[WN] Western <-> dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 10:30

Sluit me bij bovenstaande dames aan. Mooi gezegd Vera! +:)+

hobbelheks

Re: Western <-> dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 10:42

jeah vera *\o/*

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 13:19

:o *bloos*

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 20:30

Vera schreef:
Vergeet niet dat de weg voor een mooi lopend westernpaard even lang is als die voor een dressuurpaard.

Mooi gesproken Vera, en daarop inhakend ben ik nieuwsgierig wat de meningen zijn over de westernsport en het netjes recht lopen van paarden. Ik zie veel pleasure paarden die scheef lopen, richting Sbw of travers al dna niet op verzoek van de ruiter. Paarden die stijf lopen en zonder schwung of souplesse. Deze paarden eindigen wel vaak in de top iets waar ik niet helemaal bij kan. Ziet de jury iets anders dan ik? Wat is jullie beeld hierbij?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 21:45

Je moet je niet focussen op 1 ding, als de andere paarden niet constant lopen of fouten maken, maar de stijve hork loopt constant en maakt geen fouten, dan wint die.

De jury kijkt naar het totaal plaatje en naar de fouten die gemaakt worden. (overgang, ophoudingen etc etc)
Elke combinatie wordt dan afgewogen en dan komt er een uitslag uit.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 07:26

Dat verschaft al wat duidelijkheid Rom, ik mis nog erg de `couponnetjes`bij onderdelen waar je lering uit kunt halen. Ik ken de regels, maar ik dacht dat het bij de pleasure ook ging om de gangen te showen van je paard en daarbij hoort in mijn optiek dan ritme, souplesse, rechtgerichtheid en takt. Dat is mijn eigen invulling, haha de regels die ik mezelf opleg.
Je hebt gelijk, over de fouten, in de opsomming in het WRAN boekje wordt nergens een fout gerekend voor een scheefgaand paard (muv lope) of een paard dat stijf oogt.
Ritme en souplesse worden wel genoemd in de regels ervoor.

Het regelboekje is 1 ding, ik ben nieuwsgierig naar meningen.. :D

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 09:49

Waar ik me nogal over verbaas is dat als je trainingsvideo's ziet van pleasure, dat er eigenlijk weinig (of meestal eigenlijk helemaal NIET) gewerkt wordt aan souplesse, rechtrichten en schwung.
En ik snap niet zo goed waarom.

Ik doe dit 80% van mijn training en de 20% besteed ik aan pleasuretraining. De pleasurepaarden van tegenwoordig hoeven niet meer getraind te worden op hun 'snelheid', die lopen van nature al zo. Ik doe Bambi een groot plezier om haar zo langzaam te laten lopen, daar hoef ik helemaal niets voor te doen namelijk en zij vind het heerlijk.
Maar zodra ik zo rijd is schwung ver te zoeken en dat is ook niet mogelijk in zo'n laag tempo, souplesse zie je nog wel. En scheefheid is zeker niet nodig en imo ongewenst.

Ik denk dat het beeld heel langzaamaan aan het veranderen is en er weldegelijk beter op souplesse wordt gelet. Maar zoals Rom al schrijft, de ruiter waarbij alles klopt is de winnaar. En als het rechtgerichte paard minder regelmaat vertoont of anderzins, dan wordt het scheve paard vooraan geplaatst.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 11:37

En het effect daarvan is dat mensen gaan denken dat dat "goed" is, en het dus ook zo gaan doen omdat ze denken dan te kunnen winnen.

Als je kijkt naar de AQHA showing to win video, zie je wat ze willen zien.
Dat is echter heel anders dan wat je in de ring ziet vaak. Maar ja, de jury moet wel.....

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 11:41

Klopt.
Jammer dat alleen de ruiters geen gezond verstand gebruiken en zelf kunnen bedenken dat het niet correct is.
Daarnaast heb je in een paar jaar je paard naar de knoppen gereden, dit is wel het laatste wat je wilt lijkt mij.
Of is korte-termijn-denken het nieuwe 'verstand' :?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 12:38

Als het echt om geld of grote prijzen gaat, gaat het paard er aan onderdoor. In welke discipline dan ook.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 12:41

Mee eens dat dat in USA gebeurd maar in Nederland heeft men toch over het algemeen een paard omdat men er van houdt en niet er geld aan hoeft te verdienen. Dus zou je meer vanuit het belang van het paard moeten denken, lijkt mij :?
Waarom zie ik dan zo ontzettend veel ruiters om me heen die prestatie boven welzijn zetten? Terwijl ze niet eens een wedstrijd starten.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 13:30

In Nederland gebeurd het evenveel als in USA ;)

En vooral als er het kopje *sport* voor komt te staan.