[WN] non pro status opgeven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:09

Klopt Cecile. Ik rij zelf ruim 2 uur enkele reis naar mijn instructeur en betaal geloof ik iets van 35 euro per 3 kwartier ofzo, en daar heb ik een eigen paard voor nodig.

Maar mijn eigen lesklantjes springen in de auto, zijn een kwartiertje later bij mij op stal, hebben dan voor 14 euro een groepsles van een uur, of voor 20 euro een privéles van een half uur (en met 2 personen al privéles voor 15 euro pp voor een half uur). Op een goed opgeleid manegepaard.
Zit toch verschil in.
En mijn klantjes hebben de lessen op het niveau van mijn eigen instructeur nog helemaal niet nodig, die kunnen van mij nog genoeg leren voorlopig.

14cecile14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:10

DubbelDun schreef:
Niels schreef:
Als ik een paard van iemand anders (niet voor geld!) uitbreng bij de WRAN, raak ik dan wel of niet mijn AQHA/NRHA non pro status kwijt?..
Ja, in principe wel. Maar als niemand je meldt zal de AQHA er zich ook niet om bekommeren

Je mag toch tegenwoordig het paard van een ander uitbrengen bij de wran? Ik heb dat ook vaker gedaan met een leasecontract. Zo kan ik (omdat ik geen eigen paard heb) als jeugdruiter toch wedstrijden rijden.

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:11

Idd Cecile, je kunt wel van alles willen, maar het moet ook kunnen zowel organisatorisch als financieel.
Maar wat Sonja zegt is ook absoluut waar: een beginnende ruiter of manegeruiter kan best les krijgen van een goede amateur ruiter, niks mis mee.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:12

Pienb schreef:
klopt maar aangezien je dat niet annoniem kan doen is er duidelijk bewijs en heb je een flink probleem als iemand het meld bij aqha want dan ben je amateur dus echt kwijt inc een waarschuwing ofzo...

als dit kon was ik al lang gestart bij de wran (ochja, je mopet toch iets) maar dat durf ik dus niet aan
Ik bedoel alleen maar te zeggen dat het met dat melden best wel meevalt, of je moet op Bokt minder geliefd zijn :+
IK zou het bijvoorbeeld niet hoeven doen 8-)

14cecile14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:13

Sonja schreef:
Klopt Cecile. Ik rij zelf ruim 2 uur enkele reis naar mijn instructeur en betaal geloof ik iets van 35 euro per 3 kwartier ofzo, en daar heb ik een eigen paard voor nodig.

Maar mijn eigen lesklantjes springen in de auto, zijn een kwartiertje later bij mij op stal, hebben dan voor 14 euro een groepsles van een uur, of voor 20 euro een privéles van een half uur (en met 2 personen al privéles voor 15 euro pp voor een half uur). Op een goed opgeleid manegepaard.
Zit toch verschil in.
En mijn klantjes hebben de lessen op het niveau van mijn eigen instructeur nog helemaal niet nodig, die kunnen van mij nog genoeg leren voorlopig.

Dat is toch super dat hun dan lekker goedkoop dichtbij en dan ook nog goed les krijgen! Maar jij doet het niet stiekem en dan zou het mij niets uitmaken. Het gaat mij om het stiekeme...

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:14

14cecile14 schreef:
DubbelDun schreef:

Als ik een paard van iemand anders (niet voor geld!) uitbreng bij de WRAN, raak ik dan wel of niet mijn AQHA/NRHA non pro status kwijt?..
Ja, in principe wel. Maar als niemand je meldt zal de AQHA er zich ook niet om bekommeren

Je mag toch tegenwoordig het paard van een ander uitbrengen bij de wran? Ik heb dat ook vaker gedaan met een leasecontract. Zo kan ik (omdat ik geen eigen paard heb) als jeugdruiter toch wedstrijden rijden.[/quote]

bij wran wel maar bij aqha wordt je dan gezien als openruiter, dus jij mag dan dalijk niet in de amateur starten als je 18 bent.
mag pas weer als je 4 of 5 (weet het niet meer precies) niks anders hebt geshowd ed, dan krijg je de amateur status terug

14cecile14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:22

Pienb schreef:
bij wran wel maar bij aqha wordt je dan gezien als openruiter, dus jij mag dan dalijk niet in de amateur starten als je 18 bent.
mag pas weer als je 4 of 5 (weet het niet meer precies) niks anders hebt geshowd ed, dan krijg je de amateur status terug

Nee maar daarom hebben ze daar leasecontracten voor toch? Ik heb destijds een paardje uitgebdracht op wran wedstrijden waarmee ik het EK heb gestart voor het NQHA jeugdteam. Daar heb ik een officieel leasecontract voor moeten ondertekenen en ik moest ook betalen om dat paardje te mogen starten. Dus er is wel een mogelijkheid om een paard te starten dat niet van jezelf is. Ik heb nog nooit een eigen paard gehad (helaas geen ouders die daar geld voor hebben) maar heb altijd nog kunnen starten met verschillende paarden door ze op mijn naam te zetten en dus 1 keer door een officieel AQHA leasecontract op te stellen daar staat ook in vermeld dat je ervoor moet betalen en dat heb ik netjes gedaan. Dus er is wel mogelijkheid een paard van een ander te starten mits je de regels na leeft (dan kom je niet in de problemen. Ik ben trouwens al 18 geweest ben sinds dit jaar helaas geen jeugdruiter meer ;)

DubbelFun

Re: non pro status opgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:32

Ik dacht dat AQHA leasecontracten niet golden voor Amateurs. Die kunnen hooguit schriftelijk een ontheffing vragen voor 2 a 3 wedstrijden als ze een paard op het oog hebben om te kopen en dat eerst willen proberen op een show.

14cecile14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:38

DubbelDun schreef:
Ik dacht dat AQHA leasecontracten niet golden voor Amateurs. Die kunnen hooguit schriftelijk een ontheffing vragen voor 2 a 3 wedstrijden als ze een paard op het oog hebben om te kopen en dat eerst willen proberen op een show.

Ik was tot dit jaar ook jeugd dus dat weet ik niet... Ik heb toen 3 wran wedstrijden gestart met dat paard met dat leasecontract en heb gewoon mijn jeugd en nu amateur status behouden. Maar dit heeft de NQHA voor mij (en de andere jeugdruiters die paarden van Peggy de Kraa gingen starten op het EK) geregeld in samenwerking met de AQHA en de Wran dus het was allemaal goed geregeld. En ik weet dus inderdaad niet hoe het bij de amateurs zit ik start nu het paard van mijn zus dus die staat op naam van familie en dan mag je starten. Maar als jeugdruiter zijn er gewoon opties om te kunnen starten... Je moet gewoon niets doen zonder overleg als je je status niet kwijt wilt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:40

Jeugd is geen Ama hè. Vanuit de Jeugd ga je ook niet naadloos over in de Ama volgens mij, dat moet je wel weer aangeven.
Als de NQHA het voor je geregeld heeft zou het maar zo dat andere kontrakt geweest kunnen zijn.

14cecile14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:43

DubbelDun schreef:
Jeugd is geen Ama hè. Vanuit de Jeugd ga je ook niet naadloos over in de Ama volgens mij, dat moet je wel weer aangeven.
Als de NQHA het voor je geregeld heeft zou het maar zo dat andere kontrakt geweest kunnen zijn.

Nee dat zei ik dus ook dat ik niet weet hoe het bij de amateur zit. Ik heb alles door de nqha en aqha laten regelen en dan heb je dus de zekerheid dat je gewoon je status behoud. Ik ben ook gewoon op 1 Januari van de jeugd overgeplaatst naar de amateur heb daar netjes een brief uit amerika van gehad. Ik moet alleen wel een novice kaart aanvragen als ik dat zou willen starten.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:34

quote van aqha website:
Citaat:
That’s what you need to know to get started. If you are leasing a horse for showing purposes, there are a few extras. The most common question I receive, and also the most obvious difference between leasing for breeding and showing, is that the owner of the horse can still exhibit the horse while the lease is in effect.

The horse, if exhibited by both lessor and lessee, cannot be entered in the same division/class at the same show.
The horse cannot be bred while the lease is in effect if it has been entered into a show. (A stallion is the only exception; the owner may still show the stallion while it is being leased for breeding purposes.)
The horse may only be exhibited in novice amateur and novice youth classes by the lessee.
A stallion cannot be leased for showing purposes because stallions are not eligible to compete in novice classes.
The lease must be on file for a minimum of six months. (Breeding leases do not have a minimum.)
If a show lease is terminated before the six-month period ends, there is no penalty.
A family member of a lessee may also exhibit the horse in a novice class, so long as they are immediate family members as stated in rules 403(a)(5) and 404(a).

en daar heb ik dus al een probleem. ik heb al lang mijn novice status niet meer (na eerste showjaar was ik eruit) en ik heb gekeken, ook nu ik amateur zou zijn mag ik niet terug naar novice.
dus ik mag al niet showen omdat dat alleen mag in novice en ik dat niet meer mag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:37

Maar je bent er heel lang uit geweest Pien, is het dan niet mogelijk om de novice amateur- status terug te krijgen?

(Of zeg ik nu iets heel stoms? Handig hoor, alleen een draaiorgelpaard hebben :D )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:41

Volgens mij wordt eenmaal behaalde punten niet meer ongedaan gemaakt.

Net als fietsen... je verleert het nooit ;)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:44

precies.
sonja, dat dacht en hoopte ik eerst ook (zou het ook niet gek vinden als ze het zouden toestaan na bv 10 jaar ofzo)
maar ze kijken inderdaad naar - life time points - .
tja, en die heb ik veel te veel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:45

Op zich niet erg, kun je je grote mond meteen mooi waar maken ;)
Maar ik had het wel fair gevonden als je de punten bv na een X-aantal jaren zou kunnen laten vervallen ALS je dat zou willen ofzo.

Je concurrentie toen was wat anders dan dat je concurrentie nu gaat zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:46

Is dat zo??
Op het niveau waarop Pien reed is heus niet zoveel veranderd hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:47

De tijd zal het leren.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:52

niveau was in nederland toen redelijk zwaar belabberd....
ik haalde toen als 13 jarige de open all-around dus dat zegt genoeg ;-)
daarop reed ik meestal in duitsland waar het niveau beter was.
dat kun je zeker vergelijken met nederland nu.
ik was vorige jaar op het NK kijken en het feit dat het niveau niet veel is veranderd in die 10 jaar heeft mij mede doen motiveren weer te gaan beginnen.

wat wel een groot verschil gaat zijn is dat ik nu niet het paardje zal hebben dat ik toen had.
die deed en kon echt alles.
gewoon getraint door een amateur hoor en daarna alleen door mijzelf met behulp van wat clinics ed.
(ik was dus niet zo'n meisje dat vlak voor de proef erop werd gepleurd).

tja, nu zal het een jonkie of iig onervaren paardje worden.

14cecile14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:22

Pienb kan ik uit jouw engelse stukje opmaken dat je als je novice bent een geleased paard kunt uitbrengen?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:50

ja
of eigenlijk andersom: als je een geleast paard wilt uitbrengen mag dat alleen in novice klassen volgens de aqha (dus niet open of normaal amatuer/youth)

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 22:52

Klopt niet helemaal PienB.Een Novice amateur is nm startgerechtigd in de *normale* amateur als er geen novice classes worden uitgeschreven.En die zijn er vaak ik nederland niet.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 22:55

Maar de aqha zegt zelf dat een geleast paard alleen een novice gestart mag worden.
Of lees ik dat verkeerd?

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 22:57

ja dat schrijven ze,maar ze schrijven ook dat een novice amateur startgerechtigd is in de amateur classe als er geen novice amatuer wordt uitgeschreven. dus

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 23:00

Volgens mij gaat dat truucje niet lukken hoor....