[WN] NK good or bad

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 22:41

Cer schreef:
Ik denk dat je je misschien aangesproken voelt ergensdoor??

Maar niet door jou hoor Knipoog

Citaat:
Maar in je verhaal geef je het zelf al aan, je paard gallopeerd sneller dan de rest, dus blijf je op de binnenhoefslag, dat betekent toch dat je weet hoe te rijden??? Lange teentjes hoor Knipoog

Geen lange teentjes hoor, gewoon even wat rechtpraten Haha!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 07:39

Voor mij heeft een NK iets speciaals, iets extra's. En zolang ik niet zeker weet dat ik daar toch minimaal een zeer goede proef zou moeten kunnen neerzetten zul je mij daar niet zien. Voor ervaring enzo zou ik niet meedoen aan een NK, dan zijn er zat andere gewone wedstrijden. Maar ik lees hier op bokt nogal eens dubbele dingen waar ik mij vaker aan stoor. Bv nu toch ook weer lichtelijk. Aan de ene kant worden er topics geplaatst over het nivo in nederland en hoe dat omhoog kan. Aan de andere kant doen er toch blijkbaar weer deelnemers mee aan een Nederlands Kampioenschap die daar niet thuishoren. En soms zijn dat dan nog dezelfde mensen ook. En zolang dat niet veranderd zal het ook wel zo blijven, wat zegt dan uiteindelijk een NK nog? Dan is het meer een gewone wedstrijd met af en toe het wilhelmus. Als mensen zich nu aangesproken voelen, jammer dan, maar dan is er blijkbaar toch een kern van waarheid want anders zou je je niet aangesproken voelen Knipoog

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 08:26

XoNo"]
[quote="Cer schreef:
Dat heeft imo niets te maken met het aantal ruiters, maar meer met waar dit hele topic om gaat, ruiters die iets te zoeken hebben op een NK. Die weten namelijk dat je niet hoort te snijden, en dat je met een paard wat 'klettergevoelig' is, niet moet starten in een Pleasure klasse. Punt.

Een vijfdaagse wedstrijd in Marienheem, is toch heel wat anders dan een ééndaagse wedstrijd in bijvoorbeeld Oosterwolde. En dat heeft een paard ook verdomd goed in de gaten. Je kunt een paard nooit 100% inschatten. Bovendien heb ik niemand zien afsnijden in de pleasure, dus waar dit vandaan komt? Ik heb geen ogen in mijn achterhoofd en kan natuurlijk wat gemist hebben, maargoed...
[/quote]

Ik denk inderdaad dat je wat gemist hebt..........maakt niet uit, als ruiter moet je op je eigen zaakkie letten (en op de jury, Cool ) en niet op alles wat er om je heen gebeurd.........
Maar het is een feit, er reden op dit NK ruiters mee die hier (nog) niet hoorde.

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 08:43

Voor de duidelijkheid, neeeeeeeeeeee, ik ben in de pleasure niet NK waardig op mijn Paintmerrie, dat laat ik aan een geroutineerd iemand over. Wel stond alles op video, dus heb het een dag later even mogen bewonderen. Xono, je reageert nogal heftig, moet je niet doen, het commentaar is niet persoonlijk, ik heb er eigenlijk niet eens op gelet wie er nou zo enthousiast voorbij kwam galopperen. Leer je alleen maar van en dat dit soort taferelen op een wedstrijd gebeuren is een feit, ongeacht of het een NK is of niet, zelfs op de EK ging het er soms vreemd aan toe in de pleasure, alleen was de bak een stuk groter, waardoor de deelnemers meer ruimte hadden........

Ik vind het eigenlijk een discussie van 0 aan het worden. Want..........wanneer is iemand NK waardig??? Een dier blijft een dier, niet voorspelbaar! Ik zie het bij mijn eigen Paint, op de EK ging het voortreffelijk, de muts had nu een bad day, was gepikeerd omdat ze een knal met een staart (pfffff, jaja..... Haha! ) van een ander paard in de inrijbak had gehad vlak voor de start en was dus compleet uit concentratie tijdens de pleasure en presteerde niet zoals we van haar gewend zijn. It's all in the game!!! Wel is mijn trainster een zeer kundig iemand, een geroutineerd wedstrijdruiter, en zal niemand storen.

In mijn ogen ben je niet NK waardig wanneer je als ruiter stoort, op wat voor een manier ook; in de inrijbak, tijdens de proef, zelfs in de stallen........
een ongelukje kan gebeuren, biedt dan excuses aan en laat het niet meer gebeuren..........

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 08:51

Een paard kan idd zijn of haar dag even niet hebben maar...... Een leuke ruiter zal hier toch beter mee om kunnen gaan dan een mindere ruiter. En dan vind ik dus dat die mindere ruiter nog niet op een NK thuishoort Lachen

kjcm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 09:15

het is zeker een goede discussie, maar ook in de grand prix (dressuur) en dan hebben we het toch over geoefende ruiters, zie je regelmatig paarden die aan de kletter gaan door onverwachte dingen(zoals het opzetten van een parasol) of schrikken van hun eigen schaduw op de grond. dus wat betreft het 100% inschatten van een paard(dier) zal dit nooit kunnen en je zal dus ook nooit zeker weten dat het dier zich zal gedragen op een grote wedstrijd, hoe goed(of niet) je zelf ook rijd!!!!!! dus ik denk dat je dat deel toch wel uit de discussie kan shrappen

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 09:34

hio, ben alleen op zondag geweest en heb voornamelijk de reining gezien.
Wat me opvoel was dat er iemand bijvoorbeeld aan de reining meedeet die geen wissel in galop kon maken of een paar die een spin een hele nieuwe definietie geven. Het gaat er toch niet alleen om de snelheid maar ook dat je het goed doet. Wanneer je nog geen wissel kunt rijden of een spin kunt( los van de snelheid) heb ik ook zoiets van oefen verder en kom terug wanneer je de basis van die onderdelen wel onder de knie hebt. je rijd toch ook geen b-roef als je nog niet in galop durft

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 09:43

Hallo Bokkers,
Ik heb deze topic vanaf het begin zitten volgen, soms met een glimlach en soms viel mijn bek open van de mening van bepaalde bokkers.

Blaze"]
Maar wat wij gezien hebben (alweer) zijn ruiters die op het NK op dit moment totaal niets te zoeken hebben. Dit nog niet zozeer aangaande hun paard die hun in de steek liet tijdens de proef (dat kan iedereen gebeuren, is mij ook ooit overkomen) maar vooral de stijl van rijden. Handen verkeerd, voeten in de harleystand, geen enkele show-etiquette, broeken die (eenmaal te paard) tot aan de knieeen kruipen. Deze mensen hebben absoluut het recht om ervaring op te doen in wedstrijden maar zeker niets te zoeken hadden op dit NK.
[/quote]

Blaze, ik ben het hier helemaal met je eens. Wat mij juist is opgevallen is dat het vaak ook nog ruiters zijn, mbt etiquette, die al reeds een naam verdiend hebben in deze sport. Ik vind dat juist deze een voorbeeldfunctie zouden moeten vervullen in deze.

[quote="Blaze schreef:
Een NK moet de kroon zijn op een wedstrijdseizoen en moet dus voorbehouden zijn aan geroutineerdere ruiters. Een goed kwalificatiesysteem zou hier zeker toe kunnen bijdragen. Dus niet alleen maar in drie WRAN-wedstrijden gestart moeten hebben, maar daarin in elk geval ook geplaatst moeten zijn (bijv. eerste drie plaatsen gelden voor deelname aan een NK) Dat zou de kwantiteit op zo'n NK weliswaar niet ten goede komen, maar de kwaliteit des te meer

Hier ben ik het ook best mee eens. Alleen zal het aantal deelnemers waarschijnlijk in één dag afgehandeld kunnen worden. Maar goed, als je alleen van de eerste drie plaatsen deelnemers maakt die een lintje krijgen alle lintjes maakt, denk ik dat je de kroon mag opzetten om te starten op een NK. Er zijn immers wedstrijden van de Wran genoeg omdat te realiseren. De ene wedstrijd zullen er meer deelnemers zijn als de andere.

Wij hebben dit NK ervaren als een mooi NK. Ik heb hele mooie dingen gezien en naar mijn mening gaat het nivaeu omhoog. Misschien moet er op een gegeven moment inderdaad een splitsing komen zoals die ook bekend is in het voetballen. Ere en eerste divisie.
Maar waar ik erg op tegen ben, is dat wij gaan praten over welke rassen er dan aan mee mogen doen. Hier valt echt mijn bek van open hoe sommige hier een mening over hebben.
Het kan toch niet zo zijn dat bv. Jos Verstappen morgen zegt dat de Ferrari niet mee mag meer doen, omdat hij hun niet meer kan bij houden. Of dan neem ik mij zelf even, ik heb best een snelle motor, maar ik weet heel goed dat ik niks op de TT van Assen te zoeken heb.
Je moet weten waar je grens en je beperkingen liggen. Maar om nou een QH of Paint of een Appie uit te sluiten van deelname, vind ik echt een te zot idee.

Ik vind het zelf een heel sierlijk gezicht als er een ander ras de bak in komt dan de genoemde. Geweldig om te zien hoe diverse rassen het er vanaf brengen en dan heb ik het nog geen eens over de ruiter die er op zit.

Ik heb bv kunnen waarnemen hoe Pablo van Tanja op het moment suprème niet deed wat er verwacht werd. Ik stond ook met mijn camera klaar om een paar kiekjes vast te leggen van deze bijzondere verschijning, maar heb met verbazing staan kijken wat er gebeurde. Die Pablo altijd zo koel en rustig, ik begrijp er niks van?
Net zoals ik nog steeds niet begrijp wat er met onze QH Lady op een wedstrijd op de Kalverhoek gebeurde. Nog nooit was deze QH merrie geschrokken van de jury. Ik zie nog de wanhopige blik in de ogen van mijn dochter, zo van 'hoe kan dit nou?'
Nog een voorbeeld, Peter Simons met Chex n Go, ongelooflijk!
Nog een voorbeeld, hebben jullie de jury niet zien staan met een stoel over hun uit om zich te beschermen? Dit waren ook Quarters, maar het enige verschil was, dat nu de jury wanhopig in de ronde keek.

Kortom, echt flauwe kul om bepaalde rassen uit te sluiten. Alles gezien de omstandigheden die er zijn, blijven bekijken, en relativeer waar het aan gelegen zou kunnen hebben, al is dat soms niet te achterhalen.
Dus kom op met je paard zonder papieren of alle andere rassen die er zijn, blijf kleur geven aan het Wran NK! En hou de grens van je paard in de gaten. Alles in dit leven heeft een grens en dat de een tegen over de ander het net even iets beter kan, daar moet je vrede mee hebben.

Ik ben laatst mee geweest naar een Tinker show, het was geweldig, maar ik weet dat ik daar niks te zoeken heb, met onze Quarters. Laten we blij zijn dat er een organisatie is die allen rassen toelaat.

Dus vergelijk dit NK niet met het NK wat komen gaat, al zijn de disciplines hetzelfde.

Vr gr Peter Vet

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 09:54

niet de quarter , paint en appaloosa uitsluiten

maar een aparte klasse waarin de mensen met een ander ras, bv. haflinger, fjord, * , kunnen rijden.
want het lijkt me toch logisch dat je met zo'n paard een wereld prestatie moet neerleggen om bij de 1e 6 te eindigen in de pleasure.
5 dagen NK kost gewoon veel geld, en als je dan vantevoren al weet dat je alleen in de trail mee kan draaien, kan ik me indenken dat je af haakt.
ook al ben je nog zo'n leuke verschijning en geef je kleur aan het wran NK

de arabieren, de quarters , paints en appaloosas hebben ook hun eigen shows tijdens dit NK.

natuurlijk kan ook een quarter finaal de mist in gaan. het blijven dieren.
maar ik heb het niet over het de mist in gaan van een ander ras.
maar over het technisch kunnen van het paard.
al rijd de ruiter nog zo goed, er is een grens aan het vermogen van bv. een haflinger.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 11:02

FlyingHigh schreef:
Xono, je reageert nogal heftig, moet je niet doen, het commentaar is niet persoonlijk, ik heb er eigenlijk niet eens op gelet wie er nou zo enthousiast voorbij kwam galopperen.

Jouw commentaar is niet persoonlijk Karen Lachen Maar ik heb het idee dat iemand in dit topic het wel persoonlijk bedoeld.

Bovendien vind ik dit topic aardig gaan lijken op het bekende spreekwoord: de beste stuurlui staan aan wal. Iedereen kan wel commentaar op elkaar hebben, maar voorlopig staan zij te mopperen langs de bakrand. Laat eerst zelf maar eens zien wat je in huis hebt!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 11:12

Sorry XoNo dat ik je een beetje aanval, maar de laatste opmerking is er een die ik heel vaak hoor, maar waar ik me toch een beetje over opwindt. Ik hoef niet perse aan een wedstrijd mee te doen om een duidelijk beeld te hebben over hoe het hoort, en wat ik mooi vindt. Omdat ik geen wedstrijden rijdt, mag ik mijn mening dan niet geven? Mag ik geen kritiek hebben? Moet ik daarom mijn mond houden?

Ik ben beslist geen kunstenaar, maar als ik een schilderij zie waar duidelijk iets aan mis is qua proporties of perspectief, dan zeg ik dat ook, en vind ik ook dat je het recht hebt om dat te zeggen. Hetzelfde vind ik ook als je als combinatie paard/ruiter deelneemt aan een competitie. Dat is ook een vorm van "kunst", rijkunst wel te verstaan. En als het er niet uitziet, of gewoon niet goed gedaan wordt, heeft iedereen het recht om daar wat over te zeggen. Wedstrijdruiter of niet. Lips are sealed

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 11:21

Los of vast van van of er goed gereden werdt en of er op iemand persoonlijk gedoeld wordt,
is het niet apart om met een 3 jarige deel te nemen aan een NK Xono?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 11:29

Sjuimpje schreef:
Los of vast van van of er goed gereden werdt en of er op iemand persoonlijk gedoeld wordt,
is het niet apart om met een 3 jarige deel te nemen aan een NK Xono?

De Futurity klasses voor Pleasure beginnen met drie jaar...dus het wordt vaker gedaan....

Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 11:34

Om precies te zijn 8 3-jarige paarden in de rijklassen.

Finnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 11:43

Hoi, ik heb deze discussie al een tijdje zitten volgen en ik snap iets echt niet. Waarom zou een ander ras de verschillende westernonderdelen niet op dezelfde manier af kunnen leggen als een quarter?? Verward
Wat is er anders aan een quarter dat deze wel "makkelijker" een draai om zijn binnenachterbeen (spin) zou kunnen maken dan bijv. een haflinger?? Wat is er zo bijzonder aan een quarter dat deze wel in hele rustige gangen een pleasure proef af kan leggen en bijv een Fjord niet?? Verward De eisen die worden gesteld in de verschillende onderdelen zijn imo haalbaar voor elk ras. Ik heb soms het idee dat sommige mensen het "andere" ras gebruiken als een soort van excuus. En begrijp me niet verkeerd... dit is doodgewoon een indruk die ik soms krijg. Zelf ben ik ook in het bezit van een "echte" quarter. Als ik om mij heen de "andere" paarden zie lopen zie ik geen verschil. Behalve misschien dat mijn quarter niet zo'n mooie echt uitgestrekte draf laat zien als sommige kwpn-paarden. Zou ik meedoen aan een dressuurwedstrijd dan zal ik daar vast minder punten voor krijgen. Logisch! De draf voldoet dan niet aan de eisen. Maar wil dat dan zeggen dat een quarter bij voorbaat al niet meer geschikt is voor dressuur??? Betekent dat dan ook dat ik niet meer op de uitgestrekte draf hoef te oefenen onder het mom van: ach...het is een maar een quarter. Die redt dat toch niet. Bullshit! Dit zou juist een verbeterpunt moeten zijn om flink aan te werken. Redt je het daarna nog niet, dan weet je een beperking van je paard. Of zit ik er nu zo erg naast?? Bloos!
Nog even een voorbeeldje. Heb vroeger een Welshpony gehad. Deze stond op een boerderij waar ze schapen fokten. Zodra de schapen verkampt moesten worden deden mijn vriendin en ik dat met onze ponies. En reken maar dat deze "sheep-sense" hadden! Mijn quarter zou cow-sense moeten hebben.....zodra ze een koe ziet weet ze niet hoe snel ze van dat "malle" beest vandaan moet komen!
Met andere woorden, imo doet het ras er echt niet zozeer toe. Eerder het weten van wat je paard kan en wat jij zelf wilt bereiken.

Groetjes, Nancy

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 11:55

waarom rijden ze dan geen pleasure met een reining paard , of reining met een pleasure paard? Gaaaap

oja.... en ik ben "moeder' van veel gewone paardjes, rijd wedstrijden, en weet waar de beperkingen liggen, en weet dan ook nog om die beperkingen zo te trainen om ze minimaal te laten lijken.
maar de beperkingen zijn er WEL.

misschien is een onderdeel westerndriving wel wat voor al die haflingertjes ,fjordjes en WWKers. Haha!
Laatst bijgewerkt door Jos op 03-10-03 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-03 12:00

XoNo schreef:
Jouw commentaar is niet persoonlijk Karen Lachen Maar ik heb het idee dat iemand in dit topic het wel persoonlijk bedoeld.

Bovendien vind ik dit topic aardig gaan lijken op het bekende spreekwoord: de beste stuurlui staan aan wal. Iedereen kan wel commentaar op elkaar hebben, maar voorlopig staan zij te mopperen langs de bakrand. Laat eerst zelf maar eens zien wat je in huis hebt!

HMMM heb het vage vermoeden,aangezien iedereen die iets schrijft wat op jou prestatie zou kunnen slaan en vervolgens meld dat niet persoonlijk was,door jou een bericht terug krijgt met de mededeling dat jij hun niet bedoeld,dat je denkt dat dit topic mede aan jou prestatie te danken is.Dus dat ik commentaar heb op jouw optreden.
maar is het niet zo dat als je dat denkt je toch al enige twijfel moet hebben over jezelf????
Als je denkt dat ik het over jou heb,vraag dat dan gewoon.
Laat ik nu iets heel banketstaaf zeggen over die beste stuurlui,de lintjes die ik heb behaald in mijn actieve tijd moet jij nog zien te bemachtigen.Dus meet ik mij zelf inderdaad aan om te kunnen oordelen over iemands rijstijl en outfit.wat ik niet kan en doe is bepalen of je wel mag starten als een paard niet goed loopt,dat gebeurt helaas want het zijn en blijven levende wezens.
maar al heb je nog nooit een wedstrijd gereden dan zie je nog wanneer iemand er echt nog niet aan toe is,en daar gaat het mij om in dit topic.
de rest wat erbij komt is zeker het lezen en reageren waard.

Finnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 12:07

Jos schreef:
waarom rijden ze dan geen pleasure met een reining paard , of reining met een pleasure paard? Gaaaap

Misschien omdat het ene paard meer geschikt is voor reining en het andere paard meer geschikt voor pleasure??!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 12:10

GoedVetMan schreef:
Maar waar ik erg op tegen ben, is dat wij gaan praten over welke rassen er dan aan mee mogen doen. Hier valt echt mijn bek van open hoe sommige hier een mening over hebben.

Ik heb er misschien overheen gelezen maar ik kan niet vinden waar staat dat we praten welke rassen wel of niet mee mogen doen Verward

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 12:14

En waarom zou er hier niet over de (voor- en nadelen van) deelname van verschillende rassen mogen praten?
Er worden simpelweg wat mogelijkheden en de consequenties doorgenomen. Daar zijn dergelijke discussies toch voor?

Malabarista

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 12:45

Ik ben het ook niet eens met de mening van een paar hier, dat er geen andere rassen tussen zouden kunnen omdat ze niet hetzelfde zouden kunnen presteren als een ruiter met een Quarter, Paint of een Appie.

Ik kan me herinneren (nu gaat ik 5 jaar terug in de tijd ofzo) dat ik een keer een man mee heb zien doen aan het NK wran op een witte arabier en me daar toch iets liet zien Cool (reining)! En een paar jaar geleden zag ik toch ook een Haflinger vaak voorbij komen, die behoorlijk presteerde in de Reining. Is er ook niet een keer een haflinger op het EK in de reining 1e geplaatst?

Of praat ik nu onzin?
Ik hoor iedereen altijd zeggen dat ieder paard western gereden kan worden en het net zo goed moet kunnen als een Quarter...

Volgens mij ligt het ook heel erg aan de ruiter wat er uit een paard gehaald kan worden Knipoog

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 12:53

Waar gaat deze discussie nu over?
Over hoe de NK georganiseerd is?
Over welke combinaties wel of niet NK startgerechtigd (of NK waardig) zijn?
Over welke rassen wel of niet op een NK thuishoren?

Ik vond het een goed georganiseerde NK. Alles was mooi op tijd en over de organisatie viel niets te klagen.
De selectie gaat steeds strenger worden zodat het niveau omhoog kan. Ik vond het niveau al hoger liggen dan vorig jaar. Als combinaties zich inschrijven en ze hebben het niveau nog niet, dan maken ze zichzelf belachelijk en daar heb ik bij verschillende combinaties toch best wat van kunnen leren. Misschien is er een taak van de judge om de combinaties die er niet thuis horen eruit te sturen en niet hun proef af te laten maken en er fool em school em van te maken op een NK.
Andere rassen horen op een NK van de WRAN. Ik vind het geweldig om te zien dat er haffies zijn de een sliding kunnen maken (kan mijn paard niet al is het een quarter) en fjorden die 2e worden in de trail. Ik zou er een voorstander van zijn om voor andere rassen ook onderdelen uit te schrijven die exclusief voor andere rassen zijn net zoals er aparte onderdelen zijn voor quarters, paints, appies en arabieren. Een klasse overige rassen ofzo.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 13:11

[/quote]
Ik heb er misschien overheen gelezen maar ik kan niet vinden waar staat dat we praten welke rassen wel of niet mee mogen doen Verward[/quote]

je kan natuurlijk ook aan de WRAN vragen om een NK klasse waarin geen quarters en paints mee mogen doen

misschien moet er een nk komen voor western gereden rassen met uitsluiting van quarters paints en appaloosa's

Jos schreef:
de arabieren, de quarters , paints en appaloosas hebben ook hun eigen shows tijdens dit NK.

Klopt maar deze onderdelen werden georganiseerd door de betreffende Rassen organisatie. De WRAN werkte op dit gebied met hen samen.

Op de welkomstpagina van de WRAN-site staat het volgende:
- WRAN is opgericht op 1 november 1980 en is de basisorganisatie voor het westernrijden in Nederland. Wij zijn daarmee niet alleen de oudste en grootste vereniging van Nederland, maar ook de enige vereniging op het gebied van westernrijden die de belangen van elke westernruiter, ongeacht ras waarmee deze de tak van paardensport beoefent, behartigt.
- Westernrijden is een bepaalde levenstijl, niet rasgebonden en uitermate geschikt voor zowel de wedstrijd- als recreatieruiter. De WRAN draagt de westernsport in algemene zin uit.

De WRAN kan het als vereniging niet maken om bepaalde rassen uit te gaan sluiten van bepaalde onderdelen. Dan slaat hun hele doelstelling de plank mis.

De enige oplossing voor de niet-Arabier, Quarter, Paint of Appaloosa's is om hun eigen vereniging op te zetten. Een vereniging die hun belangen behartigd en die dan ook als zodanig hun eigen wedstrijd(-onderdelen) op kan zetten. Net zo goed alsdat de Dawra bijvoorbeeld deelname van Quarters aan hun onderdelen kan weigeren, kan deze vereniging dan ook weigeren om bovengenoemde rassen mee te laten dingen.

De WRAN zal een dergelijke gemixte rassenvereniging waarschijnlijk alleen maar welkom heten. Weer een stap richting een serieuzere western-sport-wereld!

vr gr Peter Vet

kjcm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 13:37

ga je dan weer nie voorbij aan de doelstelling van de wran? ik bedoel, zoals je zelf al zegt: niet rasgebonden etc. zou je dat dan wel moeten doen? als je zo'n vereniging gaat opzetten dan ben je dus eigenlijk bezig om de wran te kopieren, nietwaar?! en alleen omdat een aantal ruiters vinden dat "ze" niet kunnen "tippen" aan een quarter, terwijl juist een quarter ook nadelen heeft zoals al eerder in deze discussie is genoemd.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 13:41

Ja, nog een vereniging, daar zitten we op te wachten!
Dat draagt niet bij aan een 'serieuzere western-sport-wereld', maar aan nog meer versnippering ipv samenwerking.