[WN] Helmplicht voor reiningruiters vanaf 2013

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:25

Adrienne schreef:
Feit is dat dik in de 80% van de ongevallen met hoofd/nek letsel gebeuren tijdens springen en eventing, dan nog een dikke 10% als mensen niet op maar naast het paard bezig zijn en maar 1% ja je leest het goed maar 1% gebeurd tijdens dressuur/western rijden!

Heb je hier een onderbouwing van? Niet gelijk denken dat ik aan je twijfel, maar ik heb de tik dat ik dat soort dingen leuk vind om te lezen :)

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:53

Niels schreef:
Hoop het iig wel. Ik kan mij alleen niet voorstellen dat de NRHA meegaat, dus of de echte grote ruiters alsnog met een cap aan start komen?

Je wordt toch gek van die idiote betutteling. Wat ik wel altijd in deze discussie bijzonder vind, is dat altijd de recreatieruiters het een goed plan vinden om een capverplichting te hebben voor de (hoog niveau) showruiters. Hoe was dat ook alweer, iets met kop boven het maaiveld uitsteken? :(:)

Hetgeen ik hoorde uit welingelichte bron is dat in eerste instantie de helm enkel zou verplicht zijn voor -18jarigen op wedstrijd. Later zou dat door de FEI uitgebreid kunnen worden. dezelfde bron had het erover dat er vanaf 2013 in de FEI world reining cup 1.000.000,-€ guaranteed added money zou zijn, waarvan 500.000,- gegarandeerd voor de winnaar. dus exact 4 maal het bedrag dat je wint op de NRHA futurity in OKC. ik ben ervan overtuigd dat zelfs de Foncks, Schmersals, Kronsteiners, Mc Cutcheons,..... daarvoor een cap willen dragen, zoniet gaat er misschien zelfs een bakrandridder mee aan de haal

quarterH

Re: Helmplicht voor reiningruiters vanaf 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:58

dat klinkt goed.
muv het cap verhaal dan haha.
omg ik zie ze al gaan... wat een aanfluiting en exteem voorbeeld van betutteling!
ik ben benieuwd wat er gaat gebeurd dan allemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 16:30

Hm, dat zal inderdaad toch wel de grote ruiters over de brug trekken, maar zoveel geld zal er niet iedere show kunnen zijn. Het zou jammer zijn.

Dat iemand zijn eigen kosten moet betalen als ie schade heeft door het ontbreken van de cap is natuurlijk de grootste kul. Dan moet je één lijn trekken en alle ongelukken met paarden op geheel eigen risico laten geschieden, want de gehele omgang met paarden brengt een risico mee. Al ben ik er van overtuigd dat dit risico bij de trainers een stuk kleiner is dan bij de recreatieruiters die hun paard niet kunnen opvoeden :)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 16:51

Ze rijden ook paarden te jong in voor geld, dus een cappie op zetten doen ze ook zeker wel als er veel geld te halen is.

All for the money.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 16:59

Niels schreef:
Hm, dat zal inderdaad toch wel de grote ruiters over de brug trekken, maar zoveel geld zal er niet iedere show kunnen zijn. Het zou jammer zijn.

Dat iemand zijn eigen kosten moet betalen als ie schade heeft door het ontbreken van de cap is natuurlijk de grootste kul. Dan moet je één lijn trekken en alle ongelukken met paarden op geheel eigen risico laten geschieden, want de gehele omgang met paarden brengt een risico mee. Al ben ik er van overtuigd dat dit risico bij de trainers een stuk kleiner is dan bij de recreatieruiters die hun paard niet kunnen opvoeden :)

nee, niet op elke show is zoveel geld, maar je zult jezelf op kleinere FEI shows moeten qualificeren om voor die grote pot te mogen rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 17:12

Romkabouter schreef:
Ze rijden ook paarden te jong in voor geld, dus een cappie op zetten doen ze ook zeker wel als er veel geld te halen is.

All for the money.

_/-\o_ Amen!

Enerzijds is het betutteling, anderzijds is het veiligheidsaspect zeker een belangrijke overweging. Ben benieuwd hoe de regel uiteindelijk ingevoerd gaat worden.

hihaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 17:12

Grote namen moet dienen als voorbeeldfunctie? Nee hoor, die komen gewoon voor het geld en de sport. Vind dat zo'n onzin: voorbeeldfunctie. Kijk eens naar ouders om je heen; roken, drinken, evt een gokje wagen en geen 1 die om 19 uur naar bed gaat :D :+ Je kan een voorbeeldfunctie wel errug letterlijk opvatten, vind ik.

Ik hou van de sport en draag een cap voor mijn eigen veiligheid om verschillende redenen (mijn eigen kunnen en soms die van het paard...). Wat een andere ruiter doet moet die zelf weten. Echter, voor de jeugdklassen en de echte beginners vind ik een capverplichting prima. Ben wel eens bij een wedstrijd wezen kijken waarbij het nivo zo triest is dat een cap wel voldoet. MAAR voor de betere ruiters, hogere klasse, de echte pro's vind ik het onzin om het te verplichten. Ik vind het hele gebeuren van de reining leuk, van 't reiningpaard tot de reiningoutfit. Als mensen daar met cap rijden vind ik dat niet raar, maar een hoed vind ik er ook echt bij horen. Aan de ruiter of die het risico neemt.

Maar dat is mijn mening.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 17:50

Sammy_Jo schreef:
Een ongeluk zit in een klein hoekje.
Ik kan hier de deur uitlopen van de stoep af, struikelen en mijn nek breken.
Moet ik dan ook maar een cap dragen?????
Ik vind dat je de keuzes vrij moet laten in de mensen die ervoor kiezen
om op een paard te stappen.

Ik heb meegemaakt dat iemand met een cap van zijn paard viel en zijn schedel
gebroken had terwijl hij een cap op had.
Doordat de zwelling van zijn hoofd geen weg kon vinden omdat hij een cap op had
is hij gestorven.

Een goede cap breekt na een val juist om de druk weg te nemen.

Heeft dat verplichten er ook niet mee te maken dat als je een wedstrijd organiseerd er er gebeurd wat dat ook diegene die de wedstrijd heeft uitgeschreven verantwoordelijk gehouden kan worden. Dus is het ook niet ter indekking van de organisatie?
Snap eigenlijk niet wat er zo erg is aan een cap. Het is een kwestie van wennen aan het beeld.
Laatst bijgewerkt door kohtje op 17-11-11 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 18:06

Ik loop al 30 jaar mee in paardenland en heb tot nog toe geen hoofdletsel opgelopen met paardrijden. Ik loop juist letsel op naast het paard *ik doe iets fout #) * Dat is voor mij nog geen reden om een cap te dragen naast een paard. Op een paard evenmin.

Het is mijn eigen verantwoording en mijn eigen keuze of ik een cap draag of niet. Ik breng hiermee geen omstanders mee in gevaar als ik geen cap draag en vind dat je het niet kan verplichten om zo'n ding te dragen. Evenmin het dragen van een gordel, maar da's off topic.

Onze eigen verantwoordelijkheid word steeds meer beperkt door een stel regelneven die overbezorgd zijn met "er kan wel eens wat gebeuren" mentaliteit. Hou op zeg, paardensport dan maar afschaffen? Kan er ook niks gebeuren.

Ladypronk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 18:13

Gelukkig spreken hier vnl allemaal paardenpro's. Ik ga weer lekker terug naar mijn eigen recreatieplek met cap en al. Stuk gezelliger! Miss een idee om je eigen forum op te starten verboden voor niet Western mensen. Dit helpt niet mee om deze geweldige tak van paardensport te promoten!
Succes met de oeverloze discussie :Z :wave:

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 18:17

Maarreh, een helmplicht betekent toch niet dat je een cap op moet?
je hebt ook hoedjes met ingebouwde helm, zie je niks van.
Ik denk eerder dat de grote namen die gaan gebruiken, dan dat ze een cap op doen!

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 19:52

Ladypronk schreef:
Miss een idee om je eigen forum op te starten verboden voor niet Western mensen.

Briljant idee! :')

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:05

cissy schreef:
*wacht op mededeling dat alle fietsers voortaan ook met helm op moeten fietsen, zou stukken veiliger zijn*

In sommige landen bestaat die regel al en wie weet ziet de EU er wel wat in }>

pleasurehors

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:11

Misschien worden we in de toekomst nog wel verplicht om onze voeten vast te lijmen aan de beugels, zuignampjes aan de chaps of gewoon een heel harnas. Nee wacht we kunnen beter gelijk de hele paardensport verbieden 8)7

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 20:17

Mac schreef:
cissy schreef:
*wacht op mededeling dat alle fietsers voortaan ook met helm op moeten fietsen, zou stukken veiliger zijn*

In wedstrijdverband is dat toch al lang verplicht? :?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:19

Ah ja, dat is ook zo, maar ik bedoel gewone fietsers, als in: woon-werk verkeer, moeders-met-kinderen, etc.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:38

Is in USA ook verplicht (waarschijnlijk niet overal)

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:51

Mac schreef:
cissy schreef:

Ja winst *\o/*

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:52

Om maar on topic te gaan, ik vind de cap verplichting niet zo boeiend. Laat iedereen zelf bepalen of diegene een cap op wilt of een hoed.
Laatst bijgewerkt door Wesco op 17-11-11 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:54

Moderatoropmerking:
Een aantal berichten verwijderd ivm een SA en een aantal reacties op deze berichten.

Verder wil ik, ten overvloede, iedereen er op attent maken dat geheel Bokt toegankelijk is voor alle gebruikers.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 20:58

Wesco schreef:
Om maar on topic te gaan, ik vind de cap verplichting niet zo boeiend. Laat iedereen zelf bepalen of diegene een cap op wilt of een hoed.

Dan is het toch wel boeiend als ze dat nu willen veranderen?

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 21:00

Jawel maar ik rijd zelf geen wedstrijden dus wat dat betreft maak ik me er niet zo druk over. En als het verplicht zou zijn dan zou ik me aanpassen. Dan rijd je toch een wedstrijd met cap? Die paar keer per maand dat je op wedstrijd gaat? Thuis kan je gewoon zonder cap rijden. En een hoed vind ik ook niet echt mooi. Ik rijd het liefst zonder beide *\o/*

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 21:41

ik ben geen cap liefhebber, nooit geweest ook.

ik rij altijd zonder zowel op mijn oudere als mijn jonge paard, en weet wat de risico's zijn. alleen waar ik een beetje simpel van wordt is dat we tegenwoordig aan alle kanten zo worden betutteld: want er KAN wel eens wat gebeuren.
ik zou me eventueel wel kunnen vinden in een regel voor de lagere klassen (net zoals bij de WRAN bv wordt gedaan) of voor paarden onder een bepaalde leeftijd daar een cap verplichting, maar daarboven lekker met hoed.

nog even en we worden gedwongen om body-protector, elleboog beschermers, knie beschermers en weet ik veel wat te dragen, want je kan ook je been breken als je valt.
mogen we straks nog wel ademen? of moeten we dan ook een of andere bescherming aan?

sunshiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 23:57

zonder autogordels rijden was vroeger ook traditie.....