[WN] cowboy imago

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 08:10

ShadowPizza schreef:
:= Rare mensen heb je soms :) En een wit paard is ook áltijd het paard van sinterklaas! :) En een zwarte met witte ster op t hoofd is ook Áltijd black beauty! :j

heb en het sinterklaas paard en de black beauty en dan nog met western zadels ook
een met groot gevaafrlijk uitziend bit de ander bitloos
en dan engels rijden :+ en wandellen .. de ene dag met je hond de andere met je shetlander _O-

vraag tekens en grappige opmerkingen al over

gewoon om lachen ;) verder niks van aantrekken :Y)

Moniek

Re: cowboy imago

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 08:19

mijn dochtertje had 2 weken terug haar 1e manegeles,ze vertelde aan de eigenaar (dresuurruiter) dat ze net zo goed wou worden als rieky yong dat is immers haar voorbeeld.
nee geen anky boven het bed met salinero maar burny!
nou zegt hij tegen haar (ze is 10) leer eerst maar eens rijden dan kan je erna bij rieky met je quarterspelen.
ik wist wat ik hoorde en naar 2 lessen had mijn dochter het gezien.
echt belachelijk

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 08:41

Het is ook een feit dat er nog veel te weinig plekken zijn waar al van kind af western kan leren rijden, zoals op een "gewone" manège. Je moet al bijna zelf een (goed) paard hebben, vervoer, veel geld geven aan trainers om al een goede basis western te leren (wat voor velen al meer als genoeg is). Daarom is de drempel voor veel mensen juist iets te hoog om aan western te beginnen, zeker voor kinderen.
Dus al die kindertjes gaan naar een gewone manège waar ze sowieso op de engelse manier opgeleerd worden.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 08:49

dat is op zich niet zo'n probleem
mijn dochter krijgt ook les van een engelse dressuurjuf
ze leert haar pony recht richten en zelf heel goed te zitten , de hulp heel netjes te geven en daarbij niet haar houding te verliezen
pony wordt netjes voorwaarts neerwaarts gereden, misschien met wat meer teugeldruk gereden als in de westernsport maar dat vind ik beter als loshangende waslijntjes en een achterhand er onder uit
iedere keer vraagt de juf "voel je het?" als het fout of juist goed gaat, ik wilde dat ik zo les had gehad op die leeftijd

western ziet ze wel van mij en als ze mee gaat op wedstrijd

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:02

HumbleTalent schreef:
Dat vonden wij ook! Echter, er is ons gevraagd enkel een reiningdemo te geven en het werd ons geadviseerd het een beetje in de vorm te gieten die ze verwachten.

Als je van het cowboy imago af wilt, moet dus alles behalve reining laten zien!

HumbleTalent schreef:
DAAR is HorseEvent een goede kans voor.

Ja, en als je dan reining laat zien inclusief alle joelende cowboys en westernmuziek heb je die kans ook grondig verknald imo.

HumbleTalent schreef:
Wij kozen ervoor omdat met joelen te doen en doormiddel van vragen stellen.

Begrijp je dan niet dat het joelen juist het "cowboytje spelen" versterkt bij mensen die helemaal niet in de westernwereld zitten?

Het is niet persoonlijk bedoeld HT, maar zolang er op evenement alleen maar reiningdemo's worden gegeven met westernmuziek en joelende mensen kom je nog, maar dan ook nooit uit het cowboy imago.
Dat komt omdat dat zo ontzettend ver van de mensen in de engelse sport hun leefwereld afstaat dat ze niet kunnen begrijpen dat muziek en lawaai erbij hoort.
Laat eerst eens pleasure/horsemanship en trail zien, rij eerst zelf een proef (een beetje goed als het kan :D ) en laat dan een vrijwillige dressuurruiter uit het publiek het ook proberen.
Laat ze zien dat het niet zo gemakkelijk is als het lijkt.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:04

@ Spatter: moest nu iedereen zo opgeleerd worden...

Ik wil maar zeggen dat mensen die voor het eerst met paarden in aanraking komen, dat dit bijna altijd de klassieke manier is. Moesten er nu meer westernmanèges zijn, dan zullen er al een deel van deze "leken" van in het begin het westernrijden als vanzelfsprekend beschouwen.

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:04

@Spatter, klopt, maar jouw dochter (en de mijne en nog vele andere waarschijnlijk ;) ) hebben de mazzel van mama of papa die western rijdt met een eigen paard. En zo dus mee kunnen hobbelen.

Als Robin nu zou willen leren western rijden en ik zou er niet bekend mee zijn, zou ik idd ook absoluut niet weten waar ze moet zijn! Hier in de buurt is een manege die geeft "western-lessen", maar de man in kwestie is een complete onbekende in de westernwereld, is zelfs nog nooit gestart! Dus hoe hoog je kennis qua western daar wordt is mij een raadsel... :D

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:06

mijn zoontje rijdt ook maar gewoon dressuur..ik vind dat de basis er goed in hoort, dus gewoon engelse les. hij wil later echt wel "amerikaanse dressuur " rijden :)

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:10

Romkabouter schreef:
HumbleTalent schreef:
Dat vonden wij ook! Echter, er is ons gevraagd enkel een reiningdemo te geven en het werd ons geadviseerd het een beetje in de vorm te gieten die ze verwachten.

HumbleTalent schreef:

Ja, en als je dan reining laat zien inclusief alle joelende cowboys en westernmuziek heb je die kans ook grondig verknald imo.

HumbleTalent schreef:

Begrijp je dan niet dat het joelen juist het "cowboytje spelen" versterkt bij mensen die helemaal niet in de westernwereld zitten?

Het is niet persoonlijk bedoeld HT, maar zolang er op evenement alleen maar reiningdemo's worden gegeven met westernmuziek en joelende mensen kom je nog, maar dan ook nooit uit het cowboy imago.
Dat komt omdat dat zo ontzettend ver van de mensen in de engelse sport hun leefwereld afstaat dat ze niet kunnen begrijpen dat muziek en lawaai erbij hoort.
Laat eerst eens pleasure/horsemanship en trail zien, rij eerst zelf een proef (een beetje goed als het kan :D ) en laat dan een vrijwillige dressuurruiter uit het publiek het ook proberen.

Klopt, maar als de organisator strikt vraagt om een reining demo? Tja dan houdt het op met het laten zien van andere proeven. Wij hadden ook liever meerdere onderdelen laten zien. Een half uur vullen met alleen reining uitleggen aan leken is al moeilijk genoeg.

Het op je paard laten rijden door iemand uit het publiek doe je neit met dure toppaarden. Dan moet je al een manege paard mee nemen, maar dan kan je het publiek het niet op niveau laten ervaren.

Het joelen, tja dat geeft idd een cowboy imago, aan de andere kant maakt het het publiek ontzettend enthousiast betrokken bij de demo en dat heeft wel weer een voordeel dat mensen het leuk vonden en daardoor eerder geneigd zijn om zelf ook westernles te willen proberen.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:11

Overigens voel ik me niet persoonlijk aan gesproken hoor Rom. Ik heb de demo niet verzonnen, maar alleen mee gereden.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:14

@HT, hou dan de eer aan jezelf en zeg nee ;)

En op een toppaard rijden kan een beetje dressuurruiter ook wel hoor, gewoon een eis stellen aan het niveau van de ruiter ;)

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:24

Romkabouter schreef:
@HT, hou dan de eer aan jezelf en zeg nee ;)

En op een toppaard rijden kan een beetje dressuurruiter ook wel hoor, gewoon een eis stellen aan het niveau van de ruiter ;)

Haha nee, want ik heb de ervaring nodig om te rijden voor groot publiek!
Daarbij was het wel ontzettend leuk om te doen. Het publiek reageerde goed en was zeer geinteresseerd in de paarden en de tack die we gebruikte. Na die tijd werden de drie paarden belaagd door mensen die ze van dichtbij wilden bekijken en mensen die het zadel nader onderzochten. Wat dat aangaat was het wel weer heel duidelijk dat het tack en de paarden heel anders zijn en dat kwam goed tot zijn recht in de demo.

Natuurlijk is er veel ruimte voor het beter promoten van de westernsport.

Ik zet niemand anders behalve de eigenaar en de trainer op een toppaard. Toppaarden zijn niet bedoeld om mensen een beetje te laten proeven aan het westernrijden.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:31

Waarom maakt iedereen er zo'n punt van om met een cowboy vergeleken te worden :? Ik schaam me er niets voor dat ik een rijstijl beoefen die meest gebruikt wordt door cowboys hoor.
Oké dat de meeste mensen denken dat cowboys alleen nog bestaan in de bekende carnavalsoutfit en in films, die leg ik gewoon even uit dat het wel degelijk nog een bestaand vak is ;)

Het is nu eenmaal menselijk je een mening te vormen over iets waar je niet bekend mee bent. En die mening wordt vaak gevoerd door wat men in de media leest en hoort. Daar gaat altijd nog wat persoonlijke smaak in mee en de mening is gevormd.
Het lastigst zijn alleen de mensen die halsstarrig aan die mening vasthouden, ook al kun je het tegendeel te bewijzen :D

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:37

Moest ik dan al met een cowboy vergeleken worden, dan weten ze al tenminste een beetje waar het over gaat! Meestal moet je het met handen en voeten uitleggen en uiteindelijk eindig ik dan altijd "zoals in de filmpjes" :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 11:26

Romkabouter schreef:
HumbleTalent schreef:

HumbleTalent schreef:

HumbleTalent schreef:

Reining hoort er ook bij. Als je als western ruiters ook al de reining naar beneden haalt, zullen de dressuur ruiters het vast ook niet snel begrijpen. En ja Romkabouter, ik weet dat jij zelf ook reining start. Daar is gewoon niks mis mee als je dat mooi vind. Ik vond het juist super vroeger om te zien en dat heeft mij juist overgehaald om western te gaan rijden. Ik vond het juist leuk dat het anders was met muziek en lawaai van mensen. Ik heb na jaren engels mijn ogen staan uitkijken dat het ook zo kon toen. En ik schaam me er niet voor dat ik de reining super vind. Ik vind de andere onderdelen niet veel en velen met mij die al jaren western rijden. Niks mis mee!
Laat mensen het maar gewoon zien en als ze het niks vinden, dan niet...... Maar doen alsof reining het slechtste is van de western slaat nergens op. dan komen engelse ruiters steeds meer western rijden en zeuren over de reining. dat gebeurt me nu al teveel en dat is gewoon niet nodig. Of je verdiept je in de western als je wilt overstappen. Dat je dan een ander onderdeel kiest prima, maar reining hoort erbij. Als mensen daar een verkeerde indruk van hebben, is dat echt hun probleem. Als goede engelse ruiter zou je op zo een demo moeten zien en begrijpen dat reining ook moeilijk is.

Ik lopp er in het dagelijks leven niet bij als cowboy. Ik draag amper mijn laarzen, dus rij meestal met schoenen. Ik draag mooit een hoed en bovenkleding is maar net wat ik aan heb. Natuurlijk wel een spijkerbroek, maar dat hoeft echt geen wrangler te zijn voor mij. De kleding trekt me verder ook niet en als ik zou willen starten, pas ik me wel aan. Als ik bijv op een NK loop draag ik ook gewone kleding en gewoon mijn gympjes ofzo. Ik kom dan om te kijken en dan hoef ik toch niet in een outfit rond te lopen zodat ik erbij hoor? had het er niet minder gezellig om......

Veel op een engelse stal gestaan en wel voor en tegenstanders ontmoet, maar dat hou je.....Ik word ook weleens moe van hun, dus simpel....

laatst had ik wel iemand zei dat ze western had geprobeert, maar daar was niks aan......Het was zo makkelijk, paard reageerde overal op en deed alles. Toen ik haar zag rijden vroeg ik me af hoe ze het uberhaupt voor elkaar had gekregen dan, want ze kon amper rijden, maar goed............Het is zo makkelijk iets te zeggen blijkbaar over de western.

Overigens heb ik de minste stomme opmerkingen gekregen van mensen die goed dressuur rijden!! Dat zegt me genoeg......

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 12:21

superpony, je moet me geen dingen in de mond leggen die ik niet gezegd heb.
Ik zeg niks negatiefs over de reining, maar het wel zo dat ALS mensen western al kennen, dat ze de reining kennen OF ze zien het als teugels los en lekker buiten rijden. Het eerste vinden mensen als snel cowboytje spelen door het gejoel en alles en het tweede nemen ze sowieso niet serieus.
Jij vond het leuk omdat je er al voor open stond, maar je moet juist aan mensen die er NIET voor open staan dat western niet alleen maar cowboytje spelen en teugels losgooien is.

Denk je nou echt dat een dressuuramazone die in het Z rijdt onder de indruk is van iemand die een paar cirkels rijdt, zijn paard op de rem zet in een sliding stop (want ook dat snappen ze niet) en dat alles met een kanon van een bit en dikke sporen?
Echt niet, om die mensen te overtuigen moet je laten zien dat western ook een preciesie sport is waar het draait om beheersing. Om je even voor te zijn, natuurlijk is dat in de reining ook zo, maar een gemiddelde engelse ruiter ziet dat er in de reining niet aan af.

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 12:35

SusanW schreef:
Waarom maakt iedereen er zo'n punt van om met een cowboy vergeleken te worden :? Ik schaam me er niets voor dat ik een rijstijl beoefen die meest gebruikt wordt door cowboys hoor.
Oké dat de meeste mensen denken dat cowboys alleen nog bestaan in de bekende carnavalsoutfit en in films, die leg ik gewoon even uit dat het wel degelijk nog een bestaand vak is ;)

Ik ben het hier wel mee eens. De oorsprong ligt hier tenslotte. Wees blij dat we een cowboy imago hebben. Als we daar van af zien, zitten we dalijk ook in een keurig zwart jasje met witte strakke rijbroek op onze paarden.
Overigens zou ik wel eens willen leren hoe jullie "westernrijden" uitspreken tegen mensen die er niet bekend mee zijn. Altijd als ik dit woord zeg krijg ik de reactie: "oh leuk je rijdt wedstrijden, wat voor soort".......?? Zal wel aan mijn vreselijk accent liggen, haha

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 12:39

Het komt gewoon heel vaak zo over binnen de western, de reining tegenover de rest. Ik zei het specifiek tegen jou, omdat ik weet dat je reining start en jij dus niet tegen reining bent.

Als mensen er niet voor open staan, moeten ze misschien maar niet komen kijken of niet overgehaald worden. Ze willen misschien graag dressuur blijven rijden.

Overigens was ik vorig weekend bij een dressuur wedstrijd en werd echt niet happy bij de inrijveldjes........Werd er zelfs heel somber van en wist weer waarom ik toch western boven engels heb verkozen. Wel jammer dat het er zo aan toe gaat. Was het echt even vergeten en dacht dat er wel wat veranderingen zouden zijn door de jaren. laatste keer was zeker 6/7 jaar terug dat ik weer eens was kijken en daarvoor nog langer terug...

Ik heb zelf dus wel de ervaring op engelse stal dat de GOEDE dressuur ruiters minder domme opmerkingen maken dan de anderen. Bijv de NH beoefenaars. waar ik ook niks tegen heb, zolang ze maar wederzijds respect kennen.

Ik verwacht idd dus van een goede ruiter wat die ook doet, dat die ziet wat reining of western sport inhoud. Heb weleens een dressuur ruiter op mijn pony gezet en laten voelen hoe hij op teugeldruk reageerd of terug komt op alleen zit. Vind iemand dan best heel mooi....

Ik kijk ook niet vaak naar de andere onderdelen, maar je kan ook niet alles mooi vinden. Maar elke tak van onze sport hoort er wel bij. Ik vind echt dat juist door de overstap van veel dressuur ruiters er meer anti reining is gekomen. Of je wilt reining rijden of niet. De reining wordt niet dressuur zoals je dat gewend bent en de reining ruiters hoeven zich ook niet aan te passen aan ex dressuur ruiters. Dan maar niet. Misschien voor die groep mooier om ook trail, horsemanship, pleasure etc te zien, daar heb je helemaal gelijk in. Maar feitelijk als je je echt interesseerd kan je daar zelf wel achter komen. De rest heeft dus een vooroordeel klaar en dat is hun probleem.

Nog mooier zou zijn als iedereen van elkaar leert, want dat geeft pas het beste rijden denk ik soms wel.....

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 13:01

superpony schreef:
Het komt gewoon heel vaak zo over binnen de western, de reining tegenover de rest.

Ben ik niet met je eens hoor. Wel is het zo dat er speciale reiningverenigingen zijn.

superpony schreef:
Als mensen er niet voor open staan, moeten ze misschien maar niet komen kijken of niet overgehaald worden. Ze willen misschien graag dressuur blijven rijden.

Euh, de mensen gaan naar Horse Event, dat is een algemeen evenement.

superpony schreef:
Ik kijk ook niet vaak naar de andere onderdelen, maar je kan ook niet alles mooi vinden. Maar elke tak van onze sport hoort er wel bij.

Laat dan ook alles zien.

superpony schreef:
Maar feitelijk als je je echt interesseerd kan je daar zelf wel achter komen. De rest heeft dus een vooroordeel klaar en dat is hun probleem.

Nee, dat is niet HUN probleem, dat is ONS probleem. Je moet juist die vooroordelen wegnemen en laten zien dat western echt wel een serieuze tak van sport is!
Anders blijft het in Nederland cowboytje spelen in de binnenbak van de plaatstelijke manege. Als je dat wilt prima, maar dan zal nooit de sport groeien en daarmee nooit het niveau naar een acceptabel level groeien.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 13:22

Ik ben het met Rom eens dat het wel ons probleem is.

Ik werd in het begin ook met een scheef oog aangekeken toen ik op de manege kwam staan met mijn western paardje.
De mensen daar hadden al hun oordeel klaar. Geen leuk oordeel kan ik je zeggen.

Uiteindelijk toen ze zich er meer in gingen verdiepen en ik mee ging rijden in een "gewone engelse les". Zagen ze in dat het toch veel moeilijker is dan dat ze dachten.
Geef zelf gewoon een goed voorbeeld en wat geduld, dan kom je een heel eind :)

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 13:28

Loody schreef:
Ik ben het met Rom eens dat het wel ons probleem is.

Ik werd in het begin ook met een scheef oog aangekeken toen ik op de manege kwam staan met mijn western paardje.
De mensen daar hadden al hun oordeel klaar. Geen leuk oordeel kan ik je zeggen.

Uiteindelijk toen ze zich er meer in gingen verdiepen en ik mee ging rijden in een "gewone engelse les". Zagen ze in dat het toch veel moeilijker is dan dat ze dachten.
Geef zelf gewoon een goed voorbeeld en wat geduld, dan kom je een heel eind :)

Geduld is idd vaak wat je nodig hebt en het herhalen. Met een 30 minuten Horse Event ben je er niet.
Beter nodigen we mensen uit om te komen kijken op een NK of EK. Neem iedereen is 5 mensen mee of iets..

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 13:34

Zo had ik laatst een pension stalling gemaild of er ook externe mensen van de bak gebruik mogen maken.
Ik had een heel verhaal en één keer het woordje western met mijn merrie er in geschreven.
Kreeg een lange mail terug over de western en dat dat wel kon eventueel maar dat ik dan wel de gaten uit de bak moest halen :+
Nou ik heb pas 4 weken les dus die gaten zijn hoef afdrukjes :D

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 13:42

Ik heb de afgelopen 2 jaar dressuur/springruiters meegenomen naar het NK. dit was heel goed bevallen, maar deze mensen stonden er ook voor open, en hebben nu een andere visie op western rijden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 13:48

Ik had het even niet alleen over dit event, maar in het algemeen.

Overigens vind ik niet dat de western to de reining alleen door de verschillende ver. komt. Er zit vaak bij western ruiters zelf al een negatieve klank als het over reining gaat. Dat vind ik jammer. Maar het zegt me ook al wat.

Ik gaf al toe dat dan alle onderdelen laten zien misschien beter is. dat was ik met je eens!

Natuurlijk wil je serieus genomen worden en de vooroordelen wegnemen. Eigenlijk zou je dan bredere maneges moeten hebben, maar dat zie je ook wel meer gebeuren. Vooroordelen kan je op vele manieren wegnemen en de sport kan je op vele positieve manieren promoten.

Zoals ik al zei, mooiste is als je allemaal van elkaar kunt leren.

Overigens begrijp ik niet dat er niet zo een vooroordeel is to springen bijv. dat is altijd een andere tak, waar menig dressuur ruiter wel een mening over heeft, maar zich verder niet druk maakt. Nu weet ik alleen hoe het was toen ik jonger was, maar als meisje van 8,10, etc jaar wist ik al wat bareren ( of hoe je het ook schrijft) betekende. Daar is ook genoeg over te zeggen.

Maar goed, het heeft tijd nodig en alleen de mensen die open staan zullen nadenken en verder denken. dat is altijd zo met alles. de rest vind het alleen amar leuk om domme opmerkingen te maken, vooral; in een goepje. laat ze maar, ik ben happy zo.......

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 13:53

Wat een onzin toch weer allemaal. De Reining tegen de rest. Iedereen is trots op de discipline die hij/zij rijdt. Maakt mij niet uit welke tak van western sport iemand doet. Ik zelf vindt gewoon Reining en Cowhorse het leukst om te doen. Maar weet ook dat het lastig is een nette Pleasure proef neer te zetten of een goede Horsemanship proef.
Er wordt hier altijd geroepen het is weer alleen Reining wat er wordt genoemd geshowed of wat dan ook.
Vindt je het gek? Reining is de enige discipline die echt serieus internationaal aan de weg timmerd . Ze zijn als enige western sport FEI erkend. Ze verschijnen als enige western sport op de World Equestrian Games. Daar heeft de Reining vereniging jaren aan gewerkt om zo ver te komen. Ook proberen ze al jaren met man en macht Reining op de Olympische spelen binnen te loodsen. Dat kost enorm veel inzet van veel mensen binnen de vereniging.
Misschien moeten de mensen in de andere disciplines eens minder met hun vingertje richting de Reining gaan wijzen een meer die energie steken in het, net als de NRHA gedaan heeft, op de kaart zetten van hun discipline.
Als ik me niet vergis was hier op Bokt zelfs een oproep voor een Demo geven in Deurne bij Horse Event. Hoeveel ruiters van de andere western disciplines hebben zich hier voor aangemeld? Gemiste kans???
Aan de kant gaan staan jammeren dat een ander wel gevraagd wordt heeft nog nooit veel opgeleverd!
Laatst bijgewerkt door Adrienne op 15-09-09 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt