[WN] bakregels voor westernruisters?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CQtie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:45

Leuk topic :D
Communicatie en respect, daar draait het om en ik zal altijd de eerste zijn om te kijken of ik niemand hinder....ik ben altijd op de baan met mijn paard om binnen te kunnen rijden en ik heb geleerd om zowel alleen als met 10 in de bak te rijden - maakt me niet meer uit.
Ik heb respect voor iedereen en krijg dat ook graag terug. Ik rijd op maneges waar de synergie tussen klassiek en westernruiters supergoed gaat en ik rijd ook op andere maneges....tja -ieder zijn mening, ieder zijn kleur.....toch wel leuk zo'n discussie.
Het zit hem niet in de stijl waarin je rijdt, het zit hem in de mentaliteit (en dit hoeft niet negatief geïnterpreteerd te worden) 8-)

yoni1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 23:48

Communicatie en respect klinkt wel leuk. Het zou ook zo moeten maar ik rijd tussen dressuurruiters. Die doen hun eigen ding en als ik dan ergens in het midden iets van een spin wil oefenen komen ze net van de verkeerde kant langs uitgestrekt draven. Dan is het mijn schuld omdat ze niet weten wat ik ga doen. Gelukkig zijn er wel een paar die er rekening mee houden en wat meer afstand dan er zo strak langs. In het weekend ga ik maar lekker vroeg als ik de kans krijg. Dan is er niemand :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 07:20

yoni ik vind dat zo'n onzin, kwamen ze bij mij ook mee en toen vroeg ik waar zij dan een keertwending of galoppirouette oefende?
het laat meer het onvermogen van de dressuurruiter zien dat ze niet kunnen sturen en anticiperen
als je buiten rijdt moet je ook ala minuut kunnen ingrijpen als er zich iets voor doet
begrijp ik ook dat de meeste nooit (durven)buiten te rijden

yoni1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 08:37

Spatter dat is een goeie om eens aan ze te vragen waar ze dan pirouette doen enzo :D En die mensen rijden in elk geval nooit buiten maar ach ik laat ze maar en probeer gewoon mijn ding te doen ;)

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 09:13

[quote="spatter"]yoni ik vind dat zo'n onzin, kwamen ze bij mij ook mee en toen vroeg ik waar zij dan een keertwending of galoppirouette oefende?
het laat meer het onvermogen van de dressuurruiter zien dat ze niet kunnen sturen en anticiperen
als je buiten rijdt moet je ook ala minuut kunnen ingrijpen als er zich iets voor doet
begrijp ik ook dat de meeste nooit (durven)buiten te rijden[/quote]

Wat een super vooroordeel....bah.
Ik heb t andersom (enige dressuurruiter tussen de reiners) en er wordt met mij ook geen rekening gehouden (na ja, een enkeling probeert t) ...Runs scherp langs mij om maar een dingetje te noemen (heb meer voorbeelden) ..... kan ik ook over beginnen. Mijn paard reageert niet (maar heeft wel borertje dood aan snijders) en ik kan snel anticiperen..maar kom niet tot mijn eigen oefeningen. Bij mij is heel dudelijk geworden dat er, naast de afspraken over de twee cirkels, maar een regel is...de sterktste heeft voorrang......en dan ben je gauw in de minderheid. Priveleessen ging hierdoor niet....Dit heeft mij doen besluiten naar een andere stal te gaan.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 09:32

hannes euhh, reiners zijn een beetje verhaal apart :=
ben het met je eens dat dat ook een groep ruiters is die moeite heeft om op elkaar te letten
natuurlijk niet allemaal maar ik herken je probleem wel

zijn vaak ook geen buitenrijders trouwens

het gaat gewoon mis als ruiters te vast zitten in hun eigen oefeningetjes en teveel bezig zijn met hun paard

hier geldt trouwens de regel dat degene die op dat moment les heeft voorrang heeft in de bak om de oefeningen te kunnen uitvoeren die de lesgeefster aangeeft
de rest pakt of de andere cirkel of rijdt bijvoorbeeld aan de buitenrand

nomorebokt

Re: bakregels voor westernruisters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 10:14

Ah, ok. Reiners zijn mijn einige referentiepunt vandaar......
helemaal met je punt iover vastzitten in oefening, eens. Gisteren toevallig ervaren.

Je punt over voorrang zou overal moeten zijn, maar helaas.....

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:39

yoni1 schreef:
.... als ik dan ergens in het midden iets van een spin wil oefenen komen ze net van de verkeerde kant langs uitgestrekt draven................

Ik rij ook altijd tussen dressuurruiters, zelfs tussen de verzorgkids die mogen vrijrijden op zaterdag en of zondag in de grote bak.
Ik wacht altijd met spinnen totdat iedereen bij me uit de weg is, kan soms ff duren. Oftewel als ik aan het spinnen ben kunnen ze niet zeggen dat ze het niet aan zagen komen, want ik was al ff bezig. Deze opmerking krijg ik dus ook nooit.

Van te voren kijk ik ook eerst of er drukke paarden tussen zitten met minder ervaren ruiters die moeite hebben om hun paard te handelen. Als die er duidelijk tussen zitten, dan zet ik spinnen helemaal uit mijn hoofd voor die dag. Ga ik gewoon "op de bus wachten" in het midden. Rollbacks doe ik dan ook maar niet , dat voorkomt dan een hoop special effects van de dressuurpaarden die dat opeens ook willen doen :D :+ . Ik pas mijn training dan aan en ga de keer erop op een tijdstip dat het vaak rustig is in de grote rijbak van 30 x 70 meter. Blijft altijd wel een beetje lastig, maar ja....ben al blij dat ik er als gast van buitenaf mag rijden.

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:57

Leuk topic

Ik hang erzelf ene beetje tussenin eigenlijk, rij niet engels maar ook niet echt western
Wel verander ik erg veel van hand en rij vele slangevoltes en 8 tjes.

Inderdaad merk ik dat sommige dit niet fijn vinden, zuchten en geergert kijken, maar ja ik hou wel rekening hoor, rij niet in de weg en kijk goed om me heen
DAT mankeert er nogal eens aan, veel mensen zijn idolaat van hun paard en kijken nergens anders naar, laatst had er een een petje op, hoofd omlaag, oe mooi paard die reed echt zowat overal tegen aan......ach ja ik onwijk wel hoor, gelijk mooie stuur oefeningentjes!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 13:44

Had het vd week toch weer. Ik kleine cirkeltjes in draf. Vind mijn pony best lastig, dus je ziet dat ik bezig ben. 3 mensen in de bak en ja hoor, er eentje dwars doorheen. Ik reed in een hoek ver naar binnen, dus tegen de ac lijn aan zeg maar. Er was echt meer dan genoeg ruimte. Ik baalde wel, want moest op een ongelukkig moment op de rem. Zij mogen dan wel niet kunnen vrijrijden en geen benul hebben van oefeningen die een ander doet, het is lastig. Ik heb meer ervaring en moet opletten. Toch zijn er oefeningen waar ik moeite aan het doen ben en je het toch echt ziet als ik daar al een paar keer op een vast cirkeltje bezig ben. In dit geval een jong meisje die engels rijdt. Maar imo dus te weinig les heeft gehad voor ze zelfstandig aan de gang is gegaan. Zo is het ook met een aantal nog onervaren western ruiters, dus dat maakt geen verschil in dit geval. Ik zoek ruimte en er was ook meer dan genoeg ruimte om me heen.

yoni1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 17:19

Countree wel een goede tip om te wachten tot ze echt ver uit de buurt zijn. Ik probeer nu mijn dingen te doen als het lekker rustig is.

Dat van die cirkels ken ik ook wel. Was daar even al bezig maar dan galop op een netjes tempo. Er reed er maar eentje in de bak en die ging uitstappen en dan juist dwars door mijn cirkel heen. Ik denk dat die het gewoon niet begreep. Of die denkt alleen aan haarzelf dan. Het ligt denk ik aan het individu en ervarenheid ook wel wat. Maar die engelse dames die zo strak er langs komen als het niet moet die kunnen heel goed rijden.

__Naomii__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 18:04

PeppySan schreef:
Met inrijden voor de reining heeft degene met de grootste bek voorrang ;) }> :D

haha, ja dat is wel waar :D

mookie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 12:26

Bij ons op stal is gewoon het probleem, dat de ruiter te veel met zijn eigen paard bezich is.
Niet voor zich kijken. 8-) Meestal de cap in de ogen getrokken.
Ik zelf kijk altijd om me heen en let ook op als er een beginnend paard of ruiter in de bak is. :+
Ben zelf ook beginner geweest ik weet hoe moeilijk het is om hoger op te komen. ;)
Ik snap alleen niet, in alle andere maneges gaat dat goed.
Alleen bij ons op stal krijgt men het niet voorelkaar. :(
Mijn ervaring is als je, je paard altijd op de 2de hoefslag rijdt heb bijna geen last van een ander.
Trouwens nog beter voor je paard leert hij tenminste op 4 benen te lopen.
Ook van fouten van een ander kun je leren!!!!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 17:46

Vanwege zulks gezeur in een overvolle rijbak ben ik lekker van stal verhuisd. Heb waar ik nu sta vaak het hele rijk alleen *D

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 23:40

Ik heb leren kijken doordat ik soms wel met 15 man in een bak reed.. Nou, dan moet je echt goed opletten hoor! :+
Ik sta op dezelfde stal als OKHannes en ik heb er geen last van, maar ik ben waarschijnlijk ook zo een die een run doet naast haar :')
Bij ons roep je gewoon binnenlangs, buitenom zoiets.. En gewoon goed opletten en om je heen kijken..

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 23:47

Gleyla schreef:
linksom, is dat dan tegen de klok in?
Echt, ik vergeet dat altijd...

Moet je even een klok in je hoofd nemen en links om gaat de wijzer als het twaalf uur zou zijn terug lopen en dus rij je tegen de klok in. Wie weet een steuntje om het te onthouden. Zo doe ik het ook. Wat ook helpt is om de hand die aan de binnenkant zit, dat is bij linksom dus links en rechtsom dus rechts als steuntje te onthouden. Dan weet je ook gelijk welke kant je oprijd.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 23:51

yrsa_karlijn schreef:
Gleyla schreef:
linksom, is dat dan tegen de klok in?
Echt, ik vergeet dat altijd...

Moet je even een klok in je hoofd nemen en links om gaat de wijzer als het twaalf uur zou zijn terug lopen en dus rij je tegen de klok in. Wie weet een steuntje om het te onthouden. Zo doe ik het ook. Wat ook helpt is om de hand die aan de binnenkant zit, dat is bij linksom dus links en rechtsom dus rechts als steuntje te onthouden. Dan weet je ook gelijk welke kant je oprijd.

Je geeft elkaar de linker hand >> net als in het verkeer...

Zo onthoud ik hem (en leer ik het de kindertjes in hun les), ben ook geen held met links en rechts... :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 10:09

Gewoon altijd rechts houden, net als op de weg ;)

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 16:50

[quote="TiaraBungy"]Ik heb leren kijken doordat ik soms wel met 15 man in een bak reed.. Nou, dan moet je echt goed opletten hoor! :+
Ik sta op dezelfde stal als OKHannes en ik heb er geen last van, maar ik ben waarschijnlijk ook zo een die een run doet naast haar :')
Bij ons roep je gewoon binnenlangs, buitenom zoiets.. En gewoon goed opletten en om je heen kijken..[/quote]

Dan ben je toch een van de weinigedie dat doort dingen aangeeft....inmiddels benne we geen stalgenootjes meer......

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:57

Hier een dressuur/spring/africhtings/trainings stal. En ook hier heeft degene met de grootste bek voorang. Godzijdank rijd alles dressuurmatig, dus geen cowboy taferelen met pistolen (geintje, ik weet dat de meeste westernruiters die vergelijking niet leuk vinden) want dan zou het helemaal een vies bloederig zootje worden. ~~}>

Over het algemeen verzinnen we ter plekke wat ons handig lijkt. Ik maak altijd even duidelijk dat ik graag opzij ga maar dan moeten ze wel even een gil geven.

Als ik rustig aan het hobbelen ben en er komt een jong paard bij zorg ik gewoon dat die de ruimte heeft, zomaar op het gemakje dan komt het wel goed. :j

Echter komen de Z ruiters binnen dan stel ik mijn training bij. Die zijn overal zo verdomd snel, snap nooit waar ze heen gaan, dus meestal probeer ik ergenst achter ze te rijden, dan kan ik ze in elk geval een beetje in de gaten houden. _O-

Met springen en dressuur door elkaar spreken we even wat af. Zeker als de kids erbij zijn want die zien nog minder dan ik, en het zou toch sneu zijn zo'n plat pony'tje omdat 'ie niet boven de hindernis uitkwam en je 'm even over het hoofd zag. :7

fvdhaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 12:17

Zelfs in grote rijbakken onderling tussen westernruiters zijn er wel eens problemen, voorbeeld er zijn 2 ruiters aan het lessen! bak is groot genoeg , 1 reiner en 1 pleasure ruiter de pleasure ruiter blijft keurig aan 1 kant rijden om niet in de weg te zitten gaat de reiner ineens zonder iets te zeggen run downs doen op een halver meter achter de pleasure ruiter langs of voor langs , er wordt wat van gezegt en krijg je als antwoord de reining heeft altijd voorrang! wie weet of die regels gelden?

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 12:22

Wat dacht je, ik trap even een verstoft topic omhoog?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 12:45

Deze dingt mee naar de trofee 'oudste koe' :D

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 12:55

Denk eerder dat de persoon wil weten of er bak regels zijn tussen de onderlinge diciplines in de western? Is denk ik een kwestie van goed fatsoen.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 13:44

fvdhaak schreef:
Zelfs in grote rijbakken onderling tussen westernruiters zijn er wel eens problemen, voorbeeld er zijn 2 ruiters aan het lessen! bak is groot genoeg , 1 reiner en 1 pleasure ruiter de pleasure ruiter blijft keurig aan 1 kant rijden om niet in de weg te zitten gaat de reiner ineens zonder iets te zeggen run downs doen op een halver meter achter de pleasure ruiter langs of voor langs , er wordt wat van gezegt en krijg je als antwoord de reining heeft altijd voorrang! wie weet of die regels gelden?

Die ervaring deel ik niet :n Wij rijden regelmatig met verschillende disciplines in 1 bak. Er wordt altijd rekening met elkaar gehouden.
Gewoon een kwestie van kijken, anticiperen en sturen ;)