[WN] Gaan jullie hier op in?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Essterretje

Re: Gaan jullie hier op in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:52

Ik ga er meestal geen moeite meer voor doen om mensen het een en ander uit te leggen. Tenzij ik het idee heb dat de persoon er wel open voor staat.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 09:33

ik vind het wel leuk om met de ''onwetende'' al de andere vooroordelen ook te noemen. maak er zeg maar een grapje van.
maar goed. soms wordt je er zo moe van.

Amerikaanse dressuur heb ik ook geprobeerd, maar dan leggen ze al snel de link met gewone dressuur... pff. kan je nog alles uit leggen.

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 09:01

Ik heb vroeger altijd dressuur gereden, wist toen nog niet veel beter.
Maar drie jaar geleden ging ik met een vriendin mee een les western doen.
Ik heb nog nooit zo hard gewerkt, maar ook zo fijn gereden. :j
Nu ik een eigen paardje heb, wil ik zeker western ook gaan proberen. Ik zie geen verschil in 'dressuur' of 'western', bij beide werk je even hard genoeg.
Soms wilde ik zelfs liever western leren rijden dan dressuur.
Maar dat is een meer persoonlijke kwestie.. :Y)

mirella75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:11

Afgelopen maanden mocht ik gebruik maken van een binnenbak bij mij in de buurt.
Maar of ik geen kuilen in de bodem wilde maken met dat geslide van mij! :?
Want western ruiters maken altijd slidings!!
Ik maak geen eens slidings! ik doe aan pleasure en moest dus uitleggen dat de westernsport nog meer takken in deze sport had.
Ik had nog nooit iemand zo verbaast zien kijken! :?
Volgens mij hebben sommige geen idee wat er in de wereld afspeeld??? hahaha

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:12

de welbekende plaat voor de kop :D

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:21

Amen to that.. :j

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:26

Zo ziet het er toch ook uit @ts? Dat er wat meer techniek bij komt kijken snap ik ook wel. Voor elke heb je wel vooroordelen.

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:40

@ Pentax

Daar sluit ik me volledig bij aan.. :j
Het is gewoon de onwetendheid van de rijstijlen en nooit mee te hebben gekregen dat als je iets niet zeker weet je beter je mond dicht kunt houden. Mensen die hiermee leven (even heel zwart-wit), en die er wel verandering in willen brengen zou ik zeker uitleggen wat de verschillen zijn.
De tweede groep die je dan hebt, die zich liever voordoen met een bord voor hun kop zogezegd, zou ik gewoon maar laten voor wat het is..

(Dit is trouwens niet bedoelt om mensen over een kam te scheren, mochten mensen zich door mijn uitspraken beledigd voelen, dan spijt mij dat..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:49

Pentax schreef:
Zo ziet het er toch ook uit @ts? Dat er wat meer techniek bij komt kijken snap ik ook wel. Voor elke heb je wel vooroordelen.

Jij snapt dat.. maar er zijn er zat die zelf ervaring hebben in het rijden en toch niet snappen dat je als western ruiter ook nog wat aan het doen bent op dat paard :D

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:21

VivaLaVida schreef:
Dat vroeg ik me nou eens af.

Van de week ook weer. Ik was met iemand in gesprek die dressuur rijdt. Ze vertelde dat ze ook wel een 'westernpaard' zou willen hebben, omdat dat lekker relaxed is. Lekker aan de lange teugel relaxed rondsjokken!
Ik heb geprobeerd uit te leggen dat het zo niet werkt. En me daarna afgevraagd waarom ik dat nog elke keer doe en waarom ik me daar toch zo aan irriteer..... Want het slaat nergens op dat ik me daar steeds druk om maak. toch?
Toen vroeg ik me dus af, als een paarden-iemand tegen jou uitspraken doet als deze (of nog een klassieker 'western-mensen rijden met een zielig bit/zielige sporen) gaan jullie er dan nog op in... of denk je... laat ook maar?

Ik zeg dan meestal: " Als jij lekker wil recreëren moet je vooral zo aan een los teugeltje gaan rondsjokken, ik ga weer verder met de training." (en dan wel met een glimlach want anders wordt het direct sarcastisch opgevat). Dan is het meestal wel duidelijk. Over het algemeen irriteer ik me niet zo aan die opmerking. Wel aan de opmerking dat Reining slechter voor je paard is dan dressuur of springen. Daar ga ik wel tegenin want dat slaat kant noch wal _-:(

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:26

Hier een onwetende op het gebied van western. Heb zelf ook altijd het beeld van een 'los teugeltje rondsjokken' gehad :') , maar ik weet uiteraard wel dat er meer is en dat het gewoon keihard trainen is! Alleen, heb er echt nog noooit aanraking mee gehad.. dus welke takken er zijn en wat je daarvoor moet doen, zou ik dus graag willen aanhoren haha!

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 17:40

oh lieve schat, er zijn zoveel mogelijkheden. ga eens snuffelen op YouTube.
Trail, Pleasure, showmanship, Horsemanship, reining, working cowhorse, teampenning, cattlepenning, cutting, etc etc etc

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 11:49

Ik ben zelf western ruiter en moet zeggen dat ik het veeeel relaxter vindt rijden dan dressuur :j maar meer omdat het meer ongedwongen is, en het prettiger aanvoelt voor mijzelf :) nee bij correcte western kan ik duidelijk ontspanning zien. Bij een aan de teugel hangende in de kruk getrokken piaffende dressuurdert niet :n

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 13:45

toevallig, omdat ik mezelf mateloos irriteer soms aan de onwetendheid en het niet willen verdiepen in andere disciplines dan die van henzelf, heb ik hier eens een stuk overgeschreven gisteren...

http://wennekersreining.blogspot.com/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 13:57

Mooi stuk Essiedepessie!

@Magrathea: door je laatste zin ben je wat mij betreft geen haar beter dan die dressuurruiter die onze port niet snapt en daardoor mogelijk ongewild 'domme' opmerkingen maakt. Die van jou is bewust gemaakt en daardoor zéker zo stupide. Jammer.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 13:59

Mee eens idd.. ik kon juist ontzettend genieten van bijvoorbeeld Edward Gal en Totilas... balans op en top.

piene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 13:46

pfft vandaag weer zo soort opmerking waar ik me dan toch wel aan stoor, stalgenootje komt terug van een ritje met hun door twee families gedeelde andelusier merrie en dat ze toch wel kon merken dat ze een stuk beter liep dan vroeger(ze hebben haar net een half jaar en hiervoor liep ze dagtochten door de spaanse bergen) tegenwoordig loopt ze tijdens haar lessen alleen maar in een volte een uur lang)ja ze werd natuurlijk vroeger alleen afgeragt je weet wel op de cowboy manier met zo'n los teugeltje...... tja wat doe je dan? ik hebm'n mond maar weer gehouden. dat geventileer van mensen die de waarheid in pacht hebben met hun eerste eigen paard

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 20:48

Pfff piene, da's wel een hele stomme opmerking dan...

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 07:30

ach, sommige mensen hebben gewoon niet meer verstand.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 18:11

hier een buitenhobbelende heks, grinnik.
Heb jarenlang dressuur gereden toen overgestapt op criollo rijden,gaucho western, 1 hand neckreining met een vreselijke harde dikke stang en kinketting die aantrekt.
Ik heb zelf lekker een mengelmoes gemaakt.
Ik kan nu in galop,als een ander stapt met zijn paard,tempo is t zelfde.

Ik vraag achterhand en hij loopt nageeflijk op 1 pink beweging.
Wij doen loshangende teugel rengalop.
Op stem in draf,galop en ook weer stoppen zonder 1 handbeweging.
Wij lopen over takken en boomstronken als balkje lopen.
Wij lopen met de voorhoeven in t gras en de achterkant over t asfalt.

Wij springen van linker in rechtergalop.
Vanuit stilstand in galop.
Vanuit galop in totale stop.

In een gekke bui doen we wel eens een sprongetje over een leuke boom.

Tja jij rijdt altijd lekker buiten verder doe je niks met je paard wordt er gezegd.Ik heb m nu bijna 6 jaar en ik ben beretrots dat ik dit allemaal lekker zelf heb uitgedokterd.Wij zijn een team.

Ik grinnik wat en geniet van mijn paardje en t landschap.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 19:32

Sonja schreef:
Mooi stuk Essiedepessie!

@Magrathea: door je laatste zin ben je wat mij betreft geen haar beter dan die dressuurruiter die onze port niet snapt en daardoor mogelijk ongewild 'domme' opmerkingen maakt. Die van jou is bewust gemaakt en daardoor zéker zo stupide. Jammer.

Pardon? Ik scheer echt niet alle dressuurruiteers over 1 kam hoor. Maar ik heb op 2 dressuurstallen les gehad en de ontspanning was daar echt ver te zoeken hoor. Maar dat is juist de rijstijl die aangemoedigd, want dat is 'mooi'. Waar baseer je op dat ik zomaar wat roep?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 00:06

Om eerlijk te zijn denk ik wel dat je impuls en ontspanning door elkaar haalt, of slechte voorbeelden dressuur gezien hebt.
Ik snap wel wat je bedoeld, met een bepaald plaatje erbij, maar ik kan Sonja goed volgen in deze. :)

Ik snap het vergelijk dressuur en Western nooit zo goed... Je wilt een soepel paard dat goed aan de hulpen staat... Voila.
En algemeen: het is zonde als ruiters uit verschillende disciplines elkaar 'aanvallen'. Je kiest meestal een discipline omdat die bij je past, anders was je misschien wel geswitcht, toch zeker de Westernruiters hier. :)
Allemaal bezig met de paardensport. :)

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 14:43

leuk topic!!!
ik ben zowel dressuuramazone als cowgirl en de western heeft me altijd al getrokken maar dressuur heeft ook zijn charme...

elke dressuurruiter die denkt dat de western met een los teugeltje loopt heeft zijn eigen paard ook niet in balans en elke westernruiter die denkt dat een dressuurpaard in de krul loopt op giga veel druk heeft zijn eigen paard op te weinig druk lopen (zie balans tussen twee benen)

ik zou zeggen hou op elkaar te verdedigen maar nodig elkaar uit om van elkaar te leren!!!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 14:54

Bedoel je niet 'elkaar aan te vallen' :+ niet om 't een of ander maar anders is je zin een beetje raar :+

Los teugeltje is trouwens wel een goed streven hoor :j

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 15:02

kan twee kanten op je verdedigt je eigen discipline maar inderdaad als je het leest staat het er wel heel raar hahahahaha dus inderdaad '' elkaar aan te vallen''

tuurlijk is een losse teugel een streven maar je blijft ten alle tijde op druk rijden hoe denk je dat ik mijn dressuurpaard inrijd???
niet gelijk in de krul hoor, dan loopt ze net als mijn westernpaardje een pleasure loopt (alleen dan met iets meer tempo hihihihi)