[WN] wat is het beste westernras? hier mag het!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 14:48

Skippy, dan wil ik je toch vragen nog eens goed alles te lezen hier.
ik wilde juist van iedereen horen wat hij het beste/leukste vond en waarom, als mening. alleen werdt vervolgens het topic meteen afgekraakt door anderen die vonden dat het geen discussie was (waarom ze dan toch reageren? geen idee!)
dit topic gaat inderdaad niet meer over waar het mee begon. we zijn een beetje afgedwaald :roll:

ennuh.. skippy, je hebt inderdaad leuke paardjes op je profiel :-)

ow, leuk! gaan we nu een PienB bash topic ervan maken?

Anoniem

Re: wat is het beste westernras? hier mag het!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:49

Mocht je willen. Niet interessant genoeg :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:50

Ik kan lezen! :j En ik geef míjn mening! ;)
Enne...neuh hoor heb wel wat beters te doen! :j

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 14:53

wow.... lange teentjes? ik schrijf niet 'je kan niet lezen' maar vraag gewoon of je het dan misschien nog eens zou willen lezen (volgens mij heb je dan namelijk niet het hele topic gelezen).

zucht....

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:54

Dat bashen (of dat "lange-teentjes-gedoe" waar je élke keer weer over begint) gebeurt als men hier (en ik weet dat iedereen voor zichzelf kan spreken, maar dit gevoel heb) het idee heeft dat iemand veels te hoog van de toren blaast met zijn/haar reacties.
Het bashen gebeurt niet als men hier het gevoel heeft dat een persoon ook daadwerkelijk weet waar ie het over heeft.
Paardenmensen en mensen met paarden. Die twee hebben nog wel eens moeite met elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:57

:j Heb ik wel hoor! :j En ik geef gewoon míjn mening! :) Enne, zie je de smilies? Dan zou je er IMO uit op moeten kunnen maken dat ík geen lange teentjes heb... :P Maar t maakt mij verder niet uit hoor, lees hoe je t wilt lezen. :)
IMO had je misschien zelf je voet even wat eerder moeten wegtrekken. ;)
Laatst bijgewerkt door Jessica op 24-02-09 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:58

laat maar, doet er niet toe.
Laatst bijgewerkt door Asciugamano op 24-02-09 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 15:00

ok, dan heb ik smileys niet/verkeerd gelezen/begrepen.
(kijk, ik kan ook sorry zeggen :-))

proffeioneel bedoel ik mee dat men ziet dat je snapt hoe het hoort. (of is dit te hard?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 15:02

Wat goed van je Pienb! :j Maar moet je dat bewijzen dan? ;)

Als dat je omschrijving van prof is, dan is mijn idee dat je zelf ook nog een heleboel te leren hebt. ;)

IMO is een professioneel shower als wat ik hierboven omschreef:
-iemand die zijn paard en alle medeshowers enz met respect behandelt;
-iemand die met goed onderhouden en passend tuig showt;
-iemand die er verzorgd uitziet, en dat kan IMO óók met een blousje van de markt.
Laatst bijgewerkt door Jessica op 24-02-09 15:13, in het totaal 2 keer bewerkt

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 15:02

Pienb schreef:
ok, schijnbaar hebben jullie geen behoefte om meningen van anderen te zien/horen.
het is ook geen kwestie van wie heeft gelijk. jammer dat de enige mensen die hier willen reageren de mensen zijn die kwijt willen dat het topic niks vinden... erg apart maar dat zal wel weer aan mij liggen.

mijn insteek was 'goh, leuk, ben benieuwd wat anderen vinden en waarom' maar schijnbaar ben ik (bijna de enige).

en Rina, als je echt denkt dat dit (op een bepaald niveau dan) geen elite sport is wil je toch even wakkerschudden.
ga alleen eens kijken wat een goed showzadel kost. dat zegt genoeg. het IS al een elitesport, alleen afhankelijk van op welk niveau je het beoefend.

en voor de 100.000e keer: HET GING OM MENINGEN DELEN OVER JOUW RAS, GEEN FEITELIJKE BEPALINGEN!!!!!

Het is geen kwestie van gelijk hebben. Daarnaast als iemand met een ander ras dan QH/Paint of appie aankomt ga jij gelijk zeggen dat het toch niet zo is. En wie ben jij om te zeggen dat dat niet zo is. Mijn eigen warmbloed heeft al heel wat gewonnen in de western (oa reserve kampioen NL in de Western Riding), en ik ken een haf die in zijn tijd alles won wat er te winnen viel. Daar kon geen enkele QH aan tippen, ook niet de duurste. Het is niet alleen een kwestie van welk ras.
Als een paard ongeacht het ras talent heeft, dit ook door de ruiter eruit gehaald kan worden. En dus uitblinkt in een onderdeel, kan je wel gaan gillen dat alleen de QH/Paints en Appies HET ras zijn, maar ze worden er dan toch van alle kanten door die niet QH/Paint/Ap uitgereden.

En nou niet gelijk weer gaan gillen worldshow dit en dat..... De worldshow is een niveau dat weinigen hier zullen halen (incluis ikzelf) Daarnaast wie zegt dat die Haf of welk merk dan ook, niet kan winnen op de worldshow. Dat is een veronderstelling van jouw kant. Het is nog nooit bewezen dat het niet kan!

Even vraagje voor de rest hierzo, wie heeft er ambities de worldshow te rijden????
Ik denk dat het antwoord maar weinig zullen zijn.

Ik heb zelf nog de ambitie, nog het talent ervoor. En ja ik ben heel eerlijk in die dingen, ik ben niet s'werelds beste ruiter en zal het ook nooit worden. Dus wat heeft het zin te stellen dat het een Elitesport is op bepaald niveau, DAT niveau hebben maar een handvol hier op Bokt.
En om die reden zul je hier dus ook geen zinnige discussie over zon onderwerp krijgen. WIJ (het gross hier) rijden voor ons plezier op allerhande rassen, en we hebben er plezier in en lol op de wedstrijden.

En nee hoor meid, ik weet wat showtack kost. Ik denk zelfs dat ik meer showtack in mijn kast heb hangen dan jij van kan dromen. Ik heb dit jaar op europees niveau geshowd en niet onverdienstelijk. Ik weet wat erbij komt kijken. MAAR showtack mag niet extra beoordeeld worden t.o. werktack en dus ook dat argument is er geen.

Goed ik geef het op, ik heb een paar aardige QH een paint en een warmbloed die dat zijn wat ik van een paard wil. Dit soort zinloze discussies heeft voor mij geen nut. En als tip, voor zulke discussies zou ik een USforum opzoeken, die zijn meer met de worldshow bezig dan de bokkers.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 15:08

Pienb, deze discussie is natuurlijk al vaker geweest op bokt op allerlei manieren. Mensen die al langer op bokt zitten, kennen elkaar een klein beetje, dus weten een beetje wei wat voor paardjes heeft of wat zijn of haar mening is.

Dat jij er 10 jaar uit bent geweest, zal je je redenen voor hebben gehad. Dat kan iedereen gebeueren. Zo had ik ook een tijdje geen paardjes en geen quarter meer.

Maar ik was blij toen ik ging zoeken, dat ik deze NF vond en zie wat zo een pony kan en hoe fijn hij in de omgang met rijden is. Ik waardeerde dus dat ik weer kon rijden.

Dat jij de quarter ''jouw'' ras noemt, is prima, maar misschien is het voor anderen niet leuk hoe je je mening geeft of jezelf meteen hier neerzet op bokt. Skippy met 2 mooie paints, waardeert Sonja, Anya, mij en anderen op bokt net zo als iemand met een quarter. Daarnaast ( sorry Anya en Sonja) Laten zij ook mooie foto's zien, hoe die rassen van hun kunnen lopen. Die zien er vaak beter uit dan wat je tegenkomt van mensen met quarters.

Elk ras is geschikt en je start gewoon op je eigen niveau waar je het dan goed doet of niet. Ik heb lol met mijn knol en heb niks te zoeken bij pro's, het kost mij alleen maar geld en ik wil niet ten kosten van alles scoren.

Ik heb meer respect voor mijn kind die zijn shet fatsoenlijk behandeld en er uiteindelijk wat uit heeft gekregen, dan sommigen volwassenen die beter zouden moeten weten, dan dat had hij een keertje te hard trekt.

Mensen kraken hier ook vaak shetjes af, terwijl die van ons echt een super schat is, tja........Vind ik ook niet leuk, maar begrijp het soms wel.

Misschien moet je als je terug komt, eerst wat rustig aan doen en tevereden zijn met wat je hebt en weer eens rondkijken. Is toch leuker om het een beetje gezellig te houden als je het hebt gemist, dan op deze manier terugkomen.

En als je zo begint, denk ik dat kmensen vooral iets hebben, van laat eerst maar zien.........

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 15:28

Pienb schreef:
Sonja: ik deel je mening niet maar respect voor hoe jij voor je ras staat! dat is waar dit tpoic voor is/over gaat!

ik wil jullie even vragen (gewoon een vriendelijke vraag/verzoek) om de eerste 1 tot 2 pagina's van dit topic te lezen. daar ging het over. (zoals bv mijn quote)
vervolgens komen er mensen die moeten gaan zeuren over het topic. ok, ik laat me meeslepen, moet ik ook niet doen maar vind het jammer dat het doel van de topic niet meer behandeld wordt.

superpony, ik vind het top wat jij je met je paardje doet en shetty;s zijn juist leuk. ik kan er zeker van genieten en respect hebben als een ander ras het echt goed doet in de sport. Het zou niet mijn keuze zijn maar kan er zeker respect voor hebben.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 15:29

superpony schreef:
Pienb, deze discussie is natuurlijk al vaker geweest op bokt op allerlei manieren. Mensen die al langer op bokt zitten, kennen elkaar een klein beetje, dus weten een beetje wei wat voor paardjes heeft of wat zijn of haar mening is.

Dat jij er 10 jaar uit bent geweest, zal je je redenen voor hebben gehad. Dat kan iedereen gebeueren. Zo had ik ook een tijdje geen paardjes en geen quarter meer.

Maar ik was blij toen ik ging zoeken, dat ik deze NF vond en zie wat zo een pony kan en hoe fijn hij in de omgang met rijden is. Ik waardeerde dus dat ik weer kon rijden.

Dat jij de quarter ''jouw'' ras noemt, is prima, maar misschien is het voor anderen niet leuk hoe je je mening geeft of jezelf meteen hier neerzet op bokt. Skippy met 2 mooie paints, waardeert Sonja, Anya, mij en anderen op bokt net zo als iemand met een quarter. Daarnaast ( sorry Anya en Sonja) Laten zij ook mooie foto's zien, hoe die rassen van hun kunnen lopen. Die zien er vaak beter uit dan wat je tegenkomt van mensen met quarters.

Elk ras is geschikt en je start gewoon op je eigen niveau waar je het dan goed doet of niet. Ik heb lol met mijn knol en heb niks te zoeken bij pro's, het kost mij alleen maar geld en ik wil niet ten kosten van alles scoren.

Ik heb meer respect voor mijn kind die zijn shet fatsoenlijk behandeld en er uiteindelijk wat uit heeft gekregen, dan sommigen volwassenen die beter zouden moeten weten, dan dat had hij een keertje te hard trekt.

Mensen kraken hier ook vaak shetjes af, terwijl die van ons echt een super schat is, tja........Vind ik ook niet leuk, maar begrijp het soms wel.

Misschien moet je als je terug komt, eerst wat rustig aan doen en tevereden zijn met wat je hebt en weer eens rondkijken. Is toch leuker om het een beetje gezellig te houden als je het hebt gemist, dan op deze manier terugkomen.

En als je zo begint, denk ik dat kmensen vooral iets hebben, van laat eerst maar zien.........

_/-\o_

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 15:30

@ Superpony. geweldig verwoord :)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 15:31

owja; als je het wilt weten: ik ben er 10 jaar uit geweest omdat mijn vader toen plotseling is overleden en dat helaas concequenties heeft.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 15:50

Pienb, dat is vervelend en begrijp ik. Maar heel veel mensen maken hier hele nare dingen mee, geloof me........

Daarom zeg ik alleen. Jij vindt de quarter ideaal. Nou ik vind de quarter ook een geweldig ras. Maar niet elke quarter red het bij mijn NF, omdat het ras groot is.

Ik zeg nogmaals, er zit veel rotzooi bij de paarden en mensen, maar als je er zolang uit bent geweest, begin eerst met genieten en waardeer dat je weer terug kan zijn. Het kan ook zo leuk zijn, met leuke mensen om je heen en veel gezelligheid. En als jij de quarter het beste vindt, laat het dan maar zien wat jij en je quarter kunnen op een leuke manier, dan zal niemand je afkraken hier.

Top dat je wel respect hebt voor de anderen, houdt dat altijd zo! Die verdienen het ook zeker dubbel als je zelf ergens kan komen met een ander paardje dan de ''perfecte'' quarter.

Ik heb geen ambities, maar kom graag kijken als je gaat showen in de ring, veel plezier alvast en geniet!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 15:51

@troi en loody, thanx

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 15:56

Superpony: bedankt.
ik heb ook nooit gezegt dat ik meteen weer top terug kom na die 10 jaar (in de showring) maar wel dat als ik terugkom ik het goed wil doen. en mijn ambitie is het wel om ooit worldshow te showen.. of het realistisch is is een tweede maar het is wel een droom/ambitie. :-) wellicht dat ik door mijn enthausiasme hiervoor soms wat doordraaf en pusherig ofzo kan overkomen.
en ik ben nu eenmaal trots op wat ik in het verleden heb behaald, heb ik ook hard voor gewerkt en veel voor gelaten toen. denk niet dat dat verkeerd is, jammer als mensen zich dan aangevallen voelen.
ik ben competitief van aard, in mijn werk (Sales wereld :-)) of vroeger in mijn hobby.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:35

Ik heb een super Paint; moeder Paint en vader Quarterhorse; opa's en oma's allemaal Thouroughbreds (schrijf ik dat goed zo? :o? ) ze kan dus zo nu een dan een "tikkie" heet worden..

Nee, ik wil nooit een Worldshow rijden, ik ben heel blij met een goed passend zadel van inmiddels 20 jaar oud met een beetje zilver erop, ik zal nooit de Europese top bereiken omdat ik doodgewoon een recreatie-ruiter ben die zo af en toe een showtje rijdt en daar samen met mn beessie plezier in heb!

Wat ik wel heb, is een heel werkwillig paard, zelfstandig, rustig en blij in het serieuze werk wat zo nu en dan ook eens moet gebeuren, maar even blij als we een lekker strand- of duinrit gaan maken.

Ik ken super gereden Fjords, door hun baasje met respect behandeld en daardoor hun beste beentje voorzetten voor de baas omdat ze dat graag willen voor je; ook ken ik superdeluxe, peperdure Quarters die 1x per dag 1 1/2 uur "mogen" trainen tot de zweetklodders er van af vliegen en die in een belangrijke show de baas kompleet laten zitten omdat ze de "klik" niet hebben met de baas...

Nee, het beste Westernras zit tussen de oren van de eigenaren; iedereen zal zo z'n voorkeuren hebben, maar heel persoonlijk vindt ik het Westerngereden paard, die samen met zijn ruiter een eenheid vormen en zichtbaar plezier in hun werk hebben, met of zonder blingbling, het allerbeste ras!

Maar... dit is mijn mening! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:38

Exact wat ik wilde zeggen maar niet goed wist uit te drukken en dus heb laten rusten tot ik wist hoe ik t wilde omschrijven! :j Hardstikke goed dropje! Ik sluit me hier voor 100% bij aan!

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 16:40

horray for meningen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:44

Pienb schreef:
... maar wel dat als ik terugkom ik het goed wil doen. en mijn ambitie is het wel om ooit worldshow te showen..

En daar heb je al een belangrijk punt te pakken... ambitie.
Met de ambitie om een Worldshow te rijden dan MOET je een QPA hebben, alleen al qua deelname. Maar ook qua prestaties; de Haflinger of het HTK-paardje dat dat niveau aan zou kunnen is de uitzondering.

Maar "goed doen", daar heeft iedereen een eigen beeld bij, een eigen definitie van. Waar jij Worldshowambities hebt, vind ik het al lang mooi als ik een wat grotere WRAN-show goed kan presteren. Als ik een mooie samenwerking met mijn pony kan laten zien, als we samen een leuke dag uit hebben, en dan liefst nog een lintje scoren ook. Dat is óók goed gedaan. Passend bij mijn ambitie; het hobbymatig leuk mee kunnen doen op niet-rasgebonden shows. Om daarbuiten gewoon heerlijk te genieten van m'n paardjes, bosritjes ermee te rijden, ermee te tuttelen etc. En niet "over lijken" te hoeven gaan om maar prestaties af te dwingen etc. Dat is mijn ding helemaal niet. Mijn ponies zijn mijn hobby en ik wil ook die van hen zijn...

Dus JA, westernrijden kun je met ELK ras. Of het nou met een QPA, Shire, Shetlander of alles wat daartussen ligt, is. Mits je je verwachtingen realistisch hebt, EN bereid bent om er aan te werken. Want (hoe raar het ook klinkt misschien) ik heb er m'n snotje van vol, al die (bv) Fjordenruiters (discipline maakt me ff niet uit) die maar lopen te piepen dat de jury gewoon geen fjord wil zien en dat ze dáárom niet presteren. Bullshit. Als je niet goed rijdt, DAN presteer je niet. Ook met een niet-qpa-paard kunnen ze NIET om je heen als je netjes rijdt... Maar paarden als bv fjorden worden echter vaak (!) toch gekocht door wat mindere ruiters.
Tja....
Misschien moet ik het hier maar even bij laten...

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:45

skippy1 schreef:
Exact wat ik wilde zeggen maar niet goed wist uit te drukken en dus heb laten rusten tot ik wist hoe ik t wilde omschrijven! :j Hardstikke goed dropje! Ik sluit me hier voor 100% bij aan!

Dank je Skippy!

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:51

wow dropje dat is wat ik wilde schrijven
het beste westernpaardje, endurance, engelse of wat voor paardje dan ook is het paard dat lol heeft in zijn werkje en samen met zijn baasje geniet, dat zal heus niet altijd zo zijn ik bedoel het paard moet wel ook voor mij werken;)
maar als ik zie dat mijn recreatieshowpaardje zonder blingbling heerlijk ligt te rollen in de modder dan ben en blijf ik blij dat ik een recreatieprutser ben ;)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 16:52

Sonja schreef:
Pienb schreef:
... maar wel dat als ik terugkom ik het goed wil doen. en mijn ambitie is het wel om ooit worldshow te showen..

En daar heb je al een belangrijk punt te pakken... ambitie.
Met de ambitie om een Worldshow te rijden dan MOET je een QPA hebben, alleen al qua deelname. Maar ook qua prestaties; de Haflinger of het HTK-paardje dat dat niveau aan zou kunnen is de uitzondering.

Maar "goed doen", daar heeft iedereen een eigen beeld bij, een eigen definitie van. Waar jij Worldshowambities hebt, vind ik het al lang mooi als ik een wat grotere WRAN-show goed kan presteren. Als ik een mooie samenwerking met mijn pony kan laten zien, als we samen een leuke dag uit hebben, en dan liefst nog een lintje scoren ook. Dat is óók goed gedaan. Passend bij mijn ambitie; het hobbymatig leuk mee kunnen doen op niet-rasgebonden shows. Om daarbuiten gewoon heerlijk te genieten van m'n paardjes, bosritjes ermee te rijden, ermee te tuttelen etc. En niet "over lijken" te hoeven gaan om maar prestaties af te dwingen etc. Dat is mijn ding helemaal niet. Mijn ponies zijn mijn hobby en ik wil ook die van hen zijn...

Dus JA, westernrijden kun je met ELK ras. Of het nou met een QPA, Shire, Shetlander of alles wat daartussen ligt, is. Mits je je verwachtingen realistisch hebt, EN bereid bent om er aan te werken. Want (hoe raar het ook klinkt misschien) ik heb er m'n snotje van vol, al die (bv) Fjordenruiters (discipline maakt me ff niet uit) die maar lopen te piepen dat de jury gewoon geen fjord wil zien en dat ze dáárom niet presteren. Bullshit. Als je niet goed rijdt, DAN presteer je niet. Ook met een niet-qpa-paard kunnen ze NIET om je heen als je netjes rijdt... Maar paarden als bv fjorden worden echter vaak (!) toch gekocht door wat mindere ruiters.
Tja....
Misschien moet ik het hier maar even bij laten...

misschien onverwacht, maar ik ben het helemaal met je eens hoor!
je kan het met ieder ras doen alleen moet je daar ook je verwachtingen op aanpassen.

enige 'puntje van kritiek' is dat het op hoog niveau ook niet altijd over lijken hoeft te gaan. dat is juist wat mij altijd zo aantrok in de westernsport tov de engelse: men is veel vriendelijker op shows (ook op NK-DK-EK niveau) naar elkaar en gunt elkaar de winst als de ander het goed heeft gedaan.