Sonja schreef:Nee een rood lintje wordt niet bestraft. Een judge beoordeelt wat hij ziet. Niet wat er mogelijk zou kunnen zijn.
Verder is het niet de bedoeling dat je anderen hindert. Als je dit zichtbaar doet dan zal de jury echt wel ingrijpen. Types als RolfS zijn echter dusdanig slinks dat ze wel zorgen dat ze zelf niet gepakt worden. Ze zullen dus hinderlijk nét achter je paard (in drijvende positie) proberen om jouw tempo op te voeren, of dusdanig dicht langsrijden dat de beugels (bijna) elkaar raken, in de hoop dat jouw paard daarvan zal verschieten of toch minimaal versnellen. Ander voorkomend geintje is dat ze even een kus- of klikgeluidje richting jouw paard maken, in de hoop dat je paard daarop reageert (er staan overigens ook wel eens ratten langs de kant die dat van langs de bakrand doen hoor, fijn wereldje he?). Zelf weten ze dat ze dat gaan doen dus kunnen ze al een ophoudinkje geven dat hun eigen beest niet versnelt.
En omdat dergelijke types nou eenmaal bestaan, moet je daar dus op voorbereid zijn.
Waarom denk je dat ik in manegelessen rij, me af laat snijden, mijn paard als koppaard gebruik om op te laten remmen etc? Ook mogen ze vanaf het begin van de opvoeding al niet reageren op commando's van anderen als ze onder appèl staan.
Je moet voor de grap zien wat er gebeurt als mijn paard geparkeerd staat met mijn commando daarvoor, en iemand anders wil 'm even aan de kant zetten. Die doet z'n oren plat en schiet ter plekke wortel.
Bedankt voor je uitleg...
Ik vind het wel een rare manier van doen hoor. Ik blijf er bij dat je maar het beste kunt zorgen dat je eigen kwaliteit dusdanig is dat je daarmee de tegenstander verslaat.
Wat jij zegt over je paard herken ik helemaal. Mijn man en ik rijden ook aangespannen en ons paard heeft echt in de gaten wie de leidsels in handen heeft. Als degene van ons die op dat moment groom is voor de gein eens een commando geeft, reageert ze daar absoluut niet op.
En dat hebben we ook getraind.
Wat dan wel weer geinig is, is dat ze in een noodsituatie wel op beiden reageert....dan hoort ze gewoon dat het menens is (bijv. die keer dat we in een hindernis over de kop gingen met het spul en ze op de loop dreigde te gaan)