[WN] [HK]Startende westernruiters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Galathil

Re: [Centraal]Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 21:46

Ik reed op Chanel en kreeg les van Lieke. Een leuk paardje is het, en dat veulentje Jack <3
Ik vond het erg leuk, dit ligt mij denk ik meer :)

Weet nog niet zeker of ik er ga rijden, we gaan er nog even over nadenken, straks volgt een uitgbreider verslag...

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 17:00

Oke een uitgebreider verslag (ik ben echt heel slecht in verslagen, hoewel ik het in mijn hoofd wel allemaal heel mooi kan bedenken)

Ik had minder moeite met de teugels dan ik had verwacht, hield ze gewoon vast zoals ik dacht dat het wel hoorde en ze vond dat ik dat we redelijk goed deed. := Had toen even echt een "wauw" gevoel. Eerst even een rondje gestapt en daarna begonnen met stuuroefeningen (vooral veel een 3hoek) daarna "jog" (als ze langzaam draven gaat het doorzitten goed, maar als je hardt gaan heb ik alsnog de neiging om te sta-zitten)Het sturen is voor mij wat lastiger, ze zegt wel dat ik al goed kijk waar ik heen ga maar met teugels is het heel anders sturen. En de stemhulpen vergat ik nog vaak om te doen. Net als het voeten naar voren steken bij het stoppen en bij galop neem ik mijn teugels te kort (slechte gewoonte, met korte teugels denk ik meer controle te hebben) .

Vond het erg leuk maar twijfel nog een beetje ...

Susannah92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 17:04

Ik rij zelf altijd licht bij het indraven en ga pas doorzitten bij een ontspannen jog. Fijner voor mij, fijner voor m'n paardje.

Ga lekker nog een keertje lessen. Snap dat je twijfelt; had ik ook. Voelde me echt weer op en top beginner, maar half jaartje later rij ik 2/3 keer peer week ontspannen m'n rondje!

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 17:15

Susannah92 schreef:
Ik rij zelf altijd licht bij het indraven en ga pas doorzitten bij een ontspannen jog. Fijner voor mij, fijner voor m'n paardje.

Ga lekker nog een keertje lessen. Snap dat je twijfelt; had ik ook. Voelde me echt weer op en top beginner, maar half jaartje later rij ik 2/3 keer peer week ontspannen m'n rondje!

Ja lichtrijden is bij het warmdraven denk ik ook fijner voor het paard, zal de volgende keer eens vragen of dat mag.

Het punt is dat de manege waar ik nu rijdt als je niet voor zondag zegt of je er doorgaat of niet, gewoon weer de rekening van het volgende kwartaal opstuurt. Mijn vader stelt voor om dan daar nog een kwartaal te doen en onder tussen nog een aantal lessen bij de ranch zodat ik kan kijken wat ik fijner vind. Maar is dat niet wat tegenstrijdig qua rijles? Half wil ik overstappen en half ben ik bang dat ik daar misschien wel spijt van krijg. Dilemma |o
Spoiler:
Kon ik maar in de toekomst kijken of een orakel raadplegen!

Susannah92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 17:33

Je kunt toch altijd weer terug naar het Engels rijden als dat je uiteindelijk toch beter bevalt?

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 23:12

*zwaai*

Meesten van jullie zullen me wel niet meer kennen, maar ik heb in het prille begin van dit topic ook meegekletst :P Ik kom weer eens buurten.

Met mijn vroegere bijrijdpaard Doesie heb ik mijn eerste stappen in de western gezet onder leiding van Paulette Zorn, en dit heb ik voortgezet bij een nieuw bijrijdpaard ivm verhuizing naar Twente. In totaal heb ik denk ik een jaartje western gereden, maar ik voel me nog altijd een leek :Y)

In de tussentijd weer een poos terug naar Engels geweest.

Inmiddels heb ik met mijn vriendin een eigen haf en arabier. De arab is nog niet onder het zadel (is 2,5), maar met de haf wil ik nu weer langzaam beginnen met het western rijden opnieuw oppakken. Hopelijk kunnen we deze trend van rijden dan met de arabier, Mish, voortzetten :D

Als beginnetje daarom maar eens een western hoofdstelletje aangeschaft voor Olina :D op deze foto nog wel met een ander bitje, maar we gaan van de week Arthur's maar eens plunderen. Heb ook nog teugels nodig.... tsja, en een zadel, maar eerst maar eens flink sparen _O- voorlopig doe ik het maar met het dressuurzadel denk ik!

Afbeelding

:wave:

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 09:10

Metaxa schreef:
Ja lichtrijden is bij het warmdraven denk ik ook fijner voor het paard, zal de volgende keer eens vragen of dat mag.
]

Lichtrijden met indraven doen wij ook hoor. Is heel normaal. Alleen nu ben ik op zo'n punt dat ik ook mijn extended jogs moet gaan uitzitten van de instructrice (wel zo handig op wedstrijd he :p ) dus rij veel zonder beugels voor die balans. Maar zeker in het begin is lichtrijden gewoon fijner.

In het begin was ik ook mega onzeker. Ik voelde me zo'n ontzettende beginner! Maar ik merkte wel gelijk dat dit me veel meer lag. Ik zou gewoon nog een proeflesje doen. Wat betreft je andere manege; als je die nu opzegd en na je volgende western proefles vind je het toch niets.. Gaan ze dan moeilijk doen als je terug wilt? :\

Hi Aleeneh! Wat leuk, het western hoofdstel staat hem in ieder geval erg goed ;) veel plezier en succes!

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 10:53

Sicayes schreef:
Metaxa schreef:
]

Lichtrijden met indraven doen wij ook hoor. Is heel normaal. Alleen nu ben ik op zo'n punt dat ik ook mijn extended jogs moet gaan uitzitten van de instructrice (wel zo handig op wedstrijd he :p ) dus rij veel zonder beugels voor die balans. Maar zeker in het begin is lichtrijden gewoon fijner.

In het begin was ik ook mega onzeker. Ik voelde me zo'n ontzettende beginner! Maar ik merkte wel gelijk dat dit me veel meer lag. Ik zou gewoon nog een proeflesje doen. Wat betreft je andere manege; als je die nu opzegd en na je volgende western proefles vind je het toch niets.. Gaan ze dan moeilijk doen als je terug wilt? :\

Ja, het zit eigenlijk wat anders, dressuur vind ik niet zo leuk en western lijkt mij wel erg leuk maar ik vraag mij eerder of ik het wel echt durf, ik heb hiervoor op een clubje gereden (het was geen echte manege we kregen niet eens echt les, het was gewoon meer hobbelen) maar daar heb ik vertrouwen verloren omdat het vaak chaotisch was. En dat is een van de goede dingen van de manege waar ik nu rijd, dat er een hele veilige sfeer is. Nouja die is wel op achteruit gegaan, maar ik ben bang dat ik weer terugval als ik ergens anders ga rijden... :( , western ruiters komen voormij altijd zo onverschrokken over?
Ja ik denk wel dat ze moeilijk gaan doen.
Oeps ik zie nu dat ik in jouw quote heb geschreven :+
Hi Aleeneh! Wat leuk, het western hoofdstel staat hem in ieder geval erg goed ;) veel plezier en succes!

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 10:57

Aleeneh schreef:
*zwaai*

Meesten van jullie zullen me wel niet meer kennen, maar ik heb in het prille begin van dit topic ook meegekletst :P Ik kom weer eens buurten.

Met mijn vroegere bijrijdpaard Doesie heb ik mijn eerste stappen in de western gezet onder leiding van Paulette Zorn, en dit heb ik voortgezet bij een nieuw bijrijdpaard ivm verhuizing naar Twente. In totaal heb ik denk ik een jaartje western gereden, maar ik voel me nog altijd een leek :Y)

In de tussentijd weer een poos terug naar Engels geweest.

Inmiddels heb ik met mijn vriendin een eigen haf en arabier. De arab is nog niet onder het zadel (is 2,5), maar met de haf wil ik nu weer langzaam beginnen met het western rijden opnieuw oppakken. Hopelijk kunnen we deze trend van rijden dan met de arabier, Mish, voortzetten :D

Als beginnetje daarom maar eens een western hoofdstelletje aangeschaft voor Olina :D op deze foto nog wel met een ander bitje, maar we gaan van de week Arthur's maar eens plunderen. Heb ook nog teugels nodig.... tsja, en een zadel, maar eerst maar eens flink sparen _O- voorlopig doe ik het maar met het dressuurzadel denk ik!

[ Afbeelding ]

:wave:

Hoi :wave: , welkom terug in dit topic! Hopelijk kun je snel weer spullen aanschaffen :) ,leuk hoofstel trouwens.

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 16:45

Ik heb trouwens een vraag,ik moest vanuit draf stilstaan en Lieke (degene die mij les gaf) zei dat als er en dan nog wat stap passen tussen zitten, dat je dan even achterwaarts moest. Maar waarvoor is dat? Op dat moment dacht ik er zelf niet aan om te vragen.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 16:48

omdat hij direct stil moet staan. en niet stiekem nog wat pasjes er bij smokkelen.

Marlien5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 17:29

Dus hij moet teruggezet worden naar de plek waar jij zei dat hij stil moest staan.

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 17:34

Heeft er hier iemand tips voor westernlessen zonder eigen paard in de omgeving van Eindhoven?

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 17:51

@ Marlien en Domi, bedankt voor het uitleggen!

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 17:53

Boemklatsch schreef:
Heeft er hier iemand tips voor westernlessen zonder eigen paard in de omgeving van Eindhoven?

In ben niet zo goed met topografie, in welke provincie ligt dat? En hoeveel wil je maximaal reizen? Eindhoven ken ik niet dus ik ben bang dat ik je niet kan helpen...

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 18:39

Noord-Brabant ;)
Hebben een lease auto met tankpas, dus reisafstand is niet zo'n issue, al vind ik een uur eigenlijk wel de max.

Marlien5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 18:44

Leuk dat je western wilt gaan rijden!

Ik zou even een topic aanmaken met deze vraag onder Western Algemeen :-)

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 18:57

Boemklatsch schreef:
Noord-Brabant ;)
Hebben een lease auto met tankpas, dus reisafstand is niet zo'n issue, al vind ik een uur eigenlijk wel de max.

O ja dat is erg ver van noordholland ;)

Inderdaad met een eigen topic maak je denk ik meer kans

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 20:03

Ik woon ook in Eindhoven maar ik weet zonder eigen paard ook niet zo hoor!

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 20:04

Weet iemand hoe je hier een filmpje kan plaatsen?

Marlien5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 20:23

Je kan hem op Youtube uploaden en dan de link hier plaatsen met de juiste video tags :-)

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 18:44

Metaxa schreef:
Ja, het zit eigenlijk wat anders, dressuur vind ik niet zo leuk en western lijkt mij wel erg leuk maar ik vraag mij eerder of ik het wel echt durf, ik heb hiervoor op een clubje gereden (het was geen echte manege we kregen niet eens echt les, het was gewoon meer hobbelen) maar daar heb ik vertrouwen verloren omdat het vaak chaotisch was. En dat is een van de goede dingen van de manege waar ik nu rijd, dat er een hele veilige sfeer is. Nouja die is wel op achteruit gegaan, maar ik ben bang dat ik weer terugval als ik ergens anders ga rijden... :( , western ruiters komen voormij altijd zo onverschrokken over?

Ah meid :(:) Ik vond de dressuur wereld ook 10x niks. Heb toen ik klein was als kind bij een nogal wedstrijd-gericht clubje op een manege gezeten en dat terwijl ik daar eigenlijk veels te onzeker voor was := wedstrijden meedoen was MOETEN en als je niet naar behoren reed hoorde je dat ook nog eeeuuuwwween. Vreselijk. En ja..chaotisch.

Voor Western rijden hoef je echt niet super stoer te zijn hoor. Je gaat ook niet gelijk ingewikkelde reining manouvres doen. Tenminste, bij ons is dat sowieso niet zo. Gewoon lekker ontspannen paardrijden - dat is het doel!
En dat je dressuur manege dan moeilijk gaat doen vind ik echt behoorlijk stom en kinderachtig. :(

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 18:59

Sicayes schreef:
Metaxa schreef:

Ah meid :(:) Ik vond de dressuur wereld ook 10x niks. Heb toen ik klein was als kind bij een nogal wedstrijd-gericht clubje op een manege gezeten en dat terwijl ik daar eigenlijk veels te onzeker voor was := wedstrijden meedoen was MOETEN en als je niet naar behoren reed hoorde je dat ook nog eeeuuuwwween. Vreselijk. En ja..chaotisch.

Voor Western rijden hoef je echt niet super stoer te zijn hoor. Je gaat ook niet gelijk ingewikkelde reining manouvres doen. Tenminste, bij ons is dat sowieso niet zo. Gewoon lekker ontspannen paardrijden - dat is het doel!
En dat je dressuur manege dan moeilijk gaat doen vind ik echt behoorlijk stom en kinderachtig. :(

Dankje :) , inderdaad de stal is wel reining gericht maar weet wel dat ze daar niet mee gaan beginnen.
Ja dat zou inderdaad kinderachtig zijn als ze dat gingen doen.

Heb al gemaild of ik nog wat prive/groeps lessen kan volgen bij de double r ranch , voor ik een echt besluit neem.

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 23:31

Ik heb dit weekend besloten dat ook ik mijn intrede wil maken in de wereld van het western rijden. Ik merkte al langere tijd dat ik op zoek was naar een geheel andere aanpak. Ik loop vast in wat ik aan het doen was; ik verloor het plezier en het vertrouwen. De afgelopen tijd heb ik redelijk wat western evenementen bezocht. Deze hebben mijn ogen geopend voor een perspectief op paardrijden/ruiterschap dat ik voorheen nooit zo heb meegekregen. Ergens vandaag wist ik het ineens: ik ga westernlessen nemen :)

Ik wil niet te star zijn in mijn doelstellingen, omdat ik deze stap juist wil zien als een nieuw avontuur. Come what may, enzo. Wel hoop ik dat ik opnieuw geprikkeld en gemotiveerd raak als ruiter. Ik wil ontdekken of de western benadering mij kan helpen paardrijden weer leuk te gaan vinden, al vermoed ik natuurlijk reeds sterk dat dat wél zo zal zijn!

De komende tijd zal voor mij in het teken staan van het vinden van een fijne stal waar ik na een eerste les wil blijven plakken. Verder wil ik voor mijzelf uitzoeken hoe ik de western stijl toe wil passen in de relatie met mijn paard. Ik voel me het fijnst bij het idee het allemaal eerst in een andere omgeving en op andere paarden te leren. Even afstand van het rijden waar ik nu geen plezier meer in heb en met een schone lei deze nieuwe richting inslaan.

Ik houd jullie graag op de hoogte :)

Galathil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 12:34

Basilicium schreef:
Ik heb dit weekend besloten dat ook ik mijn intrede wil maken in de wereld van het western rijden. Ik merkte al langere tijd dat ik op zoek was naar een geheel andere aanpak. Ik loop vast in wat ik aan het doen was; ik verloor het plezier en het vertrouwen. De afgelopen tijd heb ik redelijk wat western evenementen bezocht. Deze hebben mijn ogen geopend voor een perspectief op paardrijden/ruiterschap dat ik voorheen nooit zo heb meegekregen. Ergens vandaag wist ik het ineens: ik ga westernlessen nemen :)

Ik wil niet te star zijn in mijn doelstellingen, omdat ik deze stap juist wil zien als een nieuw avontuur. Come what may, enzo. Wel hoop ik dat ik opnieuw geprikkeld en gemotiveerd raak als ruiter. Ik wil ontdekken of de western benadering mij kan helpen paardrijden weer leuk te gaan vinden, al vermoed ik natuurlijk reeds sterk dat dat wél zo zal zijn!

De komende tijd zal voor mij in het teken staan van het vinden van een fijne stal waar ik na een eerste les wil blijven plakken. Verder wil ik voor mijzelf uitzoeken hoe ik de western stijl toe wil passen in de relatie met mijn paard. Ik voel me het fijnst bij het idee het allemaal eerst in een andere omgeving en op andere paarden te leren. Even afstand van het rijden waar ik nu geen plezier meer in heb en met een schone lei deze nieuwe richting inslaan.

Ik houd jullie graag op de hoogte :)

Spannend! Ik wacht nog af op antwoord wanneer ik nog meer prive of groepslessen kan volgen om te kijken of western echt iets voor mij is. Hoop dat ze snel antwoorden := (al 2 x online geweest maar niet gelezen)