[WN] Koe overleden bij NK cowclasses

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CattleBitch

Re: Koe overleden bij NK cowclasses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 12:35

Ik was omroeper en ik zag het gebeuren. Er was NIETS aan de hand van te voren, de koeien waren fit en supersnel. De jury gaf regelmatig warnings, zodat er niet teveel druk op de koeien kwam.
De koeien stonden onder optimale omstandigheden, hadden voer en water.
De sport was eerlijk en er was niks aan te merken.

Het volgende gebeurde: Er was een team bezig en een koe ging liggen, een van de teamleden stak meteen zijn hand op en staakte de rum. De koe stond op en zakte wederom door de achterpoten. Er werd meteen naar de veterinair geroepen en die was er binnen de minuut. Deze heeft de koe nagekeken en een spuit gegeven. De koe stapte op en liep weer rond, De koe is meteen naar buiten gedreven en de run werd opnieuw gereden. Toen een tweede koe ging liggen (let op, liggen, niet door de poten zakken) werd de run opnieuw door de ruiters gestaakt. Toen is er meteen van kudde gewisseld om risico te vermijden. De koeien waren op dat moment nog steeds ogenlijk fit. Na enkele runs ging er weer een koe liggen en is naar aanleiding daarvan de hele wedstrijd gestaakt. Vooraleerst voor een uur maar daarna zelfs helemaal. Op dat moment was er nog niks aan de hand.

Later hoorde we dat er een koe was overleden, maar het is niet duidelijk dat het dezelfde koe was. Er is veel gespeculeerd wat er nu precies gebeurd was, ook de dierenarts kon geen verklaring geven. Te harde sport kan het eigenlijk niet geweest zijn, ik denk dom toeval. Die koe was niet goed en dat is niet opgevallen.

Maar nu over deze discussie, want de sport zelf is natuurlijk de dupe van dit incident en dat mag eigenlijk niet gebeuren...
* Zielig voor deze koe, maar ik had de dag ervoor veel meer medelijden met de manier waarop sommige ruiters met hun paard omgaan (working Cowhorse). Zo mag die Ab Bakker van mij meteen al zijn licenties inleveren en voor het leven uitgesloten worden van elke paardensport. En Amy Notten mogen ze de sporen ook wel afpakken. Zelf was ik verbaasd dat jury Simone de Geus deze mensen niet meteen de ring heeft uitgezet wegens dierenmishandeling!!!
* Ik vind de Piggeljayreactie erg hypocriet. Vooral veel onzinnig geleuter, maar dat schijnt normaal tezijn in dit forum, meteen ook dé reden waarom ik hier zo weinig verschijn. Iedereen weet het hier altijd beter. En Piggeljay gaat nu nooit meer een koeienwedstrijd organiseren dan?? Of kan er vanaf nu daar niet meer getraind worden?? Nee, dat denk ik niet. Het leven gaat door. Raar dat AO-K het voorstel deed om de NK daar te houden... Raar dat de NK daar niet gekomen en is en dat Piggeljay nu zo'n vreemd commentaar op het NK gebeuren moet gaan geven...
* Dit NK Cowclasse was zonder meer de beste wedstrijd op dit gebied, vergelijkbaar met alle andere NKs, waar de koeien altijd maar een aanhangsel leken van de reining en de halterklas. Er zijn kosten nog moeite gespaard om het 100% goed te doen, er was zelfs een speciale tent gehuurd om de koeien optimaal in onder te brengen. Alles is in opverleg gegaan met de boer en de dierenarts en dit had niet voorkomen kunnen worden.
* De ruiters hebben geen van allen geklaagd over dit evenement en dat is uniek.

Discusseer nog maar even vrolijk verder, maar nu weten jullie meer hierover en speculeren hoeft dus niet langer. Het is gewoon oliebol dat het gebeurd is, maar dit had ook thuis in de wei kunnen gebeuren, tijdens transport, etc. De sport of de NK-organisatie treft geen schuld. De ruiters hebben op tijd aangegeven dat er iets mis ging en dat geeft al aan dat de koeien belangrijker zijn dan de tijd. De jury heeft goed opgelet op het welzijn van de koeien en op tijd ingegrepen door warnings te geven
Het is een mooie sport en dat moet zo blijven.

Gr, CattleBitch

daltonjoey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 12:38

Dankje Piggeljay, Dit is wat ik voelde maar niet op papier kreeg.
Het was misschien niet de sterkste koe die erbij liep, maar het ging er in de tweede ronde wel erg ruig aan toe.
Ik ben er zelf ook schuldig aan en hoop dat dit wat meer de ogen opend.
Ik schaam mij in ieder geval diep

daltonjoey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 12:49

Je kan toch weinig anders zeggen als je in de organisatie zit.
Dat de koeien super fit waren lijkt me stug, zoals eerder gezegt werdt waren de omstandigheden goed.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:04

CattleBitch mijn verhaal gaat niet over de A OK, het gaat niet over Eersel, het gaat niet over jou ( als je aangesproken voelt )
nee het gaat over de wedstrijden in het algemeen en dat we met z'n alle de schouders er onder zetten om het te veranderen.
Hypocriet ? jou woorden... ik zwijg verder maar over die uitspraak en denk er het mijne van.
ik heb nooit aangegeven dat ik de NK wil organiseren het enigste wat ik aangegeven heb is dat ik het binnen de federatie NK wilde behouden.
wedstrijden organiseren en trainen, ik zou zeggen kom eens langs dan kan je oordelen hoe de trainingen hier verlopen.
de wedstrijd die ik organiseer, kom eens langs neem deel en je weet hoe we het aanpakken en oordel of veroordeel dan zelf.

maar daar ging mijn verhaal helemaal niet over, ik wil dat we met zijn alle eens gaan kijken hoe we dingen kunnen veranderen, maar gezien jou commentaar... gaat dat voorlopig niet gebeuren.
de schuld vraag: die ligt bij ons alle, durf eindelijk ook eens de hand in eigen boezem te steken en niet altijd de vinger naar een ander uit te steken

unicumW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:12

daltonjoey schreef:
Je kan toch weinig anders zeggen als je in de organisatie zit.
Dat de koeien super fit waren lijkt me stug, zoals eerder gezegt werdt waren de omstandigheden goed.

dit is niet omdat zij in de organisatie zit, ik ben er ook geweest, en het waren hatstikke gezonde dieren..
zo,n dier kan altijd en overal iets krijgen, gewoon banketstaaf dat dit net bij het nk moet gebeuren

unicumW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:15

MSQuincyTE schreef:
unicumW schreef:
ik ben er ook geweest, en het was absoluut geen dierenmishandeling Boos!
ze hielden de kalveren goed in de gaten, ze hadden ook meerdere kuddes..
er botste een kalf op een paard en de deelnemers werden gediskwalificeert, dus om nou allemaal dingen te gaan roepen van het stukje tekst van ts gaat helemaal nergens over..

Als het geen dierenmishandeling is waarom is er dan een koe dood

Koe ja hoor, dus als er een dier sterft is het meteen dierenmishandeling..
je bent er niet geweest, gaat zoals altijd af op wat de rest zegt.. dus als je niks zinnigs te melden hebt ben dan stil..
de dieren zagen er hartstikke goed en gezond uit dus hun is niks te verwijten

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:18

Het vee zag er idd geweldig goed uit!!! Aan de buitenkant kun je echter niet zien of er in de koe zelf iets niet helemaal goed zit... Qua fokken wordt er in de veeïndustrie ook niet gekeken naar het uithoudingsvermogen van een koe (waarom zou je als zo'n dier 24/7 op stal staat Knipoog ).

Wie en wat er schuld aan geweest is zal altijd gissen blijven, er moet gewoon voor gezorgd worden dat dit soort incidenten niet meer voor komen. Hetzij door vee te nemen wat in het land gelopen heeft, en gewoon wat meer vee zodat er nog vaker gewisseld kan worden.

Over het rijtechnische gehalte van de ruiters zeg ik niets... heb de penners niet zien rijden. Weet dat het er regelmatig erg ruig aan toe kan gaan, dat kan ik me ook wel voorstellen in the heat of the moment.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:20

piggeljay schreef:
Dierenmishandeling… ( en nu moet ik eerlijk zijn ) mijn hart zegt nee maar mijn verstand zegt ja.
[/b]

Misschien is diermisbruik een betere woord.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:20

Er sterven ook wel eens jonge voetballers. Dan blijkt achteraf dat ze een hartkwaal hadden (of zoiets dergelijks) en dat dit hen fataal is geworden, ondanks hun goede conditie. Als die bij een mens gebeurt, kan dat zeker ook met een dier. Ik ga mij niet over dit geval uitspreken, ik was er niet bij. Er is nu een dier gestorven, dat is jammer. Het zou niet mogen gebeuren maar zouden er niet meer koeien doodvallen, moest het zo'n "gevaarlijke" en "stresserende" toestand zijn dat ze er gewoon bij doodvallen?

Trouwens, wanneer gaan ze de voetbal dan afschaffen?? Knipoog Of misschien twee helften van een kwartier??

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:23

Bolieke schreef:
Er sterven ook wel eens jonge voetballers. Dan blijkt achteraf dat ze een hartkwaal hadden (of zoiets dergelijks) en dat dit hen fataal is geworden, ondanks hun goede conditie. Als die bij een mens gebeurt, kan dat zeker ook met een dier. Ik ga mij niet over dit geval uitspreken, ik was er niet bij. Er is nu een dier gestorven, dat is jammer. Het zou niet mogen gebeuren maar zouden er niet meer koeien doodvallen, moest het zo'n "gevaarlijke" en "stresserende" toestand zijn dat ze er gewoon bij doodvallen?

Trouwens, wanneer gaan ze de voetbal dan afschaffen?? Knipoog Of misschien twee helften van een kwartier??

Dat zou ik heel prettig vinden, aangezien hier elke zondagavond opgaat aan voetbal kijken Verdrietig

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:26

bagage schreef:
vrolijk schreef:
ik vind het erg kort door de bocht om meteen te zegen dat mensen die daar aan meedoen geen gevoel voor paard of koe hebben.
de kortzichtigheid van somige mensen jammer.
want idd wie gerda(crow) kent weet 1 ding heeel zeker ze geeft veel om der paard en hoe ik der ken ook vast om de koe Knipoog
en zo zullen er meer mensen zijn die om hun paard en koe geven
en zo zullen er ook mensen zijn die dat niet doen en alleen om het presteren geven.
maar ja in welke disepline (sport met dieren) heb je die nou niet ?

En daarom is deze gebeurtenis helemaal goed te praten??? Boos!

staat dat ergens in me tekst Verward
ik zie het niet staan hoor Haha!
ik geef voor de rest geen commentaar op de gebeurtenis omdat ik er niet bij ben geweest en ik daar te weinig van weet om over te oordelen.

waar ik het over heb is dat er meteen mensen zijn die een stempel geven aan mensen die cutting doen.
ik vind het kortzichtig om meteen te roepen dat die mensen geen gevoel bij paarden en koeien hebben.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:57

Misschien blijft het ook de verwarring van de definitie 'fit'. Gezond of een goed uithoudingsvermogen zijn twee verschillende dingen!
Er wordt door verschillende partijen over fit gesproken, maar 'fit' is een lastig iets, op verschillende manieren te gebruiken. Knipoog
[En nu zal ik me er echt niet meer mee bemoeien...]

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 14:31

Jeetje jongens , Ik schrik een beetje van alle felle reakties hier !!!!
Is dit nu nodig ?
Voor de mensen die er niet bij waren , wees voorzichtig met je oordeel.

Het werken met vee is een prachtige dicipline in de paardensport
Laten we het vooral zo houden.
Dit geklets over dierenmishandeling helpt niet om deze sport goed op de benen te krijgen......

Hoe ontzettend sneu het ook is een dier kan altijd dood neervallen , laten we nu daar niet meteen de organisatie of de deelnemers de schuld van geven.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 14:34

Jammer dat zo'n topic altijd weer verzandt in voor- en tegenstanders van dit westernonderdeel ...

Ik vind het heel goed dat Piggeljay opschrijft (of moet ik zeggen: durft te schrijven) dat deze sport gewoon verbeterd kan en moet worden en daar eerlijk voor uit komt, terwijl hij/zij zelf ook deelneemt. Dat is alleen maar te waarderen lijkt me. Het kan geen kwaad eens kritisch te kijken naar de manier van rijden van de cowhorse ruiters en de conditie van de koeien, daar worden beiden alleen maar beter van!

De reactie van CattleBitch (!) begrijp ik niet. Als de ene na de andere koe neerzakt/valt/hoe je het noemen wilt, dan is er toch iets niet in orde. Een keer een incident kan gebeuren, maar drie koeien die onwel worden tijden een evenement lijkt me toch echt stof tot nadenken. Dat kun je niet afdoen met dat ze er ogenschijnlijk fit uitzagen ....

Er zijn absoluut ruiter die cowonderdelen gewoon leuk vinden en op een fijne manier met paard en koe omgaan. Maar ik heb ook fotos gezien laatst op bokt van een EK waar de ruiters die de koeienonderdelen reden met grof geweld in de paardenmond zaten om hun werk te doen.

Al dit soort zaken is gewoon geen reclame voor de cowonderdelen en de westernsport in het algemeen, dus dan mag je daar best kritisch over zijn en proberen te verbeteren waar dat kan! (zonder mensen, paarden of organisatie te kijk te zetten!)
Laatst bijgewerkt door simodi op 07-10-08 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 14:36

Ik vind het een leuke discipline, maar als er meerdere koeien gaan 'liggen' (zoals dat zo mooi eufemistisch gezegd wordt) dan gaat er echt wat fout.

En dierenmishandeling, ik heb meerdere 'wedstrijden' gezien. Ik weet nog niet waar het overgaat. Over de koeien pennen of je paard zo hard in de bek te trekken en te schoppen...

Als ik op zo'n 'show' ben geweest schaam ik mij ervoor dat ik ook westernruiter ben, bij zo'n groep wil je niet horen. Imo is wat er gebeurd bij vele shows dierenmishandeling.

Wat mij betreft wordt die hele 'sport' maar afgeschaft als er niet normaal gereden kan worden. Ik vind het zelf super leuk om te doen ,met koeien werken, maar op zo'n manier is er helemaal niks leuks aan.........

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 14:38

Ik denk dat we vooral geen mensen (dus die voetballers) moet gaan vergelijken met dieren.
Mensen kiezen zelf voor hun sport, dieren hebben die keus niet !
Het is dus aan de mens om te zorgen voor een dier'humane' manier van sportbeoefening.
Duidelijk is ondertussen wel dat er een verkeerde keus van koeien gemaakt is; deze trokken het gewoon niet ondanks het vele wisselen.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 14:42

DubbelDun schreef:
Ik denk dat we vooral geen mensen (dus die voetballers) moet gaan vergelijken met dieren.
Mensen kiezen zelf voor hun sport, dieren hebben die keus niet !
Het is dus aan de mens om te zorgen voor een dier'humane' manier van sportbeoefening.
Duidelijk is ondertussen wel dat er een verkeerde keus van koeien gemaakt is; deze trokken het gewoon niet ondanks het vele wisselen.

Ik wil niet de vergelijking maken tussen mens en dier. Wat ik maar wil zeggen, dat er ook dieren kunnen zijn met afwijkingen waar de mens niet van af weet ( het dier oogt gezond) en dat dan bij zo'n stress-situatie naar boven komt. Dat er verschillende dieren zijn gaan liggen, vind ik dan ook weer raar. Maar ik was er niet bij, dus ik laat het maar hierbij Knipoog

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 15:48

de mensen die hier roepen dat de dieren gezond waren hebben er verstand van? Dus het kan gebeuren dat er meerdere zomaar gaan liggen en 1 er zelfs in blijft?

koetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 15:48

Wat er werkelijk gebeurde met 2 van de drie koeien, heeft haast niemand gezien omdat het vlak voor een klein groepje publiek gebeurde. Ik stond toevallig in dat kleine groepje publiek....

er waren te weinig koeien, daar was iedereen het al lang over eens... de team en cattlepenning classes waren erg goed gevuld! dus de kuddes werden moe, van de zaterdag en de zondag.

Dit had het gevolg dat de kudde geen kudde meer was.... ze waren hun orientatie kwijt door de vermoeidheid, en een aantal koeien liepen tegen de kuddestroom in... dit had het gevolg dat er 2 koeien vreselijk hard op elkaar klapte. het was een naar geluid, alsof er iets knapte.... ik zei nog die koeien hebben een hersenschudding... waarschijnlijk zal het dan een hersenbloeding of schedelbasisfractuur geweest zijn, want vlak na die klap zakte de koe inelkaar.

dit zijn nare ongelukjes, maar neem het de organisatie en deelnemers niet kwalijk!!! De organisatie was top!! er was per direct een dierenarts aanwezig, de koeien werden vaak gewisseld en rustig gesettled.... Het welzijn van de paarden en koeien stond absoluut op de eerste plaats,Het betreffende team staakte per direct de wedstrijd, en haastte zich naar de koe. Het team kwam rustig de kudde in, en er was absoluut geen sprake van teveel druk in de kudde..Naar mijn idee was de kudde gedesorienteerd door vermoeidheid. Ik vind het erg brutaal om mensen zwart te maken op dit forum, en vooral zelfs namen noemen vind ik absoluut niet kunnen.

De mensen die er niet bij waren hebben zeker geen recht van spreken. Dat ze het zielig vinden dat weten we nou wel, maar dat lost deze discussie niet op. Het is bijna etenstijd, geniet van jullie stukje koeienvlees op je bord, het stukje vlees vol met bloedarmoede omdat het nooit daglicht heeft gezien,zodat het vlees er lekker wit uit blijft zien, en zonder vet...en toen het nog leefde alleen maar een stalletje van 1meter bij 1 meter kende. (wat is er nou zielig??)

eet smakelijk.
Laatst bijgewerkt door koetjes op 07-10-08 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:11

Bij de cutting heb je als deelnemer recht op 2,5 koe per deelnemer.
Dus als er 10 deelnemers zijn dan heb je 25 koeien nodig.
Ik vraag me af of er bij teampenning ook niet zo'n soort regel bestaat?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:14

En of daar op gekontroleerd wordt dat die er zijn ??

koetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:15

Bijnde cowhorse horen er officieel ook 3 koeien per deelnamer beschikbaar te zijn. Ik weet niet hoe dit in de teampenning zit.

misschien wel een idee om het aantal deelnemers per onderdeel te beperken.?

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:17

Je zou als deelnemer kunnen stellen dat je dan weer naar huis gaat als er te weinig koeien zijn. En als er regels voor bestaan kun je ook nog je geld terugvragen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:21

Mij lijkt het logischer dat er vooraf een bepaald aantal koeien wordt 'besproken' en dat er dan ook maar zoveel ruiters worden toegelaten.
Óf als blijkt dat er te weinig koeien zijn (bijschrijvingen is dan al helemaal uit den boze) dat de laatst aangemelde niet mee mag/mogen doen.

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 07-10-08 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:28

Er zijn nu al 3 verschillende ooggetuige verklaringen. Hmmm...
PJ OK dan!