[WN] [HK]Startende westernruiters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SilkyLover11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 20:50

Westernkamp lijkt me zo leuk! Ik heb een Engels ingereden pony en vandaag heb ik een beetje westerntraining gedaan. Hij deed het zo goed!
Ik woon op een boerderij en nu het weer zomer is, vind ik het leuk op de koeien te paard op te halen. Dat heeft ook meegespeeld in de keuze om western te leren rijden. Maar ook dat ik een enorme hekel heb aan het Engelse dressuur rijden. En aangezien dat de basis is van het hele Engels rijden... ;)
Dan vind ik de dressuur van het westernrijden stukken leuker. Ik ben zelf nogal ruig en het nette van de Engelse dressuur heb ik een hekel aan. Gewoon plezier hebben met je pony en een team zijn is veel leuker. Met westernrijden kun zo ook mee doen aan een wedstrijd. Dan is het meer praktisch (van de Amerikaanse cowboys) dan netjes. Ik wil niet zeggen dat je met Engels rijden geen team kunt zijn met je pony en geen plezier kunt hebben, maar het westernrijden past veel beter bij mijn karakter en ook bij mijn pony. Hij vindt van het Engels rijden alleen buitenritten en springen leuk. :) Hij dot nu veel beter zijn best, die ondeugd. <<)

SilkyLover11

Re: [Centraal]Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 20:55

Oja, mijn pony is een Welshmerrie van 13 jaar oud. Eigenwijs, slim, snel en sterk. Maar ook lief, mooi, ondeugend, en een echte vriend als hij je lief vindt. (Dieren spreek ik altijd aan met hij) /3

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 20:58

Leuk Silkylover!

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 21:08

Ik ga maandag beginnen aan dit avontuur; ik heb dan mijn eerste western rijles :D (stuiter stuiter)

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 21:10

Spannend! Ik kan ook echt niet wachten tot overmorgen, ookal heb ik al een proefles gehad, eerste groepsles is alsnog spannend :D

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 18:58

Ik ben wel een beetje bang om daar met mijn paardrijlaarzen en cap aan te komen zetten... ik heb er zelfs aan gedacht naar de ruitersportwinkel te gaan voor chaps en ander verschijnings-materiaal, zonder het dus in dit stadium echt nodig te hebben, maar daar gaat mijn geld. Ik heb daarom toch besloten om in mijn reguliere ruiterkostuum op te komen dagen maandag, maar feit blijft dat ik het eng vind in de zin van dat ik buiten de boot zal vallen met mijn paardrijlaarzen, cap en polo ;) Hoe hebben andere startende ruiters dit ervaren?

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 19:04

Basilicium schreef:
Ik ben wel een beetje bang om daar met mijn paardrijlaarzen en cap aan te komen zetten... ik heb er zelfs aan gedacht naar de ruitersportwinkel te gaan voor chaps en ander verschijnings-materiaal, zonder het dus in dit stadium echt nodig te hebben, maar daar gaat mijn geld. Ik heb daarom toch besloten om in mijn reguliere ruiterkostuum op te komen dagen maandag, maar feit blijft dat ik het eng vind in de zin van dat ik buiten de boot zal vallen met mijn paardrijlaarzen, cap en polo ;) Hoe hebben andere startende ruiters dit ervaren?

Ik ben vorige donderdag (twee weken geleden) ook gewoon in dressuur kleren aan komen zetten :P
Had niemand problemen mee, wel zo van goh jij rijdt dus engels? Maar ik ga in het begin ook gewoon met mijn rubber laarzen komen hoor, western laarzen zijn best duur dus ga ze niet kopen voor het 100% zeker is dat ik ga overstappen. Denk wel dat ik ipv mijn paardrijbroek een andere broek aan zal doen, spijkerbroeken vind ik eerlijk gezegt niet zo fijn zitten tijdens het rijden, vooral de stakke niet, heb liever iets wat zachter...

lemonyellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 22:00

Ik heb ook m'n eerste lessen in dressuur outfit gereden. Ik heb nu wel een Western jeans gekocht, maar ik vind laarzen te duur dus ik rijd in jeans met dressuurlaarzen haha, ziet er heerlijk wannabe uit, maar dat geeft niet.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 23:58

Oh joh, ik heb de eerste keren ook gewoon in m'n dressuuroutfit gereden. Lekker boeiend! Maar uiteindelijk ben ik in jeans gaan rijden (ik vind het heerlijk zitten) en heb ik vrij vlot laarzen gekocht. Ik reed met chaps en stal/rijschoenen, maar dat zat niet goed in de beugels en de sporen pasten er ook niet goed omheen.

Enne, laarzen hoeven niet zo duur te zijn he. Even Kramer in de gaten houden, of 2e hands via Marktplaats, of Facebook groepen!

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 09:43

Basilicium schreef:

Het maakt bij ons echt geen zak uit hoe je er uit ziet :') ik denk bij geneen stal. Het gaat om het rijden en als je dat nog in je rubberen rijlaarzen doet en engelse rijbroek dan is dat prima.
Je zegt ook buiten de boot te (kunnen) vallen met je cap? Hoezo? Ik heb ook gewoon een cap op met rijden hoor ;) Is verplicht op stal.

In het begin reed ik ook nog met mn rijbroek en rubberen rijlaarzen. Inmiddels heb ik wel westernboots maar qua broek en shirt trek ik nu vanalles aan. Ik kom vaak vanuit mn werk en rij dan gewoon in wat ik aan heb die dag.

Mijn westernboots komen ook van Kramer en waren niet zo heel duur.... 120 euro ofzo.

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 10:23

joyce2 schreef:
Oh joh, ik heb de eerste keren ook gewoon in m'n dressuuroutfit gereden. Lekker boeiend! Maar uiteindelijk ben ik in jeans gaan rijden (ik vind het heerlijk zitten) en heb ik vrij vlot laarzen gekocht. Ik reed met chaps en stal/rijschoenen, maar dat zat niet goed in de beugels en de sporen pasten er ook niet goed omheen.

Enne, laarzen hoeven niet zo duur te zijn he. Even Kramer in de gaten houden, of 2e hands via Marktplaats, of Facebook groepen!

Dan zal ik dat alvast in de gaten houden!

_Hedi
BKB 2025 winnaar 3D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 19:26

Ik rijd ook gewoon in mijn kloffie. Heb wel western boots, maar verder gewoon oude spijkerbroeken van h&m. Ik rijd ook met cap, maar dat vind ik zelf gewoon prettig. Ik ben een van de weinige op stal die een cap draagt tijdens het rijden haha.

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 21:58

De les van vandaag was echt superleuk! :D

Was echt super zenuwachtig maar was nergens voor nodig. Mijn lesgeefster is echt aardig en geeft goed les, en Daantje waar ik op reed was ook heel lief :)

Heb vandaag voor het eerst met sporen gereden , dacht ik eerst dat ik dat niet zou kunnen maar de instructrice moedigde me aan, het ging ook goed ( op de ponny had ik ze ook wel nodig) vind dat veel fijner dan een zweep , maar zit wel raar (even wennen dus) vooral tijdens het lopen, niet zo zeer tijdens het rijden.

Heb nog nooit zo heerlijk ontspannen gegaloppeerd zeker niet met zen 4en (ik leste met een ander meisje, maar er reden ook 2 volwassenen vrij) had een paar keer ook echt een wauw-gevoel zeker toen het zo goed ging in de galop met voor mij zelf sturen want dat ging de laatste tijd erg slecht. En heb de hele aan mijn zadel kunnen blijven plakken, was een erg fijn zadel en Daantje heeft erg fijne vlakke gangen.

Eerst gingen we gewoon warm rijden, daarna 2x een horsemanship parcour en daarna plessure , van gangen en van hand veranderen werden ook in het engels gezegd, dus maar goed dat ik naar western wedstrijden heb gegeken zodat ik wist wat wat was.
Zat wel soms klooien met die teugels := , die bleef ook een keer haken aan het zadel, oeps

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 22:19

Oh joh, ik zit nog steeds te klooien met die teugels. Ik hoop echt dat het ooit gaat wennen, hahaha. Maar super leuk dat je les zo goed ging! Heerlijk is dat he?

Enne, qua cap: ik weet dat veel mensen die western rijden, zonder cap rijden. Maar ik heb daar echt schijt aan hoor, ik rij gewoon met cap. Heeeeeel af en toe rij ik zonder, toevallig gister toen ik ff zonder zadel een rondje door de bak ging doen. Maar verder heb ik gewoon altijd mijn super foute croco cap op :D

Afbeelding

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 22:22

Mooie cap!

Ja inderdaad erg fijn :)

Marlien5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 23:05

Die heb ik ook!

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 20:30

Jammer dat ik nu lang moet wachten tot de volgende westernles! Meer dan 5 weken (door vakantie in buitenland en ponnykamp) Heb al super veel zin in een volgende les maarja, zal geduldig moeten (proberen te) zijn

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 10:27

Ik reed maanden nog met mijn dressuur outfit. Moet wel zeggen ik heb een rijbroek van jeans kleur. Heb nu nog steeds geen western outfit. Geld wil ik liever in mijn paard zelf steken dan in mijn outfit.

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 10:37

Ik heb eergisteren wel met rubber laarzen maar een gewone broek gereden die ik fijner vind zitten dan mijn paardrijbroek.
Tja ik heb zelf geen paard dus als het zeker is dat ik overstap ga k denk ik wel western laarzen kopen. Ik heb nog een dressuur wedstrijd outfit (waar ik uiteindelijk nooit mee gereden heb ;) ) die ik kan verkopen. Dan ben ik al een heel eind denk ik qua geld denk ik. :j

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 14:28

Maarja, hoeveel kost een "western outift"? Dat maak je zo gek als je zelf wilt! Ik rij in mijn oude jeans, die ik niet naar mijn werk kan dragen en die ik bijvoorbeeld ook al droeg tijdens trainen met de hond. Een rijbroek in jeans kleur is waarschijnlijk net zo duur (of misschien zelfs nog wel duurder!) dan een nieuwe jeans van de H&M. Maar als je het lekkerder vindt rijden in een gewone rijbroek, zou ik daar gewoon mee blijven rijden.

Het enige wat ik speciaal heb gekocht toen ik besloot om verder te gaan in de western, zijn mijn laarzen en sporen, want dat zat tijdens het rijden echt stukken beter. En als ik iets belangrijk vind, is het wel om spullen te dragen waar ik gewoon prettig mee kan rijden, omdat dit ook het paard ten goede komt!

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 14:33

joyce2 schreef:
Maarja, hoeveel kost een "western outift"? Dat maak je zo gek als je zelf wilt! Ik rij in mijn oude jeans, die ik niet naar mijn werk kan dragen en die ik bijvoorbeeld ook al droeg tijdens trainen met de hond. Een rijbroek in jeans kleur is waarschijnlijk net zo duur (of misschien zelfs nog wel duurder!) dan een nieuwe jeans van de H&M. Maar als je het lekkerder vindt rijden in een gewone rijbroek, zou ik daar gewoon mee blijven rijden.

Het enige wat ik speciaal heb gekocht toen ik besloot om verder te gaan in de western, zijn mijn laarzen en sporen, want dat zat tijdens het rijden echt stukken beter. En als ik iets belangrijk vind, is het wel om spullen te dragen waar ik gewoon prettig mee kan rijden, omdat dit ook het paard ten goede komt!

Ik denk dat ik ook gewoon alleen laarzen en sporen ga kopen, je kunt best western rijden in een gewone broek en blouse die lekker zit :j

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 14:38

Ik draag gewoon een topje of t-shirt met een trui/vest tijdens het rijden, afhankelijk van hoe warm het is. Ik ga echt niet als een halve cowgirl te paard hoor ;)

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 14:21

Leuk om te horen hoe anderen over de outfit-kwestie denken. Ik moet zeggen dat ik me wel éxtra beginner voelde door hoe ik erbij liep, maar wat heb ik het leuk gehad! :D Volgende week weer.

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 14:29

Ik voelde me eigenlijk niet eens zo'n beginner (nouja niet meer dan met engels) , behalve dat ik stemhulpen vergeet en soms met de teugels in de war raak...misschien omdat ik nooit goed ben ik geweest in dressuur :') Dit voelt gewoon natuurlijker aan (in de zin van fijner)
Fencen mocht ik nog niet maar verder had ik nergens last van (durf ik ook nog niet := )

Scheelt waarschijnlijk dat ik met engels op een redelijk laag niveau reed en het nog maar 2,5 jaar doe.

Spoiler:
Daar scheelt het niet zo veel van beginner :=

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 18:28

Heb op kramer gekeken naar western laarzen (kijken kan geen kwaad ) , maar vroeg me af of je ze daar ook kan passen of is het daar online bestellen (snap de website niet echt := )