[WN] Welzijn van dieren op wedstrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 17:20

Als je specifiek de persoon in beeld heb en je zou de foto kunnen gebruiken om iemand in diskrediet te brengen dan mag je 'm niet publiceren, alleen 'correcte foto's' mogen gepubliceerd worden..........

Asciugamano

Re: Welzijn van dieren op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 17:34

je mag hem inderdaad niet gebruiken om iemand in diskrediet te brengen. Maar een foto van een voetballer die keihard z'n tegenstander onderuit schopt, mag best bij een wedstrijdverlag in de krant. ;)
En dat is bij de paardensport niet anders. Bij het voetballen wordt de naam er zelfs dikwijls bij gezet en niet zelden gaat dat ook nog eens over spelers die tevens geld verdienen met hun uiterlijk. Dat heeft met portretrecht niks te maken.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 17:38

leuk boek voor de fotografen onder ons is o.a: 'Het auteursrecht van fotografen' van Philippe van Wijnen. (maar goed da's misschien iets te off topic. Maar fotograferen en publiceren is helemaal niet zo'n probleem hoor. Portretrecht wordt vaak zwaar overschat.)

Frayba

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 08:34

Cavallo lost het bv zo op...

Groeten,

Chris.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 08:37

:)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 08:55

Ik weet niet in hoeverre het Duitse recht anders is als het Nederlandse, maar als er niet meer nodig is als het gezicht ietwat onduidelijk maken (en geen startnummers) dan moet het zelfs op Bokt-WN mogelijk zijn eea openbaar te maken zonder dat er meteen woorden als 'smaad' vallen :)

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 09:35

De foto's op Cavallo zijn 1 moment opname, als iets wil doen aan onbehoorlijk gedrag van ruiters/amazones zal je het op film moeten zetten.... Want stel dat je paard net gaapt en er wordt een foto genomen, dan kan het lijken op een trek actie van een halve gare op een paard. Of het paard loopt netjes op het bit te kauwen en op het moment dat hij zijn mond opent lijkt het op....... wederom trekken aan het bit. Foto's plaatsen is en blijft een moeilijke zaak.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 09:37

hallo allemaal,
ik heb een tijdje meegelezen, en wilde toch ook even iets kwijt.

ik heb zelf te maken met een paard dat achteraf gezien zwaar mishandels is geweest voordat ik hem kocht, en heb nu na 2,5 jaar nog steeds heel regelmatig te maken met de zware gevolgen van wat hem is aangedaan.

ik kan zeker op wedstrijd en clinic altijd heel goed op de reactie van mijn paard aan, hij laat mij heel goed merken welke mensen wel en neit te vertrouwen zijn, en dat is elke keer weer juist gebleken op het moment dat ik die mensen later zag rijden, en dingen uitvoerden wat het daglicht niet kon aanschouwen ongeveer.
ik hoop heel erg dat er in ieder geval voor op wedstrijd wat meer duidelijkheid komt voor wat wel en wat niet kan.
het feit is wel natuurlijk: als mensen zulk gedrag op wedstrijd laten zien publiekelijk, wat voeren ze thuis dan wel niet uit met hun paard???

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 09:52

Ik kom uit de "dressuurwereld" en ook daar gebeurd wel wat, maar ik had gehoopt dat het bij de westernsport wat "softer"aan toe zou gaan, maar helaas...... Mijn ervaring naar het kijken van 2 Wranwedstrijden is niet om te juichen en mis dus een toezichthouder op het losrijterrein zowel binnen als buiten. Gelukkig zie ik wreedheden minder worden in de engelse sport en men wordt er meer en meer op aangesproken. Straffen worden vermeld met naam in het paardensportblad van de federatie. TERECHT ook in de draf en rensport is men VEEL strenger en zijn boetes niet van de lucht.
Volgens mij ontbreekt het bij de Wran aan GOED geschoolde officials er wordt een beetje aangerommeld en dat kan nooit goed zijn.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 10:04

Het probleem zit em misschien dat het merendeel wannebee-koibois is .... >;)

vigel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 10:36

wat ik nog mis in dit hele verhaal is doping controle
waarom zijn er nog zoveel grote wedstrijden waar dit niet van toepassing is
als we het dan toch over het welzijn van dieren hebben op wedstrijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 11:55

Enig idee wat dat met het inschrijfgeld zou doen?

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 12:44

DubbelDun schreef:
Ik weet niet in hoeverre het Duitse recht anders is als het Nederlandse, maar als er niet meer nodig is als het gezicht ietwat onduidelijk maken (en geen startnummers) dan moet het zelfs op Bokt-WN mogelijk zijn eea openbaar te maken zonder dat er meteen woorden als 'smaad' vallen :)

Was niet zo moeilijk om een paar te herkennen. 8-)
een aantal foto,s vond ik meevallen zeker gezien het feit dat het moment opnamen waren.
des al niet te min,niet tegenstaande dat moet ik wel vermelden dat een paar ook wel heel duidelijk waren.
Wat me wel enigsinds vrolijk stemde was het feit dat het wel meeviel volgens de experts in vergelijking met een aantal *engelse* evenementen waar ze waren geweest.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 13:10

Maar een wedstrijdfotograaf mag toch ook alle foto's genomen op die wedstrijd op een website oid publiceren zonder nadrukkelijke toestemming van degene waar de foto van gemaakt is?

Ik heb wel vaker foto's gezien van sommigen ruiters bij een wedstrijdfotograaf op zijn/haar website waar de honden geen brood van lusten. Mag dit dan wel zomaar?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 13:39

ja hoor dat mag zomaar. ;) of een verslagje in de krant of...of...

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 15:53

Nou, dan mag dat in dit geval toch ook? :)

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:25

Kan het niet in het wedstrijdregelement opgenomen worden?

Zoiets als:"Bij deelname of het bevinden op het evenemententerrein stemt u ermee in dat al het vergaarde foto en film materiaal vrij te publiceren is."

Moet natuurlijk wel iets waterdichter en beperkter dan ik het nu post (want foto's nemen van mensen die staan te douchen zouden dan ook vrij publiceerbaar zijn).

Gevaar is denk ik wel dat mensen moment opname foto's kunnen gaan maken, om bijvoorbeeld mensen zwart te maken

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 22:00

Dat hoeft dus niet want het is niet verboden. ;)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 07:55

Vera schreef:
Het probleem zit em misschien dat het merendeel wannebee-koibois is .... >;)

waar doel jij op Vera?
als je de link aan klikt van frayba zie je professionele ruiters die het niet zo nou nemen met de hulpen
en we kennen allemaal zelf ook wel trainers in Nederland die niet al te zachtzinnig met hun paarden omgaan

enige positieve wat ik nog uit de foto's van de link kan zeggen is dat het allemaal op trens gebeurde(waarschijnlijk rijden ze thuis allang op shank) terwijl je hetzelfde ziet in de dressuur op stang en trens

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 08:34

Ik zie in de link toch aardig wat shanks voorbij komen...

Waar ik op doel is dat er veel mensen, ook in het bestuur en de vrijwilligers, rondlopen die vinden dat het heel stoer is om je paard af te drogen.
Dat doen de koibois in USA nl. ook en dan is het uiteraard heel stoer om het hier ook te doen.
Deze mensen hebben dus zelf een lage drempel vwb het mishandelen van dieren en doen hier met hartelust aan mee.
Daarmee zijn zij niet in staat om te beoordelen wanneer iemand in de inrijbak over de schreef gaat.
Of althans, hun visie hierover is aardig vertroebelt.
(Geldt uiteraard niet voor iedereen!)

Je kunt dus als weldenkend mens je beklag gaan doen bij de organisatie maar zal bijna altijd bot vangen. Belangen en verschil van visie zijn hiervan de oorzaak.

Daarom pleit ik voor een onafhankelijk 'scheidrechter', iemand vanuit een gezonde organisatie die wel rechtlijnig kan beoordelen of iemand in de fout gaat.
Iemand die niet beinvloed is door vriendjespolitiek en eigen belang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 08:38

Als ik daar nog in zou geloven zou ik daar ook voor pleiten, maar dat is helaas al enige tijd een gepasseerd station.
Dat gaan bepaalde figuren niet toestaan, die schuiven hun eigen ***maatjes wel naar voren...

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 08:46

Zodra het van hogere hand opgelegd zou worden dat elke wedstrijd waarbij dieren gebruikt worden een onafhankelijke scheidsrechter aanwezig moet zijn, hebben ze niet veel meer in de melk te brokkelen.
Het zou dus vanuit de overheid verplicht moeten worden gesteld.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 08:47

Vera: die iemand is binnen een jaar weg of valt onder een nieuwe club vriendjes.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 08:55

Ik krijg een beetje het gevoel dat de iedereen zich neerlegd bij het feit dat degene die de grootste bek hebben, het hier de regels uitmaken.
Lijkt mij een omgekeerde wereld.

Als we allemaal op deze manier in het leven staan dan zijn we binnenkort een gangster-staat, dan kan iedereen met een geweer over straat lopen zwaaien en de hele bevolking neerschieten zonder hiervoor opgepakt te worden.

Als de mensen die het welzijn van hun paard wel boven het waardeloze lintje stellen, ook al op deze wijze denken dan vraag ik mij toch sterk af hoe ze dat kunnen rijmen.
Als we ons neerleggen bij dit soort gebrul dan kun je jezelf toch niet meer in de spiegel aankijken?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 09:03

Ja hoor, maar dat zou bijvoorbeeld kunnen beginnen met ervoor zorgen dat er niet gemiddeld 20 mensen bij een ledenvergadering aanwezig zijn. Maar een hele grote groep. Die zich dan ook echt verdiept in wat een bestuur wil/gedaan heeft. Echt keuzes maakt. In plaats van dat iedereen denkt: ach er zijn wedstrijden. Ik ben wel lekker bezig. Ik heb andere prioriteiten en geen zin me erin te verdiepen. Want laten we eerlijk zijn. Iedereen moppert in de zijlijn, spreekt van vriendjesclubjes en gaat vervolgens over tot de orde van de dag. Blij dat zij er het werk niet in hoeven steken.

Maar als je het hebt over clubjes/vriendjes/macht: Iets wat in iedere groep van meer dan 100 mensen automatisch de kop opsteekt en je doet aan de basis niets.. dan kun je nog zoveel dingen verzinnen, maar dan pak je niet echt de oorzaak aan. En dat is uiteindelijk gebrek aan echte betrokkenheid bij de leden.