[WN] Pleasure op z'n best....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 15:54

CherokeeChum schreef:
Dat was nou exact mijn punt,kijk hoe zo'n van zo'n prachtig bewegend paard word gereduceerd tot een soort robot.

Euh, van welke discipline hou jij wel dan?

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 22:27

quarterH schreef:
CherokeeChum schreef:
[quote="catalyst1"

http://www.youtube.com/watch?v=zeaKNqelLd8
Naar deze wel 8-)

ik las hie rtoch wat anders uit maar dat zal dan wel aan mij liggen....

Nee hoor dat ligt niet aan jou , is inderdaad voor interpretatie vatbaar.
Wat ik bedoel is als je zo'n paard vrij ziet bewegen in al zijn glorie op de weide,en vervolgens in die pleasure er naar mijn smaak een robot overblijft.
Het stukje westernriding vond ik goed te pruimen en is mij langzaam zat.
Hij beweegt echter nog wel,zou de galop er in de pleasure zo uit moeten zien dan zou ik waarschijnlijk pleasure een stuk leuker vinden.
Kwestie van smaak,ik ben echter beroepshalve veel bezig met de locomotie van paarden en vind het jammer dat de natuurlijke gangen imo er zo uitgereden worden.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 22:32

Romkabouter schreef:
CherokeeChum schreef:
Dat was nou exact mijn punt,kijk hoe zo'n van zo'n prachtig bewegend paard word gereduceerd tot een soort robot.

Euh, van welke discipline hou jij wel dan?

Reining,westernriding,working cowhorse, eigenlijk alles waarbij de natuurlijke gangen van het paard niet verziekt worden. Trail duurt me te lang om lang naar te kijken,maar vind het als sport op zich best te pruimen.
Klassieke dressuur mag ik ook graag naar kijken.
Eigenlijk alles wat met paarden te maken heeft,behalve gangengedoe met Walking horses en pleasure.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 23:04

Ik weet niet hoor, maar als ik het filmpje kijk zit ik steeds te denken 'ik zie er iets aan'. Dat paard loopt toch echt voor geen meter? Ik heb het idee dat hij vooral met zijn voorbenen enorm houterig loopt, bijna dat je zou denken dat het pijnlijk is. Bovendien treedt hij niet in, en zijn draf is net een snelwandeling. Kan mij niet bekoren in elk geval, sorrie. Dit is het beeld waarvoor ik altijd 10x nadenk voordat ik bv. een dressuurruiter mee neem naar een wedstrijd waar ook pleasure gereden wordt. Ook bij het NK laatst zag ik dergelijke gangen, wat mij betreft mogen ze daar best wat aan doen, dat zo'n dier weer meer voorwaartse beweging krijgt en het werkelijk een pleasure wordt om naar te kijken....

Mac

Re: Pleasure op z'n best....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 07:39

Welk filmpje bedoel je precies, Jolande?

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 10:26

CherokeeChum schreef:
waarbij de natuurlijke gangen van het paard niet verziekt worden.

Grappig :+
Ik zal Bambi even vertellen dat ze in de wei een stuk harder moet lopen en niet meer mag joggen en dat haar huppelgalopje al helemaal uit den boze is :))

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 10:43

Ze mag van mij joggen en huppelen hoor,peanutrollen
jaknikken, the lotz.... Ik, heb er niets mee.
Vind jij het mooi,nou das dan toch mooi. 8-)

Als die van mij maar niet zo gaan lopen,dan ga ik de dierenarts bellen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 10:47

Gewoon maar met de zweep erachteraan op de wei dan Vera. Je moet 'r maar even goed duidelijk maken dat het onzin is denk ik, dat ze daarop gefokt is. :P

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 11:21

Nee CC, het gaat er niet om of ik het mooi vind, jij hebt het over natuurlijke gangen.
Ik kijk toch naar haar natuurlijke gangen in de wei, dus lijkt me niks mis mee.
Dat ze daar op gefokt is, is een ander verhaal. Maar dat geldt ook voor jouw paarden.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 11:24

Jolande schreef:
Bovendien treedt hij niet in,

Dat is waar, maar dat doet 80% van de QH's niet :D

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 11:30

ik denk dat een pleasure gefokt paard er geen hinder van heeft om op die manier te lopen . integendeel zelfs, ze zijn er voor gefokt. zou je ze heel anders willen laten lopen , dan krijg je een probleem.
net als een tuigpaard, ijslander, fries en een hackney bijvoorbeeld. of een reiner.

wat iemand mooi vind is een heel ander verhaal.

maar als mijn paard zo zou lopen , zou ik ook de DA bellen.
en dat om de eenvoudige rede dat hij niet pleasure gefokt is, en dit echt niet zijn natuurlijke gang is.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 11:51

Precies Jos, dat is het hele punt.
Beetje gek om nu de pleasure gefokte paarden (daar kijken we tenslotte naar op de filmpjes) nu af te schilderen als zielige gevallen.
Alsof snelheid de mate van treurigheid bepaalt.

Dan kunnen we beter de hele fokkerij afschaffen en allemaal op een Prezwalski starten :P

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 12:01

Iedereen hier is zo'n beetje lyrisch ik snap echt niet waarom.
Die jog is geen jog, dit dier loopt rond uit bagger!
Als hij echt goed zou joggen horen zijn diagonaal benen tegelijk te bewegen. Dus rechts voor en links achter hoort gelijk te bewegen net als links voor en rechts achter. Dat is hier in bijna geen enkele pas het geval zijn achterbeen is gewoon te traag! Ritme en souplesse is ver te zoeken! Het dier komt kreupel over. Als hij echt goede gangen heeft zo als geroepen wordt dan weet de ruiter niet waar hij mee bezig is en erger nog het wordt ook nog beloond door de jury!

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 12:05

Adrienne schreef:
Iedereen hier is zo'n beetje lyrisch ik snap echt niet waarom.
Die jog is geen jog, dit dier loopt rond uit bagger!
Als hij echt goed zou joggen horen zijn diagonaal benen tegelijk te bewegen. Dus rechts voor en links achter hoort gelijk te bewegen net als links voor en rechts achter. Dat is hier in bijna geen enkele pas het geval zijn achterbeen is gewoon te traag! Ritme en souplesse is ver te zoeken! Het dier komt kreupel over. Als hij echt goede gangen heeft zo als geroepen wordt dan weet de ruiter niet waar hij mee bezig is en erger nog het wordt ook nog beloond door de jury!

maar ik vragen hoeveel judge cards jij dan hebt?

je kan het niet mooi vinden, dat kan.
maar je kan echt niet zeggen dat een 3 voudig wereld kampioen pleasure niet goed loopt.... sorry maar snap je t dus echt niet en wil ik je echt aanraden een (aqha) judge seminar te gaan doen ofzo.

(ik snap eigenlijk niet waarom ik me nog de moeite doe....)

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 12:17

Ik snap ook niet dat je je de moeite doet.
Je kunt net zo goed aan een blinde vragen welke kleur de lucht op dit moment is.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 12:19

Adrienne schreef:
Iedereen hier is zo'n beetje lyrisch ik snap echt niet .waarom

het dik gedrukte is het enige verstandige wat je hebt geschreven.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 12:21

rob: met de lucht is het net zo als met paarden
het is maar net naar welke lucht je kijkt
hier is hij grijs . maar in frankrijk is hij blauw (volgens daan) :D

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 12:21

Dat heeft niks met jury cards te maken.
Als je video's van bekende trainers bekijkt en naar hun uitleg luistert en kijkt moet je tot de zelfde conclusie komen. Dit heeft niks met niet gewend zijn naar pleasure te kijken te maken. Ik heb trainings video's van bekende pleasure trainers gezien en die bandageren zelfs de benen met verschillende kleuren om te kunnen laten zien dat het de bedoeling is dat de diagonaal benen gelijktijdig blijven bewegen en als dat niet zo is de takt dus verloren is gegaan en je paard dan niet meer goed loopt. Draf/jog is een gang waarbij een paard de diagonaal benen gelijktijdig beweegt of je het nou over dressuur, Hunter, pleasure of de boeren knol van de buren hebt!
Die takt behouden daar zit hem nou juist een van de moeilijkheid graden. Een paard dusdanig rustig te laten joggen zonder dat hij zijn takt en ritme verliest is een kunst!

Als jullie niet zien dat dit paard zonder takt loopt dan weet ik wel wie hier lichtelijk blind zijn!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 12:25

Meen je dit nu serieus of zit je gewoon een beetje te stangen :?

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 12:26

Rob_H schreef:
Adrienne schreef:
Iedereen hier is zo'n beetje lyrisch ik snap echt niet .waarom

het dik gedrukte is het enige verstandige wat je hebt geschreven.

Ook nu blijf bovenstaand nog steeds overeind

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 12:29

ik zal ze vragen hem even bandages met kleurtjes om te doen en nog eens te laten lopen, misschien dat je het dan wel kunt zien?

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 12:32

Tussen kunnen en willen zit ook nog een groot verschil

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 12:39

Jolande schreef:
Ik Dit is het beeld waarvoor ik altijd 10x nadenk voordat ik bv. een dressuurruiter mee neem naar een wedstrijd waar ook pleasure gereden wordt...

Dat heb ik nou als ik bij de inrijbak sta voor reining, daar durf ik met goed fatsoen geen dressuurruiter over het hek te laten leunen :n

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 12:45

Als hij bandages om krijgt zul je helemaal duidelijk zien dat hij niet in takt loopt. Ik meen dit serieus het is echt gewoon overduidelijk te zien.
Dat de jury dit goed keurt en laat winnen is al erg lang een discussie punt!
Ik heb echt niks tegen pleasure want het is erg moeilijk. Maar als je de gangen van een paard zuiver wilt houden moet men ophouden niet meer echt naar het paard te kijken omdat een paard wint.
Dat is juist de rede waarom de pleasure nu door mensen een hoop gehobbel in de ruimte vinden zonder ook maar enige balans souplesse of takt. Dat is niet omdat ze niet weten hoe ze er naar moeten kijken maar omdat ze weten hoe een paard correct loopt en dat niet terug zien.
Maar goed wat hier boven geschreven wordt is waar je moet het willen zien of in jullie geval je moet durven te kijken!

edit: Dat over Reining inrijbakken is gewoon waar, draai ik niet omheen. Als ik mensen mee neem vertel ik altijd dat je tussen de Reiners echte ruiters hebt en houthakkers net als in de dressuur of bij springen. Het is vervelend en ik ben de gene die als eerste commentaar van af de kant geeft. Je mag nooit je ogen sluiten voor wat er gebeurd ook al is het je favoriete sport.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 12:57

Ik hoop dat *vera*rom*quarterH*Sonja*Storrum*Mac*FlyingHigh*Backup*nikkiindia*catalyst1*Lars_Alida*Worldshow Judge 1*Worldshow Judge 2*Worldshow Judge 3*Worldshow Judge 4*Worldshow Judge 5 en ondergetekende nu eindelijk begrijpen dat ze er totaal geen verstand van hebben en eigenlijk verre gehouden dienen te worden van zoveel mogelijk paardachtigen.

mvg
Rob Hotton
Voorzitter van de DSBA de vereniging van de verheerlijking der kreupellopende paarden.