[WN] 'tailblock'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 19:17

Als we dan toch die kant uit gaan wil ik wel graag wat bewijs i.p.v. een bewering van MidnightPSan. wat is de gemiddelde leeftijd van paarden in Nederland. Welk niveau in de sport lopen zi. Is er sprake van significante uitkomsten tussen de mate van hoger in de sport lopen en de leeftijd. Datzelfde voor met 2 jaar ingereden quarters en met 3 jaar ingereden quarters. Dan ook het niveau waarop die in de sport lopen en het aantal jaren dat ze mee kunnen in de sport. Graag onderverdeeld in discipline. Als je daar allemaal antwoord op hebt (graag met verwijzing naar wetenschappelijke bron(nen), dan wil ik best aannemen dat paarden in Nederland niet oud worden.

Overigens kan een paard best een paar uur in de drek staan, als je ze maar weer droog kunt laten worden en als je maar checkt op mok e.d.

Zo nu weer geheel on topic: we hadden het over tailblock. En ik heb sterk de indruk dat iedereen iedereen in stand houdt en dan steeds met de vinger naar een ander wijst. dit soort praktijken zijn alleen aan te pakken bij de bron: de fokvereniging moet het niet toestaan, of de ruiterorganisties moeten het niet toestaan. Dit ga je echt niet uitroeien met een topicje op bokt waar iedereen het er in essentie mee eens is dat dit niet goed is, maar waarbij ik niemand ken die daadwerkelijk een paard met een tailblock heeft (gelukkig).

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 19:31

@juksz, dat staat er toch ook,als twee jarige gereden, en toch een hogere gemiddelde leeftijd.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 19:34

MidnightPSan schreef:
@juksz, dat staat er toch ook,als twee jarige gereden, en toch een hogere gemiddelde leeftijd.

waar haal je die wijsheid vandaan nogmaals.. graag met bron.
Of roep je maar wat??

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 19:41

MidnightPSan schreef:

Heb je het nu alleen over Quarters dan?Sorry begrijp het geloof ik even niet? :o

Paintless

Re: 'tailblock'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 20:00

nee want volgens mij zijn er zat mensen die beginnen met beleren in het jaar dat het paard drie wordt. 1 januarie is dat paard dus een 3 jarige en wordt het beleerd. gebeurt vaker wel dan niet geloof ik.

ik meen zeker te weten dat tailblocking in nederland niet door de concurentie geaccepteerd word, aangezien western in nl een heel klein wereldje is en je dus gelijk opvalt als je het wel zou doen.
kun je nog altijd "ongeluk" als oorzaak gebruiken, maar ik denk dat iedereen je dan al uit kotst :r

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:00

Als je het zo mag noemen, de gemiddelde leeftijd van paarden in nederland (laatst te horen gekregen van 2 vee artsen) is 8 jaar.
De meeste bekende quarter hengsten (in de vs) zijn tussen de 25 en 32 als ze overlijden.
cutters en reiners worden ook na hun cariere gewoon gereden en broodmares van 18 tot 25 jaar zijn geen uitzondering, ropers zijn (net als een aantal dresuur paarden) op hun top rond hun 12de tot 17de jaar.
bron, ze lopen gewoon daar rond(vs)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:08

Ik hoop dat de nieuwe Dierwelzijnswet snel wordt aangenomen. Hierin komt hopelijk een verbod op dit soort praktijken.
Dan is het iig landelijk geregeld en heb je een handvat om er (o.a. op wedstrijden) wat aan te doen.

unicumW

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:22

ik vind het ook echt van de zotte dat zoiets kan.
kan wel zijn dat die mensen er hun brood mee verdienen, maar een beetje mens doet zijn dieren zoiets niet aan.
maar ja geld schijnt mensen egoistisch te maken.
ik zou zeggen, de gene die het doen, laat ze bij hun ook maar iets dood spuiten, dat verdienen ze :+

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:23

MidnightPSan schreef:
Als je het zo mag noemen, de gemiddelde leeftijd van paarden in nederland (laatst te horen gekregen van 2 vee artsen) is 8 jaar.
De meeste bekende quarter hengsten (in de vs) zijn tussen de 25 en 32 als ze overlijden.
cutters en reiners worden ook na hun cariere gewoon gereden en broodmares van 18 tot 25 jaar zijn geen uitzondering, ropers zijn (net als een aantal dresuur paarden) op hun top rond hun 12de tot 17de jaar.
bron, ze lopen gewoon daar rond(vs)

Ah op die fiets.. het gemiddelde dat jij hier neemt is gebaseerd op het totale bestand. Dus ook de haffies en belgische trekpaarden en shetlandhengstveulens die voor de worst worden gefokt. Dan gaan er nog een flink aantal wegens worminfecties (volgens cijfers van Utrecht in vrijwel alle bij de kliniek aangeboden gevallen van koliek is sprake van rode bloedworminfecties). Dan heb je idd nog een aantal ziektegevallen en blessuregevallen. Die drukken het gemiddelde behoorlijk.

Maar het gros van de paarden dat ik ken in alle disciplines loopt nog gewoon op zijn 20e in de sport. Mijn eigen paard van 15 is in de bloei van haar leven.

Kortom: dat gemiddelde klopt, maar het zegt helemaal niets over hoe gezond sportpaarden wel of niet zijn. Dan moet je andere cijfers hebben.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 20:26

ik ben nog even aan het zoeken op you tube over dode staarten. ik heb er ooit eens een gezien, die was echt dood dood, maar deze eerste oogt ook al aardig buiten westen. de staart dan he?

http://www.youtube.com/watch?v=6_Cp-UvxOAw

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:31

die beweegt idd helemaal niet :n
Laatst bijgewerkt door Anya op 06-04-09 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:37

idd... ;(
Maar dat doen ze dus ook in de hals?

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 20:40

soms wel ja.. hehe nog even en ze spuiten de benen dood zodat t paard stilstaat. maffe wereld he..

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 20:41

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:42

Paintless schreef:
soms wel ja.. hehe nog even en ze spuiten de benen dood zodat t paard stilstaat. maffe wereld he..

Dan worden het wedstrijden in de trant van wie kan het langst stilstaan _O-

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:42

met een hobbelpaard de worldshow winnen :j
Kun je gelijk met alle rassen mee doen. Allemaal tot perfect niet bewegen gespoten.

Hmm dat heet opzetten geloof ik :j

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:43

Ik heb een paard gekend waarbij dat inderdaad was gedaan. Zodat ze hun hoofd niet omhoog kunnen doen.
Ik kan zeggen, dat paardje was echt zielig. Ik ben wat ' tolleranter' dan de meesten hier met dit soort zaken. Maar die neck block vond ik echt erg omte zien. En nooit terug te draaien...

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:47

Hier enkele met 'stille staart' en - jawel! - 1 met natuurlijke staart tijdens de NRHA open futurities in 2007 http://www.youtube.com/watch?v=P6UXFXGz ... re=related
Dan zie je pas echt het verschil, terwijl de 'natuurlijke' staart niet eens zo veel zwiept ;(
Moet je eens opletten hoe dat paard zijn staart gebruikt bij het aanzetten van een stop!! :wow:

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:47

Pienb schreef:
Ik heb een paard gekend waarbij dat inderdaad was gedaan. Zodat ze hun hoofd niet omhoog kunnen doen.
Ik kan zeggen, dat paardje was echt zielig. Ik ben wat ' tolleranter' dan de meesten hier met dit soort zaken. Maar die neck block vond ik echt erg omte zien. En nooit terug te draaien...

Ik vraag me serieus af op dat paard dan niet andere klachten kreeg door die neck block.

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:48

laaten we dan maar op anya d'r fietsen stappen, ze heeft het er zo vaak over, lekker fietsen rond om hengel

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:51

Je zou toch moeten kunnen zien of een staart geblockt is?
Ik bedoel, normaal gesproken zou een paard zijn staart licht dragen tijdens het lopen. Iets wat niet gaat lukken bij een staart welke geblockt is.
Overigens is dit imo een gevalletje jury. Jury's willen stille staarten zien, dus wordt er geblockt. Net als in de dressuur de paarden met een mega voorbeen maar geen achterbeen hogere punten halen omdat t er zo spectaculair uitziet :+
Men traint op wat de jury wil zien.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:53

Paintless schreef:
blijf er bij WB dat ik denk, is dus mijn mening, ik heb ook geen bewijs, dat hier niet geblocked is.

ik ken ergere gevallen, kan ze alleen zo snel niet vinden. ik zal er vanavond eens voor gaan zitten.

Misschien het voorbeeld uit dit (soortgelijk) topic?

[WN-AM] Een verhaal met een staartje...?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:58

Needje schreef:
Je zou toch moeten kunnen zien of een staart geblockt is?
Ik bedoel, normaal gesproken zou een paard zijn staart licht dragen tijdens het lopen. Iets wat niet gaat lukken bij een staart welke geblockt is.
Overigens is dit imo een gevalletje jury. Jury's willen stille staarten zien, dus wordt er geblockt. Net als in de dressuur de paarden met een mega voorbeen maar geen achterbeen hogere punten halen omdat t er zo spectaculair uitziet :+
Men traint op wat de jury wil zien.

uhm nee hoor, bij western (pleasure, reining) horen ze de staart gewoon plaat aanliggen te hebben.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:00

Pienb schreef:
uhm nee hoor, bij western (pleasure, reining) horen ze de staart gewoon plaat aanliggen te hebben.

Dan wil ik wel eens zien hoe je dat bij een arab voor elkaar krijgt :D
Staart strak langs de kont vind ik niet 'normaal'

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:06

MidnightPSan schreef:
laaten we dan maar op anya d'r fietsen stappen, ze heeft het er zo vaak over, lekker fietsen rond om hengel

Bij deze uitgenodigd hoor, alhoewel ik Delden of Ootmarsum dan kan aanraden. Hengel is niet zo mooi :D ;)