[WN] Western paardenmishandeling????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 10:19

Helaas is het ruk-en-plukwerk in de westernsport inderdaad aan de orde van de dag. Als je beweert van niet, dan loop je mi met oogkleppen op (of een blinddoek). Ik heb het in verschillende disciplines gezien, en zowel mannen als vrouwen maken zich er schuldig aan. Misschien zijn ze schaars, maar er zijn ook trainers die een wat intelligentere aanpak aanhangen. Ik hoop me dan ook snel bij 1 van hen aan te sluiten.

amarant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 10:20

Citaat:
Helaas worden deze mensen ook nog hoog geplaatst en tevens niet door een ringmaster op hun vingers getikt tijdens het inrijden. Doordat dit soort praktijken "beloond" worden met hoge plaatsing en tolerantie van de officials zal er niets veranderen. Sterker nog; als je rukt, plukt, prikt en slaat win je de prijzen

Verkeerd rijden wordt soms beloond.................

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 10:27

Misschien een idee om eens brutaal met een camera video opnames te maken bij de inrijdbak? En dan evt excessen niet doorsturen naar de WRAN maar direkt naar de dierenbescherming. Wie weet als zij vaker van dit soort banden krijgen zij in zullen grijpen? Degenen die netjes hun paarden rijden hebben dan gewoon nergens last van. Voordat iemand het verkeed opvat: dit bedoel ik niet als heksenjacht. Maar na elke wedstrijd lees ik vooral opmerkingen over de reining. Misschien dat op deze manier e.e.a. voorkomen kan worden. Althans, in elk geval op de wedstrijden.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 10:28

Cassidy schreef:
Maar als jij met vingers gaat wijzen naar de western, kan ik met vingers wijzen naar iedere andere tak van de paardesport. Er zijn overal wel zwarte schapen te vinden. En deze zwarte schapen zijn beslist niet representatief voor die tak van de sport....

Dat wilde ik ook zeggen. Hoe vaak zie je bij springen niet een paard die in zijn bek gerukt wordt? of geschopt? bij dresuur precies hetzelfde! Vooral op de amateurwestrijdjes, het lijkt wel alsof de kinderen op bepaalde ponyclubben het aangeleerd krijgen om lekker in de mond van het paard te zagen. (ik bedoel dit op niemand persoonlijk en hoop dat niemand zich hiermee aangevallen voelt)

Zo was er op de fokpaardendag in Sint Anthonis een meisje wat overduidelijk, steeds links rechts dat paard in zijn mond trok. Paard zag er ook niet ontspannen uit, maar tóch won het meisje. Zoiets wordt dus beloond. Mensen zien wat ze willen zien.

zaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-03 10:30

Er liggen dus ook fouten bij de jury...........

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 10:30

Dus is het blijkbaar tijd voor aktie. Als we continu blijven wijzen naar alles en iedereen zijn we over 10 jaar nog niks verder.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 10:36

Ik vindt ook dat het tijd is voor actie, maar om eerlijk te zijn, vindt ik dat vooral juryleden er iets van behoren te zeggen. iemand de grof doet tegen zijn paard in de ring bestraffen door hem te diskwlificeren ofzoiets.
En ook iemand die toezicht houdt op de inrijbaan. Ofzoiets dan he.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 10:41

Oke, ik ga deze week dan maar de eerste stap zetten. Ik zal eens contact opnemen met de db en eens e.e.a. vragen etc. En hoe zit het eigenlijk met de westernverenigingen? Hebben zij ook een werkgroep oid die zich met dit soort zaken bezig houdt? Of is het allemaal wijzen naar een ander dat die er maar op moet letten? Maar zoals ik al zei, ik zal eens op een gewone manier zonder direkt beschuldigingen te uiten etc contact opnemen met de db. Uiteraard laat ik evt antwoorden direkt weten. Ik ben het zat en het moet maar eens afgelopen zijn.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 10:43

Goed zo! Doe maar, laat ons wel uitgebreid horen wat ze gezegd hebben he!?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 10:48

Wat betreft wantoestanden bij de andere takken,
die komen inderdaad ook veelvuldig voor, helaas.
Alleen weet ik geen instructeurs die zo lesgeven en zijn het vaak acties uit onmacht. Net zo slecht, daar niet van, alleen weten die mensen zelf ook wel dat ze stupide bezig zijn. De mensen die we al rukkend en plukkend voorbij zien komen denken op de goede manier bezig te zijn.

Trinity

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 10:48

Ik vind ook zeker dat het ruk en plukwerk aangepakt moet worden maar zoals hier ook al gezegd: WAT VERSTA JIJ ONDER RUK EN PLUKWERK???
Wat daar zit nog al niet een verschil in wat de een ziet als vreselijk ziet de ander als trainen.
En daarom ben ik het altijd er eens met de regel van de NRHA BLOOD IS BLOOD.
En is er geen bloed dan kun je zeggen dat het een verschillende manier van rijden is dit wil echter niet zeggen dat ik vind dat het ruk en pluk werk oke is maar overal is wat voor te zeggen en iedereen en zeg niet dat het niet zo is doet een keer iets wat in het verboden boekje hoort of het nu met honden paarden katten of weet ik veel muizen is iedereen doet dingen die in het zwarte boekje thuis horen.
En dat is niet om het gedrag van iedereen goed te praten absoluut niet maar het is zo.
Think Before You Act.
En cornelie waarom zou je het niet naar de WRAN kunnen sturen vertel ze over dit Topic leg je gedachte uit en vraag hun om zich over dit te ontfermen.
Het nadeel is namelijk als je het naar de dierenbescherming stuurt staan ze straks overal en dan kun je niet eens fatsoenlijk meer rijden en dat er wat aan gedaan moet worden is volledig waar maar de dierenbescherming dan vrees ik dat als ze het daar echt over willen hebben ze de hele westernsport de grond in douwen en wij onze tak van sport moeten verdedigen en dat is ook niet de bedoeling.
En ook weer hier is het helaas de Goeie lijden onder de slechte.
En ik vind zelf als je het zo erg vind zeg het dan daar terplekke en ga op het secretariaat een klacht indienen of bij het showmanagment want die zien ook niet altijd alles (helaas).
Maar voor (weet niet precies wie het zei) het feit als je het op de show zegt worden ze nog kwaaier en dan is het voor het paard helemaal geen leven meer is ook wat voor te zeggen.
Het is er helaas er we moeten er mee leren omgaan of dat nu doorlopen of er tegen in gaan is het is er en dat is een feit en dan aan jou (en daar bedoel ik niemand persoonlijk mee maar gewoon iedereen) de vraag wat doe je ermee.
Mijn mening dit vind ik ervan.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 10:49

Ik heb een ingezonden brief geschreven en twijfel waar hij het meeste "lezers" zal treffen; het NQHA blad of in de Quarter?? Waar zal ik hem aan versturen??

Herman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 10:51

Wat een reacties zeg! Het maakt heel wat los. Toch een hot item denk ik dan, wanneer er in een zeer snel tempo allerlei reacties op deze site komen.
Zelf vind ik het een goed teken dat er felle reacties over en weer verschijnen, de western is niet uit Nederland afkomstig in de eerste plaats. Wie zijn wij om te weten wat wel en niet hoort, mag en kan?
Er zit uiteraard een groot verschil tussen de Texas stijl en de Californische stijl. Misschien kan je jezelf de vraag stellen onder welke stijl jij rijdt? (Texas= scherp bit, de rukjes bij aanvang rijden, sporen en vele kleine circels over en weer. California= liefst zonder bit, voorwaarts, neerwaarts, ongedwongen tot ontspanning rijden en van daaruit de basis uitvoeren)Tja....................
Ik wil niet oordelen over wat goed of slcht is maar laatst las ik een artikel over de Westernsport in Duitsland. Ruiters worden daar gedisfwalificeerd als ze continu rukken in plaats van kleine rukjes af en toe.
Soms wil ik de dierenbescherming bellen maar met welke vraag of beschuldiging moet ik dan komen? Daarbij komt dat er helaas geen wetten zijn die paardvriendelijk paardrijden omschrijven. Maar ik ga er vanuit dat een ieder met zijn viervoeter rijdt uit liefde en dat simpelweg de meesten niet weten wat ze aan het doen zijn omdat zij het niet geleerd hebben. Het zou fijn zijn als een ieder zichzelf onder de loep neemt en zichzelf kritisch gaat bekijken en daar de stijl wel of niet op aan gaat passen.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 10:51

Versuur hem naar allebei, dan vang je de meeste lezeers denk ik. OK dan!

Trinity

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 10:52

Ik denk dat de organisatie bellen een goede stap is alleen begina niet met gelijk aanvallen maar leg je probleem uit en ik dnek als deze de sport willen behouden deze er zeker wat mee zullen doen.
Ik denk dat je dat gewoon naar het secretariaat moet sturen ofzo.
En dan alle organisaties binnen de nederlandse western sport.
Zal de wRAN eens proberen maar hoe meer mensen er bellen en berichten sturen hoe meer ze er (denk ik) beeid zijn om voor te vechten.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 10:54

Trinity schreef:
Het is er helaas er we moeten er mee leren omgaan of dat nu doorlopen of er tegen in gaan is het is er en dat is een feit en dan aan jou (en daar bedoel ik niemand persoonlijk mee maar gewoon iedereen) de vraag wat doe je ermee.
Mijn mening dit vind ik ervan.

Treurige stelling, en dat is mijn mening.
Dus steek je kop maar in het zand? No way! De goeie moeten helemaal niet onder de kwade lijden als er iets aan gedaan gaat worden! De goeie zullen enkel profiteren als wanpraktijken eens aan de kaak gesteld wordt.
Nee, ik kan me nooit bij paardenleed neerleggen, dat kun je alleen maar als je niet veel liefde in je donder hebt.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 10:54

Ik denk dat dat 'niet fatsoenlijk kunnen rijden' als de db in de buurt is wel mee zal vallen. Zij zullen echt niet bij iedere correctie iemand op de vingers tikken. Maar ik denk dat zij zeker onpartijdiger zullen zijn dan de WRAN. En ik wil gewoon eens weten wat wel/niet toelaatbaar is en wat je evt kunt doen. En de grond in stampen zie ik ook nog niet zo snel gebeuren, over het algemeen gaat het inrijden gewoon goed. Maar in geval van die enkele excessen ben ik benieuwd wat ik daar aan kan doen.
Vera, stuur het gewoon naar allebei Knipoog

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 11:06

Grappig Herman. Daar waar ik het over had was juist Californie.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 11:11

Sjuimpje schreef:
Wat betreft wantoestanden bij de andere takken,
die komen inderdaad ook veelvuldig voor, helaas.
Alleen weet ik geen instructeurs die zo lesgeven en zijn het vaak acties uit onmacht.

Ik heb er twee gehad... dat type instructeur. En toch ook niet de eerste de besten... Goed bekend staand in de regio. Maar na een aantal lessen kwamen beiden niet verder dan: scherper bit, scherpere sporen en verkoop dat luie paard toch, dat wordt nooit wat. Er moest les van een westernruiter aan te pas komen om mijn lieverd aan het lopen te krijgen. Haar eerste advies was: weg sporen, weg scherp bit, terug naar de basis!
Gelukkig zijn er ook heel nette westerntrainers!

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 11:26

Ik durf heel eerlijk te zijn over wat ik heb gezien. Ik ging met een stalgenooot naar Den Haag. Hij had nieuwe laarzen nodig en daarvoor gaat ie altijd naar The Western Import Company. Daar zit een manege bij (naam vergeten) aan de Madepolderweg en aangezien ik me momenteel in het Westernrijden verdiep wilde ik dat wel eens zien. Er zat een gozer (jaja, een knappe gozer nog ook) op een mooie Quarter. Zag er leuk uit, tot ie ging rijden. Als rukkend stapte hij door de hele bak. Het paard liep inderdaad snel mooi met zijn hals, maar niemand die blijkbaar doorhad hoe het paard zijn rug verkrampte. Naar deze jongeman stonden ook nog een groepje dames (fans?) te kijken die het allemaal helemaal geweldig vonden en hun paarden net zo reden als hij. En voor je het weet rijdt een hele stal dus zo. Ik vond het een stijlloze manier van rijden. Het kwam bij mij heel arrogant over, alsof het paard het niet waard was om op een vriendelijke manier op te rijden. Dat vond ik echt vreselijk zonde. Vooral omdat het blijkbaar een bekende stal is en deze dus ook een visitekaartje van de Westersport in Nederland dient te zijn. Geen leuk visitekaartje vind ik.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 11:42

Je begeeft je op heet vuur bubbels Haha! .

Maar eigenlijk is het gewoon van de zotte dat we niet volluit durven(mogen) te zeggen van wie en waar we het precies gezien hebben.

Ik geloof dat we het al wisten dat deze stal bedoeld werd.

Wat Cornelie voorstelde om zomaar eens ergens een video camera mee naar toe te nemen had ik ook al aangedacht.
Misschien moeten we een bandje mee sturen met de brief die Vera heeft geschreven.

Een aantal jaren geleden hebben ze die Paul Sh... nog wat ook te pakken gehad. De bladen stonden er vol mee hoe hij zijn dieren liet springen over balken met prikkeldraad.
Die vent heeft voor de rest van zijn leven die stempel.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 11:47

Toch was het niet alleen deze stal. De jeugdruiterin die door de jury uit de bak gestuurd werd tijdens haar proef, komt daar volgens mij niet vandaan. Terwijl ze toch behoorlijk te keer ging. Een paard wat bij het losrijden al omhoog komt, moet je niet meer starten.... mijns inziens dan.

En met losrijden van de senior reining zag ik nog wel wat andere mensen (oa een jongen op een licht vosje, beetje iel paardje) die ook wat losse handjes had..

En wat te denken van dat irritante gewiebel van die benen tijdens stilstand?? Ik vind het er niet uitzien, hebben die mensen vervroegd parkinson??
Laatst bijgewerkt door Cer op 20-10-03 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 11:47

Ohw cool, dus jullie waren het met me eens? Het boeit me niet of ze weten wat ik van hun rijstijl vind. Als ik er eerlijk voor uitkom hoef ik me ook niet schuldig te voelen als ze een paard een keer echt over de zeik helpen en het zijn benen breekt. Ik heb er tenminste wat van gezegd.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 11:52

cornelie schreef:
Ik denk dat dat 'niet fatsoenlijk kunnen rijden' als de db in de buurt is wel mee zal vallen.

Vast een domme vraag maar wat is db? Voor mij is dat database, maar dat zal hier vast niet bedoeld worden Haha!

Sadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-03 11:53

Zoals ik het lees, dierenbescherming