Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Gloa schreef:Er wordt hier een aantal keer het skelet aangehaald waarvan de groeipunten pas gesloten zijn op 6 jarige leedtijd. Maar wie rijdt zijn paard alleen op het skelet? Het zijn de spieren, banden en pezen die het mogelijk maken om een ruiter te dragen.
Gloa schreef:Je kan beter op een 3jarige stappen met goede bespiering dan een schrale slappe 7 jarige die niet weet wat die met zn lichaam aan moet.
Gloa schreef:Daarnaast vind ik het juist heel erg slecht om een paard pas op latere leeftijd in te rijden. In de vlakke Nederlandse weitjes vol met vet gras en water op nog geen 100m lopen taaien onze paarden niet af. Vervolgens moeten hun lui volgroeide lichamen aan het werk en kunnen de gewrichten en weke delen deze belasting niet aan omdat ze 0,0 gewend zijn.
Gloa schreef:In mijn ogen doe je je paard een plezier door ze op jonge leeftijd met beleid te gaan belasten. Op die manier ontwikkelt het lichaam zich mee in het werk wat van ze verwacht wordt.
Gloa schreef:Bij mensen is het niet meer dan normaal dat kinderen moeten sporten en spelen om gezond en sterk groot te worden en de juiste motoriek te ontwikkelen. Waarom is dit bij paarden zo'n taboe?
superpony schreef:Kinderarbeid mag hier niet. Maar kleine kinderen sporten wel. Topsport begint ook al jong. De 1 sport zijn hele leven en wordt er prima oud mee, maar ik weet ook kinderen die nare en blijvende blessures hebben. Ligt aan veel meer dingen dan leeftijd alleen.
freeride schreef:superpony schreef:Kinderarbeid mag hier niet. Maar kleine kinderen sporten wel. Topsport begint ook al jong. De 1 sport zijn hele leven en wordt er prima oud mee, maar ik weet ook kinderen die nare en blijvende blessures hebben. Ligt aan veel meer dingen dan leeftijd alleen.
Het sporten wat kinderen wel kunnen doen,doen jonge paarden ook,in veelvoud,spelen in vrijheid heet dat.Of krijgen kinderen een rugzak met 25 of meer % van hun eigen gewicht om bij het sporten?