[WN] zadelmak maken verpest door valpartij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: zadelmak maken verpest door valpartij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 07:28

Gestelde vraag van TS:
Citaat:
Misschien toch wegbrengen?

Antwoord volgens het 'meeste stemmen gelden'-systeem: Ja :j

-:)

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 07:39

ik weet nog wel een trainer waar je paard wel iedere dag van 8 tot 4 buiten staat, tenzij het echt graftakkeweer is.

En die is bovendien ook heel eerlijk en netjes tegen paarden, dus dat kan dan geen excuus meer zijn. :)

Je hebt er zoveel meer plezier aan als de ultieme basis van je paard gewoon echt goed is, dat kan niemand ooit meer stuk maken en daar kun je altijd op terugvallen. Als de basis al niet correct is, over het vertrouwen is beschadigd, hoe kun je dan ooit op een juiste manier gaan uitbouwen naar meer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 07:50

JayJay09 schreef:
Ben bezig mijn paard zadelmak te maken. Het ging echt super! Erop zitten, stappen en toen draven (niet allemaal in 1 keer natuurlijk). Echter ik probeerde been te geven als extra, hij ging bokken en toen ging het fout. Binnen 5 minuten er twee keer af. Nu is hij ritselig en onzeker, ook bij longeren de volgende dag (hij bleef rennerig terwijl hij eigenlijk heel rustig is) en weer getracht een rondje te stappen. Hij voelde gespannen. Was wel braaf. Na afloop een dekentje op willen gooien en zelfs daar schrok hij van. Weer een flinke stap terug... maak me druk over het feit dat ik het niet wil verpesten... Misschien toch wegbrengen?

Dan ga je m.i. toch te snel...als je het zelf wil doen in eerste instantie, dan denk ik dat je het op zijn tempo wil gaan doen en niet op jouw tempo.

Effe dekentje op doen bij een paard dat al gespannen is, is niet effe....je gooit wel iets op die rug waar hij net een enge spannende ervaring mee heeft gehad...dat dekentje opdoen had je al voor het opstappen moeten aanleren...

Als je gaat wegbrengen dan gaat het nog sneller dat je nu al doet, dan wellicht met veel inbreuk en overmacht dan wel met sederen....problemen kun je dan achteraf nog verwachten...

Dat je er op kon is vertrouwen geweest, nu weer vertrouwen opbouwen en eerst alles met hem doen en dan pas als laatste er op..als je hulp hebt die hij kent en hem vasthoud zodat hij beendruk leert, kan je ook in stap met iemand er naast.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 07:51

daantjuhhh schreef:
Bij het beleren is er een zin die bij mij naar boven komt als ik zoiets hoor:

Groen + Groen = Bont en Blauw.

:j _/-\o_ _/-\o_

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 08:24

Gelukkig zijn er ook nog genoeg groene combinaties die het wel voor elkaar krijgen. Niet alles hoeft lastig te zijn..

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 08:28

er komen weer wat frustraties naar boven hoor :roll:

volgens mij is iedereen het wel met elkaar eens dus ik snap het gehakketak niet eens

een paard moet met de juiste kennis ingereden worden
dat kun je zelf doen als je echt goede begeleiding hebt, liefst direkt op stal en niet 1 x in de 2 weken want dat werkt niet
je kunt je paard wegbrengen naar iemand die kundig is en hopelijk betrekt hij jou er gelijk bij

of je hebt zelf talent en vaardigheid genoeg om het te doen maar behou dan wel in het oog wat je doel is met het paard
wil je op hoog niveau op de wedstrijden starten , koop je daar een paard naar en moet je van hele goede huize zijn om dat paardje gelijk de goede basis te geven
ben je een recreatie/semi wedstrijdruiter omdat het leuk is om eens te starten kun je alles rustiger aan doen en lukt het de gemiddelde vaardige ruiter met de juiste begeleiding zelf wel

verder wil ik nog wel een kanttekening maken wat betreft zadelmak maken
het werkelijke zadelmak maken, dus tot en met het moment dat een ruiter er opklimt is iets wat een hoop mensen best zelf kunnen
zeker als je de tijd neemt en de juiste stappen blijft volgen(lees je goed in , boeken genoeg en kijk zoveel mogelijk rond)
het daarna doortrainen van het jonge paard zodat de hulpen er op komen te zitten (op de juiste manier) is veel moeilijker en hier gaat vaak een heleboel fout
die eerste fase van het inleren verprutsen is echt doodzonde, ontzettend lastig herstellen en vaak hou je er altijd wat aan over in gedrag

verder heeft iedere persoon die met dieren werkt een trainer nodig(zelfs Ankie heeft dat )
je hebt iemand nodig die je wijst op je fouten

ik ga weer van mijn kistje O:)

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 08:40

ik ben het niet gauw eens met spatter maar in dit geval, go girl

JayJay09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 08:47

Flauw! Ik ben helemaal niet groen. Ik wil het gewoon graag goed doen en heb een foutje gemaakt tijdens het inrijden waar ik van baal. Ik kan er dan echt een pestdag van hebben en vind mezelf dan dom en te gemakzuchtig geweest. Ik krijg dan de behoefte om er over te praten en ga dan 'meningshoppen'.
Ik denk er zeker niet licht over, maar ik heb genoeg vertrouwen in mezelf, mijn kunnen en mijn paard om te denken dat het wel in orde komt. Het is niet mijn eerste paard, alleen zoals gezegd, als je ouder wordt dan 20, dan ga je meer nadenken over gevolgen ed.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 08:47

Ik heb dit dus fout zien gaan bij een paard wat ik voorheen verzorgde. Met begeleiding had ik die merrie ingereden en alles ging goed. We konden lekker rondsturen en ze was erg braaf.
Vervolgens zou iemand anders haar oppakken, zodat ik me weer kon richten op 'mijn' paard. Diegene is er binnen 5 minuten 2x afgevallen omdat het paard schrok. Dubbele bevestiging dus en er was niets meer te beginnen met het paard. Het was zo erg, dat je niet eens meer naast haar kon gaan staan, omdat ze bang was dat je zou opstappen.

Na een tijdje niks met haar gedaan te hebben is ze door een deskundig persoon opnieuw vanaf het begin opgepakt. Al met al heeft dit geintje een ruim jaar geduurd. En nooit is het paard meer zo braaf geworden als ze was, want nog steeds gaat ze onder het zadel onwijs rennen als ze onzeker wordt. Blik op oneindig en blind voor alles wordt ze dan. Levensgevaarlijk dus. Heel jammer, want het is een ontzettend getalenteerd paard.

JayJay09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 08:52

Ik ben trouwens al lang bezig met hem. Hij heeft al zeker 6 weken een zadeltje op en al sinds het begin van de winter een dekentje. Verder heb ik al In Hand met hem geshowed, even ter verduidelijking...

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 08:57

Ik denk dat hoe lang je bezig bent met een paard niet zoveel uitmaakt. Mijn jongste paard was al ruim een half jaar bezig om te wennen aan zadel, bit en de hele rataplan voordat ik hem heb weggebracht om in te laten rijden. Bij hem leverde het opstappen behoorlijk paniek op, ondanks de (lange) voorbereiding. Het heeft zeker 2 weken geduurd voordat ze er daar normaal op konden stappen.
Ieder paard is anders en ieder paard reageert anders.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 10:14

even een voorbeeldje :

ik was laatst op stal bij de Reiniacs. daar zijn midden vorig jaar twee 3/4 broers binnengebracht ter training die op een paar weken na even oud zijn. volgens "de Jannen" zijn het 2 erg verschillende individus. Beiden hebben volle broers die het erg goed gedaan hebben in het wedstrijd circuit en tonen zelf erg veel potentieel.

de ene doet al erg veel zoals rustig correct spinnen, mooi cirkelen, hard stoppen, galopwissels etc, en op mijn vraag hoe die dat op die tijd al zo goed deed kreeg ik als antwoord dat er nog nooit gepushed werd op dit paard. hij neemt alles heel makkelijk op en is erg licht op gewichts-, been- en teugelhulpen. hij wil gewoon graag zijn werk doen.

de andere is heel onzeker, heeft erg weinig vertrouwen en zelfvertrouwen, en is ronduit schichtig. hiermee word nog niet veel meer gedaan dan vertrouwen en zelfvertrouwen opbouwen en licht op de hulpen reageren. hij begint nu vlot na te geven en te ontspannen maar staat "mijlenver achter" op zijn 3/4 broer.

Niemand die af en toe om de zoveel jaar een prospect start heeft dat soort ervaring en inzicht, net zomin als iemand die af en een panlatje zaagt een gecompliceerde eiken keuken kan bouwen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 06:57

Maar ja, hoe vind je de juiste begeleiding .... Dan is t kringetje weer rond want je kan t beter nog zelf doen dat dat je een selfnamed pro met mooie verhalen aan de gang zet. Of iemand met een goed showrecord maar t gevoel van een ui.

Ps, spatter, ben benieuwd welke fouten, maar dat is geheel offtopic hier

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 07:58

Cer schreef:
Maar ja, hoe vind je de juiste begeleiding .... Dan is t kringetje weer rond want je kan t beter nog zelf doen dat dat je een selfnamed pro met mooie verhalen aan de gang zet. Of iemand met een goed showrecord maar t gevoel van een ui.

Ps, spatter, ben benieuwd welke fouten, maar dat is geheel offtopic hier

ik ken inderdaad mensen die hun paard stalden bij gereputeerde trainers (ik praat niet over de self-proclaimed trainers maar mensen die al jaren meedraaien met resultaat) en het veelal zelf deden onder hun begeleiding. ook hier waren er wel redelijke tot erg goede (bij nonpro's die al verschillende showpaarden hadden gehad) resultaten maar het duurde allemaal veel langer en was dus veel duurder. beter is imo een goede basis door een trainer laten zetten op je paard van bv 4 of 6 maanden en het dan over te nemen onder begeleiding als je het per sé "zelf" wil doen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 11:00

dofuzz schreef:
beter is imo een goede basis door een trainer laten zetten op je paard van bv 4 of 6 maanden en het dan over te nemen onder begeleiding als je het per sé "zelf" wil doen.

Het is maar net wat je wil. Als je graag het hele proces zelf wil meemaken/doen dan duurt het langer, maar je leert er ook veel van. Als je snel serieus in de wedstrijden mee wil draaien is het handiger als een ervaren trainer alle knoppen erop zet. Persoonlijk vind ik het proces van beleren erg leuk om te doen, maar ik heb om te beginnen geen wedstrijd-ambities, daarnaast geen haast en bovendien geen "einddoel". Dat zul jij te vaag vinden, maar ik vind competitie geen drol aan, ik vind juist het steeds verbeteren, steeds erbij leren leuk om te doen. En dat is ook iets waar je gewoon mee bezig blijft, ik knutsel ook nog steeds bij aan mijn 25-jarige merrie. Ofschoon het meeste bakwerk bij haar onderhoud is, soms heb je een gelegenheid dat je gewoon lekker weer een kunstje erbij kunt leren en dat vinden we allebei leuk.
Het gaat mij om de reis, niet om het reisdoel, erger nog, ik heb helemaal geen reisdoel, ik zie wel waar ik uitkom. :+

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 11:02

Ik ben van mening dat je minstens de eerste 5 keer moet blijven zitten en goed moet afsluiten.Paarden hebben snel genoeg door dat ze je eraf kunnen werken...Dus of hij hierdoor verspest zou kunnen zijn. Ligt aan het type paard, maar ja dat zou kunnen. Vooral omdat je er twee keer na elkaar eraf ging.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:00

hollywood86 schreef:
Al die mensen die zeggen dat ze hun paard zelf prima zadelmak kunnen maken en kunnen doorrijden, laat het maar zien op de shows. Ik ken eigenlijk geen non pro ruiters die hun paard helemaal zelf ingereden hebben en toch 70+ bij de NRHA scoren.

Als je wilt boscrossen, dan zal dat allemaal geen problemen geven, maar ga niet doen alsof het handig is als je wedstrijden wilt starten.

Wat een gelul weer.

dofuzz schreef:
waarom wordt hier nou duidelijk negatief gedaan over opbinden/kluisteren? de meeste "groten" in het "natural horsemanship" gebeuren zoals Hunt, Cameron, Parelli, ....... gebruiken het allemaal als tool.

Euh... en dan is het ok ofzo :?

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:11

ik heb geen problemen met afbinden/kluisteren als het op de juiste manier en voor de juiste redenen gedaan wordt dus is het voor mij ok als dat gebeurd , ja

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:27

Wat ik mij even afvraag naar aanleiding van het topic.

Ik hoor meerdere keren 'Wegbrengen naar iemand met verstand/professionele ruiter etc.'
Maar voor alles moet een eerste keer zijn.
Moet niemand meer voor het eerst zelf een paard beleren?
Die professionals gaan ook een keer dood. En ooit moet het geleerd worden.
Dit is absoluut niet aanvallend, maar ik ben gewoon benieuwd naar jullie mening.

Wanneer zou je wel zelf kunnen beleren ookal heb je het nooit gedaan?

Mijn eerste keer was ook geen succes. Meer omdat anderen dat ook al geprobeerd hadden (met slecht resultaat). Maar een aantal paarden later weet je wat je moet doen, wat je kan verwachten (hoewel elk paard zo onwijs anders is) etc.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:31

Idd, je mag niks.....
Je mag je paard leren aan het touw lopen, je mag hem kunstjes leren, je mag met hem wandelen langs de straat enz.
Je mag hem wennen aan zadel en hoofdstel, je mag er nog even op gaan zitten, maar daarna mag je niks meer. ;)
Dan moeten de professionals het doen en moet jij vooral van je paard afblijven.
Nou ja ik heb zelf zoiets, als ik al zover ben dat ik er op heb gezeten, doe ik de rest ook nog wel even.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:34

Jantine_ schreef:
Wat ik mij even afvraag naar aanleiding van het topic.

Ik hoor meerdere keren 'Wegbrengen naar iemand met verstand/professionele ruiter etc.'
Maar voor alles moet een eerste keer zijn.
Moet niemand meer voor het eerst zelf een paard beleren?
Die professionals gaan ook een keer dood. En ooit moet het geleerd worden.
Dit is absoluut niet aanvallend, maar ik ben gewoon benieuwd naar jullie mening.

Wanneer zou je wel zelf kunnen beleren ookal heb je het nooit gedaan?

Mijn eerste keer was ook geen succes. Meer omdat anderen dat ook al geprobeerd hadden (met slecht resultaat). Maar een aantal paarden later weet je wat je moet doen, wat je kan verwachten (hoewel elk paard zo onwijs anders is) etc.

inderdaad, maar ik heb nooit gezegd dat wegbrengen op training afscheid nemen is door de eigenaar. bij veel gerenommeerde trainers kun j aanwezig zijn wanneer jou paard gewerkt wordt en vragen stellen etc. als je die routines een aantal keren zien passeren heb kun je inderdaad veel zelf introduceren aan je pony.

wat mij wel opvalt aan heel deze discussie is dat de gemiddelde "penny" onder ons gaat steigeren als de woorden kluisteren en opbinden gebruikt worden maar dat niemand er bij stil staat welk blijvend trauma een jong paard ondergaat als hij van begin af aan onkundig behandeld wordt.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:36

Dakotah schreef:
Nou ja ik heb zelf zoiets, als ik al zover ben dat ik er op heb gezeten, doe ik de rest ook nog wel even.

natuurlijk schat, je doet maar, jij weet het immers toch beter dan pro's met jaren ervaring. en je doet het"wel even", zo moeilijk kan het toch niet zijn, het is tenslotte geen algebra

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:37

Sorry schat, ik ben 41.
Ja ik doe het inderdaad zelf, als je het niet erg vindt.
Bovendien heb ik de rest al eens gedaan.
Alleen het deel tot het doorrijden niet.
Laatst bijgewerkt door Dakotah op 18-01-12 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:38

Dakotah schreef:
Sorry schat, ik ben 41.
Ja ik doe het inderdaad zelf, als je het niet erg vindt.

zoals ik al zei : vooral doen!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:43

dofuzz schreef:
wat mij wel opvalt aan heel deze discussie is dat de gemiddelde "penny" onder ons gaat steigeren als de woorden kluisteren en opbinden gebruikt worden maar dat niemand er bij stil staat welk blijvend trauma een jong paard ondergaat als hij van begin af aan onkundig behandeld wordt.

Dat zou je kunnen scharen onder "slecht met slechter vergelijken". Kluisteren en opbinden gebeurt te vaak op een manier die niet zinvol is en in mijn ogen meer kapot maakt dan dat het oplevert, ook bij "professionals". Het is jammer dat het een min of meer geaccepteerde techniek is in de westernwereld, want het wordt meestal gebruikt om tijdwinst te boeken zonder eigen inspanning, waardoor je ongewenste toepassingen krijgt.