[WN] fjorden in de westernsport?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 22:53

uiteraard..

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 23:30

Maar hoeveel westernruiters, dressuurruiters, springruiters, noem maar op, die hier op bokt komen, rijden op topniveau?!!
Dezelfde discussie als een paar topics naar beneden, of Friezen geschikt zijn om western mee te rijden.

Persoonlijk denk ik dat je met alle paardenrassen western kunt rijden. Of je de top haalt is een tweede, maar dat is de vraag ook helemaal niet.
Niet iedereen wil op topniveau rijden, dat is voor de meesten onder ons niet eens haalbaar.
Plezier mét je paard staat toch voorop, toch niet die punten/prijzen?! ;)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 23:43

er word meer hoge(re ) ambities bedoeld , als echt topsport. bij gebrek aan betere bewoording.
en waarom is het nu -of plezier met je paard, -of winnen gezegd ?
denk jij dat iemand die wint, geen plezier heeft ? of die snel punten rijd ? me dunkt dat je dan wel tevreden/blij bent met je paard. het een sluit het ander niet uit ;)

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 07:51

Om nog 1 ding over de discussie:
Who the fiets heeft het over TOPsport?
Wel mooi altijd hoe dat er altijd bijgeplakt wordt.

Zack & ik rijden op dit moment in de l4, helaas wegens omstandigheden heb ik dit jaar geen wedstrijden kunnen rijden maar volgend jaar gaan we zeker weer van start!
We rijden trail, horsemanship, pleasure.
Reining wil ik hem ooit wel leren, gewoon voor de leuk en kijken wat hij kan en hoe ver we kunnen komen.
Maar daarin zeker geen ambities.

Wendie1992

Re: fjorden in de westernsport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 07:57

Denk dat we maar eens brillen gratis moeten uitdelen hier op bokt, weer zo'n persoon die niet goed leest. JR heeft het hier over : EEN FJORD HAALT DE TOPSPORT TOCH NIET'' Maar stelletje lampenkappen, er word niksgevraagd over TOPSPORT..... even voor de duidelijk heid de vraag die gesteld word:

WIE hier op BOKT rijd z'n fjord western?
Niemand vraagd om een mening van een ander dat een fjord de topsport niet haald. Dat weet iedereen hier wel, en daar is niks geks aan. Er zijn uitzonderingen daarin tegen maar dat word er niet gevraagd. Nou gaan we allemaal offtoppic...

Dus nog 1 keer wie hier op bokt rijden er nog meer western? :D

Sammy_Jo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 08:02

Wendie1992 schreef:
Denk dat we maar eens brillen gratis moeten uitdelen hier op bokt, weer zo'n persoon die niet goed leest. JR heeft het hier over : EEN FJORD HAALT DE TOPSPORT TOCH NIET'' Maar stelletje lampenkappen, er word niksgevraagd over TOPSPORT..... even voor de duidelijk heid de vraag die gesteld word:

WIE hier op BOKT rijd z'n fjord western?
Niemand vraagd om een mening van een ander dat een fjord de topsport niet haald. Dat weet iedereen hier wel, en daar is niks geks aan. Er zijn uitzonderingen daarin tegen maar dat word er niet gevraagd. Nou gaan we allemaal offtoppic...

Dus nog 1 keer wie hier op bokt rijden er nog meer western? :D

Tja, dat probeerde ik dus ook duidelijk te maken.
Maar goed, ik rij wel western maar, niet met een fjord.

pleasurehors

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 08:32

Mijn zusje heeft sinds kort een kruising fjord met fries, rijd ze ook western mee. Gaat helemaal super! Mega leergierig voor een 3 jarige.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 08:55

gezellig topic :roll:

ik heb zelf geen fjord maar ze zijn zeker geschikt voor de westernSPORT :j

ik heb in het verleden staaltjes gezien van ruiters met fjorden waarvan ik zeker weet dat ik dat niveau nooit zal halen en velen hier op bokt of in dit topic ook niet
vooral in de trail hebben ik dingen gezien waarbij ik nu nog kippenvel krijg als ik er aan terug denk

ooit in Duitsland een combinatie gezien waarbij de ruiter in staat was om iedere been van haar fjord te beheersen
paard tilde been op en wachtte met neerzetten op de hulp van de ruiter, je zag dat been gewoon aangepast worden, zo ongelovelijk knap samenspel

misschien de titel even aanpassen in : Wie rijdt er met een fjord western?
zodat je al die zeurkousende beterweters van lampenkappen _O- niet in je topic krijgt

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 09:17

dan moet er toch een duidelijke definitie zijn in westernsport, westernrijden, en rijden met een westernzadel.
westernsport vind ik show rijden, met duidelijke ambities op hoog te komen.
en dan is er nog verschil tussen "iets vinden "en daadwerkelijk resultaat boeken.
maar goed, de vraag was of er met fjorden western word gereden. het antwoord is ja !
Laatst bijgewerkt door spicegirl op 05-10-11 09:21, in het totaal 1 keer bewerkt

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 09:19

spatter schreef:
zodat je al die zeurkousende beterweters van lampenkappen _O- niet in je topic krijgt

:') :') :')

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 09:19

Zouden we het gezellig houden?

Overigens eens met Spatter haar bericht!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 09:22

dat vind jij maar is niet de definitie van SPORT, helaas voor jou

de kindertjes van 6 jaar die zaterdag gaan oefenen voor voetballen doen ook aan sport terwijl het gross nog naast de bal trapt
die kleintjes doen zelfs mee aan wedstrijden, hebben misschien wel posters boven hun bed hangen van Robbe maar zullen waarschijnlijk nooit verder komen als een leuk balletje trappen op een amateur veld

en ik denk dat je de mensen die dressuur starten in de B ook echt niet moet proberen wijs te maken dat ze niet aan sport doen ook al zullen ze waarschijnlijk eeuwig in de L blijven hangen

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 09:24

erg jammer hoor dat topics als dit altijd uit zijn verband worden getrokken. maar goed, gelukkig zijn er ook bokkers die mijn O.P. wel begrijpen. :D .
juist de dressuur sport trekt me oa niet aan door de mentaliteit van heel erg veel ruiters. start daar maar eens in met een fjord en er word bijna gagandeerd op je neer gekeken. blijkt dus dat (niet alle!) reining ruiters niet anders zijn helaas. ik heb ook vaak zat reiners met quarter hele langzame spins zien maken in het L1 niveau.

in de trail heb ik verschillende rassen zien starten op het nk. erg leuk om te zien! ik blijf de samenwerking super vinden om te zien, los van met welk ras er gereden word. daar gaat het tenslotte toch om?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 09:25

spicegirl even voor je opgezocht:

Een sport kan omschreven worden als een fysieke krachtmeting (bijvoorbeeld zwemmen), fysiek spel (bijvoorbeeld voetbal) of denkspel (bijvoorbeeld schaken) dat op reglementaire wijze in competitieverband of recreatief gespeeld kan worden.

amanda sorry voor de onderbreking in je topic

vanaf nu on topic

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 09:32

spatter, geeft niet hoor. ben blij dat jij eea op helderd over de definitie van SPORT zodat we gelijk van dat gezeur af zijn!

op je paard gaan zitten is zoiezo al sport. of je nou gaat boscrossen met een western zadel of serieus wedstrijden rijd.
ik vind dat ik met mijn fjord in de westernsport zit aangezien we trail rijden en ik in de toekomst wedstrijden wil rijden. als een ander dat geen western sport noemt zal me dat een worst wezen. dat stomme gezever altijd!

maar idd weer ontopic. in welke discipline worden ze het meest gereden?

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 09:35

Vaak zie je Fjorden alround worden ingezet. Maar in klasses waar bouw minder van toepassing is: horsemanship, trail en showmanship, zijn toch wel de klasses waar ze niet onder doen voor een ander. Komt dan toch meer op de kundigheid van de ruiter dan de gratie van het paard.

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:28

amanda1980 schreef:
erg jammer hoor dat topics als dit altijd uit zijn verband worden getrokken. maar goed, gelukkig zijn er ook bokkers die mijn O.P. wel begrijpen. :D .
juist de dressuur sport trekt me oa niet aan door de mentaliteit van heel erg veel ruiters. start daar maar eens in met een fjord en er word bijna gagandeerd op je neer gekeken. blijkt dus dat (niet alle!) reining ruiters niet anders zijn helaas. ik heb ook vaak zat reiners met quarter hele langzame spins zien maken in het L1 niveau.

in de trail heb ik verschillende rassen zien starten op het nk. erg leuk om te zien! ik blijf de samenwerking super vinden om te zien, los van met welk ras er gereden word. daar gaat het tenslotte toch om?

Ik heb dressuur gestart met mijn fjord en nog nooit één negatief woord gehad :D maar ook dat is een andere discussie.
Ik heb een fjord, er ligt een westernzadel op en ik neem er les in. Ohja, zowel ik als mijn paard krijgen het er warm van, dus ik doe aan sport :D :D

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:07

Moderatoropmerking:
Misschien een beetje mosterd na de maaltijd maar hierbij wil ik met klem verzoeken het hier strikt ontopic te houden. Op Bokt is het de bedoeling op de bal te spelen en men is hier te persoonlijk geworden. Hiervoor kan je een gebruiker persoonlijk benaderen. Let bij het plaatsen van een bericht op je taalgebruik, je kan ook op een gezelligere manier je mening kenbaar maken.

Vanaf nu alleen reageren op de vraag en al het andere achterwege laten, daarvoor dank!

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 13:42

Nee hoor, absoluut niet geschikt om western mee te rijden. :n
Ik ben het zat om iedere keer verslagen te worden door die "westernfjorden" in de trail. >;)
Ik heb niet voor niets een quarter gekocht. >;)
Laten ze die maar mooi weer voor de huifkar zetten waar ze horen. }>

Grapje, natuurlijk. :=
Gewoon, lekker mee rijden in de westernsport en je niets aantrekken van wat al die negatievelingen zeggen. :D

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 14:21

Duke schreef:
Plinka en kmvreter bewonder ik ook altijd op wedstrijden. Wat een ster in de trail is dat.

Glunder

Dank je.

Weet je als je samen maar plezier hebt.Ik weet wel dat fjorden eeen heel strek ras is met weinig gebreken en met veel werklust.
En als mensen zeggen dat je een ander paard moet kopen als je hoger wilt komen, gewoon net zo eigenwijs zijn als je paardje!!!
En dan nog de vraag wil je wel perse hogerop komen? En zou je als je een "echt" western onder je kont zou hebben ook hogerop willen komen (als dat al zou lukken).
Ik vindt het nog steeds jammer dat fjorden nog steeds gezien worden als allen geschikt voor de huifkar terwijl er veel fjorden zijn die het erg goed doen in alle takken van paardensport. Zou het altijd nog leuk vinden als die sportfjorden eens wat meer in het zonnetje gezet zouden worden (vooral door het stamboek).

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 14:48

ik ben trail gaan rijden omdat ik merkte dat cas en ik in de dressuur geen goede combi zijn. hij kan heel leuk lopen onder andere meer ervaren dressuur ruiters maar niet onder mij. daarin tegen doet hij onder mij weer trail oefeningen doe hij onder andere ruiters weer niet doet. zo doende ben ik me meer gaan verdiepen in het trail rijden en dus ook het western. als ik hem nu iets vraag is het gelijk oooooooooo dat bedoel je ipv baas wat bedoel je in godsnaam(in de dressuur). hij lijkt er erg veel plezier in te hebben en ik met hem. zo doende zijn we in de trail gerold en volgen er nu lessen in.
of ik hoger op zou willen in de sport? mijn streven is om hem naar de L2 te rijden. of we dit ook halen is een tweede uiteraard. bij mij is er dus geen sprake van of ik ook hogerop zou willen komen met een "echt'
" western paard onder me kont omdat ik met trail begonnen ben door boven staand verhaal en dus geen paard heb gekocht om de western in te gaan. ik wil gewoon optimaal met mijn paardje samen kunnen genieten en hij is er 1 die zich snel gaat vervelen en uitdaging nodig heeft. als we ZIJN top bereikt hebben gaan we weer op zoek naar nieuwe uitdagingen als dat nodig blijkt, wat die ook wezen mogen.
ik denk dat cas barrel racen ook vreselijk leuk zou vinden. hij went uit zichzelf al erg scherp om tonnen heen maar ik ben geen snelheidsduivel. misschien kom ik tegen die tijd nog wel over mijn snelheidsangst heen en gaan we daar mee beginnen. niet dat ik verwacht dat ik hem daar ook hoog in kan gaan rijden. ik denk dat hij koeien drijven ook erg leuk zal vinden. (cutting???????) ik zie vanzelf wel wat onze toekomst brengen gaat of niet maar voorlopig storten we ons op trail.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:43

kmvreter schreef:
Ik vindt het nog steeds jammer dat fjorden nog steeds gezien worden als allen geschikt voor de huifkar terwijl er veel fjorden zijn die het erg goed doen in alle takken van paardensport.

Je hebt toch wel goed gelezen, he <<)
(Als je tenminste mijn opmerking bedoeld) ;)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 16:05

amanda1980 schreef:
_/-\o_
ik ook heb hier meer respect voor aan gezien een niet voor die sport gefokt ras moeilijk op hoog niveau te krijgen is als een paard dat daar wel voor gefokt is

En is dat dan wel zo eerlijk naar dat daar niet voor gefokte paard om hoog op niveau te gaan trainen om in de ,sport, mee te laten lopen?

Tot een bepaald niveau is het hartstikke leuk natuurlijk (trail, horsemanship,pleasure en een beetje reinen) vooral doen! maar ik blijf zeggen dat als je echt graag wat hoger in de ,sport, wil mee draaien en dat geld dan vooral voor pleasure en reining je daar gewoon een geschikt paard voor moet kiezen (quarter, paint reining of pleasure gefokt) al is het alleen al om jezelf (en uiteindelijk ook je lieve paardje) niet te kort te doen later wanneer je niet verder kan komen maar je wel grote ambities hebt.

En cutting?? dat is echt niet alleen maar leuk achter een koetje aan hobbelen, dat zijn hele zware manouvres die het (daarvoor cutting gefokte) paard moet maken. (Daarvoor gefokt als in atletisch en de geschikte mind! )

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 17:07

ja hoor ik vind het heel eerlijk tegen over zowel mijn paard als mij zelf om hem zo hoog mogelijk te gaan rijden. ik heb op zich verder weinig wedstrijd ambities. cas verveeld zich snel en heeft constant uitdaging nodig. waarom dan niet rijden tot aan je kunne als combi? niks mis mij in mijn ogen. zitten we aan de top van zijn of mijn kunnen hebben we ons doel bereikt en gaan we op zoek naar een volgend doel. welke dat zal zijn zien we dan wel weer. ik heb mijn paard gekocht om hoe hij is en niet om 1 bepaald sport doel. ik zal hem dus ook nooit van zijn leven in ruilen voor een speciaal sport gefokt paard in welke tak van de sport dan ook.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 18:09

JohnnyReiner schreef:
Een quarter, een paint, een appie, misschien een grullo ok. De rest van de rassen is imo niet gebouwd voor echt western rijden.

Hee, dus ook met een grullo ? :+ Hebben die mensen even geluk!

Even ter info: http://en.wikipedia.org/wiki/Grullo

Ik vind een fjord niet bepaald geschikt voor de westernsport. Het zijn nu eenmaal niet de meedenkende, welwillende, vlak bewegende paarden die je graag in de westernsport wilt gebruiken. Uitzonderingen daargelaten...
De amerikaanse rassen (QPA) zijn daar dan wel weer juist op gefokt.

Maar je moet gewoon doen wat je leuk vindt. Sommige mensen vinden juist dat koppige, eigenwijze karakter van fjorden geweldig. Ik niet. :D