[WN] Beschaamd? Huh?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Beschaamd? Huh?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 00:39

Bah, wat komen hier weer kinderachtige reacties langs, en nee, ik zal geen namen noemen..

Ben het zeker met het merendeel eens dat dit dieptriest is en ook ik vind dit onder dierenmishandeling vallen.
Ik ben een voorstander voor je paard de eerste jaren van zijn leven gewoon paard te laten zijn, lekker in de wei/paddock bij soortgenootjes.
En dan na drie/vier jaar beginnen met een zadeltje, bitje en wat gewicht..
Want als ik naar dat filmpje kijk, proef ik alleen maar ongeduld van de mensen die op hem willen rijden.

Wat me wel opvalt is dat een Quarter jaarling/twenter met een volwassen man op zijn rug geen last heeft van doorgezakte koten of rug.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 08:12

Jullie zijn wel erg kort door de bocht zeg. Dus als je je paard vroeg inrijdt,geef je er geen bal om en vind je het dus okee dat hij naar de slacht gaat...euh duh,niet dus he.
Ik heb mijn veulen ook voor de eurofuturity ingeschreven.Waarom??Niks met geld te maken,denk gewoon dat ik een super gaaf veulen heb gefokt. Betekent dat dan dat ze met 18 maanden wordt ingereden..nee,dat vind ik ook te vroeg,maar ze zal voor haar 3e ingereden worden. ( eurofuturity is voor 4-jarige). Betekent dat dan dat ze afgeragt gaat worden..nee,ze zal met beleid door een deskundig iemand worden ingereden.Moet ze na de futurity naar de slacht...nee hoor,dan ga ik lekker met haar verder.Is dit beter dan een 13 jarig pennymeisje die een 5-jarige bokkend door een bak probeert te sturen:Absoluut!!
Maar ik ben het eens met QuarterH,deze discussie is al zo vaak gevoerd. Je zal altijd voor en tegenstanders houden.Persoonlijk zou ik niet blij zijn als zonder mijn toestemming een filmpje van mij zo zou worden besproken.Ik vind het in ieder geval een gaaf paard en zou hem graag hier op stal willen hebben!!

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 08:39

Als je niet wil dat het filmpje zo besproken zou worden, had die kerel het er niet op moeten zetten. Want dat weet hij heus wel dat het geplaatst is.En ik blijf erbij dat juist plekken als bokt een goede manier zijn om zo je mening uit te spreken. Want het couperen van honden staarten was tot zeer voorkort ook gewoon toegestaan. Maar doordat men er over ging praten en ging na denken werd deze vorm van dierenmishandeling tenminste tegen gegaan. Ik hoop van harte dat het discussieren door gaat en dat we met zn allen blijven nadenken over wat goed voor onze paarden (honden en kinderen) is zodat we daar in ontwikkelen. Zoals eerder al gezegd, ik ben het echt niet een met het inrijden van zo'n jong dier. Maar ik wil wel de meningen weten van de voorstanders, zodat je deze naast elkaar kan leggen en kunt vergelijken. Ik heb over alles wel een mening (voor of tegen) en wil gewoon alle argumenten horen. Want ik heb het ook vaak genoeg fout.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 08:54

Laat ik nou net 7 pups hebben gehad,waarvan er 5 geen staart hadden :D
Nee, ik snap echt wel wat er hier bedoeld wordt. iedereen is het er denk ik wel over eens dat je een paard ( veulen) van 18 maanden niet moet inrijden.Maar waar ligt de grens?Ik heb 5 jaar geleden een paard laten inrijden toen ze 2,5 was door mijn instructrice van 48 kilo. Ik weet 100 % zeker dat dit beter is,dan haar zelf inrijden met 3,5 met mijn 100 kilo en een stuk minder ervaring.Maar een discussies die er toen op bokt over zijn gevoerd tjonge tjonge. Nu zijn we 5 jaar verder en blijven we nog steeds in dezelfde discussie hangen.
Ik vind daarnaast dat je alles moet weten en uit persoonlijke ervaring voordat je iemand een dierenbeul/dierenmishandeling noemt. Die termen kreeg ik ook naar mijn hoofd gegooit,maar ik ben juist super goed voor mij dieren.Menig iemand zou daar een voorbeeld aan kunnen nemen!!

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 09:06

Dit blijft een heikel punt
Hoeveel topics zijn hier nu al niet over geweest
Sterker nog er is een sticky voor deze discussie
Nee ik vind 18 mnd te jong, maar om het nu over dierenmishandeling te hebben gaat mij te ver!
Deze paarden worden namelijk wel erg goed verzorgt...........
Beter dan menig hobbelpaard die ergens in een landje staat, in weer en wind zonder schuilmogelijkheden!

Nogmaals ik heb er voor gekozen om het anders te doen
Al is die van mij, door mij zelf wel zadelmak gemaakt voor haar 3e jr !
Maar daarna hebben we wel een pauze ingelast en doen we het nu bijna een jr verder nog steeds rustig aan!

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 12:23

catalyst1 schreef:
Laat ik nou net 7 pups hebben gehad,waarvan er 5 geen staart hadden :D
Nee, ik snap echt wel wat er hier bedoeld wordt. iedereen is het er denk ik wel over eens dat je een paard ( veulen) van 18 maanden niet moet inrijden.Maar waar ligt de grens?Ik heb 5 jaar geleden een paard laten inrijden toen ze 2,5 was door mijn instructrice van 48 kilo. Ik weet 100 % zeker dat dit beter is,dan haar zelf inrijden met 3,5 met mijn 100 kilo en een stuk minder ervaring.Maar een discussies die er toen op bokt over zijn gevoerd tjonge tjonge. Nu zijn we 5 jaar verder en blijven we nog steeds in dezelfde discussie hangen.
Ik vind daarnaast dat je alles moet weten en uit persoonlijke ervaring voordat je iemand een dierenbeul/dierenmishandeling noemt. Die termen kreeg ik ook naar mijn hoofd gegooit,maar ik ben juist super goed voor mij dieren.Menig iemand zou daar een voorbeeld aan kunnen nemen!!

Ja het is toch wat anders als een aussie geboren wordt zonder staart of als je hem er af haalt vind ik. Ik heb liever een aussie met staart hoor, maar aussie met staart of zonder...tsja ze zijn nou eenmaal geweldig. (sorry ff off topic)

Maar vind inderdaad er een groot verschil in zitten of er iemand van 50 of van 100 kilo op zit. Scheelt wel in de belasting. En het scheelt ook wel of het paardje een beetje stevig is. Je hebt 2 jarige die eruit zien als een 5 jarige en 4 jarige die nog de bouw van een 1 jarige hebben bij wijze van. Daar dient ook wel rekening mee te worden gehouden. Vriendin van mij heeft haar paardje met twee ook ingereden, ik vond het erg jong maar het paardje heeft losse knieen en ze wilde hem daarom aan het werk hebben om de boel sterker te maken. Ze weegt zelf ook zo goed als niks en is eigenlijk alleen maar bezig met rechte lijnen te draven. Ze gaat er veel mee naar buiten om de spieren gewoon erg sterk te maken. Maar zij rijdt een paar keer in de week dat paardje 20 a 30 minuutjes en meer niet. Dan is een echte intensieve reining training met een grote kerel erop toch wel weer wat anders. (zelf had ik met het paardje met losse knieen ook nog een half jaar of een jaar gewacht hoor)

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 14:21

Catalyst: jouw verhaal (en ik weet natuurlijk hoe en wie) vind ik op zich al een wereld van verschil vergeleken met het filmpje wat hier besproken wordt. :) Je ziet hier een paard dat extreem jong is ingereden en al flink belast wordt imo en ook nog met een behoorlijk gewicht erop.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 15:12

Ik denk dat quarters de 'pech' hebben dat ze al jong goed in hun bespiering zitten en klaar 'lijken' voor het zwaardere werk zoals in het filmpje getoond is.

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 15:21

Arm paardje. Ook al ziet ie er goed gespierd uit, ik vind het eigelijk nog een baby. Had nog wel een jaartje mogen wachten.

bolerotjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 15:41

quarterH schreef:
zucht... dit topic is het waard om mijn 'niet meer posten op bokt' afspraak met mezelf te verbreken.

waar zijn jullie in godsnaam mee bezig? zo verveeld dat er weer eens een hetse nodig is? nb over iets in amerika die het echt geen hol kan schelen wat jullie ervan vinden.
en iets waar al 600 topics over staan?

ok, ook ik vind 18 maanden vroeg en zou het zelf niet doen.
maar....
dierenmishandeling? doe eens even normaal. ik snap echt niet waar deze hetse weer goed voor is.
live and let live

en kijk toch eens uit met de meest heftige aantijgingen (dierenmishandeling) doen naar mensen die je niet eens kent, niet eens in je continent wonen!

volgens de wet is dit geen dierenmishandeling dus laat die mensen dan ook lekker met rust.
dat je het niet leuk vind of zelf zou doen, ok dat mag.
maar wedden dat jullie ook allemaal dingen met je paarden doen die ik niet zou doen of niet ok vind? beticht ik daarom iedereen maar meteen als dierenmishandelaar? nee.
ga lekker paard rijden. op de manier die jullie zelf willen.
succes.

jup iedereen op zijn op haar eigen manier maar met anderhalf erop gaan dat gaat bij mij over de streep
en met die 600 topics miss wat overdreven? en mischien wist de poster het niet ;)

bnb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 17:23

Als een dressuur-of springruiter op een 1.5-jarige zou gaan zitten zou heel Bokt over hem heen vallen, hebben jullie weleens een engels gefokt paard gezien van 1.5 jaar?? Zo ziet een Quarter er van binnen precies ook uit! We hebben het over jaarlingen en niet over drie en vierjarigen, dat vind ik een wezelijk verschil, alhoewel ik dat ook nog heel jong vind!
En waarom is alles wat de 'grote trainers' in Amerika doen nou zo geweldig goed??? Als zij het normaal vinden om een paard van 1.40 te fokken wat 750 kg weegt, gaan wij dan ook allemaal als kippen zonder kop er achteraan???
Het gaat hen alleen om de pegels en niet om de sport of de liefde voor het paard! En ga me nu niet vertellen dat het niet zo is, ik ben al meer dan twintig jaar 'actief' in de westernsport, ben al tig keer in Amerika geweest bij zeer 'grote' trainers, dus misschien wel een 'kenner'?

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 20:30

Gatver alles voor geld walgelijk :n
Het paard is nog niet eens volwassen !

Ja het beestje ziet er nu goed uit, en zal nu niks te kort komen maar wat op lang(er) termijn?
Als het beestje versleten is? Wat doen ze er dan mee?
Ik gok dat ze er dan niet meer zo goed voor zorgen omdat het paard dan geld kost ipv geld opbrengt.

Het VEULEN van het 2e filmpje ziet er nog heel jong uit, dat die rug niet breekt met die kerel op die rug :=

Sann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 20:47

Het grappige is dat er hier mensen zitten waarvan ik weet dat die les hebben gehad op paarden die met 1 a 1,5 jaar zijn ingereden en dit doen ze dan weer wel!!

bnb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 20:53

En weten die bewuste mensen dat dan wel?? En grappg vind ik dat helemaal niet!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:16

@ bnb - dus jij schrijft nu ook een reactie hier op bokt bij de tuigpaardliefhebbers, en draf en rensport fanaten ??
die worden ook op zn laatst met 1,5 ingereden en betuigd. doe nu niet alsof het alleen om het geld gaat in de VS. hier gebeurt het ook, en dan om kleine bedragen..waar we hier met de westernpaarden relatief (!) zuinig zijn - het merendeel word pas met 3 ingereden, -er zijn toch geen 2 jarigen wedstrijden-), gebeurt het wel in andere takken van paardensport.waar NIEMAND wat van zegt...

bnb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:26

Nee ik zit niet bij de tuigpaarden en dravers, maar geloof jij mij maar dat in mijn leven al heel wat ruzie gemaakt heb met 'liefhebbers' die hun dieren veel te vroeg belasten!! Heb vroeger heel veel dravers getraind, dus ook hier heb ik ervaring mee, maar er is nog altijd een ding erger en dat is de te vroege belasting van de rug, dravers en tuigpaarden worden nooit te vroeg onder het zadel gegooid, maar worden op een andere manier belast, bij westernruiters is dat helaas wel het geval! En hoe kom je erbij dat er geen twee-jarige wedstrijden zijn????? Misschien niet hier in Nederland maar zeker wel in het heilige mekka, Amerika!!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:40

ik had het over hier.daarom zijn we hier -meestal- wat later met inrijden.ff zorgvuldiger lezen.
commentaar hebben op de westernruiters, maar zelf wel meewerken aan het trainen van draver-babys ! anders belasten, is ook belasten.het is niet alleen belasten, als je op de rug zit.als je topsnelheid kleine rondjes moet draven-iedere dag- met allerhande hulpteugels, en uiteraard een flinke zweep, is het ook niet best voor een net-geen 2 jarige, sorry! ook dat kan niet door de beugel. en waar gaat het daar bij om ?? 200 euries, op een zondag middag,dus geeneens voor het grote geld, maar voor een schijntje. en waar eindigen de meeste dravers ? precies- de salami.en ook die worden niet oud, als ze niet naar de slacht gaan.helaas- voor het paard hetzelfde laken een pak.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:44

Ik vind het altijd wel frappant dat er meteen weer andere dingen bij gehaald worden. Wat doet het er toe dat het bij andere takken van sport ook gebeurt of dat deze paarden verder wel goed verzorgd worden enz enz.

Het is gewoon triest, dit filmpje. En dat het gebeurt.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:49

Arm paard...

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:56

Dit gaat nergens over :( , aan de buitenkant lijkt ie dan misschien "af" te zijn maar wat dacht je van de binnenkant ?? Botjes, spiertjes, peesjes etc. Onbegrijpelijk :?

bnb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:57

Ik denk dat jij niet goed leest!!! Ik heb RUZIE gemaakt met mensen de hun paarden te vroeg belasten, daar was ik er geen van! Ik trainde ze pas toen ze 4 jaar oud waren, en ook is dat 30 jaar geleden!! Moeilijk he, begrijpend lezen! Maar waar gaat het hier nou eigenlijk om?? Ga jij mij nou persoonlijk aanvallen? Je kent mij helemaal niet, terwijl ik iedereen in het algemeen veroordeel die zijn paard, hond, kat enz niet goed behandeld!

bnb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 22:00

HappyAppy schreef:
Dit gaat nergens over :( , aan de buitenkant lijkt ie dan misschien "af" te zijn maar wat dacht je van de binnenkant ?? Botjes, spiertjes, peesjes etc. Onbegrijpelijk :?

En dat is nou precies mijn punt! +:)+

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 22:13

Wil iedereen verzoeken hun mening op een respectvolle manier te uiten. ;)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 22:40

je zei zelf-quote : "ik heb vroeger dravers getraind "" ... een leeftijd werd er niet vermeld. ben niet helderziend.
maar dan niet voor het wedstrijd circuit, want dan ben je met 4 beginnen toch echt te laat.maar het ging verder niet over jou , maar dat dravers ook te vroeg belast werden, en dat niemand het daar over heeft.
en waarom er andere dingen bij gehaald worden ? het gaat hier om te vroeg belasten.daar valt iedereen over, begrijpelijk.maar het gebeurd hier ook, bij andere takken, en dat vind niemand erg...althans, niet erg genoeg om ook een topicje te openen. alleen als het western is, is het de moiete waard.voor het paard maakt het nix uit, of er een cowboy op zit, of een jockey met een fikse zweep.of je de blubber rennen voor een karretje, ingesnoerd in diverse werktuigen.en uiteraard de zweep, voor de laatste metertjes. ~~}>

bnb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 22:51

Maar dit is het western gedeelte en gaat het dus over western onderdelen- en paarden en niet over dravers, tuigers, Shetlanders en Tinkers! Als ik op een ander gedeelte van het forum zou zitten, en ik denk vele met mij, zou ik ook reageren als het over een jaarling zou gaan die getraind werd, in wat voor onderdeel dan ook is èèn jaar VEEL te vroeg om getraind te worden punt!
Het is alleen de overgevoeligheid van de westernruiter die elke keer weer deze discussie aan de gang houdt, en ik vraag me af waarom. Zou iedereen dan toch stiekum wel weten dat het, op z'n zachtst gezegt, onjuist is?????
En om nog even terug te komen op mijn carriere als trainer :D , ik heb wel degelijk zeer goede resultaten met 'mijn' dravers gehaald, IN de wedstrijden... en heb nog NOOIT een zweep in mijn handen gehad... :o