[WN] [HK]Startende westernruiters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sadira

Re: [Centraal]Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 21:15

Billy Allen wellicht? Ik zou het niet zo goed weten eigenlijk.

filly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 21:57

Volgens mij mogen niet alle bitten van Billy allen. Ik weet wel dat alle mylers mogen.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 22:18

Ik heb een Billy Allen met zo'n tussenstukje geprobeerd (beetje myler level 1 idee), maar deze beviel echt niet :n De enkel gebroken bitten ben ik zelf niet zo'n fan van, bang dat ze in het verhemelte scharen.

Nu zag ik net dat ze bij horsetopshop een nieuw bit in de (western)collectie hebben, of althans, ik heb hem niet eerder gezien. http://www.horsetopshop.com/Busse-Snaffle-bit-DOUBLE
Hij lijkt me perfect als hij vaste bitringen had, maar wie weet maak ik daar een groter issue van dan paardlief doet :') Ooit wel met dubbel gebroken watertrens gereden, maar die was wat te klein dus daarom zal hij daar niet lekker op gelopen hebben.

Bedankt voor het meedenken in ieder geval!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 22:20

Uit het WRAN-regelboek:
Citaat:
405. Wordt in dit reglement een “snaffle bit” genoemd, dan wordt bedoeld een zacht, glad, metalen bit met gebroken mondstuk waarvan de dikte van het mondstuk 2,5 cm vanuit de mondhoek nog minstens 8 mm moet zijn, en O-ring, ovale ring of D-ring, waarbij de diameter van de ring niet groter dan 10 cm mag zijn en de omtrek van de ring vrij moet zijn van verbindingen voor bakstuk, teugel of kinriem/ketting die hefboomwerking kunnen veroorzaken. De verplichte kinriem moet niet te vast zitten (alleen leer of nylon). Teugels moeten boven de kinriem aangebracht zijn. Het gebruik van rubber bitringen is niet toegestaan.

Happy mouth mag dus niet.

Edit: zo de film is afgelopen dus ik mag weer even bokken :D

Ik rij ook met een Myler, bevalt super. Gebruik hem voor alle paarden die ik gereden heb vanaf mijn kwpn'er en ze deden het er allemaal goed op.

Heerlijk hè als je een instructeur hebt waar het zo mee klikt. Ik had ook weer les vandaag en heb fijn gereden, weer aan het werk geweest met een paar ouwe struikelblokken. Maar er zitten dan zulke geweldige stukken tussen, da's echt genieten!

filly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 11:37

Ik rijd op het moment met een myler level 2 nadat mijn level 1 gestolen is. Bevalt ook super heb een een myler scharen bit. Daar loopt frizzle ook super op. Voor mij niks anders meer dan een myler.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 17:47

Ah top, duidelijk, bedankt +:)+

Ik ga me dan toch eens wat meer verdiepen in de Myler bitten.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 20:32

Ze kosten wel wat, maar veel paarden doen het er goed op. Er zijn ook winkels waar je ze een week mag testen, handig!

Vandaag de smid. Die kon zien dat het arme dier gisteren tijdens de les goed is afgebeuld := Ze zei: "Hij lijkt wat stijfje rechtsachter..." En laat rechtsachter nou juist het been zijn waar hij moeite mee heeft om draagkracht te houden. Dus goeie diagnose! +:)+ En lieve Daan hard gewerkt :(:) Vandaag maar wat therapeutische rondjes gedaan, alleen vwnw en daarna klaar.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 09:20

Myler is idd behoorlijk prijzig, maar de bitten zijn o zo fijn! Ik heb zelf een Myler Liverpool voor het mennen, maar de westernvariant heb ik ook wel eens mee gereden.

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 19:16

Vandaag eindelijk weer les gehad!

Van een andere instructrice deze keer, maar was ook een prima les (ookal vond ik die andere beter , maar die geeft vooral privelessen helaas)
Ben eerst wel een half uur bezig geweest met mijn lespaardje uit de wei porberen te halen, ze had echt geen zin in komen! Niks hielp, maar gelukkig kregen we haar uiteindelijk wel.

Hierna snel opgezadeld want was laat door dat hele gedoe in de wei O:)
Er waren geen sporen over maar bleek ze niet nodig te hebben, het is een erg voorwaarts paardje.

We gingen vooral oefenen met het hoofd laag vragen , dit moest door druk om de teugels te hebben en als ze dan zo met hun hoofd een "knikje " deden liet je ze los (druk weg) en deden ze hun hoofd laag.
Eerst moest ik het lang vragen maar later luisterde ze al eerder :)

Verder nog op de circel (3 aan de ene kant en 3 aan de andere) gegaloppeerd , was even gek. zo'n rustige galop! Was op kamp bij het fjordenpaard en daar galoppeerden we echt heel hard steeds.

Verder dus geoefend met het hoofd laag vragen en tempowisselen is draf. Eerst zat ik wel door, maar toen kreeg ik rugpijn en zag ik dat wel meer lichtreden , dus deed ik dat ook maar O:)

Was wel maar een half uur door dat probleem met vangen, gelukkig is de prijs er op aangepast en hoefde ik ook maar de helft te betalen.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 23:20

Dat is wel erg "vervelend" een niet te vangen paard, net voor je les :+
Maar leuke les.

Ben vorige les ook heel druk bezig geweest met hoofd laag houden. Was nog een hele kunst want heb nogal de neiging om net te vroeg te stoppen, of timing net te laat dat hoofd alweer hoog zit (en een leuke merrie die dat heeeeeel goed aanvoelt :D )

Eigen paard begint nu ook weer op te knappen, dus ook met die weer langzamerhand rijden. Die is gek op tempowisselingen en verrassingen, Kusgeluidje voor de galop zit er ook al redelijk in, dus je kunt wel voorstellen hoe wij dan door de bak heen gaan :D

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 23:33

ladypaard schreef:
Dat is wel erg "vervelend" een niet te vangen paard, net voor je les :+
Maar leuke les.

Ben vorige les ook heel druk bezig geweest met hoofd laag houden. Was nog een hele kunst want heb nogal de neiging om net te vroeg te stoppen, of timing net te laat dat hoofd alweer hoog zit (en een leuke merrie die dat heeeeeel goed aanvoelt :D )

Eigen paard begint nu ook weer op te knappen, dus ook met die weer langzamerhand rijden. Die is gek op tempowisselingen en verrassingen, Kusgeluidje voor de galop zit er ook al redelijk in, dus je kunt wel voorstellen hoe wij dan door de bak heen gaan :D

Ja inderdaad vervelend, ze zeggen dat ze er nu iets aan gaan doen, want het is niet de eerste keer dat Spike zich niet laat vangen. Vond haar verder wel erg fijn rijden :D

Ik vond dat hoofd laag vragen eerst echt lastig, daarna ging het beter, maar in galop lukte het mij niet. Ik houd meestal mijn handen te hoog daarbij, moet steeds weer eraan denken dat ik ze gewoon laag moet houden.

Fijn dat je paard weer opknapt!

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 23:38

:') Maar liet zich dus ook niet pakken door iemand van stal?

Bij mij ging het hoofd alweer omhoog als ik de andere kant op stuurden :') Had ik haar keurig netjes naar beneden in een volte rechtsom, moesten we steeds halve voltes e.d. maken, dus andere kant op concentreren op sturen... en ja hoor kon ik weer van voren af aan beginnen :D

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 23:43

ladypaard schreef:
:') Maar liet zich dus ook niet pakken door iemand van stal?

Bij mij ging het hoofd alweer omhoog als ik de andere kant op stuurden :') Had ik haar keurig netjes naar beneden in een volte rechtsom, moesten we steeds halve voltes e.d. maken, dus andere kant op concentreren op sturen... en ja hoor kon ik weer van voren af aan beginnen :D

Nee, andere paarden aandacht geven, biks pakken enzo het werkte allemaal niet :+

Uiteindelijk dreven ze hem naar het hek en toen kon iemand hem pakken, maar het duurde lang voor het lukte. Dat was al na keihard heen en weer geren.
Ze was helemaal aan het zweten toen we haar vingen :\

O haha , daar had ik geen last van , maar ik moest het wel inderdaad vaak herhalen, anders deed ze haar hoofd weer omhoog, vooral bij het versnellen naar een hoger tempo.

Marlien5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 11:59

Oh Metaxa, wat grappig, ik heb jullie bezig gehoord. Ik was toevallig met mijn pup weer even bij Double R en ging een rondje wandelen in het Diemerbos. Van afstand had ik al zo'n vermoeden dat er een "vang-drama" bezig was :D

Gelukkig is het wel goed gekomen!

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 12:27

Marlien5 schreef:
Oh Metaxa, wat grappig, ik heb jullie bezig gehoord. Ik was toevallig met mijn pup weer even bij Double R en ging een rondje wandelen in het Diemerbos. Van afstand had ik al zo'n vermoeden dat er een "vang-drama" bezig was :D

O haha, ja dat is inderdaad grappig :')

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 13:23

Handig zo'n vangprobleem net voor je les... ben je al moe voordat je iets gedaan hebt :')

Ik heb maar een topicje gemaakt van onze afgelopen show: [WN-ITP] AV Daantje showt in de zon!

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 15:27

Metaxa schreef:
Marlien5 schreef:

O haha, ja dat is inderdaad grappig :')

_/-\o_

Voelde me al knap stom als ik als instructrice pony niet te pakken kreeg (nou was ik gelukkig redelijk handig daarin dat dat nog betrekkelijk snel ging :P )

Maar er nu ook nog achter komen dat iemand anders ook je vangprobleem heeft mee gekregen .... *\%/* hihi

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 15:28

leuke foto's Rije :D

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 15:39

Hoi Allemaal,

Heb een tijdje weer meegelezen en zou graag weer meekletsen! Ben er een jaartje tussenuit geweest in dit topic dus zal me weer even opnieuw voorstellen!
Mijn naam is Sharon, rij vanaf mijn 5e paard. Heb altijd dressuur gereden, klassieke rijkunst en heb tevens in de spring wereld gezeten.
Heb me er nooit helemaal in thuis gevoeld en nadat ik had gesproken met een western ruiter voelde ik dat dit wel bij me paste.
Ik ben anderhalf jaar terug begonnen bij WNL en begin morgen weer met lessen. Ben er een half jaar tussenuit geweest door wat problemen met mijn eigen paard.

Ik heb onwijs veel zin om weer te gaan rijden maar ben bang dat ik weer helemaal opnieuw moet beginnen haha!

Ik hoop dat ik welkom ben hier!

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 15:54

Welcome Dressage :) Ik denk dat je het zo weer weet hoor , een half jaar is best kort.

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 16:36

Ik lees al een poosje mee hier...
Al een paar jaar dagdroom ik, om de overstap naar western te maken.

Eind vorig jaar een naar ongeluk gehad en in theorie zou paardrijden lastig zijn.

Toch wil ik een poging gaan wagen....niet geschoten is altijd mis....

Helaas is mijn regio (flevoland) geen westernmanege, dus opzoek naar een alternatief iets verder weg.

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 18:01

Dankjewel Hobbyhorse! Ik zal er morgen achter komen!

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 10:18

_Dressage schreef:
Hoi Allemaal,

Heb een tijdje weer meegelezen en zou graag weer meekletsen! Ben er een jaartje tussenuit geweest in dit topic dus zal me weer even opnieuw voorstellen!
Mijn naam is Sharon, rij vanaf mijn 5e paard. Heb altijd dressuur gereden, klassieke rijkunst en heb tevens in de spring wereld gezeten.
Heb me er nooit helemaal in thuis gevoeld en nadat ik had gesproken met een western ruiter voelde ik dat dit wel bij me paste.
Ik ben anderhalf jaar terug begonnen bij WNL en begin morgen weer met lessen. Ben er een half jaar tussenuit geweest door wat problemen met mijn eigen paard.

Ik heb onwijs veel zin om weer te gaan rijden maar ben bang dat ik weer helemaal opnieuw moet beginnen haha!

Ik hoop dat ik welkom ben hier!

Welkom!

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 10:19

denbine schreef:
Ik lees al een poosje mee hier...
Al een paar jaar dagdroom ik, om de overstap naar western te maken.

Eind vorig jaar een naar ongeluk gehad en in theorie zou paardrijden lastig zijn.

Toch wil ik een poging gaan wagen....niet geschoten is altijd mis....

Helaas is mijn regio (flevoland) geen westernmanege, dus opzoek naar een alternatief iets verder weg.

Wat naar van dat ongeluk :(:) , hopelijk kun je toch nog rijden

En gefeliciteerd met je verjaardag btw :D

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 16:29

[quote="Aleeneh"]

Van de week een Barefoot Arizona Nut testzadel thuis gehad om eens te kijken of dat wat was. Zelden een zo'n slecht passend zadel gezien, dus het is linea recta retour afzender gegaan :') maar wel wat leuke foto's geschoten. Staat wel stoer, zo'n westernzadel op onze poownies.

[i/quote]

een barefoot ligt nooit passend als er geen ruiter opzit check eens: www.barefoot-saddle.nl
je moet kijken of de fork past, als die goed is is het zadel goed, maar dat zie je niet als het zadel erop ligt
jammer dat ze je dat niet uitgelegd hebben, want het staat idd goed