[WN] [HK]Startende westernruiters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 11:24

immanuela29 schreef:
hoi! is er misschien een westernstal in Almere, Dronten of Lelystad? Ik wil heel graag western starten, maar ik kan geen westernstallen vinden :(

Staat er hier misschien iets voor je tussen? [WN-AM] Western trainers en maneges

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 14:57

na 5 weken niet te hebben gereden (vakantie/hitte/ en eigen paard ziek) dinsdag weer les gehad. Was even de weg kwijt :') en heb nu ook best spierpijn :Y)

Kenia04

Re: [Centraal]Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 16:12

Oeh, ik rij nu al ruim 8 jaar 'normaal' Maar western heeft me altijd geïnteresseerd. Zijn er meer mensen die van engels rijden zijn overgestapt? Is dat heel moeilijk, of ben je er zo aan gewend?

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 16:41

ligt eraan hoe je Engels rijden gewend was. Vooral met veel druk en weinig zit dan wordt het een openbaring. Was je al bezig met ontspannen rijden, zit, en zo min mogelijk hulpen dan valt de overgang best mee, omdat er een gezamenlijke basis is.
Zo aan gewend is ander verhaal, moet natuurlijk nog wel nadenken.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 18:18

Zoals ladypaard zegt is het afhankelijk hoe je gewend bent te rijden. Ik had geen moeite met de overstap, het voelde niet eens als een overstap behalve dat het nu goedgekeurd werd dat ik aan een losse teugel reed (te los zelfs voor westernbegrippen haha).

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 22:04

Ik moest even wennen aan het zadel, de lange gesplitste teugels en de andere termen.. Maar nu ik er zo op terugkijk, rij ik eigenlijk bijna hetzelfde als toen ik dressuur reed. Alleen rij ik nu meer lang en laag, en het voelt allemaal wat relaxter!

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 22:21

Kenia04 schreef:
Oeh, ik rij nu al ruim 8 jaar 'normaal' Maar western heeft me altijd geïnteresseerd. Zijn er meer mensen die van engels rijden zijn overgestapt? Is dat heel moeilijk, of ben je er zo aan gewend?

Ik heb nog geen problemen ondervonden ( behalve korte teugels in stress situaties ) echter rijd ik maar 2 jaar engels dus dat scheelt veel, vind western zelf veel natuurlijker voor mijzelf aanvoelen ( het sturen etc) het zadel vind ik goddelijk :D , heb nog geen rugpijn gehad in 2 lessen :') ( maar met engels dus wel elke les)

Termen kende ik allemaal al (wedstrijden kijken enz)

Susannah92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 07:14

Ik ben ook overgestapt vanuit het Engels. Had ook een tijd niet gereden, dus was voor mij sowieso even aanvoelen. Heb 3x les gehad van de eigenaresse van m'n bijrijdpaard en sindsdien hobbel ik zelf wat rond.

Wil van de zomer misschien wat gaan lessen, maar ergens vind ik het ook wel prima zo :P

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 07:44

Ik ben sinds november over gestapt en ik wil niet meer anders, lekker in mijn jeans en schoenen rijden ipv mezelf in een strakke broek en laarzen hijsen. Ik heb het in de winter ook nooit meer echt koud omdat ik me lekker in kan pakken haha!

Ik heb nog niet heel erg veel lessen gehad door wat zadel en lijf probleempjes van Pino. Vergis je dus niet met zadels haha, ik heb pino zijn lijf totaal vast gereden met het zadel wat ik in oktober bij Arthur heb gekocht.

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 08:32

Ik moest heel erg wennen aan het 'loslaten' toen ik overstapte. Je mag niet meer je benen aanknijpen, knieën moeten los en sturen dmv benen en buite teugel tegen de gals ipv 'omtrekken'. Mijn bijrij paard vloog alle kanten op toen ik haar automatisch wilde opsluiten met mijn benen :')

Beugels moeten korter, voeten hoeven niet perse met je tenen in de beugel en je hakken hoeven in principe ook niet echt te worden uitgedrukt.

Ik vind het echt een openbaring :D heeeeerlijk relaxed rijden!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 08:44

Ik heb ook niet heel lang hoeven wennen. Ik heb al jaren geen lessen in engels meer gehad en was zo nu en dan eens rustig door het bos aan het hobbelen. Teugeltje los en vooral genieten van wat je ziet.
Ik ben bezig sinds november, rijd eens in de 2 a 3 weken. Niet erg veel. Maar ik leer wel enorm veel. Laatst kwam er een meisje kijken die daar stage liep toen ik begon, niet lang daarna was haar stage afgelopen. Die stond echt te kijken hoe ik er nu op zat, vergeleken met wat zij zich nog herinnerde. Dat gestuntel is al zo veel minder. Het voelt ook zo natuurlijk, en vooral dat loslaten staat mij enorm aan. Paard in de gewenste houding/het gewenste tempo brengen en dan alles los laten. Dát is genieten.

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 10:00

_Hedi schreef:
Ik moest heel erg wennen aan het 'loslaten' toen ik overstapte. Je mag niet meer je benen aanknijpen, knieën moeten los en sturen dmv benen en buite teugel tegen de gals ipv 'omtrekken'. Mijn bijrij paard vloog alle kanten op toen ik haar automatisch wilde opsluiten met mijn benen :')

Beugels moeten korter, voeten hoeven niet perse met je tenen in de beugel en je hakken hoeven in principe ook niet echt te worden uitgedrukt.

Ik vind het echt een openbaring :D heeeeerlijk relaxed rijden!

Oja dat wel! Met stap heb ik daar niet zo, n last van maar als mijn lespaard gaat lopen uitproberen , dan weer echt wel. Bv tijdens mijn proefles ging mijn paard tijdens galop met oren in de nek naar een ander paard toe, en in dus in dat soort situaties neig ik echt zowat aan de teugels te hangen, maar dst helpt natuurlijk niet. Dat loslaten is wel een goede oefening voor mij. Het sturen vind ik zelf fijner, heb met engels vaak genoeg gehad en gezien dat de ponny zijn hoofd in de goede richting had getrokken maar stug rechtdoor liep.

Heb maar 2 lessen gehad en vond het geweldig dus ik heb iets om naar uit te kijken als ik weer terug in plat nederland ben :') ( nu op vakantie, georgie)

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 10:01

Ik heb ook ruim 8-9 jaar engels reden. In het begin was de overstap echt wennen, vooral dat 'loslaten'. Voelde me best een leek :+ en je moet er echt even aan toe geven dat je weer een beginner gaat zijn. Maar toen ik met mn eerste les bezig was 'klikte' het wel. Dít is wat ik altijd al wilde, dít is wat rijden voor mij moet betekenen. Zoals Judith zegt; paard in gewenste houding/tempo brengen en loslaten, dat gevoel als je in een jogje op een los teugeltje rijd..dát is genieten. Heerlijk.

Ik rij nu sinds november 2013 en ik wil nooit meer anders.

Hedi: beugels moeten korter? :') ik zit wel langer dan met Engels. :=
En inderdaad, als ik m'n hakken uitdruk staat m'n paard stil :=

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 11:13

Ik heb ook weinig moeite gehad met de overgang, terwijl ik 14 jaar Engels heb gereden. De laatste 3 jaar van het Engelse rijden ben ik met mijn paard vooral bezig geweest met buigen, buigen, buigen en gewoon LOPEN en dit deed ik al niet op een strakke dressuurteugel. Ik denk dat dit de overgang wel makkelijker heeft gemaakt, verder is het vooral fijn dat ik niet meer heel erg bezig hoef te gaan met de oprichting, bleek toch wat lastig met een overbouwde am. appaloosaxquarter. Niet dat ik hem nu gewoon op de voorhand laat sloffen hoor, maar voor het dressuurplaatje liep hij gewoon te laag, ook al liep hij eigenlijk heel netjes, zijn bouw liet het niet echt toe om hem nog wat hoger in te stellen. Ik vond het ook niet helemaal eerlijk tegenover hem om dit wel van hem te verlangen :(:). Nu hoef ik me er niet meer zo druk om te maken en hebben we beide meer lol in het rijden.

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 23:38

Yessica: op mijn dressuurzadel zat ik zowat met rechte benen :') nu nog steeds vrij lang. Beugels moeten korter van mijn instructrice, zo kan ik natuurlijk wel wat beter mijn knieën van het zadel houden. Cash staat ook stil als ik mijn hakken uitruk hihi!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 08:19

Ik heb gisteren met hele lange beugels gereden. Ze konden niet korter. Niet heel handig, maar je rijd zo wel volledig op zit en gaat niet klemmen. Was wel lastig bij de stops, want ik kon mezelf niet zo goed opvangen als normaal! Paardlief was wel braaf. Erg fijn lesje gehad. Ook enorm snel gespint, ik moest hem er vanuit draf inrijden en dat ging echt vreselijk hard :oo

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 09:33

Bij mij moesten ook de beugels langer volgendsmij

Bennie_Maudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 20:32

Ik wil binnenkort ook een westernles gaan doen :) op manege Buitenwijck in Stuifzand (drenthe) het lijkt me heerlijk, zo'n zadel <3

Mijn verzorgpony is wel engels ingereden en ik kan/mag hem ook niet laten omscholen denk ik.. Zou ik hem dan wel gewoon engels kunnen blijven rijden? Als ik er tenminste voor kies door te gaan met western rijden :+

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 00:21

Natuurlijk kan dat :) op de 'engelse' manier rijden verleer je niet
Ik heb ook nog wel eens op een engels gereden paard gezeten. Hoewel ik dan wel bij het halthouden de neiging moest onderdrukken om mijn voeten naar voren te steken hihi

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 09:06

Hey mag ik me hier ook melden ? ik ga na 13jaar engels rijden ook de overstap maken als dit mij goed bevalt :) had al 2 lessen op de planning staan maar deze zijn telkens niet doorgegaan. Zou leuk zijn om hier mee te volgen en bij te leren want ik snap niets van die termen :P en natuurlijk om ervaringen en verhalen uit te delen en te volgen :)

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 09:20

Leuk dat er zoveel mensen overstappen!
Ik rij nu iets meer dan een jaar western en ik ben helemaal om!

Bennie_Maudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 13:32

Woensdag avond ga ik kijken bij de westernles van manege Buitenwijck en waarschijnlijk ga ik dan die week erop een proefles western doen *\o/*
Ik heb er echt heel veel zin in

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 15:07

Spannend alle mensen die (willen) overstappen!

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 15:08

Heel erg leuk! En dat de sport maar moge groeien :D

De wedstrijd bij ons op stal is afgelast helaas..

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 14:49

Ik wil ook zo graag western rijden :( De enige stal bij mij in de buurt is geen plek waar je ook les kan krijgen... Of er moet echt een stal nog ergens verstopt zijn, maar ik kan er echt geen vinden ;(