[WN] ik snap er echt niks meer van!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: ik snap er echt niks meer van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 08:19

Goh leuke sport zo :\
Not!
Zou ik gauw klaar mee zijn.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 08:23

Ja dat snap ik ook niet. Als ik toch een paard heb dat ik wil showen en alles mag betalen dan verwacht ik toch ook dat ik bepaal wat er gebeurd en wanneer ik rij, trainer werkt immers voor mij, niet andersom!
Maarja, trainers zijn heilig daar. Die hele cleve wells affaire was daar ook heel happening omdat dat eerste keer dat een trainer echt zo is aangepakt. En dit was ook nog een hele groote!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 08:49

Pienb schreef:
Helemaal mee eens!

Totaal NIET mee eens.

Bij de springsport mag het ook gewoon en daar gaat het ook gewoon prima.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 08:53

Pienb schreef:
Ja dat snap ik ook niet. Als ik toch een paard heb dat ik wil showen en alles mag betalen dan verwacht ik toch ook dat ik bepaal wat er gebeurd en wanneer ik rij, trainer werkt immers voor mij, niet andersom!
Maarja, trainers zijn heilig daar. Die hele cleve wells affaire was daar ook heel happening omdat dat eerste keer dat een trainer echt zo is aangepakt. En dit was ook nog een hele groote!

Toont maar weer hoe dom amerikanen zijn. Vind ik 8-)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 09:04

Dan ga je toch lekker springen alsje amateur andere paarden wil showen? :+

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 09:18

Niet 80% van de Amerikanen traint zijn paard alleen ze gaan allemaal naar een PRO om te trainen, en aangezien dat er daar genoeg van zijn kan je dus ook zo naar een ander al het je niet aanstaat. hier in nederland weet ik geen vier trainers die ik bij mijn paarden zou laten, daar om lopen veel mensen hier te modderen. Het voordeel daar is dat als de trainer de "dienst '' uit maakt is dat je paard dus zo wel on de open als in de nonpro uitkomt, en daar door meer geld of punten kan verdienen.
Hoe veel non pro ruiters hier in Nederland vedienen $10.000 per jaar of meer, en kunnen daar van dus weer naar een trainer, geld verdienen met je hobby, om je hobby door te laten gaan, en je zelf verbeteren.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 09:21

dat is eigenlijk de ideale situatie! een 'self-supporting-hobby'

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 09:30

Pienb schreef:
Dat ik dit topic gemist heb :-)
Dat is zo mooi aan de rassenshows en nrha/nsba: heb je al dat levelgedoe niet :+
Wat ik gewoon heeeeeel raar vind bij de wran is dat amateurs tegen ' pro's ' MOETEN starten (oftewel, pro's geen apart level hebben)
Verder vindik t prima dat er levels voor beginners zijn maar 3 levels voor beginners en 1 voor gevoorderden?

wat een commentaar weer op de wran.
Ik heb geen westernpaard en ben volkomen nieuw in de westernsport en dus ben ik blij dat ik op een laagdrempelige niveau en met mijn pony kennis kan maken met de westernsport bij de wran. Want bij de rassenshows kan ik niet meedoen. En die levels zie ik echt niet als drie beginners niveau''s. Je denkt nog te veel aan beginners, amateurs en proffesionals. Dat moet je loslaten. De WRAN heeft gewoon 5 niveau's ongeacht of je nu amateur en prof bent. In andere paardensportdisciplines heb je bij de top ook dat profs tegen de beste amateurs rijden. En wat een stund als je de prof er dan uitrijdt.

Inplaats van alles wat maar wran heet meteen af te kraken kan je de wran ook zien als een organisatie die leuke en nette wedstrijden organiseerd. Waar absolute beginners en mensen zonder "echte" westernpaarden kennis kunnen maken met de westernsport. En een aantal van deze mensen zullen de smaak te pakken krijgen en doorstromen in deze sport en misschien wel de wereldkampioenen van de toekomst worden.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 09:32

Helemaal met kmvreter eens :j (zit ook in dezelfde situatie...)

samba

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 09:33

Ook ik ben het helemaal met kmvreter eens.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 09:37

de wran is absultuur super hiervoor.
maar je haalt precies het punt aan waar ik een probleem mee heb.

als je wran start en nooit mer wilt dan wran starten is er niks aan de hand en alles prima en goed.

maar, als jij de ambitie hebt om die volgende wereldkampioen te worden komt er dus wel een probleem om te hoek kijken.

dan moet je namelijk overstappen naar internationale verenigingen zoals aqha, nrha ed.
en laten die nu net hele anders regels hebben dan de wran...
en doordat jij je dan aan de regels van de wran hebt gehouden (bv paard van de buurman geshowt als amateur) heb je daar ineens een probleem want: boem! je bent ineens pro! om hiervanaf te komen moet je je eerst 5 jaar aan de regels van aqha/nrha houden (dus geen paarden van anderen showen ed) dat is een behoorlijke tijd hoor.

dat is het probleem dat ik ermee heb, dat ze hiermee overstappen moeilijk maken voor mensen (zou dit bewust zijn of gewoon een mooie bijkomstigheid? :-)) en niet alleen als je wereldkampioen wilt worden hoor, ook als je gewoon alleen maar aqha of nrha wilt gaan showen....

nou, als je in die situatie zit en je komt er dan pas achter zul je erg blij zijn met de wran die je dan 5 jaar kosten....

(het kan trouwens ook 4 jaar zijn, weet de precieze termijn even niet meer)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 09:39

Pienb.....als ik echt die ambitie zou hebben had ik geen paintkruising ;)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 09:44

dat zeg ik toch ook!
als die ambitie er niet is is er niks mis mee, als je wel die ambitie hebt wel.
KMvreter komt met de opmerking dat je als je bij wran start misschien wel wereldkampioen kan worden, daarop reageer ik.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 09:45

Pienb schreef:

Nog nooit in mijn profiel gekeken zeker :D

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 09:52

Pienb schreef:
de wran is absultuur super hiervoor.
maar je haalt precies het punt aan waar ik een probleem mee heb.

als je wran start en nooit mer wilt dan wran starten is er niks aan de hand en alles prima en goed.

maar, als jij de ambitie hebt om die volgende wereldkampioen te worden komt er dus wel een probleem om te hoek kijken.

dan moet je namelijk overstappen naar internationale verenigingen zoals aqha, nrha ed.

Wat een non-probleem.
Als je op dit niveau komt, dan weet je ook echt wel hoe de regels ergens anders in elkaar zitten.

Pienb schreef:
en doordat jij je dan aan de regels van de wran hebt gehouden (bv paard van de buurman geshowt als amateur) heb je daar ineens een probleem want: boem! je bent ineens pro! om hiervanaf te komen moet je je eerst 5 jaar aan de regels van aqha/nrha houden (dus geen paarden van anderen showen ed) dat is een behoorlijke tijd hoor.

Euh... nee hoor. Zolang je niet gestart bent bij AQHA heb je nog geen status dus kun je zo amateur starten. Alleen natuurlijk niet op het paard van de buurman.

Pienb schreef:
dat is het probleem dat ik ermee heb, dat ze hiermee overstappen moeilijk maken voor mensen (zou dit bewust zijn of gewoon een mooie bijkomstigheid? :-)) en niet alleen als je wereldkampioen wilt worden hoor, ook als je gewoon alleen maar aqha of nrha wilt gaan showen....

Eigenlijk geen probleem dus :D

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 10:00

Kan iemand mij nu duidelijk uitelggen hoe het nu zit als je een paard leased...wat mag je dan wel/niet starten bij de verschillende verenigingen. Even voor de duidelijkheid.Cat is momenteel verleased aan een meisje zonder wedstrijdervaring.Kan zij op basis van een leasecontract wedstrijden starten en kan ik Cat dan zelf ook nog uitbrengen in de AQHA Amateur? ( reining)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 10:01

Romkabouter schreef:
Pienb schreef:

Nog nooit in mijn profiel gekeken zeker :D

Jawel. In jouw geval dan ' blijf je toch bij springen'

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 10:02

Catalist: even op aqha site kijken, zoeken op leas staat alles

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 10:03

Alleen als jij lekker in de USA blijft Pien :P

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 10:07

Usa? Zou wel willen hoor :-)

Maaruh, dat statusverhaal: geloof maar dat als ik bv nrha showt op een paard van een ander en ik vervolgens aqha mateur ga starten en iemand meld dat bij aqha dat ik een probleem heb met de aqha.
Zelfde voor wran. (Gelijk aan open shows in us)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 10:35

Bij de wran wordt het niet bijgehouden en heb je dus eigenlijk geen showrecord ;)

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 10:48

Dus wat maakt het dan nog uit als die combinatie in de L1 en daar na in de L2 start? het is toch maar WRAN!

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 11:08

MidnightPSan schreef:
Dus wat maakt het dan nog uit als die combinatie in de L1 en daar na in de L2 start? het is toch maar WRAN!

Waarom nu het is toch maar WRAN?
Als een ruiter die L1 rijdt daarna L2 start, vindt ik dit eerder een fout van die ruiter want op L2/l1 niveau weet je best hoe de regels in elkaar zitten. In het geval waarmee dit topic begonnen is blijkt dat de ruiter er een goede rede voor had en dit met de wran overlegt had

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 11:40

Pienb schreef:
Usa? Zou wel willen hoor :-)

Maaruh, dat statusverhaal: geloof maar dat als ik bv nrha showt op een paard van een ander en ik vervolgens aqha mateur ga starten en iemand meld dat bij aqha dat ik een probleem heb met de aqha.
Zelfde voor wran. (Gelijk aan open shows in us)

Ik heb het ook nog maar even opgezocht ;)

Voor de APHA geldt:
Remuneration is als voorwaarde genoemd. (AM-010-2a) (Je moet er dus voor betaald krijgen)
Entryfees mogen WEL betaald worden (AM-010-2c)

Afbeelding

Bij de AQHA weet ik dit inderdaad niet, maar omdat alle regels hetzelfde zijn volgens jou ;)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 11:43