[WN] Is western beter voor je paard??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:00

Ik ben ook bezig met het leren en idd ook overgeschakeld van engels naar western, maar ik mag nog echt geen snelle wendingen rijden! Eerst maar es gewoon sturen en goede overgangen rijden. :P Misschien is het een idee om eens naar andere instructie uit te kijken? Tenzij je je natuurlijk beter voelt bij Engels... (maar das toch een beetje zonde imo, western is zooooooo leuk en veelzijdig!!) :D

poes

Re: Is western beter voor je paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:26

Vind het spijtig dat er zo snel met de term natural gegooid wordt en dat dat plots gelijk staat aan te zachtaardig zijn en je beest niet kunnen opvoeden :=

Ik ben traditioneel meet natural geloof ik := Met respect voor het paard en gewoon op een logische manier met ze omgaan, en simpelweg ageren volgens de regels van de leervormen. Bespaart me een hoop ergernis en tijd :D

Maar of dat in een hokje te stoppen valt?

En ja ik vind dat een paard vooral paard mag zijn op een dag, dus ze horen buiten, en dekens vind ik onzin, onzin van het geld, onzin van je tijd en vooral onzin omdat het ding uit zichzelf al een jas aanheeft.... :roll:

En ik rijd met bit maar als het zonder net zo goed kan (met vriendelijkere optoming dan wel te verstaan) doe ik het zonder. En anders niet. Simpel.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:39

en mijntes staat ook buiten, maar ik heb gewoon geen zin in een wintervacht dus doe ik een deken om.. ik heb ze, ik heb de tijd dus waarom niet. ik heb geen zin om uuren te staan scrubben om die wintervacht er weer af te krijgen, + ik vind het mooier, zonder die wintervacht.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 23:44

Paarden waar ik kom hebben deze winter 24/7 buiten gestaan en hadden niet meer wintervacht dan de paarden die met deken binnen/buiten stonden.... hadden trouwens een meer compacte vacht. Een vacht regel je imo niet met een deken, maar met goed voer en stabiele temperatuur aanbieden (dus niet van een warme stal de vrieskou in).

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 09:27

Ik doe wel een deken op. Als de vacht te dik wordt scheer ik mijn paard.
Dit is puur voor mijn eigen gemak.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 09:45

Dekens zijn geen onzin, hangt helemaal van de situatie af, die van mij krijgt namelijk regenschurft zonder (regen)dekens!

Maar dit gaat denk ik een beetje offtopic... Wat hebben dekens nou met Western te maken?

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 10:25

eigenlijk helemaal niets. maar ik denk dat er mensen zijn die western met Natural horsemanship vergelijken. die denken dat we allemaal fluisteren met onze dieren en dat ze in het western minder hard hoeven werken.

ik weet niet of western beter is voor mijn paard, mijn paard heeft geen keuze..
maar volgens mij heeft ze er geen problemen mee, aangezien ik haar nog niet heb horen klagen. :=

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 01:29

De western die ik ontmoet heb in mijn leven stond wel erg ver van NH :=

Paarden in dde stal opbinden en wegslaan van de uitgang van de bak want hij mag niet graag op stal staan of naar de stal willen, hij moet alleen willen werken 8)7 En van neus tegen de flank binden worden ze lekker soepel :j Inrijden voor de wedstrijd niet nodig want trainen heb je thuis gedaan toch? En als je toch gaat inrijden, ga je er even 3 kwartier spins uitschoppen met de handen op de knie, lekker :j

Helaas heb ik tot nog toe enkel veel kaf gezien in western, erg jammer want ik ben overtuigd dat paardrijden niet zo wezenlijk anders wordt naargelang de rijstijl....

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 06:28

poes schreef:

Paarden in dde stal opbinden en wegslaan van de uitgang van de bak want hij mag niet graag op stal staan of naar de stal willen, hij moet alleen willen werken 8)7 En van neus tegen de flank binden worden ze lekker soepel :j Inrijden voor de wedstrijd niet nodig want trainen heb je thuis gedaan toch? En als je toch gaat inrijden, ga je er even 3 kwartier spins uitschoppen met de handen op de knie, lekker :j

Helaas heb ik tot nog toe enkel veel kaf gezien in western, erg jammer want ik ben overtuigd dat paardrijden niet zo wezenlijk anders wordt naargelang de rijstijl....

Wat een smeerlapperij! :(

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 08:32

Nou, uitbinden naar een kant kan heel handig zijn. Mijn de 3 jarige die ik nu rijd had een tik dat ze als zadel erop lag eerst aan de longe wat ronden deed bokken. Toen hebben we haar een paar keer naar een kant uitgebonden (en lang niet zo extreem als jij beschrijft natuurlijk). En dan even los in de bak. Dan kan ze niet echt bokken maar wel gewoon bewegen. Was super, sindsdien heeft ze dat nooit meer gedaan! Zolang het normaal gebeurd vind ik er niks mis mee. Bij haar heeft het super geholpen

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 08:33

De andere zaken die je beschrijft vind ik natuurlijk ook niet kunnen.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 08:36

@Pienb....Dat vind ik eigenlijk ook niet normaal..
Om de hals te flexen (of wat je ook maar wil bereiken) hoef je je paard niet persé vast te knuppen :?
Dat kan je ook gewoon doen als je ernaast staat....en dan zonder al te veel dwang.....

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 08:38

Ging niet om flexen maar bokken als zadel erop afleren. Dit was niet nieuw voor haar dus eerst bokken iedere keer was nergens goed voor, gewoon een aangeleerde tic.
Flexen kun je idd beter zelf aan de hand of erop doen

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 08:41

Dat heb ik anders afgeleerd.....gewoon door heel hard 'NEE' te roepen... (heb mijn paard netjes opgevoed ;) )...
Naar mijn idee kunnen de grootste ongelukken gebeuren wanneer je je paard vastbindt.

(Ik weet alleen niet of je het dan nog een 'ongeluk' kunt noemen.....de kans is imo groot dat het misgaat...)

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 09:06

Pienb schreef:
Nou, uitbinden naar een kant kan heel handig zijn. Mijn de 3 jarige die ik nu rijd had een tik dat ze als zadel erop lag eerst aan de longe wat ronden deed bokken. Toen hebben we haar een paar keer naar een kant uitgebonden (en lang niet zo extreem als jij beschrijft natuurlijk). En dan even los in de bak. Dan kan ze niet echt bokken maar wel gewoon bewegen. Was super, sindsdien heeft ze dat nooit meer gedaan! Zolang het normaal gebeurd vind ik er niks mis mee. Bij haar heeft het super geholpen

oeoeoeh Pienb, ik denk dat je nu te ver bent gegaan met dit te vermelden..... :+ :D

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 09:17

paintlinger: ik ben geen fan van schreeuwen, zeker niet bij een paard dat al spooky is. door te binden leert ze zelf te regelen dat ze ermee omgaat en haar weg te vinden.

storrum: ja, weet dat ik nu waarschijnlijk weer mensen over me heen krijg die het fout vinden maar maakt me niet uit, ik ga me niet anders voordoen en bang zijn om hier te zeggen wat ik vind (via pb hoor ik namelijk dat veel mensen die het met me eens zijn dit niet durven te zeggen hier omdat ze dan afgeschoten worden

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 09:28

Pienb schreef:
storrum: ja, weet dat ik nu waarschijnlijk weer mensen over me heen krijg die het fout vinden maar maakt me niet uit, ik ga me niet anders voordoen en bang zijn om hier te zeggen wat ik vind (via pb hoor ik namelijk dat veel mensen die het met me eens zijn dit niet durven te zeggen hier omdat ze dan afgeschoten worden

Dat wou ik ook nog zeggen; jij heb vast al heel veel pb's gehad :+

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 09:35

ja maar niet met kritiek maar juist van mensen die zeggen 'trek het je niet aan, hebben ze bij mij ook gedaan ' en dat soort dingen, dus wel leuke pb's

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 09:45

Ik heb altijd dressuur gereden in engelse stijl, ben 9 jaar geleden overgestapt naar de western omdat ik de illusie had dat het vriendelijker zou zijn. Natuurlijk ligt het helemaal aan de persoon die rijdt maar als ik om me heen keek in de western zag ik exact hetzelfde gedrag van ruiter tegenover paard dan in de engelse dressuur.

In 95% van gevallen dat het misging hoorde ik dingen als: 'die rotknol ook altijd' of 'hij moet eens flink op z'n d*nder hebben', dat soort dingen. Ik zag ook precies dezelfde fouten in het rijden trouwens. Door omstandigheden ben ik weer teruggegaan naar de dressuur. Een illusie armer maar een ervaring rijker.

Het maakt niet uit wát je doet met je paard. Het ligt niet aan de discipline die je doet maar aan hóe je het doet en hóe je instelling is.
Geeft het paard tijd om je te begrijpen en tijd om te leren. Heb respect voor je paard en wees consequent. Zo lief als kan zo streng als moet. Dan maakt het geen biet uit in welke stijl je wilt rijden.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 10:53

Wie heeft je die fabel toen verteld dan dat western vriendelijker was? :-)
Het is niet vriendelijker maar gaat uit van andere gedachtengangen.
Waar een dressuurruiter eerder naar de teugels of een zweep grijpt kiest de echte westernruiter vaak voor meer alternatieve wijzen. (Zoals bijvoorbeeld het ruim besproken uitbinden). Vriendelijk is dat niet per definitie maar een andere manier van.
En hier in nederland kun je je ook afvragen wat is western? Dat zie je pas echt in de states waar het van generatie op generatie is doorgegeven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 10:55

Ach wat ze in de States doen is ook niet zaligmakend. Het rijden op bv tweejarigen is weer niet echt waar wij hier in Nederland in geloven... En ik zie daar ook wel technieken gebruikt worden waar ik niet aan moet denken. Kan het 1x of 100x "echt western" zijn, maar ik bedank ervoor.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 11:10

poes schreef:

Jammer, je hebt weer bij de reining zitten kijken zeker?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 11:12

Ach dit hou je toch. Ik ken ook dressuurruiters die hun paard 23/7 op stal hebben staan en dat uurtje dát 'ie er dan uit is moet 'ie kort bijgezet aan de longe of compleet met slof in de krul getrokken nichterige pasjes doen.
Maar om daar nou de hele discipline dressuur voor af te schrijven...

Dit hou je toch, zolang mensen niet verder kijken dan hun neus lang is.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 11:13

Pienb schreef:
Toen hebben we haar een paar keer naar een kant uitgebonden (en lang niet zo extreem als jij beschrijft natuurlijk). En dan even los in de bak. Dan kan ze niet echt bokken maar wel gewoon bewegen.

Is ook niet helemaal meer normaal, maar een jaar of 10 geleden was dat idd nog vrij normaal. (in nu in mindere mate)

Gelukkig zijn er nu betere methodes.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 11:55

i like de alternatieve manieren, laat het het paard maar zelf uitvogelen ipv hem de dwingen, trekken, duwen of lief vragen of die niet asjeasjeasjelieft.....

USA is misschien niet zaligmakend maar dat is wel het echte western, of je het er nu mee eens bent of niet en de manier is hoe jij het wilt doen of niet je kan niet ontkennen dat daar de basis ligt.

ik weet dat ik nu weer geen vrienden maak maar ik vind met 2 jaar inrijden echt geen probleem als het maar ok gebeurd.
en wie is 'wij in nederland in geloven'?
de mensen op dit forum? nee die niet nee.
maar of dat nu HET western publiek in nederland is weet ik niet hoor....
volgens mij verschillen binnen nederland de meningen ook flink en zie/hoor je hele andere dingen of je nu met een trainer op AQHA/internationaal niveau praat of iemand (zonder denigrerend te willen zijn) op Wran niveau.
wat 'beter' is moet iedereen voor zich bepalen.