar of ik dat wil? Niet echt

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 20:03

Ninx: ik vind dat je best een punt hebt hoor, maar ik denk niet dat je op basis van de informatie die hier aangeleverd wordt een dergelijke uitspraak kunt doen. Misschien weeg jij wel 90 kilo en vind je dat een heel acceptabel gewicht, terwijl jij misschien wel een dermate slechte zit hebt dat jouw paard 4 keer per jaar naar de osteopaat moet, terwijl deze meneer met 130kg een paard heel netjes in vorm kan houden en goed met het paard meebeweegt en er niet als een zak aardappelen op zit.

Ik denk niet dat het allemaal zo zwart wit te stellen is zoals jij aangeeft.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 20:18

@ XoNo: Ik weeg zo'n beetje de helft van het gewicht dat je noemt.

Met een bepaald gewicht is de inwerking zo extreem dat zelfs de meest capabele ruiter gewoonweg te zwaar is.
Er wordt altijd gezegd dat capabele ruiters met extreem overgewicht minder belastend zijn dan een sperzieboon zonder ruitergevoel. Is een ruiter met een min of meer gezond gewicht en subtiele zit en hand niet gewoon te prefereren?

Als mensen dus niet meer te zwaar kunnen zijn voor het berijden van een paard, waar trekt men dan de grens? Nergens?
Een man die 2 meter lang is en 130 kilo weegt, moet niet naar een manege maar hulp zoeken om een gezond gewicht te krijgen. Je BMI is dan 33!!!
Ik weet dat dit zeer onvriendelijk klinkt, en mijn excuses daarvoor.... Maar wie beschermt dieren als mensen niet meer bereid zijn dat te doen?

Het lijkt wel of het steeds gekker wordt...

En een goed argument zou zijn dat ridders vroeger op het paard gehesen werden en ongeveer hetzelfde wogen?
Moeten kleuters dan ook maar weer piramiden gaan bouwen, moeten we de slavernij weer invoeren, moeten honden maar weer voor de kar? Deden we vroeger toch ook, niks mis mee!!!

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 20:40

Ik kan eigenlijk alle verschillende reacties in dit topic wel begrijpen (ook die van Ninx).... ik ben ervan overtuigd dat er geschikte paarden bestaan voor TS, ook al moet je dan iets langer zoeken. Daarnaast moet ik ook eerlijk toegeven dat als IK 120kg+ zou zijn, ik niet met een 'lekker' gevoel op een paard zou kunnen stappen, ik zou het moeilijk vinden mezelf ervan te overtuigen dat ik dan eerlijk bezig ben tegenover het paard (ook al zou die het wel kunnen hebben). Als je graag met paarden bezig wil zijn, zou je er niet per se op willen zitten en is het net zo leuk om op de grond bezig te zijn (of bijv. mennen, zoals eerder genoemd), want imo is het paardrijden maar een klein gedeelte van alles wat je met een paard kan doen, en net zo leuk/zelfs leuker kan zijn!
Je zou je eens kunnen verdiepen in bijv. grondwerk, langelijnen, horse agility, VD, NH of freestylen, wandelen/hardlopen, in-hand trail, pffffff er zal vast nog wel meer te bedenken zijn :D

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 20:45

Deze jongen wil aan re-enactment gaan doen met een Quarter begrijp ik?
Dat is toch behoorlijk intensief te noemen...

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 20:49

Niet per sé met een quarter maar met een western aangereden paard. Dus dat mag best een beestje zijn dat beter bij zijn postuur past.
Overigens rijdt er in Nederland een jongedame niet onverdienstelijk western met een grote koudbloedkruising genaamd Amber. Haar zus rijdt met een grote tinker ook western, dus het bestaat wel ...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 20:51

Maflinger_S schreef:
Niet per sé met een quarter maar met een western aangereden paard. Dus dat mag best een beestje zijn dat beter bij zijn postuur past.
Overigens rijdt er in Nederland een jongedame niet onverdienstelijk western met een grote koudbloedkruising genaamd Amber. Haar zus rijdt met een grote tinker ook western, dus het bestaat wel ...

Ik neem aan dat zij geen 130 kilo wegen?

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 21:13

Volgens mij gaat dit een beetje off topic, deze discussie zou je prima voort kunnen zetten in het topic zwaardere mensen te paard deel 2, heel intersant topic......... ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 21:18

Molzebeer schreef:
Als je 130 kilo weegt bij 2,10 ben je toch zo'n 20 kilo te zwaar dacht ik. Ik zou dan toch proberen wat af te vallen. Beter voor jezelf, en elk paard.

Lastig zo'n lengte als je toch van paardrijden houdt! Heel veel succes met het vinden van iets. Een advertentie voor bijrijder plaatsen kan nooit kwaad.

Of gespierd - dan haal je dat ook makkelijk.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 10:04

Tja ik denk wel dat er paarden zijn die meer kunnen dragen, niet perse een Shire of een Fries, maar er zijn nog meer sterke rassen, zoals bijvoorbeeld een Boullonnais en bepaalde koudbloed kruisingen. Uiteraard is het feit dat vroeger ridders ook paard reden met hele zware harnassen, natuurlijk geen reden om nu een paard te overbelasten. Maar ridderpaarden waren vaak wel zware paarden, paarden die wij nu misschien niet meteen als rijpaarden zouden gebruiken omdat ze zo zwaar zijn. Er werd dus toen ook over nagedacht anders waren ridders wel op snellere en lichtere paarden gaan zitten. Paarden waren waardevol in die tijd en ze moesten ermee veldslagen winnen en lange tochten maken. Ook in die tijd kwam je niet ver als je je paard overbelastte. Dus ik denk dat mensen in die tijd best wel wat benul hadden van hoe ze een paard konden belasten. Ik denk wel dat rassen zoals de Fries die vroeger werden gebruikt als ridderpaard niet meer te vergelijken zijn met de Friezen van nu. Ik zou nu zeker niet een ridder op een Fries zetten. Nou een klein riddertje misschien... Neemt niet weg dat er wel rassen die nog steeds een sterke rug en benen hebben om zwaardere lasten te dragen.
Blijf erbij dat voor reenactment ik niet in de western richting zou gaan zoeken en ook geen quarter zou uitzoeken. Ik zou dan nog eerder een zware PRE uitzoeken of toch een koudbloed die goed kan bewegen dus geen trekpaard.. De basis die je nodig hebt voor reenactment hoeft niet perse western te zijn. Op zit rijden en met 1 hand wordt bijvoorbeeld ook in Spanje gedaan en je kunt het elk paard aanleren. Ik denk dat je met western je een beetje beperkt qua mogelijkheden, zeker in Nederland. Er zijn nu eenmaal minder western stallen dan gewone. Zag trouwens laatst op Discovery Channel een programma over mannen (grote kerels!) die in Amerika reenactments doen en dat deden ze op grote zware koudbloeden, geen quarters hoor. Ze deden dat inderdaad met 1 hand omdat ze een lans moesten vasthouden enzo.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 10:28

Blue_Eyes schreef:
Molzebeer schreef:
Als je 130 kilo weegt bij 2,10 ben je toch zo'n 20 kilo te zwaar dacht ik. Ik zou dan toch proberen wat af te vallen. Beter voor jezelf, en elk paard.

Lastig zo'n lengte als je toch van paardrijden houdt! Heel veel succes met het vinden van iets. Een advertentie voor bijrijder plaatsen kan nooit kwaad.

Spieren, vet, harnas... 130 = 130 = teveel

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 14:43

Ninx je boodschap is duidelijk, ga nu niet doorzeuren graag en het topic verder vervuilen. :n

Ik ben wel benieuwd of je al iets gevonden hebt TS?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 16:55

Ninx schreef:
Blue_Eyes schreef:

Spieren, vet, harnas... 130 = 130 = teveel

Misschien voor op een paard, maar het is niet per se zo dat iemand van 2,10 met 130 kilo, af moet vallen. Dat bedoelde ik te zeggen.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 11:00

Waarom western? Omdat deze stijl van rijden, net zoals vaquero en working equitation onder alla bravanta valt. De stijl waar men in de middeleeuwen mee reedt. Nu doelt de TS niet echt meer op de middeleeuwen, maar eerder landsknecht (16e eeuw, geen middeleeuwen meer), daar komt het academische/hogeschool rijden zoals wij dat kennen iets meer in zicht, maar dat onbloeit zich eigenlijk later pas echt, dus western is een logische rijstijl.

Heel reëel zul je eerder western gereden paarden tegen komen hier in NL, dan een goed gereden working equitation of vaquero-paard. Dus lijkt mij de zoektocht hierin wel enigzins logisch. Wij kijken zelf ook naar western gereden paardjes, simpel omdat je je anders een ongeluk zoekt of altijd de paarden uit "het zuiden" moet halen. Daarnaast komen westernpaardjes qua schofthoogte ook meer in de buurt van de middeleeuwse maten. (1.45-160) en de veelvoud van verschillende kleuren en wildkleuren zijn ook middeleeuwser (effen kleuren kwamen pas 16e eeuw+ in de mode, natuurlijk waren ze eerder ook wel)

In de middeleeuwen had je overal een ander type paard (ze kenden dus ook geen rassen) voor. Het strijdros, wat zeer stevig, kort in de rug ect was (stevig, maar geen koudbloed!) en een karakter had wat wij nu probleempaard noemen. Het joustpaard (steekspel) wat wel wat steviger was, maar vooral werd uitgekozen op zijn (snelle en vlakke) galop. En verder de (vaak) gangenpaarden (lange afstandspaarden, werd geen harnas op gedragen), jachtpaarden (idem) en alle andere paarden die niet direct van toepassing zijn.

De paarden waar in harnas op gereden werd (strijdros en joustpaard) hebben pieken waarin ze het harnas moesten dragen. Het joustpaard alleen tijdens de joust, het strijdros alleen tijdens de gevechten (niet op de weg er heen!!!). Een 15e eeuws joust/maar ook oorlogs harnas (zijn verschillen tussen) weegt zo'n 25 kilo en daarmee kom je zonder moeite op een paard. In de 16e eeuw begon met scherpe lanzen te steken, hierdoor moesten de ridders beter beschermd worden, waardoor ze vaak hun bovenlichaam niet meer konden draaien... probeer dan maar op het paard te komen, dus werden ze erop gehesen. De harnassen waren vast ook wel wat zwaarder, maar niet zo zwaar dat ze er (met voldoende bewegingsvrijheid) niet meer op zouden komen. Dus de vergelijking van een hoog lichaamsgewicht, naar ridders in harnas is niet echt reëel. Middeleeuwse paarden droegen niet continu, wellicht zelfs niet vaak, het totale gewicht. Dat is met een hoog lichaamsgewicht gewoon anders, dat kun je niet ff verminderen.

pff, het is nog een lang stuk geworden :+

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 11:35

Maar wel heel duidelijk Riddershow! Hopelijk heb je nu het één en ander uitgeklaard.

Mijn vriend is samen met zijn harnas en heel de boel ook heel zwaar (geen gewichten hier of ik krijg ze allemaal op mijn dak) maar da's idd alleen voor de joust, max een half uurtje dus en da's ook niet iedere week. Hij stapt trouwens heel vlot op hoor met een bankje.

Roann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 11:47

130 kg hoeft niet dik te wezen hoor mensen, dat is een normaal gewicht voor iemand van 2.10m! Daarnaast vind ik de reactie trekpaard raar.. dat zijn trekpaarden die dus veel trekkracht hebben, dit hoeft geen draagkracht te zijn! Maak je niet druk ts, je vind wel wat!

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 11:58

Wij zijn incl harnas, lans, zadel, en ander attributen ook niet de lichtsten (maar blijven wel ver onder LG van TS). Wij stappen ook via een kruk op om de rug te besparen, hebben maximale duur van rijden en als de paarden het eenmaal kunnen/er getraind in zijn, wordt het alleen nog maar voor de routine geoefend voor een showmoment.

Persoonlijk vind ik 130 kg ook te zwaar. Daarvoor hoeft TS niet "dik" te zijn en kan misschien heel goed rijden. Maar 130 kg, blijft 130 kg en dat is een hoop aan gewicht.
Laatst bijgewerkt door Riddershow op 25-05-12 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 12:01

ik ben benieuwd als de ts al wat heeft gevonden :)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 12:04

Ts Misschien iets gaan afvallen dat je op die manier toch wat makkelijker aan een westernpaard/les kan komen?
Mijn schoonvader heeft ook een lengte van 201 cm, maar weegt ietsd minder dan 80 kilo.
Voor hem hebben we een grote kwpn'er gezocht. Hij wilde eigenlijk wel een shire onder zijn kont..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 12:18

Roann schreef:
130 kg hoeft niet dik te wezen hoor mensen, dat is een normaal gewicht voor iemand van 2.10m! Daarnaast vind ik de reactie trekpaard raar.. dat zijn trekpaarden die dus veel trekkracht hebben, dit hoeft geen draagkracht te zijn! Maak je niet druk ts, je vind wel wat!

TS geeft zelf aan 'te zwaar' te zijn voor zijn lengte.
In principe zou iemand van 2:10 rond 110 kilo moeten zitten, dat is een gezond gewicht.

Bovendien wil hij lessen en geef aan te willen leren. Wat aangeeft dat het argument waar iedereen mee zwaait (zware mensen met uitzonderlijke dressuurmatige skills) ook niet op gaat.

Ik ben eigenlijk best wel geschokt dat mensen dit normaal zijn gaan vinden. Dat iedereen met serieus overgewicht overal op zou moeten kunnen klimmen en dat je daar niets van mag zeggen...
Glijdende schaal, waar houdt het op?
Wie neemt dieren in bescherming tegen mensen die zichzelf niets wensen te ontzeggen?