Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
spatter schreef:maar ook niet weer zolang wachten tot je thuis zo ver bent dat je paard makkelijk een klasse hoger zou kunnen starten

HumbleTalent schreef:Lope overs hoef je niet te doen, je kan ze ook rustig in jog doen en ze thuis verder oefenen. Jij kan toch rijden? Het level systeem is gebaseerd op wat JIJ kan en niet op wat je paard kan.
) Rebel_Gloe schreef:om nog maar te zwijgen om de kinderen die het prachtig mooi vinden om te starten in deze klasse.
Rebel_Gloe schreef:Ik snap niet waarom iemand die lesgeeft (al helemaal in de dressuur) dan ook direct een L2 niveau zou moeten rijden.

Romkabouter schreef:Rebel_Gloe schreef:om nog maar te zwijgen om de kinderen die het prachtig mooi vinden om te starten in deze klasse.
Naar mijn mening zijn deze deelnemers de enigen die in de L5 zouden moeten rijden.Rebel_Gloe schreef:Ik snap niet waarom iemand die lesgeeft (al helemaal in de dressuur) dan ook direct een L2 niveau zou moeten rijden.
Nou, eigenlijk is het allemaal andersom.
Als je in de L3 rijdt mag je geen lesgeven. Dat is een andere insteek dan iemand die lesgeeft naar de L2 te zetten![]()
dofuzz schreef:omdat je zelf zegt dat je nog niet klaar was om wedstrijden te starten
Waar zeg ik dat? Rij sinds 2008 wedstrijden, waar ik in 2010 niet gestart ben
Natascha dH schreef:Een heleboel dingen kan je thuis trainen, maar een heleboel dingen ook niet.
Thuis loopt mijn paardje super en zeker L3 waardig (alhoewel ik menig L3 en zelfs L2 klasses heb gezien waarvan ik me zelfs afvraag wat sommige mensen daar doen
) , maar op een wedstrijd is alles anders. Vooral IK ben anders, veel minder relaxed. En dat kan ik thuis niet faken of oefenen. Dus ik wil ons wel aan de wedstrijden laten wennen (als nieuwe combi) en als ik me zou beperken tot de oefenwedstrijden heb ik er welgeteld één per jaar 
Ik wilde niet definitief terug naar de L5 (want ik durf best te galopperen
) , maar 1x L5 starten om te zien hoe wij het als combi zouden doen. Ik vind mezelf geen slechte ruiter, maar de weg naar de (sub-)top is voor ons nog een lange. Dan vind ik je paard laten ruiken aan de wedstrijden middels een L5 proefje niet een verkeerd idee.
(voordat ik wedstrijden reed deden we al mee aan bv de Stroa rit in Renesse, met de fanfare t dorp door en in een flinke galop met een groete groep over t strand). Dat ik L5 ben begonnen heeft in mijn geval NIETS te maken met galopperen, maar meer met het leren over al die ongeschreven regeltjes en gedragingen tijdens een wedstrijd. In de L5 wordt je een "stommiteit" sneller "vergeven" dan als je gelijk op een hoger niveau instroomt. En in de L5 krijgen de deelnemers meestal na de proef een praatje van de jury wat er goed ging en wat er fout ging. Ik zie dat in de hoge(re) levels niet vaak gebeuren. Rebel_Gloe schreef:Daarnaast vind ik de L5 een super geweldige uitvinding, als je enorme wedstrijd stress hebt is er maar 1 manier om daar overheen te komen en dat is door te starten. Als je dat in een klasse doet waarin je gewoon alleen maar lekker hoeft te joggen dan blijft het allemaal wat overzichtelijker.
En dat is dus net mijn probleem
die wedstrijdstress... 
)Citaat:@Todorien dat je , als je lesgeeft in een hogere Level/klasse moet starten, komt doordat de westernsport zich houd aan de regels, die voornamelijk door de AQHA worden voorgeschreven.
Rebel_Gloe schreef:Mwah naar mijn idee komt het op hetzelfde neer:) Als je les geeft mag je niet lager dan L2 starten terwijl of je lesgeeft niet per se hoeft te zeggen dat je dat niveau rijdt.

HumbleTalent schreef:Ik begrijp sowieso de aanwezigheid van de L5 niet. Behalve voor kinderen onder de 12 en mensen met een lichamelijk beperking.
Als je niet met je paard op vreemd terrein kan galopperen, hoe groen dit paard dan ook is, heb je niks op een officiële wedstrijd te zoeken. Dan ga je maar eerst oefenen door zelf naar ander terrein te gaan, of oefen wedstrijden te starten voordat je je inschrijft voor een officiële wedstrijd
sliding schreef:@Buitenzorg, ook al heb je meer dan 75 punten,je hoeft pas over na de NK,.
Dus als jij net voor de NK 73 punten (en dan geen wedstrijden meer rijd) hebt mag je nog een heel jaar dezelfde klasse starten.
Dat wist ik niet! Dus even in blondine taal
Als ik nu tm september geen WRAN-wedstrijden meer start (of zorg dat ik onder de 75 pt blijf) en ten tijde van t NK sta ik dan op bv L4 + 70 dan mag ik heel het wedstrijdseizoen 2012 (tm NK 2012) in de L4 blijven? Ook al zou ik in juni 2012 bv L4 + 90 staan dan mag ik me de volgende wedstrijd (mits voor het NK 2012) weer in de L4 inschrijven? Het is niet zo dat ik MOET promoveren op het moment dat ik 76 of meer punten in een bepaalde klasse heb gehaald? Ook al gebeurt dat idd bv halverwege het jaar? sliding schreef:Als het zo onnodig is dat de L5 bestaat (volgens sommige), waarom heb je, bij DE AQHA en andere rassenverenigingen en als je bij de albreed klasses wilt starten, dan de walk and jog klassen.
AQHA schreef:AQHA and AQHYA members have a new type of competition that offers people with certain mental and physical challenges the thrill of showing an American Quarter Horse. It provides an arena for everyone to enjoy the rewards of hard work, determination and perseverance. This program allows you to show in three classes and earn points for year-end, high-point awards, along with the satisfaction of a job well done. The three classes are - walk and trot hunt seat equitation on the flat; walk and jog western horsemanship, and walk and jog trail horse
Romkabouter schreef:Ok, dat snap ik.
Stel ik een wedervraag: Heb je die niet in de L4 en waarom dan niet?
Maw: Waarom heb je die wel in de L3, terwijl je dus zelf vind dat je dat prima kan?
Was zelfs met Nick in 2009 nog, we hadden de felbegeerde buckle al gewonnen qua punten, ik wilde over naar de L3 met Nick en ook daar hadden we genoeg punten voor, dus al zou ik op alles wat we zouden starten een DQ krijgen, hadden we toch alles "binnen". En toch was ik doodnerveus op onze laatste wedstrijd samen....
De combi Mylo en ik doen dat nog niet en ik denk dat zeker de trail L3 een TE grote uitdaging is voor ons. Mylo vindt het hek nog "eng", en als ik niet eens fatsoenlijk een hek doorkan, wat hebben we dan in de L3 te zoeken?
Romkabouter schreef:Buitenzorg schreef:Het is niet zo dat ik MOET promoveren op het moment dat ik 76 of meer punten in een bepaalde klasse heb gehaald? Ook al gebeurt dat idd bv halverwege het jaar?
Correct. Zie regelboek

Buitenzorg schreef:Echt?Dat wist ik niet!
Buitenzorg schreef:Dus even in blondine taalAls ik nu tm september geen WRAN-wedstrijden meer start (of zorg dat ik onder de 75 pt blijf) en ten tijde van t NK sta ik dan op bv L4 + 70 dan mag ik heel het wedstrijdseizoen 2012 (tm NK 2012) in de L4 blijven?
Buitenzorg schreef:Ook al zou ik in juni 2012 bv L4 + 90 staan dan mag ik me de volgende wedstrijd (mits voor het NK 2012) weer in de L4 inschrijven? Het is niet zo dat ik MOET promoveren op het moment dat ik 76 of meer punten in een bepaalde klasse heb gehaald? Ook al gebeurt dat idd bv halverwege het jaar?
Buitenzorg schreef:Die stress heb ik altijd

Buitenzorg schreef:De combi Mylo en ik doen dat nog niet en ik denk dat zeker de trail L3 een TE grote uitdaging is voor ons. Mylo vindt het hek nog "eng", en als ik niet eens fatsoenlijk een hek doorkan, wat hebben we dan in de L3 te zoeken?
)