[WN] Bij les geven, open starten bij....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 10:11

Weer zo'n vage regel van de wran waarmee je alle kanten op kunt.
Want als je gediplomeerd bent dan mag je opeens wel L4/L3 starten terwijl je L1 ruiters lessen geeft?
En per wanneer moet je dan geen les meer geven? en wie gaat dat controleren.
Stel je bent momenteel L3 ruiter.. geen lid van de WRAN en je gaat toch nu lesgeven. Volgens wran regels mogen L3 ruiters dat niet. Maar wie gaat dat tegen houden dan?
Er staat nergens dat je dan verplicht L2/L1 moet starten, maar enkel dat je startlicentie wordt ingetrokken.
Dus zolang je niet zelf uit de L3 ben gekomen zou je geen lessen mogen geven, maar gediplomeerden mensen wel???

Nou zou je kunnen zeggen dat je als L3 ruiter geen les zou moeten geven, maar het zijn van een L3 ruiter zegt echt nada-noppes. Je kan namelijk heel hoog in de NRHA starten en toch L3 ruiter zijn. Ik werd zelf vorig jaar gedegradeerd vanuit de L2 omdat ik een jaar lang geen wedstrijden gestart had bij de wran (zou ik dit jaar nog verder worden gedegradeerd??) en ik ben niet eens lid bij de wran. Ik wil hiermee niet insinueren dat ik hoog in de NRHA rij!

Anoniem

Re: Bij les geven, open starten bij....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 10:16

Kleine correctie:
Je krijgt bij de WRAN geen degradatie omdat je een jaar geen wedstrijden start. Je kunt alleen degraderen als je te weinig punten meer hebt om in een klasse te verblijven. Dus als je saldo te laag wordt. Per jaar dat je niet start krijg je inderdaad 'minpunten', maar als je er een goede klap had staan, dan kan het zomaar járen duren voor je degradeert.

Ik heb ook al jaren geen WRAN gestart en heb sinds invoering van het levelsysteem ook weinig tot geen punten meer gereden denk ik. Misschien dat ik nog 1x een wedstrijdje met mijn paint gestart heb ofzo maar meer kan het niet zijn. Ik zal dus ook wel gedegradeert zijn op punten. Maar vanwege mijn lesgeven MAG ik helemaal niet lager gaan starten, dus al met al maakt het geen bal uit.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 10:18

Nou dat is dan vreemd.. want ik heb enkel het NK gestart. Bronze medaille in de reining, maar als ik me niet vergis tellen de NK punten niet mee.. Dus zouden er geen punten zijn om ergens vanaf te trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 10:20

Gokje hoor, maar ik denk dat je dan moet redeneren dat 0-2 ook een rekensom is.

Wel apart als dat zou kloppen...
Dus je HAD geen levelindeling toen je NK ging starten, hebt jezelf ingedeeld/in laten delen in L2, hebt notabene een medaille in de wacht gesleept, maar omdat op dat moment ook het nieuwe jaar ingaat wordt geredeneerd dat je 0 punten had in de L2, je dat jaar niet gestart had en dus minpunten krijgt, en op basis daarvan volgt degradatie waardoor je volgend jaar NIET meer op het NK zou mogen rijden?

Klinkt krom.

Wie zit er beter in het rulebook en licht ff een tipje van de sluier op?

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 10:23

Haha ja, maar dan zou ik toch meteen door moeten degraderen naar L5?
Want ik neem aan dat je zelfs in de L3 niet in de minpunten mag staan. Of wordt je soms niet lager gedegradeerd dan de L3?

Toch blijf ik het een vreemd verhaal vinden om iemand te degraderen die niet gestart, ingeschreven of lid is van een vereniging. Als je wel start en geen punten haalt vind ik het een heel ander verhaal.
Inderdaad ook vreemd. Stel ik had goud gewonnen, dan had ik het jaar erop niet eens de titel mogen verdedigen..

Ach tomato/ tomaato ik start toch niet meer bij de wran.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 10:33

ff regel 397 gelezen.

Als je een jaar niet gestart hebt, krijg je 5 punten aftrek van je totaal. Als daarmee je saldo 0 wordt, degradeer je naar een klasse lager, waarin je 10 punten krijgt.

Jouw status is dan "dus" (mits mijn redenering hierboven klopt he) dat je op dit moment L3 met 10 punten bent.
Dus nu zou je eerst 15 punten in L3-wedstrijden moeten verdienen om weer L2 te kunnen worden (promotie MAG bij 25 punten en MOET bij 75), en DAN mag je weer NK starten.

Best grappig :))

Knip/plak uit 397:
387. PROMOTIE/DEGRADATIE (uit klasse L2 - SdW)
Door deelname en plaatsingen kan een deelnemer punten
verdienen (zie par. 133 en 134). Jaarlijks na afloop van het
wedstrijdseizoen wordt de balans opgemaakt:
- Bij deelnemers die in het seizoen géén punten verdiend
hebben, worden 5 punten van het saldo afgetrokken.
- Deelnemers van wie het saldo hoger is dan 75 punten
promoveren naar de L1 klasse.
- Deelnemers van wie het saldo hoger is dan 25 punten
mogen naar eigen keuze naar de L1 klasse promoveren.
- Deelnemers van wie het saldo lager is geworden dan 0
punten, degraderen naar de L3 klasse met een saldo van
10 punten.
- Deelnemers met wedstrijdresultaten behaald bij andere
verenigingen, kunnen het WRAN bestuur verzoeken deze
resultaten mee te tellen voor de klasseindeling. Dit verzoek
dient schriftelijk bij het bestuur, voorzien van
geauthoriseerde uitslagen (dmv publicaties in
verenigingsbladen of verklaringen van
wedstrijdsecretariaten) gedaan te worden vóór afloop van
het wedstrijdseizoen.

Ik dacht me trouwens te herinneren dat je niet lager terug kunt zakken dan L3 maar die zie ik zo 1,2,3 niet snel terug.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 10:53

haha ja of in de l3 met maar 5 punten.. want mijn saldo was al 0 in de L2.. als ze dan ook nog 5 punten af willen trekken zit je op maar 5 punten.. ach ja es ist egal..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 10:56

Nee voor degradatie gaan ze volgens mij gewoon uit van 0= het laagste, dus 0-5 blijft 0
En dan word je L3+10

KAN bijna niet kloppen want er zijn genoeg pro's die je alleen op NK's ziet starten en verder nooit tegenkomt bij WRANwedstrijden. Dat zou dus in 4 jaar afgelopen zijn want dan zouden ze L3 zijn :? Dus als zeg maar ff Anky NK L1 start, degradeert ze daarna meteen naar de L2 waar ze dan volgend jaar nog NK mag starten, dan nog 5 punten heeft dus het jaar daarop ook nog NK in L2 mag starten en daarna degradeert ze dan naar de L3.
Nee dat klinkt heel raar. Ik zal het dus wel verkeerd lezen/interpreteren.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:01

Ht: Read the f*cking manual nou eens een keer.

het niet kunnen degraderen uit de l3 is je al eerder uitgelegt ;)
ook je andere opmerkingen snijden niet zoveel hout, Tuurlijk is het lastig te controleren, maar dat geldt ook voor de aqha regels, dat maakt de regel aan sich toch niet vaag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:06

En mij Ankyvoorbeeld van hierboven Rom, klopt die?
(ik zit niet meer zo in de regels tegenwoordig, dat boshobbelen is een stuk simpeler :D )

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:14

er zijn naTuurlijk zat dingen die niet goed afgedekt zijn, maar verdiep je eerst even in het regelboek voordat je allerlei aannames doet, dat is wat ik wilde zeggen.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:02

Romkabouter schreef:
Ht: Read the f*cking manual nou eens een keer.

het niet kunnen degraderen uit de l3 is je al eerder uitgelegt ;)
ook je andere opmerkingen snijden niet zoveel hout, Tuurlijk is het lastig te controleren, maar dat geldt ook voor de aqha regels, dat maakt de regel aan sich toch niet vaag?

Dat niet kunnen degraderen uit de L3 is mij inderdaad eerder uitgelegd.. en ik heb ook de fiets manual heus wel een keer gelezen..
Mijn eerste punt ging ook niet zozeer over de degradatie, maar over het aangeven dat het zijn van een L3 ruiter niet per definitie betekent dat iemand ongekwalificeerd is om les te geven. Daar haakte Sonja op in en toen kwamen op het verhaal dat ik punten aftrekken van een 0 saldo wat onbegrijpelijk vind. maar terug naar het oorspronkelijke verhaal..

Als ik het citaat van regel 305 goed begrijp mogen gediplomeerden mensen wel in de L5 starten maar ongediplomeerden niet? Of lees ik nou zo scheel?!

Dat het lastig te controleren is snap ik ook wel.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:23

HumbleTalent schreef:
Mijn eerste punt ging ook niet zozeer over de degradatie, maar over het aangeven dat het zijn van een L3 ruiter niet per definitie betekent dat iemand ongekwalificeerd is om les te geven.

Daar ben ik het helemaal mee eens! En dat is naar mijn mening geheel in lijn met dat een amateur ruiter ook wel les zou kunnen geven.

HumbleTalent schreef:
Als ik het citaat van regel 305 goed begrijp mogen gediplomeerden mensen wel in de L5 starten maar ongediplomeerden niet? Of lees ik nou zo scheel?!

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met gediplomeerden :)
Mensen met lesgeefbevoegdheid ga ik even vanuit.

Het maakt niet of of je wel niet een papier hebt, als je lager dan L2 bent, mag je geen lesgeven.
Dat impliceert dat als je lesgeeft, je L2 of L1 bent.
Dat impliceert weer dat profs wel zouden kunnen degraderen naar de L2, maar niet naar de L3 omdat ze lesgeven.
Of niet meer starten bij de wran, dan is het geen probleem meer.

Dit is in het puntensyteem dan ook iets wat op de schop zou moeten omdat het niet compleet en onduidelijk is.
Helaas horen we niks van de wran wat dat betreft (wie weet op de alv) en dat vind ik ook een slechte zaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:28

Romkabouter schreef:
Het maakt niet of of je wel niet een papier hebt, als je lager dan L2 bent, mag je geen lesgeven.

Zo interpreteer ik het ook. Maar als je nu heel feitelijk gaat lezen, dan kom je dit tegen:

regelboek wran schreef:
305. Deelnemers die ingedeeld zijn in de klassen L5, L4 en
L3 mogen géén paardrijlessen geven en/of paarden van
anderen trainen. Gediplomeerden en studenten van
(overheids-) erkende westerngeoriënteerde opleidingen

mogen lesgeven aan ruiters van alle klassen en paarden van
anderen trainen, ongeacht de eigen klasse. Overtreding van
deze regel kan leiden tot het intrekken van de startlicentie.

Dus iemand die ORUN heeft of wat mij betreft ongediplomeerd dressuurles staat te geven, moet L2 of L1 starten.

Maar iemand die Deurne Western heeft gedaan (of daar mee bezig is) mag gerust L5 starten en toch lesgeven.

Dat STAAT er.... Hoe raar het ook is...

Overigens klinkt het ook als grootheidswaanzin van de WRAN dat je geen les mag geven als je L3-ruiter bent. Daar heeft de WRAN geen ene moer mee te maken.
Wat ze WEL kunnen stellen is dat iemand die lesgeeft niet lager mag starten dan L2.
Maar dat is iets heel anders.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:30

Citaat:
anderen trainen. Gediplomeerden en studenten van
(overheids-) erkende westerngeoriënteerde opleidingen

mogen lesgeven aan ruiters van alle klassen en paarden van
anderen trainen, ongeacht de eigen klasse. Overtreding van
deze regel kan leiden tot het intrekken van de startlicentie.

De dik gedrukte regels begrijp ik niet helemaal.
In eerste instantie zegt de regel dat mensen lager dan L2 geen les mogen geven, maar vervolgens zegt de regel dat gediplomeerden en studenten wel les mogen geven ongeacht de eigen klasse en DAT snap ik dus niet.
Want als ik de regel dus goed begrijp mogen mensen met een papiertje L5 starten, en toch lesgeven.

Dubbel post met Sonja..
Sonja schreef:
Overigens klinkt het ook als grootheidswaanzin van de WRAN dat je geen les mag geven als je L3-ruiter bent. Daar heeft de WRAN geen ene moer mee te maken.
Wat ze WEL kunnen stellen is dat iemand die lesgeeft niet lager mag starten dan L2.
Maar dat is iets heel anders.

Dat is ook wat ik bedoelde met mijn eerdere reactie over het controleren. Zij kunnen dat wel stellen, maar nooit handhaven.
Laatst bijgewerkt door HumbleTalent op 18-02-11 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:31

Er wordt inderdaad onderscheid gemaakt tussen instructeurs in algemene zin (dressuur, springen, mennen, maakt niet uit) en GEDIPLOMEERDE danwel IN OPLEIDING ZIJNDE WESTERNinstructeurs. Zoals het hier staat tenminste.

Met andere woorden:
Als je menles geeft dien je als pro gezien te worden in de westernsport en moet je L2 starten.
Als je gediplomeerd westerninstructeur bent hoef je geen pro te zijn en mag je L5 starten.
(dat je dan finaal voor banketstaaf staat is even iets heel anders)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-02-11 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:32

Sonja schreef:
Er wordt inderdaad onderscheid gemaakt tussen instructeurs in algemene zin (dressuur, springen, mennen, maakt niet uit) en GEDIPLOMEERDE WESTERNinstructeurs. Zoals het hier staat tenminste.

Dat maakt het alleen maar erger..

Dat betekent als je dressuurles of wat dan ook geeft je wel verplicht in de L2/L1 moet starten, maar als je Westernles geeft dan hoef je dat niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:33

Zoals het er nu staat wel ja.
Da's waarschijnlijk niet zoals het bedoeld is.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:53

Hmm, ik denk dat je gelijk hebt Sonja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:04

Da's de pest van teksten schrijven als je zelf diep "in de materie" zit. Dan krijg je snel verschillen tussen wat je bedoelt en wat je schrijft.
Of iemand moet dit wél bedoeld hebben?

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:27

Nou je kan me veel vertellen, maar als ze wat anders bedoeld hadden dan hadden ze toch gewoon kunnen volstaan met:
anderen trainen.

Wat trouwens nog steeds krom is, want wie is de WRAN omdat te verbieden.
Beter was geweest te zeggen:
305. Deelnemers die lesgeven en/ of paarden van andere trainen zijn enkel startgerechtigd voor de L2 en de L1 klassen.

Echter Sonja, ik vind de zin veel te uitgebreid om iets te hebben geschreven wat je niet bedoelde. "Overheids erkende westerngeoriënteerde opleidingen" volgens mij weet je dan heel goed waarover je schrijft.
Ik zou het trouwens nog enigszins logisch vinden als mensen tijdens de opleiding nog in alle klassen mogen starten, maar ik vind gediplomeerden toch echt professionals.

Wat ik ook mis is de link naar het verdienen van geld. Want hoe heeft de wran bepaald wat lesgeven is?

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:30

Maar misschien moeten we deze regel anders interpreteren.
Wellicht is de regel niet bedoeld als zijnde wie wel of niet waar mag starten, maar enkel bedoelt aan te geven welke mensen
volgens de wran wel gekwalificeerd zijn om les te geven en welke mensen niet gekwalificeerd zijn.
De vraag is dan: Waar bemoeit de wran zich in godsnaam mee, en waar baseren ze dit op, maar dat wordt een hele andere discussie haha.

*Even de regels nazoeken of er soms nog een andere regel is betreffende het starten van klasses.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:32

Damn daar is wel eens over gesproken maar hoe zat het ook al weer....
Daar is over gesproken omdat er ook verenigingen waren waarbij een bedrag staat voor wanneer je "pro" bent, maar dat is nagenoeg oncontroleerbaar. Volgens mij is er daarom besloten om er gewoon maar lesgeven in het algemeen van te maken, omdat het toch niet te checken is. En of iemand in de bak staat te blèren wel. Daar kun je gewoon een filmpje van maken als bewijsmateriaal.

"Onze" voorzitter is iemand die een nogal uitgebreide schrijfstijl heeft. Misschien was dit zijn pennenkindje? Ik denk namelijk ook wel dat hij iets vindt/vond van dit onderwerp en over misschien kansen die mensen die een westernopleiding volgen/volgden moeten/moesten kunnen krijgen ofzo.
Hij is daar natuurlijk altijd wel actief in betrokken/betrokken geweest.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:39

maar als dat het is....
dan mag je iemand dus ook niet gratis helpen met zijn paard?
want als je dan aanwijzingen geeft, gewoon uit vriendschap/hulp ofzo en iemand filmpt het ben je de sjaak?
terwijl je dus helemaal geen 'les' geeft maar gewoon iemand helpt en aanwijzingen geeft?
nou jongens, dan kunnen we denk ik alles wel opdoeken want dat hebben we allemaal wel eens gedaan denk ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:43

Ik denk dat iedereen het verschil wel ziet tussen even een keertje iemand helpen met een paar aanwijzingen of structureel lesgeven, denk je niet? Of verkeer ik in van die verrekte intelligente kringen?