[WN] 'Last' van dressuurruiters?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 23:34

sandyQ schreef:
ik heb nou niet echt last van dressuurruiters als ze gevorderd zijn ,meer last van een beginnende ruiter die in de galop het stuur kwijt is ,dus dat paard rent gewoon als een dolle door de bak en snijd alle hoeken af ,waardoor ze vaak ineens vlak achter me voorbij schiet ,nou is mijn Sandy een coole merrie maar andere paarden reageren er wel op ,en dan wordt dat meisje boos als de andere er iets van zeggen

En dit vind ik dan weer een beetje jammer. Zoals je beschrijft heb je het dus over een beginnende ruiter. En ja, die hebben dus nog niet alles onder de knie en dan kan zoiets gebeuren. zijn we niet allemaal zo begonnen??

Heeft allemaal te maken met verdraagzaamheid. Denk niets met de discipline waarin iemand rijdt.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 10:21

Teetje schreef:
Wij hebben op de manege van bepaalde dressuurruiters last met rijden :( . Inmiddels ben ik er wel achter dat andere dressuurruiters net zoveel last hebben van dezelfde ruiter(s). Het ligt echt aan de ruiters die gewoon denken alleen op de wereld te zijn.... |( Ik heb wel vaak het gevoel, dat je wanneer je als 'eenzame' westernruiter ertussen rijdt rekening moet houden met de dressuurpaarden. Spinnen, veel galopperen het is al gauw een probleem als men op een heet paard rijdt. Inderdaad je paard maakt makkelijker een noodstop, waar helaas regelmatig gebruik van wordt gemaakt. Ik kan uit ervaring zeggen dat de westernruiter bij ons op de manage niet zo welkom is. Tegenwoordig wordt de bak zo nat gehouden dat er geen stop meer in te maken is, ik ben benieuwd welke wedstrijd/clinic ze hier willen organiseren. ;)

Hoi Teetje :)

Zodra er meer duidelijk over is, laat ik het je weten ;)

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 12:31

Prutsmuts schreef:
sandyQ schreef:
ik heb nou niet echt last van dressuurruiters als ze gevorderd zijn ,meer last van een beginnende ruiter die in de galop het stuur kwijt is ,dus dat paard rent gewoon als een dolle door de bak en snijd alle hoeken af ,waardoor ze vaak ineens vlak achter me voorbij schiet ,nou is mijn Sandy een coole merrie maar andere paarden reageren er wel op ,en dan wordt dat meisje boos als de andere er iets van zeggen

En dit vind ik dan weer een beetje jammer. Zoals je beschrijft heb je het dus over een beginnende ruiter. En ja, die hebben dus nog niet alles onder de knie en dan kan zoiets gebeuren. zijn we niet allemaal zo begonnen??

Heeft allemaal te maken met verdraagzaamheid. Denk niets met de discipline waarin iemand rijdt.

Eigenlijk moet ik toch zeggen dat ik mezelf daar ook wel aan irriteer,
ik heb dan zoiets van ga lekker ergens anders rijden ófzo, rijd mij niet in de weg.

Ik weet dat het niet hoort en niet netjes is, maar toch!
Ik sta op een dressuurstal en dan rijd daar zo'n beginner.
Maarja, echt boos worden doe ik natuurlijk niet, maar word in mezelf wel een beetje sjagareinig. :=

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 12:32

Ik rij zelf dressuur maar een vriendin van mij rijdt western
En zij heeft wel eens op de mijne gereden en ik op d'r hare
Ik merk wel verschil in ons rijden
Maar western is ook leuk om te doen

Snoevie

Re: 'Last' van dressuurruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 18:00

soulsister,bah wat onaardig zeg,een beginner moet het toch gewoon ook leren?
kon jij het in jouw begin direct goed?

Mathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 18:24

Ik heb geen flauw idee, maar ga het nu uitproberen :+
Heb altijd op een westernstal gestaan en nu ben ik een van de twee nieuwe westernruiters op een dressuurgerichte pensionstal en beide reining gericht.
Ik heb tijdens het losrijden voor mijn les of op een clinic er zelf nooit zoveel moeite mee, meestal eerder andersom. Ik wijk wel uit of rem optijd. Maar je zal overal altijd rotte appels ertussen hebben zitten.

Teetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 10:46

Hoi Teetje :)

Zodra er meer duidelijk over is, laat ik het je weten ;)[/quote]

Hey Loody, ;)

Ik ben zeer benieuwd. Misschien dat ze dan ook de bak weer eens aanpakken. Want dat is toch wel erg jammer.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 11:44

ik hoop het ook, zodra ik weer mag stoppen met Loody (december) dan zal ik er ook weer eens wat van zeggen, misschien helpt het als pensionklant ;)

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 14:03

Snoevie schreef:
soulsister,bah wat onaardig zeg,een beginner moet het toch gewoon ook leren?
kon jij het in jouw begin direct goed?

Ja, dat vraag ik me dan ook af. Snap echt niet dat je daar geen begrip voor op kunt brengen. Bij mij op stal staat ook een klein mannetje die nog maar pas rijdt en als ik samen met hem in de bak rijdt dan let ik gewoon extra goed op. Geef hem meer ruimte. Ik heb nu eenmaal meer ervaring en dus meer stuur e.d dus is het voor mij een kleine moeite om daar rekening mee te houden. Ondertussen leer ik hem rustig aan de bakregels.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 12:50

Je hebt beginners en beginners. Sommige zijn gewoon ongeleide projectielen en daar kan ik me ook aan storen. Als ik een jong paard heb dat nog stuurloos is zorg ik ook dat ik buiten de spits tijden ga rijden, als je weet dat je zelf nog stuurloos bent zou ik dat ook doen.
We hadden zo'n roekeloos jong ventje op een pony op stal waarvoor ik echt vaker dan me lief is mijn paard in zijn bek heb moeten sleuren om een ongeluk te voorkomen. Op den duur ging ik liever zelf in de zijkende regen buiten rijden dan de bak te moeten delen met dat kind. Ik snap die ouders dan echt niet eerlijk gezegt, ik zou zo'n kind op een ander tijdstip laten rijden als er geen 12 combinates in de baan zijn.

Teetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 18:56

Het verbaast mij altijd hoe ouders kunnen zijn. Ze laten kinderen op een 'te hoog' gegrepen paard rijden in een volle bak en verwachten dan dat iedereen stopt met trainen en alleen maar op het kind let.
Sowieso vind ik dat er veel ruiters zijn die een paard hebben dat 'te hoog' gegrepen is om te rijden. Ze willen een paard met een goede bloedlijn, maar kunnen er eigenlijk niks mee. En oei... wat een paniek als je galoppeert of een spin maakt in de buurt van zo combinatie. Begin lekker op een paard waar je wat van leren. :D

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 18:59

Ik heb het ook wel eens hoor, maar vind het niet erg.
Western ruiters gebruiken de hele bak en soms heb ik dus niet door waar ze heen willen.
Maar dat is dan niet met opzet, dat gaat zo, en komt wel weer goed.

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 18:29

Ik hou rekening met de mensen die bij mij in de bak rijden, of het nou dressuur of westernruiters zijn maakt mij niets uit. Ik verwacht dan ook wel terug dat men ook op mij let.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 18:37

Ik sta op n stal met meeste dressuur, spring en recreatie ruiters, staan maar een paar western ruiters maar toch gaat iedereen altijd leuk met elkaar om. Ik vind juist dat de engelse ruiters veel (op een leuke manier) interesse tonen in het western rijden vooral als we bijv trail of barrel race oefenen willen ze wel eens mee oefenen. Er staat ook iemand op stal die hoog dressuur rijd en daar kijk ik graag naar, heel leerzaam. Zij heeft pas een Kur op muziek demo laten zien op de open dag waar we ook Western demo´s en vrijheidsdressuur en vanalles hebben gedaan met zn allen :)

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 20:40

Ik heb niet bepaald last van dressuurruiters (sta op een western ranch :p) maar wat mij wel opvalt is, als er dressuurruiterjes komen western rijden, deze altijd hun beugels zo raar draaien om op te stappen (en dus verkeerd zitten).

Ook grappig, vorige week was er nog iemand dat "goed" dressuur kon, maar met een manegepaard van ons door heel de piste vloog omdat ze haar benen niet van haar paard kon houden...

HANKS_WHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 09:48

Gleyla schreef:
Ook grappig, vorige week was er nog iemand dat "goed" dressuur kon, maar met een manegepaard van ons door heel de piste vloog omdat ze haar benen niet van haar paard kon houden...

dat probleem is iets dat veeeeeeeeeeeeel voorkomt,bij ons in de les rijdt er ook eentje die continue prikt in haar paard.
en als ik af en toe een van de engelse ruiters op hank zet is hank zo opgefokt als iets gewoon omdat er steeds met die benen in gepord wordt en getrokken wordt aan zijn mond,resultaat; na 5 min is er niks meer mee aan te vangen.
heel soms kan er iemand met hem overweg,ook het sturen hebben ze problemen mee

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 10:01

maarja wie weet is dat andersom ook zo?dressuur en western verschillen zo

ik heb ook westernruiters gezien die echt niet fijn op hun paard rijden hoor,volgens mij is dat ook niet perse disciplinegebonden

HANKS_WHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 10:08

Snoevie schreef:
maarja wie weet is dat andersom ook zo?dressuur en western verschillen zo

ik heb ook westernruiters gezien die echt niet fijn op hun paard rijden hoor,volgens mij is dat ook niet perse disciplinegebonden

dat is een feit,hebik misschien wat ongelukkig uitgedrukt maar het grote gros port iedere pas van het paard.
ik zit ook af en toe op een engels paard maar je merkt goed welke ruiter met een zachte hand rijdt en wie niet,
laatst op eentje gezeten daar heb ik me suf op geduwd om 2 rondjes rond te komen.
vroeger reed ik ook engels maar ik heb er nooit in getrapt om ze vooruit te krijgen,als je een paard langer rijdt dan moet het vanzelfsprekend zijn dat ruiter en paard elkaar aanvoelen en bij kleine hulpen reageren.
het meisje dat de bosruitercross heeft meegereden met mijn paint die haar engels paard is zalig om mee te rijden die is superlicht op teugels en been,zo hoort het.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 10:18

nou ik moet je eerlijk bekennen,ik heb mijn pony bijna 3 jaar,maar het aanvoelen van elkaar gaat niet zo vlekkeloos. maar nu ben ik geen heel handige ruiter

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 10:24

Gleyla schreef:
Ik heb niet bepaald last van dressuurruiters (sta op een western ranch :p) maar wat mij wel opvalt is, als er dressuurruiterjes komen western rijden, deze altijd hun beugels zo raar draaien om op te stappen (en dus verkeerd zitten).

Lijkt me vrij logisch als je goed dressuur rijd heb je je benen ook aan het paard te houden.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 10:36

Is ook logisch! Het is gewoon een goed voorbeeld (vind ik) van het 'taalverschil' tussen dressuur en western. :)
Overigens vind ik dat 'je been erbij houden' iets anders is dan 'iedere pas aansporen'.

Over het ALGEMEEN is dit iets wat wij veel op stal zien:
Dressuurruiters die overstappen naar western zijn gewend om elke pas bij te drijven (even kort door de bocht hoor)
Wij leren onze paarden dat 1x bumpen betekent: in je gang gaan en in je gang blijven.
Als ze dus aangespoord blijven (bump-bump-bump) gaan ze alleen maar harder.
Dat is dus iets wat wij vaak als eerste 'afleren' :)

En dan hebben we het nog niet over sturen, teugelcontact, whoaaa, ;)
Maar weet je: die verschillen (EN overeenkomsten!) maken het juist zo leuk vind ik! :)

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 10:52

_O- En dat Whoaaaaa is nou net 1 van de dingen waar ik me groen en geel aan heb lopen ergeren!
Even voor de duidelijkheid, ik ben echt dól op western! Vind het geweldig en helemaal fatastisch om te zien.
Zelf rijd ik het echter niet, maar houd erg van de stijl. (het robuste, het hout enz enz. Zie je ook wel terug
in mn huisje ;))
Toen reed ik ooit eens een opgefokte arabier van een vrouwtje wat zelf niet eens meer durfde te rijden, omdat
het beessie écht ontzettend opgefokt was.
De binnenbak was relatief nieuw en zo nu en dan hoorde je nog wel eens het hout 'tikken'. Nou, dan vloog ik alweer
door de bak heen als een soort rodeo! Dit even om aan te geven hoe erg het was!

Ik reed altijd op van die onchristelijke tijden, om te zorgen dat ik de bak voor mij alleen had. Dan duurde het namelijk
máár 1,5 uur voor ik de merrie ontspannen en rustig had, ipv 2,5!
Dus ik lekker rustig bezig en alles verliep eigenlijk vlekkenloos. Komt er een westernruiter de bak in. Nou, niks aan de hand
even groeten en rustig verder gaan. Ik doe mijn ding, zij doet haar ding.

Galmt er toch op een gegeven moment een WHOAAAAAAAAA door die bak heen :oo Nou, ik kan je vertellen...
IK zat al in de sterren, zo erg schrok ik! Kan je nagaan hoe die merrie reageerde :')
De kolere zeg, schrok me echt helemaal het apenzuur.

Dus dat grietje had het gezien en lag zelf ook helemaal dubbel om mijn gezicht en ik kwam ook niet meer bij.
Godzijdank zag ze dus in dat haar WHOAAAAAAAA en die merrie niet echt samen gingen _O- En hield ze er even rekening
mee :j Erg netjes!
Ik ben dan ook iets eerder dan normaal de bak uit gegaan om haar haar ding te laten doen.

edit: typfout

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 10:55

Ik vind het voornamelijk vervelend om tussen westernruiters te rijden. Ineens staan ze stil en dergelijke dingen.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 11:02

JessAndHope schreef:
Dus dat grietje had het gezien en lag zelf ook helemaal dubbel om mijn gezicht en ik kwam ook niet meer bij.
Godzijdank zag ze dus in dat haar WHOAAAAAAAA en die merrie niet echt samen gingen _O- En hield ze er even rekening
mee :j Erg netjes!

_O- Hahaha!

En zo hoort het: in welke discipline je ook rijdt: gewoon een beetje rekening houden met elkaar +:)+

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 11:08

sandyQ schreef:

Ik ben in galop ook wel eens mij stuur kwijt, dan roep ik door de bak kijk uit mijn stuur is kwijt :D .