[WN] keuring quarter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:35

als je sport wil in nederland, zou het toch leuk zijn, dat een aantal mensen in een klasse hun reis geld terug kunnen verdienen, zelfs dat is niet mogelijk.
als je in de vs $60.000. verdient b.v. in de cutting, heb je dat zelfe bedrag al geinvesteerd.
hoe veel wedstrijden moet men in nederland starten om een paard van E 2500,- terug te verdienen.

quarterH

Re: keuring quarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:37

in duitsland is dat niet anders... toch werkt het daar wel....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:39

En een deel van dat 'onbetaalbare' komt voort uit het feit dat veel fokkers denken de wereldprijs voor veulens te kunnen vangen. Nu is/kan fokken erg duur worden (dure hengst/medische ingrepen), maar veel meer komt het doordat men toch echt wat overschattend bezig is gezien de bloedlijnen en prestaties van de ouders.
Tel daarbij op de prijs van tuigage en je hebt voor de doorsnee-Nederlander-met-niet-al-te-grote-beurs al een behoorlijk onbetaalbare sport.

@pienb: hoeveel Duitsers zijn er, hoeveel daarvan rijden western en hoeveel daarvan doen op hoger niveau mee aan wedstrijden ??

Ik moet nog zien of die aantallen daadwerkelijk zoveel groter zijn als jij zegt afgezet tegen de Nederlandse.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:54

Ik ben het er toch wel mee eens dat de prijs niet altijd de kwaliteit bepaalt.
Mensen vragen ook vaak maar wat.. kijken soms enkel naar de bloedlijnen en praten alsof het dier al veel gewonnen heeft.
Wat men er uiteindelijk voor betaalt, dat is de prijs. En dat hangt dan ook weer af van de beurs van die persoon.

Ik gaf wat verschillen aan in prijsklasse van 2500 tot 4500.. mja, is toch 2000 euro.. Voor de een kennelijk geen verschil en voor de ander wel.
Ik heb het over een recreatiepaard en niet over een wedstrijdpaard. Ik ben me bewust van de prijzen van een zog. showquarter..maar dat zoek ik niet en vind het soms woekerprijzen en twijfel wat aan de gezondheid enz van die dieren.
Dat is ook niet te vergelijken. Ik zou bijv geen luchtzuiger kopen..terwijl er in de sport luchtzuigers genoeg meelopen, maar daar gaat het puur om de prestatie. een luchtzuiger is voor mij niet veel waard.. en 'daar' dus wel. 8-)

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:50

Needje schreef:
Het leeft misschien wel, maar is onbetaalbaar gemaakt ;)

Ik denk dat het ook uit maakt WIE het paard verkoopt.
Ik heb twee paarden aan Arend Zoer (vader van..) verkocht en reken maar dat hij veel meer voor deze paarden krijgt dan ik. Hij heeft nou eenmaal hele andere connecties dan de gewone man.
En dat geeft ook niets maar zo zit de wereld nou eenmaal in elkaar.
Dus als een top western trainer een quarter te koop aanbied zal hij er sneller meer voor krijgen dan de thuis fokker die misschien zeker ,qua kwaliteit, geen minder paard heeft.
Deze trainer kan er misschien dan al wat knopjes op zetten maar die moet de nieuwe eigenaar er ook maar net kunnen bedienen ;) .

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:55

@Sliding: dat is een waar gegeven.
Het is alleen zo sneu dat veel van deze fokkers/trainers snel laatdunkend doen over 'backyard-fokkers'. Net of ze zelf altijd met zulke gezonde ouderdieren fokken.

En over de juiste knopjes...bedoel je echt bedienen of vinden ;)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:56

dat klopt zeker! laat je paard via een grote gerenomeerde stal/trainer verkoopt en hij is zo meer waard...
net zoals een auto bij een dealer duurder is dan bij particulier haha

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:57

@pienB: hij is niet meer waard, hij brengt meer op.
Dat is een wereld van verschil ;)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 14:36

sliding, dat bedoel ik ook te zeggen. geld zegt niets! over hoe goed n dier is. men denkt schijnbaar nog steeds dat n goeie naam garant staat voor n goed paard en is bereid om veel meer geld neer te leggen als bij n onbekende. dief van je eigen portomonee!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 14:39

Nou ja als je het hebt, what's the problem.. geld moet rollen ;)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 15:57

punt is dat niet veel mensen dat geld hebben...

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 16:33

Als ik een Quarter zou kopen laat ik m altijd van te voren keuren. Een paard wat al in de sport loopt met fotos, een jong paard nog niet onder het zadel zonder fotos maar wel DA keuring met buigproeven ect.
Ik begrijp ook wel dat sommige mensen een paard niet laten keuren. Als je een paard krijgt of voor onder de 500 euro kunt kopen als recreatiepaard, je weet dat dit paard een handicap heeft zoals bijv actrose en hier al fotos en advies van dierenarts van zijn dan is t probleem bekend, je kiest hiervoor of niet en is keuring onnodig lijkt mij.
De stal waar ik werk word ieder paard gekeurd voordat ze naar Italié komen en worden ze nogmaal gekeurd voordat ze verkocht worden. Ligt aan de prijs en voorkeur van de koper met of zonder fotos.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 16:34

waar vind je die quarters dan voor onder de 500 euro? :-)

SantasRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 16:42

ik heb er 1, kan me geen beter paard wensen!!!

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 16:49

Bijvoorbeeld :D Freckles is een super reining paard geweest, komt van Arcese maar heeft actrose. Zijn eigenaresse had niet meer genoeg tijd voor hem en de stal waar hij stond kwam hij een hoop te kort. De dierenarts raad aan dit paard iedere dag regelmatig te bewegen en snachts op stal te houden. Santasranch heeft dit paard opgenomen en hem een super tehuis gegeven. dit paard te laten keuren heeft geen zin, want er zijn fotos en dierenarts advies van hem, heeft actrose en dat vind je ook terug op de fotos. Maar het paard ziet er nu super uit, beter uit als hij in de laatste jaren er uit zag. Zij leert veel van hem (dit paard heeft echt alle knopjes). Buitenrijden gaat super, maakt hem veel plezier en in Tsjechie zijn er nog echte ruige paden berg op en af maar hij red zich prima. Paard gelukkig, goed tehuis , oude eigenaresse blij en nieuwe baasje ook :)
ik weet er zo een paar te staan, maar dan kies je voor een paard met handicap, bijv. actrose, ik weet een ruin met een dikke knie die hier niet kreupel op loopt, was een super sportpaard maar heeft klap gehad van een ander paard, loopt niet kreupel maar hard werken word afgeraden. Degene van wie hij is wilt een goed tehuis voor hem (zij heeft een stal vol met sportpaarden en geen tijd voor een recreatiepaard) en geeft hem voor onder de 500 euro af. Zo een paard moet je echt voor kiezen. Je weet van te voren dat je niet alles met hem kunt doen, dat hij extra supplementen nodig heeft en eerder kans op blessures. Hij is wel super braaf en heel fijn met buitenritten. Ligt er ook net aan wat je met hem wilt gaan doen..

Lenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 19:07

Nog even over de prijs van een quarter; het viel me op dat mensen rustig een fiks bedrag vroegen voor hun zelfgefokte, nog jonge quarter terwijl hij of zij nog bijna niks kan en niet gekeurd was. Ze weten dus niet of ze een "gezond" paard te koop aanbieden maar wel doen alsof hij / zij niets mankeert. Dat weet je pas als het paard gekeurd is !!
Mijn eerste paard kwam bij toendertijd NL bekendste fokstal vandaan (USA) van Freckles Playboy, goed papier maar tussen de oren....niets voor mij ! Deze heb ik weer terug gedaan. Toen heb ik een gewone quarter bij een stal gekocht die me afgeraden werd om daar wat te kopen. En zie daar, daar was Tessa !(Rystees Tinker Toy) een merrie met geen bekend papier maar het paard van mijn leven !!

En over luchtzuigers gesproken hierboven door iemand; ja !! ik ben in mijn zoektoch (en heb ondertussen wel meer dan 25 paarden gescreend zeg maar) ben ik zeker 7 quarters tegengekomen die luchtzuigen ! dat vond ik best veel ! En nee, een luchtzuiger is voor mij geen optie...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 19:13

Persoonlijk zou ik daar dus geen enkel probleem mee hebben, maar wel afhankelijk hoelang ze het al doen c.q. hoe de tanden er aan toe zijn.

Qua prijzen: zolang er mensen zijn die het er voor betalen zijn er mensen die het er voor blijven vragen, kwestie van marktwerking dus.
Maar zoals gezegd... zoek even verder en heb geen haast dan kom je genoeg leuks en goeds tegen.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 19:23

Lenie schreef:
Nog even over de prijs van een quarter; het viel me op dat mensen rustig een fiks bedrag vroegen voor hun zelfgefokte, nog jonge quarter terwijl hij of zij nog bijna niks kan en niet gekeurd was. Ze weten dus niet of ze een "gezond" paard te koop aanbieden maar wel doen alsof hij / zij niets mankeert. Dat weet je pas als het paard gekeurd is !!
Mijn eerste paard kwam bij toendertijd NL bekendste fokstal vandaan (USA) van Freckles Playboy, goed papier maar tussen de oren....niets voor mij ! Deze heb ik weer terug gedaan. Toen heb ik een gewone quarter bij een stal gekocht die me afgeraden werd om daar wat te kopen. En zie daar, daar was Tessa !(Rystees Tinker Toy) een merrie met geen bekend papier maar het paard van mijn leven !!

En over luchtzuigers gesproken hierboven door iemand; ja !! ik ben in mijn zoektoch (en heb ondertussen wel meer dan 25 paarden gescreend zeg maar) ben ik zeker 7 quarters tegengekomen die luchtzuigen ! dat vond ik best veel ! En nee, een luchtzuiger is voor mij geen optie...

ja, da was ikke ;) .. Ik heb er ook al veel gezien op oa internet. Sommigen doen er niet moeilijk over; hij zuigt wat lucht..kan verder geen kwaad hoor. >;) Net of het er niet is.. of alleen lichtjes of gewoon bandje omdoen en dan vol bedrag vragen.
Op een bepaalde stal zag ik een hele poos terug ook div. luchtzuigers/bijters staan. Het was daar erg stoffig en ook genoeg ruimte tussen de tralies het te doen. Ik schrok er toen erg van.. Had dat nl nog niet meegemaakt in de 'engelse' paardenwereld.
Er zijn ook bepaalde lijnen die er gevoelig voor zijn.
Zo belde ik met een fokker die dat zei over een hengst.. nakomelingen hadden drang tot.. Ik was dus geinteresseerd in een nakomeling van die hengst. Verkoper kwam met een eigenarigheid bij eten. Hmmmm.. En even later zag ik een andere nakomeling van die hengst te koop op MP.. zelfde eigenarigheid bij eten en bij deze stond het erbij; luchtzuiger.

Dit zie ik trouwens ook wel eens met spat.. heeft lichte spat. Geen last, niet kreupel etc, maar wel een gewone prijs vragen.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 20:31

DubbelDun schreef:
En over de juiste knopjes...bedoel je echt bedienen of vinden ;)

Allebei. ;) (eerst vinden en dan hopelijk goed bedienen) 8-)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 21:23

lunchtzuigen komt toch ook vooral door stress of verveling? wil dus zeggen dat ie niet happy is of erg ongeduldig (en daardoor snel verveeld) alleen al daarom zou ik dat niet willen, is dus toch een paard die mentaal niet super sterk is...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 21:26

Luchtzuigen schijnt ook gerelateerd te zijn aan maagproblemen. Paarden die veel op stal staan en weinig ruwvoer krijgen, en paarden die zwaar getraint worden hebben daar het meeste kans op. Het zuigen schijnt de pijn weg te nemen. Nadeel is dat t verslavend werkt en je er eigenlijk niet meer echt vanaf komt.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 21:31

ja precies.... en anderen nemen het dan ook snel over...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 21:34

Persoonlijk denk ik dat als er meerdere paarden op een stal luchtzuigen je naar je management moet kijken. Geloof nl persoonlijk niet dat ze het letterlijk van elkaar overnemen.
Heb met luchtzuigers op stal gestaan (die het al deden voor ze kwamen) en er is nooit een ander paard door gaan zuigen.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 21:40

wij hebben op de manege een wat verwaardeloosd paard op stal staan. stond heel zielig in een donker hoekje en de verkoper wou eigenlijk niet dat ze naar hem keken. bij de keuring artrose in de voorbenen en schouders.. luchtzuiger, geen tanden meer, maar een wereld les paard. eerst liet ie nog was over zich heen lopen, maar ondertussen komt ie leuk voor zichzelf op en verteld het je duidelijk als je te hard bent.

t is nu wel een diezeltje.. eerst lekker los maken.
hij zou nog wel wedstrijdjes kunnen lopen, maar dan echt voor de lol. niet meer "Pien" haar niveau mee doen. maar.. je hebt er niet een minder leuk paard aan. (ik weet niet wat ie kostte)

mijn paard heeft ook een lichte handicap waar ze geen last van heeft.. ze heeft dan ook maar een deel van haar waarde gekost. ongeveer de prijs wat je voor een fjord betaald. maar zij is wel goed gekeurd op foto's en klinisch.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 21:47

ja precies mbt dat luchtzuigen... ik ken een stal waar de paarden met de stallen om de open bak heen staan, het behoorlijk hectisch is en -- gek he-- de helft van die paarden in die boxen luchtziuigen of weven.....