[WN] lekker trekken aan de binnenteugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-03 08:55

Sugarmiss"]
[quote="Desiree schreef:
De westernsport is hier gewoon nog vrij nieuw, staat nog in de kinderschoenen. Het heeft een aanlooptijd nodig. Dat is alles..

Maar dit hoor ik nu al zo lang. Hoelang kun je blijven spreken van 'kinderschoenen'. Je zou toch moeten denken dat die zo langzamerheid te klein zijn geworden Schijnheilig
[/quote]
O kom. Hoelang zie je nu helemaal westernruiters? ik zie ze nog geen 10 jaar rondrijden. 5 jaar geleden waren ze nog een bijzonderheid, en pas de laatste 2 a 3 jaar kom ik ze overal tegen, maar dan nog steeds zijn ze ver in de minderheid t.o.v. engelse ruitersport. Nee, het heeft veel MEER tijd nodig dan dit hoor. Ik denk zelf aan iets van 25 jaar.

Dingen hebben nu eenmaal heel veel tijd nodig. Neem dat nu maar aan van een wijze ouwe sok! *LOL*

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 08:59

Desiree schreef:
Nee, het heeft veel MEER tijd nodig dan dit hoor. Ik denk zelf aan iets van 25 jaar.

Haha! hahahahaha ik doe het al 20 jaar, en men is hier zeker al 35 jaar bezig... kortom.. de lijn der verwachting is het wordt nooit wat Knipoog
Over 25 jaar is men dus al ruim 50 jaar bezig....

Toen werden er al NK's georganiseerd en gingen er hele groepen nederlandse ruiters naar een EK in Duitsland... er werden heel veel demonstraties gegeven door het hele land en het was enorm aan het opkomen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-03 09:03

Ja maar Certje, dat waren er toen nog niet zoveel als nu. Kijk, westernsport moet gewoon nog steeds groeien, grootschaliger worden. DAn komt er ook meer keuze in instructeurs en dan worden de quarterhorses eens een keer wat minder duur. Er zijn immers nog altijd te weinig goede instructeurs. We moeten veel meer keuze hebben willen meespelen in de wereld. ER wordt nog steeds veel meer op de gewone manier gereden, en daarom zijn er ook veel meer instructeurs op dat gebied. Op westerngebied zijn nog altijd veel te weinig goede instructeurs. In Deurne hebben ze een hippische opleiding, ook om instructeur te worden. Maar hoe zit het met westernrijden? wanneer is het voor Deurne interessant genoeg om ook een westeropleiding op te zetten? En al willen ze dat, welke mensen kunnen ze daar voor inhuren, want die moeten wel tot de besten behoren. En waar haal je die mensen vandaan?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 09:09

En vooral...hoe kom je aan goede instructeurs. Zeker als je niet beschikt over een trailer. Ik ken zeker vier mensen die van arremoede maar weer over zijn gestapt op dressuur. Omdat daar de instructie gewoon "aan stal" komt. Westernruiters zijn eraan gewend kilometers te rijden voor instructie. Maar dat is niet voor iedereen weggelegd. Een goed dekkend netwerk van goede instructie (voor mijn part gecertificeerd zoals de orun-cursussen bij engels rijden) zou enorm helpen om de tak van sport een volwassener uitstraling te geven.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-03 09:13

Juist en zo is er een meisje bij mij op stal dat ook niet weg kan met haar paard en ze lest op een westernmanege (wel een hele goede) maar NIEt met haar eigen paard. Kijk, als dit niet gemakkelijker wordt opgelost staat westernsport mijns inziens nog steeds in de kinderschoenen. Het gaat nog te moeilijk allemaal.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-03 09:29

Het gaat inderdaad te moeilijk allemaal... maar ik denk dat de meeste westerninstructeurs denken dat het easy money is... En dat je nu krijgt dat de mensen wat wijzer worden en dus gaan schiften in instructie. Betere instructie komt er imo niet. Er is volgens mij nu wel een opleiding in Deurne voor western instructeur.

Of er meer stallen komen weet ik ook niet, volgens mij zijn er nog steeds maar 2 of 3 grote westernstallen. De rest zijn klein en zitten verspreid in uithoeken waar de grond betaalbaar is. Ik denk dat het westen een paar goeie westernstallen kan gebruiken, maar wie gaat daaraan beginnen in deze economie? (filosofeer ik een beetje.. ik weet het ook niet)

Overigens, de paarden lijken alleen maar duurder te worden. De happy few gaan dure hengsten importeren, die duur dekken, dus dit lijkt een beetje een elitesport te worden. Als ik zo prijzen zie staan van jaarlingen die 6000 euro op moeten brengen... dat is een hoop geld. Daar kan je een leuk rijpaard voor kopen lijkt me?

Ik ken inderdaad een heleboel mensen die met de handen in het haar zitten voor wat betreft instructie, en waar die instructie vandaan moet komen? Je ziet wel veel meer ruiters, dat is waar, maar het gemiddelde niveau is wel stukken lager. Althans, vroeger vond ik een NK spannend, maar op de laatste NK die ik heb gezien, kreeg ik ernstig last van plaatsvervangende schaamte... en dat is dan weer geen goeie promotie waardoor mensen niet willen investeren...

Maar wie weet, komt het nog goed...

ivar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 21:23

Misschien een beetje laat, maar ik heb nog een "leuk" voorbeeld van hoe je een paard kunt "leren"(dwingen dus) inbuigen naar links of rechts. Zelf gezien bij de duitsers tijdens de olympische spelen van 1988 te Seoul.

Heel simpel, als je paard erg moeilijk inbuigt naar één kant, dan bindt je er heel eenvoudig aan één kant een bijzetteugel of touwtje o.i.d. aan en zet zijn hoofd met dat touwtje vast aan de singel. Vervolgens zet je het paard in de paddock en gaat hem fijn een halfuurtje opjagen ofzo. Je kunt het paard zo ook een dagje op stal laten staan. Gegarandeerd resultaat. Huilen

Niet mijn manier hoor maar toch weer een mooi voorbeeld van hoe het vooral niet moet. en ehh waarom toch een paard zover inbuigen? Dat is toch helemaal niet nodig? je moet volgens mij een paard van oor tot staart laten buigen voor zover dat gezien zijn lichamelijke toestand kan, en niet alleen in de hals laten buigen (wat een paard toch vrij gemakkelijk kan van zichzelf, kijk maar als hij jeuk aan zijn kont heeft ofzo) Haha!

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 21:34

ivar:ja je hebt er altijd van die mensen tussen zitten
dan denk ik maar van,
als ik het maar op de goeie manier doe en leer
en als ik het goed doe dat ik dat dan ook later over kan brengen dat dit soort mishandelingen minder worden.
maar helemaal weg zal je het niet krijgen Verdrietig
maar dat is met alle sporten zo

Ik ben het voor de rest met desiree eens dus ik hoef niet veel meer te zegen *LOL*
maar wou het wel ff kwijt

groetjes