[WN] De leeftijd van het zadelmak maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

quarterH

Re: De leeftijd van het zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 23:13

ja precies, maar daar wordt dan helaas niet naar gekeken... of op gelet, is geen criterium bij de fok... en dat is verkeerd denk ik.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 17:06

Moderatoropmerking:
Letten jullie er even op dat dit topic over de leeftijd van het zadelmak maken gaat. :)
Als jullie de discussie over de fokkerij willen verderzetten, kan er een topic op WN-FA geopend worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 23:59

Er wordt hier een aantal keer het skelet aangehaald waarvan de groeipunten pas gesloten zijn op 6 jarige leedtijd. Maar wie rijdt zijn paard alleen op het skelet? Het zijn de spieren, banden en pezen die het mogelijk maken om een ruiter te dragen. En ja op dat punt zijn er rassen zoals de quarter die op jongere leeftijd een flinke spiermassa hebben. Die spieren maken het mogelijk om op de juiste manier een ruiter te dragen zonder groeipunten te overbelasten. Je kan beter op een 3jarige stappen met goede bespiering dan een schrale slappe 7 jarige die niet weet wat die met zn lichaam aan moet.

Daarnaast vind ik het juist heel erg slecht om een paard pas op latere leeftijd in te rijden. In de vlakke Nederlandse weitjes vol met vet gras en water op nog geen 100m lopen taaien onze paarden niet af. Vervolgens moeten hun lui volgroeide lichamen aan het werk en kunnen de gewrichten en weke delen deze belasting niet aan omdat ze 0,0 gewend zijn. In mijn ogen doe je je paard een plezier door ze op jonge leeftijd met beleid te gaan belasten. Op die manier ontwikkelt het lichaam zich mee in het werk wat van ze verwacht wordt.

Bij mensen is het niet meer dan normaal dat kinderen moeten sporten en spelen om gezond en sterk groot te worden en de juiste motoriek te ontwikkelen. Waarom is dit bij paarden zo'n taboe?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 00:21

De aanrader is bewegen....
bewegen ja, iedere dag tien km hardlopen met bepakking ... neuh, hoeft ook weer net niet :+

Dus hoeft van mij mijn jonkie ook niet met bepakking rond te sjouwen.
Paardlief is in mei 5 geworden... dinsdag komt de tandarts en alsndat genezen is ga ik met haar aan de gang, vroeg zat.
Maar ik hoef nergens aan mee te doen(wedstrijden of wat dan ook) dus ik doe het puur met wat naar mijn idee het beste is voor mijn dier zonder economisch of ander secundair belang.
Ik hoop en denk dat ze zonder gekke dingen een krappe 30 jaar ohz mee zou moeten kunnen gaan.
Maar het is wel een reden dat ik alleen jonge niet gereden dieren zou willen kopen.
Of in het huidige geval, zelf gefokt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 09:23

Als ik lees dat ouders tegenwoordig bij bepaalde sporten geweerd worden omdat ze anders de kinderen niet 'vrij' kunnen laten groeien in een sport dan is meteen duidelijk dat je niet op een te jong paard moet gaan zitten ;)

Verder zou ik graag eens een veulen van een stappenteller voorzien zodat zichtbaar wordt dat er van 'lui en vet' echt geen sprake is.

Ik zeg niet dat je niks mag doen met een jong paard, maar 'belasten' in de zin van 10+ minuten longeren of er op gaan zitten doet het lichaam geen goed ondanks de spieren die een QPA dan mag hebben.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 18:32

helemaal mee eens Gloa!!

ringelberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 12:30

als ik dit zo terug lees denk ik dat het vooral te maken heeft met verstand. Hier worden de tweejarigen ook met twee zadelmak gemaakt, maar langer dan 10 min zitten ze er niet op. Er word niet mee gespint of gestopt, ze mogen vooral rechtuit lopen op hun eigen benen. Het probleem (zoals je in de dressuur ook wel ziet) zijn de mensen die denken er verstand van te hebben. Als jij als "leek"ziet dat een qh op tweejarige leeftijd ingereden word..wat ga je dan zelf doen? Ik denk dat een hoop mensen dan denken, oh een qh, die is al van nature bespierd, dat kan wel. Ik ben een bij een qh kruising gaan kijken die met twee jarige leeftijd een wedstrijd liep omdat de eigenaresse vond dat haar paard zich verveelde in de wei toen ze twee werd..tja..is maar net wat je wilt zien denk ik.

Anyway, ik ben niet direct voor, maar zie ook wel pluspunten soms..en daar heb je het weer, gebruik je verstand en ga op je gevoel af..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 12:35

Goede post Gloa

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 16:51

Gloa schreef:
Er wordt hier een aantal keer het skelet aangehaald waarvan de groeipunten pas gesloten zijn op 6 jarige leedtijd. Maar wie rijdt zijn paard alleen op het skelet? Het zijn de spieren, banden en pezen die het mogelijk maken om een ruiter te dragen.

Wie rijdt er zijn paard alleen op spieren, banden en pezen? Juist ja, het skelet is net zo belangrijk.

Gloa schreef:
Je kan beter op een 3jarige stappen met goede bespiering dan een schrale slappe 7 jarige die niet weet wat die met zn lichaam aan moet.

Dan stel je dus dat als je niet begint met 3 het een per definitie een schrale 7 jarige wordt?
Lijkt me een onjuiste aanname.

Gloa schreef:
Daarnaast vind ik het juist heel erg slecht om een paard pas op latere leeftijd in te rijden. In de vlakke Nederlandse weitjes vol met vet gras en water op nog geen 100m lopen taaien onze paarden niet af. Vervolgens moeten hun lui volgroeide lichamen aan het werk en kunnen de gewrichten en weke delen deze belasting niet aan omdat ze 0,0 gewend zijn.

Dit is natuurlijk onzin. Een paard in de opfok loopt echt wel meer dan 100m en hoezo zijn volgens jou de alle Nederlandse weitjes vol met vet gras en water?
Je doet wel erg veel aannames in je betoog.

Gloa schreef:
In mijn ogen doe je je paard een plezier door ze op jonge leeftijd met beleid te gaan belasten. Op die manier ontwikkelt het lichaam zich mee in het werk wat van ze verwacht wordt.

Wat vind jij "jong"?

Gloa schreef:
Bij mensen is het niet meer dan normaal dat kinderen moeten sporten en spelen om gezond en sterk groot te worden en de juiste motoriek te ontwikkelen. Waarom is dit bij paarden zo'n taboe?

Spelen inderdaad. Dat is dus in de wei met vriendjes ouwehoeren.
Juist daar doen ze goede motoriek op, niet van het rondjes lopen aan een longeerlijn.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 17:28

Niet dat ik er veel verstand van heb, maar je kan toch ook met een jong paard gaan wandelen langs de weg om het bomproof te maken?? En eventueel met een rustig stapritje naast een ouder en ervaren paard laten lopen?? En dan bedoel ik dus geen rit van 2 uur, maar een half uur.. Of wordt het dan ook teveel belast??

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 19:33

Wandelen is geen belasting. Een zadel erop / rijden en longeren wel. Zeker longeren is erg belastend

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 22:24

Mooi gesproken Romkabouter, sluit ik mij bij aan.

Luuntje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 14:03

die van mij is met 3 1/2 ingereden.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 19:22

Skeletten liegen niet.Kinderarbeid mag hier niet,waarom dan wel in de dierenwereld? Als iemand een pup van 4 maanden aan de fiets meesleept gillen we moord en brand,maar een 2 jarig veulen? Ja joh,gaan we ff 10 minuten op per dag!?!?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 22:22

Kinderarbeid mag hier niet. Maar kleine kinderen sporten wel. Topsport begint ook al jong. De 1 sport zijn hele leven en wordt er prima oud mee, maar ik weet ook kinderen die nare en blijvende blessures hebben. Ligt aan veel meer dingen dan leeftijd alleen.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 23:55

inderdaad, de frequentie en de intensiteit...
Maar hoeveel mensen laten zich niet vangen? Of laten zich iets aanpraten?

"hij is hengst, dus moet hij vroeg worden ingereden, anders wordt hij te dominant"???? Om maar een voorbeeld te noemen.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 02:05

superpony schreef:
Kinderarbeid mag hier niet. Maar kleine kinderen sporten wel. Topsport begint ook al jong. De 1 sport zijn hele leven en wordt er prima oud mee, maar ik weet ook kinderen die nare en blijvende blessures hebben. Ligt aan veel meer dingen dan leeftijd alleen.

Het sporten wat kinderen wel kunnen doen,doen jonge paarden ook,in veelvoud,spelen in vrijheid heet dat.Of krijgen kinderen een rugzak met 25 of meer % van hun eigen gewicht om bij het sporten?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 02:09

Vergeet talent niet.

om het nog een keer met de mens te vergelijken, maar onze zoon heeft hard gewerkt om in de voetbal sekectie te komen. Wij waren juist heel realistisch, maar hij had een enorme drive. Va 8jr dus in selectie opgenomen en al vrij snel blessures. Tijd rust gehad en recreatief gaan voetballen. Maar werd toch gevraagd voor hogere club. Daar zelfs gescout door prof club. Op zijn 12e al afgekeurd. Hij heeft tot zijn 16e niet meer gevoetbald. Had in begin problemen, maar speelt nu 2jr in amateur selectie.
Vrienden van hem die echt natuurtalent zijn, hadden zijn problemen en blessures niet. Je kan van alles de schuld geven, maar ze begonnen allemaal rond hun 5/6e jaar. Wij zijn juist van gezond eten en neem je rust. Wij hebben nooit gepushht.

En zo hadden wij ook een meisje bij ons werken die op haar 18e al kapot was door topniveau turnen.

Mensen moeten realistisch zijn. Als je een mindere quarter met 2 in training zet en veel verwacht zal een mindere trainer overvragen en je paard kapot rijden.
Een eerlijk trainer zal realistisch zijn wat je kan verwachten.

Een paard dat slecht gefokt is, geen giede opfok en voeding heeft gehad begint al met grote achterstand. De mens maakt die keuzes, net als welke trainer bijv.
Heb je een leuke quarter en neem je de tijd kun je soms ook op leuk niveau komen uiteindelijk.

Koop je een topper waar kundig mee omgegaan is zoals giede opfok, laten ze vaak al zelf veel talent zien. Leg je een giede basis bij inrijden en heb je een goede trainer, zit je een paard niet gek veel in de weg.

Vaak zie je mensen al va veulen teveel en veel te lang klooien. Gaan ze met 2 zadelmak maken, stoppen ze ook niet op tijd. Ze vragen verkeerd, teveel en te lang. Als het paard het niet meer accepteert mag een trainer het oplossen. Heb je dan 1 of andere wannabe laten ze wel ecen zien hoe het moet ten koste van het paard.

Wat krijgt de schuld? De trainer, de ouders van het paard, de sport, het commerciële merk biks dat toch niet goed is, de stal etc etc.
En als het hun niet lukt, is de rest ook meteen slecht.....

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 02:16

freeride schreef:
superpony schreef:

Het sporten wat kinderen wel kunnen doen,doen jonge paarden ook,in veelvoud,spelen in vrijheid heet dat.Of krijgen kinderen een rugzak met 25 of meer % van hun eigen gewicht om bij het sporten?

Ja, buiten spelen op eigen manier, tempo etc is heel wat anders dan onder een trainer. Kinderen kunnen al heel jong voetballen, karate, judo doen, zwemmen, turnen, ballet, tennis etc.

Ik heb 5jr gewerkt bij de voetbal jeugd en er zij kinderen die het gewoon leuk vinden en kinderen die er alles voor over hebben. Heeft niet altijd met de ouders te maken of opvoeding, maar wel met karakter. Om het te redden moet ue ook echt aanleg hebben.

zo zal een goede trainer ook de paarden beoordelen. En bij kundige trainers gaat het niet zoals mensen hier denken. Het zijn juist de b en c trainers die dat net missen.

Het is vele malen erger dat veulens van jongs af aan op stal staan, dan dat ze na goede opfok hele korte werkjes doen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 12:50

het is ook niet alleen maar een kwestie van 'gokken of ie het aankan'.
veel goede trainers laten een 2 jarige eerst helemaal op de foto zetten om te bepalen wanneer ze ermee starten. om te kijken hoe ver het skelet en de groeischijven ontwikkeld zijn.
zijn bv de voorknieen dicht, kan er langzaam gestart wordt. zijn deze nog niet n]dicht, gaat het paardje nog een tijdje de wei op.

en ook tijdens de training kun je hem regelmatig preventief laten checken om blessures en problemen te voorkomen ipv te wachten tot ze er zijn en dan proberen te genezen.

mijn 2 jarige die onder het zadel is, is al 2 keer volledig op de foto geweest. ook al 2 keer volledig gecheckt door de osteopaat. allemaal preventief.
hij doet het erg goed, en krijgt dus ook regelmatig pauze tussendoor. zodat zijn hoofd en lichaam weer even energie kunnen opbouwen.

waarom ik toch met een 2 jarige start? omdat ik vind dat dit beter is. heeft niks met geld te maken want het kost altijd veel meer dan je eventueel kunt verdienen met futuritys.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 12:57

Zijn die trainers dan zo kundig dat ze vanaf de foto's kunnen beoordelen wat het paard zou moeten aankunnen? Of denken ze dat van zichzelf?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 13:09

daar heb je dierenartsen voor.....

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 16:42

Ok maar ik denk dat dat hier heel weinig gebeurt.
Ik heb 1 keer een paard helemaal laten keuren op de benen met 2 jaar en dat kostte behoorlijk wat geld.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 19:30

een paard maanden in training zetten en daarna erachter komen dat er iets niet ok is is veel duurder :-)
fotos maken kost ongeveer hetzelfde als een maandje training...

en ik denk dat dat meer gebeurd dan jij denkt... vooral bij de grotere professionelere (reining) stallen wordt dit veel gedaan hoor...

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 20:23

Met 2 gesloten knieën vóór lijkt me geen enkele reden om ermee te starten,elke fatsoenlijke da zal dat ook afraden,de rug is pas klaar tussen 5,5 rn 6,5 jaar...dus met 2 jaar beginnen is zoeken naar een garantie dat hij met 5 al geen keuring meer doorkomt.