[WN] Rodeo discussie

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Rodeo discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:48

Ik vind dat je duidelijk verschil moet maken tussen wild horse races, achteraf rodeo's en de grote professionele evenemenenten. Er zijn verschillende filmpjes op internet met bokkende bronco's of van wild horse races (dat zijn dus idd uit het wild geplukte paarden die nog niet zijn ingereden) die niet fijn zijn om te zien, met duidelijke paniekreacties van het paard. Maar trek het even door naar dressuur- en springwedstrijden. Ik zie grotere misstanden op plaatselijke concoursterreinen, dan op een groot evenement.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 18:18

Jammer....je wordt meteen een betweter genoemd als je een keer weet waar je over praat....enfin, als je het zo opvat. Wie de schoen past......
Dat gebeurt zo vaak hier op bokt, heb ik geen boodschap aan. Wil alleen niet dat mensen een verkeerd beeld ervan krijgen, zonde van zo'n mooie sport.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 18:51

Joh, laat gaan. Als iemand het verschil niet weet tussen amateur die prijzen wint (en daarvoor bereid is veel te reizen) en een prof, en niet bereid is om te luisteren naar de officieel binnen deze sporten gehanteerde definitie van een prof, geen energie aan besteden....zonde van je tijd...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 19:03

Ik ben iig weer een stuk wijzer en dat is altijd leuk.
Wild horse race... heb ik dan ook een beeld bij wat beduidend minder is.
Maar de rodeo zoals jullie omschrijven, lijkt me voor het paard echt geen probleem
Zoals ik al eerder noemde, denk ik dat die paarden een heel wat prettiger leven hebben dan menig wedstrijdpaard. Leuk is dat. Kijk je er meteen met andere ogen naar.
Hetzelfde geldt niet voor de cowboys. Die hebben een hardere noot te kraken met rodeo. Maar hé... daar kiezen ze zelf voor.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 19:30

liljebo schreef:
Hetzelfde geldt niet voor de cowboys. Die hebben een hardere noot te kraken met rodeo. Maar hé... daar kiezen ze zelf voor.

Ik ben wel eens in de rij gaan staan voor een handtekening, voornamelijk uit nieuwsgierigheid om een (Braziliaanse) bullriding-held eens van heel dichtbij te kunnen zien, in de arena hebben ze nl. altijd zo'n volledig helm met masker-ding aan.. hum.. daar was maar één woord voor: toegetakeld #) %) :D
Denk dat die alle botten in z'n lijf al wel eens gebroken had, en zijn gezicht leek ook al een paar keer weer bij mekaar genaaid. Heel stoer wel, en het leven van een rockster, bodyguards en een harem blonde langbenige vrouwen inclusief :=
Nu ja, enjoy zou ik zeggen, het is meestal korte en pijnlijke glorie..

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 19:32

Bandida schreef:
Waves schreef:
Ik heb in de VS een aantal rodeo's bijgewoond (oa in Cody) en gesproken met professionele rodeorijders. Zij zeiden dat het hier om jonge paarden gaat die gewoon niet ingereden zijn en dat ze wel degelijk met de flank strap pijn toedienen zodat hij feller is. (of "aanmoediging", zoals cassidy het zo politiek correct zegt :') ).

Dat lijkt me niveau ranch-rodeo in plaats van pro..

Pro: http://www.prorodeo.com/
Ik ben eigenlijk vooral bullriders-fan, de andere disciplines zijn bijkomstig wat mij betreft :+

Zeg nou eens eerlijk: Vind jij het plaatje -gelijk als je het opend-op de bovenstaande link er prettig uitzien?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 19:36

Sjors493 schreef:
Zeg nou eens eerlijk: Vind jij het plaatje -gelijk als je het opend-op de bovenstaande link er prettig uitzien?

Nee hoor, en het wordt een seconde later nog veel erger als dat kalf over de kop gaat..

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 19:40

Weeral een discussie over rodeo.

Spijtig vind ik dat. Aangezien de meeste nog niet eens weten wat rodeo eigenlijk is en welke disciplines er onder vallen.
Rodeo wordt altijd enkel geassocieerd met bokkende paarden met liesband.
Momenteel zitten 2 vrienden in Amerika om rodeo te rijden, zij rijden even vaak een paard met liesband (flankstrap) als zonder.
Mijn mening is dat (zoals hier boven al gezegd werd), een bronc een fijner en beter leven heeft als een wedstrijdpaard dat in de topsport mee draait.

Maar iedereen zijn mening natuurlijk. ;)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 19:41

ja idd. helemaal met je eens Bandilda. Waarom worden er eigenlijk kalfjes gebruikt? Ze hebben dan ook nog niet de optimale conditsie, dus ook daarom vind ik het er niet prettig uitzien.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 19:55

Tja je kan er vanalles voor en tegen over zeggen. Die kalfjes doen maar één wedstrijd, ze schijnen er niets aan over te houden, de meesten lopen de rest van hun leven in een kudde op een ranch enz.. maar ja het blijft sport, onnodig gedoe met beesten dus.. en aan de mensenkant is er traditie en heeft dit (roping) wel nog een directe band met het ranchleven en de technieken die je daar nodig hebt.
Roping, ben ik nog niet over uit..

Verder zou ik liever zo'n bucking bronc zijn als het paard van zo'n roper, laat staan een dressuurpaard, dan mag die roper tenminste nog wat zelf meedenken.
Verder is bullriding uiteraard ook totaal nutteloos en veel gereis met die grote beesten, maar absoluut fascinerend om te zien, ik kan iedereen aanraden om eens een dvd te bekijken die ook de achterkant laat zien, de riders die trainen, waar die vandaan komen, de stieren en hoe daar mee omgegaan wordt, hoe de competitie in mekaar zit, en hoe ongelooflijk gevaarlijk het is (en wat die jonge mannen motiveert om aan zoiets op het eerste zicht totaal gestoord te beginnen)

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 20:35

Interessant topic, ik weet er niets vanaf dus gelukkig heb je het antwoord op je vraag al gehad want ik zou je er niets over kunnen vertellen.

Het is natuurlijk wel een tak van sport, Bronc Riden, die onder niet ingewijden veel weerstand oproept.
Het ziet er niet altijd uit alsof het dier er plezier aan beleefd en mensen zien niet dat die paarden en stieren goed verzorgd worden etc.
Mensen lezen zich niet altijd in maar hebben wel altijd wat te zeggen.

Met iedere tak van paardensport zijn er wel mensen die het zielig vinden.
Als je soms het, niet paardenmensen, publiek hoort op een samengestelde menwedstrijd of springwedstrijd als er eens een tikje uitgedeeld wordt.
Dan sla je, je paard ook bijna dood of zo. Naast je neer leggen, meer kan je niet doen denk ik.

Sjors493 schreef:

Ik vind de advertentie die ik op de site krijg van een karbonaadje een stuk onprettiger.
Of het kalfje nou een beetje rond rent op een wedstrijd of dat hij in een donkere stal staat en expres bloedarmoede krijgt zodat er mooi wit kalfsvlees af komt.
Maar serieus wat is er nog meer zo erg aan die foto?

Edit; spelfout
Laatst bijgewerkt door Depende op 30-06-11 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 20:36

dat het paard zo erg in de mond getrokken word door de ruiter
dat de achterkant -van het paard- helemaal naar beneden gaat, doordat die de 'noodrem' erop moet zetten

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 20:43

hier een liefhebben van de rodeo, alle onderdelen maar vooral het bull riding en het bara back bronco riding.

ben in USA naar meerder rodeo's geweest en pas geleden ben ik in Belgie naar de eerste Rodeo daar geweest, ben echt super blij dat er meer uitleg over wordt gegeven zodat mensen gaan inzien dat het niet "zielig" is, of dat er echt pijn wordt gedaan.

in Amerika is het een way-of-life en een familie uitje, het zit daar in het bloed.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 20:45

het paard denkt volgens mij juist mee door te stoppen toch?
zodat ruiter op het kalf kan springen?
correct me if i'm wrong
zeer interresant topic lees al een tijdje mee

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 20:46

SPRINGT DE RUITER OP HET KALF??
dat doen ze toch met een touw?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 20:49

o heey sjors ben je hier nu ook al aan het rellen?
net zoals in het PPC en ALVARO gestolen topics?

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 20:53

ponylies schreef:
o heey sjors ben je hier nu ook al aan het rellen?
net zoals in het PPC en ALVARO gestolen topics?

uh sorry hoor maar dit vind ik echt een rare opmerking...... je staat in mijn vijanden lijst!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 20:57

ja dat weet ik blijkbaar kun jij niet tegen commentaar ;)
als je verder nog wat wilt zeggen je bent welkom via pb

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 20:59

Sjors493 schreef:

Die foto is eentje van tie down roping, kalf wordt gevangen, ruiter gaat in de rem, paard houdt (alleen dus) de lijn strak terwijl de cowboy naar het kalf rent, het op zijn zij gooit en zo snel mogelijk drie voeten aan mekaar bindt met een stuk touw. Dit kan niet aangenaam zijn voor het kalf, maar de paarden die hieraan meedoen hebben echt de grootste lol, valt niet te ontkennen dat die veel plezier beleven aan het kalf achternavliegen, remmen en die lijn strak houden voor de baas.
Je hebt ook nog team roping (twee ruiters leggen één kalf stil door het hoofd en de achtervoeten te ropen) en steer wrestling (twee ruiters flankeren een jonge stier, en eentje springt er bovenop om vervolgens het dier op zijn zij te leggen)

edit: typos
Laatst bijgewerkt door Ruga op 30-06-11 21:07, in het totaal 2 keer bewerkt

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 21:00

oke bedankt voor de duidelijke uitleg :)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 21:03

Bandida schreef:
Sjors493 schreef:

Die foto is eentje van ty down roping, kalf wordt gevangen, ruiter gaat in de rem, paard houdt (alleen dus) de lijn strak terwijl de cowboy naar het kalf rent, het op zijn zij gooit en zo snel mogelijk drie voeten aan mekaar bindt met een stuk touw. Dit kan niet aangenaam zijn voor het kalf, maar de paarden die hieraan meedoen hebben echt de grootste lol, valt niet te ontkennen dat die veel plezier beleven aan het kalf achternavliegen, remmen en die lijn strak houden voor de baas.
Je hebt ook nog team roping (twee ruiters leggen één kalf stil door het hoofd en de achtervoeten te ropen) en steer wrestling (twee ruiters flankeren een jonge stier, en eentje springt er bovenop om vervolgens het dier op zijn zij te leggen)

bedankt voor je uitleg!! toch vind ik het niet echt diervriendelijk...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 21:05

Ik distancieer me van alle onderdelen die met calf roping, steer wrestling ed te maken hebben.
En dat heb ik in andere topics over de rodeo ook al aangekaart.
Maar een rodeo is meer.
Zie het als een soort braderie.
Met exterieurkeuringen, wedstrijden in vaardigheid in de omgang met vee, shopping, socializen, netwerken, geld verdienen, en roem behalen.

Wie bij het roepen van "rodeo" aan niets anders kan denken dan een een momentopname die voor de eeuwigheid op de gevoelige plaat is vastgelegd, doet het hele evenement tekort.
Sterker nog, als je aan niets anders kunt denken dan aan die plaatjes, schaal ik je in onder de bekrompen medemens, die niet open staat voor het gehele plaatje. Jammer, maar heel dom.
Probeer open te staan, probeer informatie - zonder er een waarde aan toe te kennen - binnen te laten. Laat het bezinken. Geef het de tijd om te werken.
Natuurlijk zijn er excessen en gaat het er niet altijd aan toe zoals we dat graag zouden willen.
Kalveren met afgerukte oren door de snijdende lasso's, dat is geen fijn gezicht.
Sterker nog, er worden maatregelen genomen om dat niet meer te laten gebeuren.
Er worden speciale oorbeschermers gebruikt voor de kalveren, om de oren te beschermen.
Soms werkt men met een dummy
Dierenwelzijnsorganisaties hebben ook een inbreng in de USA.
Als je dat niet ziet, is dat heel jammer....

Oh, en Sjors, ik heb nog maar een persoon in mijn vijandenlijst staan.
You're welcome to be number two....:D

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 21:12

indd cassidy en daarom lees ik mee omdat ik het interresant vind om er meer over te leren,
ik keek het weleens op tv en de beelden die je dan ziet zijn vaak beelden van wat er verkeerd ging en dat is natuurlijk niet zo'n prettig beeld,
ik ga nu weer in de meeleeshoek zitten,
ik moest gewoon even op sjors reageren ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 21:16

Sjors heeft zo te zien nog niet helemaal het overzicht wat voor klasses er bij een rodeo worden uitgeschreven.

Nu kan ik wel moeite doen om dat beeld bij Sjors recht te gaan zetten, maar heb ik daar zin in?

Voor degenen met een "open mind", hier wat leuk filmpjes over onderdelen van een rodeo.

Kijk en geniet!

http://www.youtube.com/watch?v=P8LWIMpBi5U

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 21:18

Sjors493 schreef:
uh sorry hoor maar dit vind ik echt een rare opmerking...... je staat in mijn vijanden lijst!

:')

Maar ik vind het erg interessant om te lezen hoe het nou echt in zijn werk gaat! Ik had ook altijd de indruk dat dit soort paarden het niet goed hadden (mede door vele dieren rechten organisaties) maar als ik het zo lees zijn er eigelijk veel meer voordelen (vele op de wei, lekker met vrienden, niet veel geruk, gesjor en getrain. Gewoon lekker paard zijn!) ja natuurlijk zijn er nadelen, veel reistijd maar volgens mij wordt er ontzettend goed voor de dieren gezorgd, en dat afscheid van dat paard, prachtig om te zien!