[WN] Ongeschreven regels... kleding/ uitrusting paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

14cecile14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 23:25

Pienb schreef:
make up: mooie opvallende, donkere lippenstift komt altijd erg mooi uit onder een hoed (draag dit normaal echt helemaal nooit maar onder hoed ziet dit erg goed uit in de shows). omdat de jury je van een afstandje ziet mag je best wat 'heftiger' opgemaakt zijn dan normaal (geen clown maar een extra laagje mascara of eyeliner mag wel).

qua kleding:
inderdaad, showmenship en horsemanship zijn DE onderdelen waar wordt gekeken naar de berijder en dus ook diens kleding ( en de 'kleding' van het paard0 dus hier is het wel super belangrijk.

reining is over algemeen vrij simpel, blauwe jeans, zwarte of beide chaps, en blouse/hemd. ( tegenwoordig komt hier de show ook al steeds meer terug)

pleasure en trail opvallend maar rustig, dus geen hele wilde motiefjes ed maar wel lekker opvallend.

en qua tack: pleasure, horsemanship ed echt wel een showzadel, of nieuw licht bewerktleer liefst ook met veel zilver.

onze vrienden in amerika weten het natuurlijk wel weer te overdrijven... daar tel je niet eens mee als je geen 'blue ribbon' zadel van $ 15.000 hebt.

Ik had altijd het zelfde vooroordeel maar daar ben ik van terug gekomen. Ik heb afgelopen jaar gestart op het wk. En daar keken ze je echt niet anders aan zonder dure showkleding of een goedkoop zadel. Alleen wat daar gewoon zo is de mensen die echt goed zijn besteden gewoon veel meer geld aan hun spullen en kopen dus van die zadels daarom lijtk het zo dat je er dan alleen maar bij hoort.
Ik heb zelfs gezien dat een amerikaans teamlid een showpakje heeft uitgeleend aan een meisje van de dominicaanse republiek. Juist die amerikanen helpen elkaar enorm en staan altijd voor elkaar klaar... Helemaal op de grotere shows.

quarterH

Re: Ongeschreven regels... kleding/ uitrusting paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 23:29

Welk wk heb je het dan over?

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 23:31

Paintless schreef:
zal je goed staan nielsD. Klaas draagt ook make up, alleen hij rijdt niet meer

God meid, het scheelt weinig of je had me op het paard, in de ring, gezien met een slinky en al ;)

14cecile14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 23:32

Pienb schreef:
Welk wk heb je het dan over?

youth world cup dus wk voor de jeugd

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 23:38

Ja zag het al op je profiel :-) daar is de sfeer inderdaad top tussen de landen onderling.
Was het leuk? Ik ben vroeger gevraagd voor het duitse team maar dat ging helaas niet vanwegen mijn nederlandse paspoort :-(

14cecile14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 23:48

Ja het was echt een hele ervaring. Alleen ben ik eerlijk gezegd wel een beetje geschrokken van het niveau van o.a de amerikanen en de canadesen. Ik wist natuurlijk best dat hun niveau hoger ligt dan dat van ons vooral in de show onderdelen als showmanship en horsemanship (laten dat nou mijn onderdelen zijn ;) )
Maar dat hun niveau zo veel hoger was wist ik niet maarja het is ook niet zo gek die meiden die trainen alleen aan de showmanship al meer als 10 uur per week in hun showseizoen. Enja dat lukt je hier gewoon niet in nederland omdat of je show of werk daar niet aan mee doet. Hun zeiden zelf ook wel hier (in amerika enzo dus) word je al meteen vanaf jongst af aan heel erg gepusht om te gaan sporten en ergens echt goed in te worden. Hier werkt school aan mee en hun mogen dus ook op school hun sport beoefenen. Dus opzich is het niet gek dat hun zoveel beter zijn. Het zijn in principe gewoon echt trainers

Wel jammer dat je niet bij het duitse team kon. Een oud vriendinnetje had haar paard ook op een stal in belgie staan en wou ook in dat team maar dat mocht inderdaad ook niet met haar nederlandse id

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 00:12

Ja precies. Het nederlandse team was toen heel erg vriendjes politiek (heb het over 10 jaar terug) dus daar kwam je toen niet tussen. Ik reed meestal in duitsland omdat het niveau daar veel beter was.
Mijn eerste aqha show in nederland behaalde ik de open all around, ik was toen 12 ofzo en was mijn eerste showseizoen dus dat zegt wel wat over de kwaliteit in nederland :-)

Verschil europa en vs is ook echt enorm.
Ik moet ook heel eerlijk zeggen dat het in nederland weinig is ontwikkeld de afgelopen 10 jaar. Ben er 10 jaar uit geweest toen ik afgelopen jaar weer voor het eerst naar een nederlandse aqha show ging maar het niveau was in die tijd niet heel veel verbeterd. Dat had ik eigenlijk wel verwacht.
Natuurlijk we iets verbeterd maar lang niet dat wat ik zou verwachten in 10 jaar.
Heeft mij ook doen besluiten weer te gaan starten, hoef niet zo veel in te halen :-)

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 09:45

EeCee schreef:
*Gekeken in je profiel* Als je nooit make-up gebruikt zou ik het beperken tot een beetje oogschaduw (lichtbruin o.i.d.), een beetje mascara en een naturel lip-gloss. Nah, das toch niet zo moeilijk? ;) (Tenzij je mascara en lip-gloss door elkaar haalt :+ ;) )

Hahaha! Verschil tussen lip-gloss en mascara zie ik nog wel! _O- :')
Ik zal maar es gaan oefenen dan, hihi! Maar ik ben idd niet van plan om me uitgebreid op te maken. Daar zou ik me totaal niet lekker bij voelen. Maar beetje extra netjes eruit zien is natuurlijk altijd wel leuk :j

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 14:03

Goed zeg, dit! Ik heb zelf tot nu toe alleen nog maar Halter gestart maar ben alvast aan het "shoppen" voor een showoutfit onder zadel dus ik lees lekker mee.

In de Halter is het trouwens handig om niet te opvallend te zijn (het gaat immers om je paard) maar wel te contrasteren met je paard. Dus beter geen zwart pakje aan als je een zwart paard showt. Als de jury dan naar het profiel kijkt van jou en je paard kan het lastig worden om te zien waar het paard ophoudt en jij begint. Kan ook een voordeel zijn natuurlijk ;-) maar meestal niet :)) .

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 16:00

Hoi Mac; dit is mijn "pakje" bij mn zwarte dropje :D

Afbeelding

effkes knuffelen....

Afbeelding

Ik vindt het wel mooi staan...

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 13:37

Ik heb er geen verstand van hoe het zou moeten zijn, of dit goed of slecht is, maar ik vind het mooi! Prachtig paard trouwens, een echte black beauty! En wat een lieve foto, die laatste.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 14:38

Dat is zeker een hele mooie combi :j , ook met je halster! Maar je hebt dus geen zwart jasje aan waardoor je paard weg zou vallen als je achter haar hals zou staan ... al hebben jullie daar volgens mij sowieso weinig last van (qua grootte van Rose in verhouding tot jou) ;-)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 15:12

wat ik zelf not done vind, is oud tuig. waar je duidelijk altijd mee rijd, en traint.oud, verkleurd en de einden opgekruld. een vieze oude pad.
het hoeft niet duur te zijn, of zelfs niet nieuw, maar ik vind dat je met 1 setje moet trainen, en een mooier setje voor de wedstrijden.ik kon iemand met echt voldoende gld, die een duur hoofdstel had, waar ze mee trainde en wedstrijd reed. binnen no-time was t hoofdstel lelijk, en zag er afgetrapt uit.was absoluut geen geldprobleem, alleen lui-igheid.nam ook de moeite niet om er een doekje overheen te halen ofzo. zoiets is iets wat mij direct opvalt.
en vieze verfrommelde pads zie je ook volop...
ikzelf ben anaal-netjes op mn spullen. ook mn trainingsgear is van kwaliteit, en ziet eruit als om door een ringetje heen te halen.en je ziet t verschil niet, of het nieuw is, of gebruikt *D

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 15:18

Oud tuig, mits idd schoon en onderhouden vind ik niet zo'n probleem.

Ongewassen paard (en/of onverzorgde ruiter) vind ik dan wel weer respectloos naar de jury toe.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 15:48

ja, daar zeg je me wat; gele paarden/vlekken!verschrikkelijk!!! :r
dat t tuig oud is is niet het probleem,maar het is meestal hetzelfde als onverzorgd....ik zie het al mijlenver.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 17:41

nou een beginner met oud tuig wat netjes gepoetst is, vind ik totaal geen probleem
een pro met vies oud tuig kan natuurlijk niet

ik heb trouwens nooit een showzadel gehad, vind ik ook niet nodig
mooi hoofdstel, nette pad en zelf netjes gekleed moet genoeg zijn op amateur niveau

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 17:45

Ja, hier kom ik weer :-)
Het ligt allemaal aan het niveau van de show.
EK AQHA ofzo afhankelijk van de dicipline kan dat dus net vind ik, dan val je dus negatief op.
Maar een kleine lokale show of wran maakt dat inderdaad niet zo veel uit als het maar verzorgt is.

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 17:55

Als ik -ooit, wanneer ik zover ben en mijn paardje ook zover is en wij het ook nog samen zover hebben- een keer een L5 proef wil starten, hoop ik toch dat ik gewoon met mijn trainingsspulletjes (ik heb spullen van een goede kwaliteit, die intensief gebruikt worden, maar die ik wel netjes onderhou), een fris en fruitig paardje en mezelf een beetje in thema aangekleed zou kunnen starten, zonder direct een complete nieuwe garderobe aan te hoeven schaffen, maar ook niet echt helemaal voor schut te lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 17:59

Biskwie: Als je een Z ruiter bent dan ga je toch niet een L5 proef starten :=

Maar ik moet toegeven dat ik zelf niet met een speciale showset rijd. Denk dat mijn vader het niet erg zal waarderen als hij ook een apart zadel moet kopen haha. Uiteraard heb ik wel een net showhoofdstel en net zadel.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-02-09 18:20, in het totaal 1 keer bewerkt

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 18:00

de meesten ruiters hier komen niet verder als regionale shows en een keer het NK
er zijn er maar weinig die europese shows doen en die ruiters weten heus wel wat wel en niet hoort

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 18:02

Z dressuur is iets anders dan tegelijk een gevorderde westernruiter zijn!

Ik weet trouwens niet hoe het zit met dispensatie aanvragen om misschien wat hoger te mogen starten....

L5 is enkel stap en draf. Galop is voor mij het probleem niet, maar ik moet eerst eens de western basis onder de knie hebben.

Mijn voorkeur zal toch richting de reining gaan en dan zal L3 een mooie instapmogelijkheid zijn. Ik zie me toch nog niet het plesuregedeelte doen, trail opzich wel.

Maar daarbij, wat zou er mis mee zijn dat ik voor de ervaring begin in een L5. Ik rij voor de lol, mijn paard moet er plezier aan hebben en wat ik ook in een andere dicipline gedaan heb, blijf ik een beginnende westernruiter.

Daarbij ga ik ervan uit dat de meeste westernruiters 'omgeschoolde' Engelse ruiters zijn, dus er zullen best wel meer gevorderde ruiters een beginnersproef rijden.

Een L1 westernruiter, zie je ook niet zomaar een Z dressuur proef rijden!

Voor meer informatie, zie mijn andere topic 'het valt best tegen'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 18:20

Biskwie: het is offtopic maar als je Z rijdt dan kan je echt wel meer dan een walk en jogshow.
Ik zou iig in de L4 beginnen, daar is iig nog galop.

Het is net als een L1 ruiter (of open ruiter) een bixieproef gaat lopen. Het zal vast mogen, maar of het leuk is voor de tegenstander??

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 19:57

Biskwie schreef:
Ik weet trouwens niet hoe het zit met dispensatie aanvragen om misschien wat hoger te mogen starten....

Mijn voorkeur zal toch richting de reining gaan en dan zal L3 een mooie instapmogelijkheid zijn. Ik zie me toch nog niet het plesuregedeelte doen, trail opzich wel.

Je stuurt een berichtje naar de WRAN met je "verleden" en vraagt of je in die klasse mag starten. Meestal is dat geen probleem. ;)

De pleasure zal je nog niet meevallen als je het teminste goed wil doen. En is zeker als opstapje en oefen materiaal( net als Horsemanship) heel geschikt, zowel voor ruiter als voor paard.
De pleasure lijkt, net als een dressuurproefje, veel makkelijker dan dat het is. 8-)

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 21:27

Klaasje schreef:
Paintless schreef:

God meid, het scheelt weinig of je had me op het paard, in de ring, gezien met een slinky en al ;)

een hunter met roze rijbloes staat jou ook geweldig!!
jammer dat ik dat heb moeten missen.. ik had vooraan gestaan!!!

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 22:21

Klaasje schreef:
Paintless schreef:

:') +:)+

Nog even over die chaps: bijna alle showchaps hebben franje die ook nog eens door loopt tot over je hak. Op die manier zie je géén te korte broeken en géén sporen. ;) Dit zie je in (bijna) alle onderdelen wel voorbij komen. Kijk ook maar eens op http://www.kizzmo.nl Zij maakt showkleding op maat (ja ook voor mij ;) ) en ook hier: franje aan de showchaps.
Wat ik persoonlijk mooi vind is: kleuren op elkaar afgestemd, maak er 1 geheel van. Donkere kleuren staan sjieker en kleeden af. Tip: steek je haar op of in een knotje, zodat er géén losse haren onder je hoed vandaan komen. Dit staat slordig en onverzorgd. Verder ga ik met Vera mee :j

Ook je tack: het hoeft niet nieuw te zijn en met (veel) blingbling, maar zorg dat het schoon en goed verzorgd is.
Dit is mijn setje waar ik ook mee uitgekomen ben op het EK ApHC in Aachen vorig jaar:

Afbeelding