[WN] Craig Schmersal en Miss Lil Addy Tude, FEI World reininigcup

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:34

Jeddah schreef:
Ik weet niet wat ik wagelijker vind. Het filmpje of het feit dat er mede bokkers zijn die dit bagatalliseren en doen alsof het ok zou moeten zijn alleen maar omdat we dit allemaal op elke western wedstrijd in binnen en buitenland tegenkomen en het als "normaal" gezien wordt binnen de westernsport. Als je deze manier van rijden trainen nog onder het kopje sport kan scharen... :n

Precies Jeddah, jij verwoord het zoals ik het ook zie..

Echt te gek voor woorden :(

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:36

Romkabouter schreef:
En persoonlijk zie ik liever Craig die het doet, dan die flutruiters op de DRHA die het doen, maar dan met minder verstand en timing.

Dat je het uberhaupt okee vind dat iemand het doet :? Ik kan daar echt met mn verstand niet bij :n

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:39

cer dat dacht ik nu ook
je maakt mij niet wijs dat dit paard er vrolijker van wordt als het paard van de flutruiter, getimed of niet

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:44

spatter: hij staat in het zadel met zn benen, niet zn handen. jaja deze mensen zijn zo getraint dat ze in het zadel kunnen staan tijdens een stop zonder aan de teugels te hangen (hij checkt duidelijk, heeft geen constante druk) knap he?

en ja dit is topsport. je kunt dit niet vergelijken met recreatie rijden.

of vind jij een hobby voetballer in het weekend met bierpens ook hetzelfde als een topvoetballer?
die topvoetballers moeten ook direct voor de wedstrijd nog hard trainen. die zeggen ook nie t'oh ik kan t wel. voet tegen bal, bal in net ok klaar geen training meer nodig'.
dus sorry, maar de opmerkingen dat die harde training vlak voor de wesstrijd niet ndoig zouden moeten zijn is de grootste onzin, gekeken naar topsport.
de recreatie voetballer zal dat inderdaad niet nodig hebben.

en uitgekotst op internet, ja dat is heel jammer. maar het zijn de recrianten die hem uitkotsen, niet de mensen die serieus met de (top) sport bezig zijn.
hij zal er geen klant minder om hebben of paard minder om verkopen. zijn klanditie weet hoe hij rijd en snapt het. (dit doe thij immers ook op zijn clinics en eventueel dvd's)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:44

Wat ik hoop dat eruit voort komt is dat de officials moeten gaan ingrijpen, zodat je deze 'stijl' in ieder geval op inrijterreinen niet meer tegenkomt. Dan kunnen ze het alleen nog maar thuis doen zonder toeschouwers, en moeten ze zelf maar zien hoe ze daarmee kunnen leven..

Achter gesloten deuren gebeurt er uiteraard van alles.. maar het lef dat deze man ook zegt het gefilmde niet openbaar gemaakt mag worden, wat voor een kneus ben je dan?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:45

quarterH schreef:
en uitgekotst op internet, ja dat is heel jammer. maar het zijn de recrianten die hem uitkotsen, niet de mensen die serieus met de (top) sport bezig zijn.
hij zal er geen klant minder om hebben of paard minder om verkopen. zijn klanditie weet hoe hij rijd en snapt het. (dit doe thij immers ook op zijn clinics en eventueel dvd's)

Dat IEMAND dit snapt?? Dat doet mij niet overkomen als klanten, dat komt op mij over als een gebrainwashte sekte?? Kunnen die mensen niet voor zichzelf nadenken?

Hoera voor de recreanten :j

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:46

Cer schreef:
Overigens snap ik niet dat dit een shock oplevert, dit gebeurt al jaren.. niks nieuws toch..

Nope, helaas dagelijkse praktijken in tal van stallen....ik weet er alles van. Net als jij trouwens... :x

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:47

Dit is toch al lang bekend!? Op topniveau, of het nu western, dressuur, springen of wat dan ook is, gebeuren dingen die niet door de beugel kunnen. Dat is altijd al zo, gebeurt al jaren en iedereen staat steeds wel te juichen als 1 van deze ruiters wint.
Het gebeurt ook door Nederlandse ( western, dressuur, etc. ) ruiters. Topsport heeft nl. niets meer met rijkunst te maken maar met het, soms hardhandig, aanleren van trucjes vaak gepaard gaande met pure intimidatie en murw maken van het paard.

Niets nieuws onder de zon; ik ben al op diverse wedstrijden weggelopen ( hier in Nederland) omdat er schofterig gereden wordt! Toen ik ca. 6 jaar geleden iets dergelijks hier op Bokt schreef werd ik compleet afgebrand, nu zien we dat het nog steeds gebeurd, maar gelukkig zijn er meer mensen die hun ogen open ( moeten) doen.
Het maakt me ook niks uit wie het doet; Graig Schmersal ( ben ik even blij dat ik die clinic toen niet heb gereden :o ) en Piet, Truus of Klaas. Het kan ook anders, kost iets meer tijd, dus geld en daar gaat het hier uiteindelijk om; $$$$$$$$$$$$$$$$$! Niet meer om de paarden!
Maar het moge ook duidelijk zijn dat dus ook minsten 1 Nederlandse reining rijder/ ster en twijfelachtige technieken op na houdt, maar "what else is new".

Op het moment dat er groot geld te verdienen valt zal vrijwel iedereen principes, zoals dierenliefde, humaan gedrag, etc, naast zich neerleggen en voor de poen gaan; simpel. Ik zal hier niet gaan verkondigen dat mensen die zich schulidg maken aan deze "technieken" niet kunnen paardrijden; ze zijn alleen vergeten waarom ze er ooit mee begonnen zijn en dat was, toch vrijwel altijd, uit liefde voor het wezen paard. Datzelfde paard is nu hun "voertuig" naar het grote geld geworden en als de een het niet meer "doet" pakken ze een ander, dat kan met genoeg geld.
Goed dat dit nu eindelijk op getoond wordt, na alle, terechte, aanklachten tegen de dressuur mag ook hier wel getoond worden dat ook sommige western ruiters een hele scheve schaats rijden en het compleet verkeerde voorbeeld geven aan "hun volgelingen". :(

RoosvanBlue

Loody schreef:
Jeddah schreef:
Ik weet niet wat ik wagelijker vind. Het filmpje of het feit dat er mede bokkers zijn die dit bagatalliseren en doen alsof het ok zou moeten zijn alleen maar omdat we dit allemaal op elke western wedstrijd in binnen en buitenland tegenkomen en het als "normaal" gezien wordt binnen de westernsport. Als je deze manier van rijden trainen nog onder het kopje sport kan scharen... :n

Precies Jeddah, jij verwoord het zoals ik het ook zie..

Echt te gek voor woorden :(

Inderdaad, mee eens.

En ik moet zeggen dat ik inmiddels goed misselijk word van bepaalde mede bokkers met hun 'en wie ben jij dan wel'.

Ik ben iemand die zijn paard recht in de ogen kan kijken. En dat vind ik veel waard, ja.

Verder ga ik me niet mengen in de discussie. Dat hier überhaupt discussie over kan bestaan :?

Vera

Cer schreef:
Hoera voor de recreanten :j

We hebben het over recreanten ;(

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:48

Vera schreef:
We hebben het over recreanten ;(

Hoe bedoel je?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:57

Cer schreef:
Dat je het uberhaupt okee vind dat iemand het doet :? Ik kan daar echt met mn verstand niet bij :n

Er waar lees je dat precies?

Cer

Re: Craig Schmersal en Miss Lil Addy Tude, FEI World reininigcup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:58

Jij ziet liever dat Craig het doet dan iemand anders.. Daar lees ik dat :j
Ik zie het liever helemaal niemand doen, ongeacht welke sport.. maar ja, een ideale wereld he..

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:58

Gros van de recreanten rijdt helaas ook zo. Denken dat ze allemaal trainen om Kampioen te worden maar uiteindelijk bezoeken ze nooit of nauwelijks een wedstrijd maar rijden wel hun paarden alsof ze Schmersal zijn...

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:59

Cer schreef:

Toch knap dat je daar dan in leest dat ik de manier van Craig goedkeur.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:00

Vera schreef:
Gros van de recreanten rijdt helaas ook zo. Denken dat ze allemaal trainen om Kampioen te worden maar uiteindelijk bezoeken ze nooit of nauwelijks een wedstrijd maar rijden wel hun paarden alsof ze Schmersal zijn...

Oh maar dat zijn inderdaad de mensen die denken dat ze hier trainen om de wereldshow ooit te kunnen halen :j En vooral een ander die niet die ambitie heeft (gelukkig) daarom afkraken.. maar noem die geen recreanten :oo dat is serieuze business!
Dat ik denk 'ga lekker het bos in en recreeer een beetje voor die centen'..

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:01

nouja, erger in de bek trekken als hij doet kan volgens mij niet dus slechter kunnen ze het nooit doen
volgens mij trekt geen enkel paard leering uit deze onzin

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:02

QH, dus jij vind dit normaal?. en de mensen die het niet op deze manier doen zijn maar Recreanten?.
beetje jammer vind je niet?..

Mensen die hun paarden op deze manier trainen zijn alleen maar bezig met geld verdienen aan de zogenaamde topsport...
En dat noemt zichzelf dan een paardenman??... nuhhhh een zakenman.. die het niet zo nou neemt..

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:02

Zijn er serieus mensen die dit goed praten? damn, echt? Geruk en gepluk in een paard zijn mond is nooit terecht maar blijkbaar mag dit wel als je al eenmaal een naam hebt gemaakt. Ik wou een vergelijking maken met een bepaalde duitser in de 2e wereldoorlog maar dat leek me wat ver gaan. Maar goed! als je eenmaal een naam hebt kun je blijkbaar in de ogen van veel gebrainwashde ruiters wel gewoon plukken, rukken, schoppen, trekken en misbruiken wat je wilt want als bekend ruiter moet je wel weten hoe het moet.

Die 'goeie' man zegt toch zelf al dat dit zijn reputatie als goed/eerlijk ruiter zal schade? snappen zijn kont kussende voorstanders niet dat dat betekend dat deze man zelf vind dat wat hij doet absoluut niet kan? en toch doet? omdat dat nou eenmaal geld in het laatje legt? zijn jullie daadwerkelijk zo blind jo... jammer

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:04

Vera schreef:

Omdat ze les krijgen van trainers die het op de harde manier doen.. en het dus maar aanleren aan de "recreanten dat het normaal is op je paard te rukken en te plukken..

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:05

Romkabouter schreef:
Cer schreef:

Toch knap dat je daar dan in leest dat ik de manier van Craig goedkeur.

Dat is niet knap, dat staat er toch? Leg het dan uit in plaats van dat cryptische gedoe? Of nee, dat ligt natuurlijk aan de lezert :j :)*

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:20

Er staat niet: Ik vind het prima dat craig dit doet

Er staat: En persoonlijk zie ik liever Craig die het doet, dan die flutruiters op de DRHA die het doen, maar dan met minder verstand en timing.

Dat is toch echt iets heel anders Cer. Als jij daarin leest dat ik het allemaal ok vind, dan moet je toch echt even nadenken of je niet te snel conclusies trekt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:24

Romkabouter schreef:
Er staat niet: Ik vind het prima dat craig dit doet

Er staat: En persoonlijk zie ik liever Craig die het doet, dan die flutruiters op de DRHA die het doen, maar dan met minder verstand en timing.

Dat is toch echt iets heel anders Cer. Als jij daarin leest dat ik het allemaal ok vind, dan moet je toch echt even nadenken of je niet te snel conclusies trekt.

Ben blij dat het toch aan de lezert ligt, dacht ik al.. maar goed dit is off-topic..

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 10:46

Ik kijk hier ook niet van op, ken nog jammer genoeg nog trainers die dit zo doen. Ik keur het absoluut niet goed, ik had hem op de westernexperience bezig gezien en vond hem toen al héél hard. Ik rij nu absoluut geen topniveau, ik heb één van die recreanten maar ik volg wel veel les en ook ik zie "amateurs" dit doen. Ik vind het al bruut dat een pro dat doet maar dat een echte amateur (of zelf recreant) dat doet, is nog veel erger omdat zij niet weten wat ze doen.
Het is in elke topsport hetzelfde. Ik vind dat Elcid het heel mooi verwoord. Die mensen weten niet meer waarom ze met de paardensport zijn begonnen. Niemand begint met paardenrijden met het gedacht "als ik grote wedstrijden ga rijden, ga ik mijn paarden als euros behandelen ipv als een dier".
Dat je een paard op een correcte manier wel eens moet aanpakken, helemaal akkoord. Maar dit soort praktijken is één van de redenen dat ik maar blijf rondhobbelen en wel zie waar ik uit kom en dat ik niet graag naar wedstrijden ga kijken...

xxSaskiaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:28

ik heb ook een paar opmerkingen over deze filmpjes.
ik ben zelf western ruiter.

allereerst het stoppen op de wand. het is niet de bedoeling dat het paard tegen de wand stopt. maar dat het paard niet op 3/4 van de bak al gaat inhouden om te stoppen. het paard leert dus langer door te lopen.
je ziet ook in het 2e filmpje dat een paard dat wel tegen de wand aankomt door zijn ruiter gerust gesteld wordt. hieruit kan je opmaken dat het niet de bedoeling was wat er gebeurde.

ten tweede ik vind dat craig ook erg hard is voor zijn paard. dit gaat echt te ver.
voor de niet westernruiters onder ons die nog steeds denken dat je western paarden zonder druk op het bit rijdt. hoe wil je een paard vertellen waar je hem wil hebben lopen als je geen teugels/bit hebt? maar nogmaals hoe craig het doet is wel erg overdreven.

en het spinnen van de palomino is nog niet extreem. ze draait hem niet 20x in het rond, maar juist korte spins wat vaker om het toch nog iets te verbeteren.

hopelijk hebben jullie nu wat meer duidelijkheid over hoe deze beelden gezien kunnen worden.