Ik heb vandaag ook weer les gehad, en ik ben blij, omdat ik voor het eerst echt het gevoel van nageeflijk met langere teugels had. Voorheen hamerde mijn instructrice heel erg op de dressuurmatige basis, en die is natuurlijk heel belangrijk, maar soms had ik het gevoel dat ik gewoon dressuur aan het rijden was met een westernzadel. (Behalve bij spinnen/rollbacks/... en trail natuurlijk.) Maar vandaag ging het echt goed, en tegen de helft van de les, ben ik erin geslaagd een heel stuk met langere teugels te rijden, terwijl zij in de goede positie bleef lopen. Wat mij vooral opvalt, is dat ik, wanneer ik nageef met mijn handen, ik te snel ook stop met mijn benen te werken, terwijl ik die dus wel blijven gebruiken om haar mooi rond houden. En als ik mijn teugels dan weer mee opneem, heb ik de neiging om naar voor te gaan zitten....
Algemeen moet ik wel veel meer voor me kijken, ik kijk constant naar de nek van mijn paardje, omdat ik daar referentie heb van hoe ze loopt. Het voelt ook zo raar om voor je te kijken, omdat je nergens naar kijkt als je geconcentreerd probeert te voelen... Ik moet dus meer voelen en minder kijken. In galop ging dat wel beter, dat vond ik wel heel fijn
Wat ook heel leuk was: na de les kwamen twee mannen (die ik nauwelijks ken, maar waarvan ik wel weet dat er verstand van zaken hebben) mij zeggen dat ik goed gereden had Heel leuk om te horen, als je al de hele les denkt dat het er voor de mensen aan de bakrand heel klungelig uitziet
Oeps, hele lap tekst geworden
Sicayes
Geplaatst: 16-12-13 12:33
Wat is Woody toch knap, Bellatrix
Klinkt goed Iolanthe! Altijd leuk om achteraf te horen dat je best goed gereden hebt. Ik vind het altijd moeilijk om het van mezelf te zeggen (ik zie mezelf immers niet rijden en ik ben ook best onzeker over mijn eigen kunnen) dus ik heb ook altijd het idee dat de mensen die kijken zoiets hebben van 'wat een geklungel ' Je mag best trots zijn dat het al zo goed lukt met nageeflijkheid! Ik merk ook dat ik telkens naar de nek van mijn paard kijk om te zien of ze goed loopt. haha!
Vanavond ben ik weer aan de beurt ben benieuwd hoe het gaat.
Ik had nog eens een vraagje he. Het valt me op dat ik een vlotte tot snelle galop supervaak mijn beugels kwijt raak. Omdat je toch veel doorzit moest ik mijn beugels langer hebben ook volgens de gene waar ik toen les van had maar als ik zo op buitenrit ga o.i.d. en een stuk in galop ga wat sneller is als in de bak, raak ik ze kwijt. Ik vind het zo super irritant gezien meneer nu ook heeft ondervonden hoe hij uit vreugde een bokje kan maken. Ik hing er gister letterlijk bij! Haha. Maar als ik mijn beugels korter maak moet ik lichtrijden en kom dan heel hoog uit of mijn beugels uit doen. Haha.
Iemand anders hier ook last van?
bella24
Geplaatst: 16-12-13 14:33
Ja, daar heb ik ook last van. Vorige week moest ik van mijn instructrice mijn beugels een gaatje langer doen. Dat zit inderdaad beter maar lichtrijden gaat haast niet meer (en dat zou ik in het bos toch wel handig vinden ). Ik kan ook nauwelijks nog mijn hakken uitdrukken. Voor mijn gevoel moet ik 1 a 2 cm korter zitten maar die gaatjes van de beugelriemen zitten best ver uit elkaar. Een gaatje korter is gelijk heel veel korter. Moet nog even nadenken hoe ik dat ga oplossen of dat ik hier gewoon aan ga wennen.
Het is wel zo dat je vaak je beugels kwijt raakt als je je spieren aanspant. Dan worden je benen namelijk wat korter. Het is dus eigenlijk een goede les, benen lang laten en ontspannen ten alle tijden.
Daar herken ik me ook in! Ik raak met galop ook ineens heel snel mijn beugel kwijt. Waarschijnlijk, zoals Bella24 al zegt, span ik dan mijn benen onbewust aan. Ik ga er eens wat meer op letten
Minx2000
Geplaatst: 16-12-13 15:01
Haha ja dat klopt maar dat is zo moeilijk! Haha XD Ik heb een ronde tinker en een barefoot zadel. Met een bokje schuif ik alle kanten op. Het rijd soms net als zonder zadel. Door zitten gaat perfect met die lange beugels, een rustige galop ook, maar zodra we sneller gaan in draf of galop ben ik mijn beugels kwijt. Ik denk ook inderdaad dat ik te gespannen ben. Je moet echt laten hangen. Hmm.. probleem opgelost terwijl ik dit typ. haha..
Heb je wel eens geprobeerd om eventjes zonder beugels te rijden en je benen daarbij ontspannen af te laten hangen? Je maakt daarbij je benen langer, en als je dan weer je voet in de beugel zet voelen die haast kort voor je en dan hou je ze beter aan. Heeft vaak idd toch te maken met een balansprobleem en je dan aan gaan spannen om goed te blijven zitten, volgens mij. Ik had het in het begin ook en nu mijn houding beter is geworden heb ik er geen last meer van.
Sicayes
Geplaatst: 16-12-13 15:20
Goeie tip Aleeneh, dat ga ik eens proberen. Het is bij mij ook zeker een balansprobleem dat je dan natuurlijk gelijk merkt in een vlotte draf en galop. Dan raak ik het ook ineens 'kwijt' en lijkt het net of ik helemaal niet meer kan rijden.
Sinds ik en Suuskipje zijn begonnen met westernrijden zijn er een hoop mensen in onze omgeving ook nieuwsgierig geworden. 18 januari hebben we daarom bij mij op stal een kennismakingslesje geregeld, eens kijken of we nog meer mensen kunnen converteren hahaha.
superpony
Geplaatst: 16-12-13 15:21
Hey Minx2000, ik moest even terugdenken, maar het is een kwestie van zitten en je benen ontspannen. Goed als het in stap en draf nu wel goed gaat. Ik zou in stap en draf wat balans n zit oefeningen terug pakken. Dat gevoel vasthouden en meenemen naar galop. Goed op je ademhaling letten. Probeer je beugels goed te gebruiken. Niet op je tenen staan in je beugels, maar je voet er even iets verder in. Je hoeft niet overdreven je hakken uit te drukken. Als je goed zit, kun je je benen onafhankelijk van je zit bewegen. En wat ik je al vaker heb gezegd; Minx is super, doet keihard zijn best, maar het is niet het makkelijkste paard om rond te rijden. Succes!
goldenarrow
Geplaatst: 16-12-13 15:23
Ik moet juist mijn beugels wat korter doen, omdat je dan meer grip krijgt. Het is in ieder geval geen schande om ze een gaatje korter te doen hoor! Toen ik nog (met engels zadel) buiten ging rijden deed ik ook altijd mijn beugels een gaatje korter. Mocht mijn paard er dan toch vandoor gaan (niet dat hij dat deed hoor), dan was er minder kans dat ik mijn beugels zou verliezen. Daarbij spring/sprong ik ook vaak dus dan ik was sowieso aan korte beugels gewend.
Zou eigenlijk aankomende vrijdag les hebben, maar ik moest het een week verplaatsen. Ga met de studentenvereniging namelijk een springcarrousel rijden, en ik zou het qua tijd net niet redden om dan op tijd daar te komen. Is ook heel leuk natuurlijk, maar wel jammer van de les. Nu een weekje later (27 december), maar dan kan mijn vriend ook mee. Dus dat is dan wel weer heel leuk
Sadira
Geplaatst: 16-12-13 15:23
Is het dan geen idee om korte stukjes galop te oefenen? Aangalopperen wanneer je je balans hebt en zodra je je gaat spannen weer terug naar draf of stap, balans hervinden en nog een keertje. Dat kun je dan steeds een beetje gaan uitbouwen.
Wat leuk dat er meer mensen enthousiast zijn geworden in je omgeving!!
Sadira
Geplaatst: 16-12-13 15:28
Ben ik het mee eens hoor Sam. Ik heb zelf op een gegeven moment ook mijn beugels een gaatje korter gedaan. Moest met lichtrijden telkens een beetje op mijn tenen staan, dus ze hingen gewoon niet op de goede lengte voor mij. Maar als het door je balans en spanning komt denk ik dat een gaatje korter het probleem niet echt is en dus ook misschien het probleem niet echt verhelpt maar alleen de symptomen, snap je?
Maar uiteraard is beugels korter echt geen schande, je moet gewoon lekker zitten.
Wisselingen in tempo werkt op zich wel. Ik moest dit ook altijd doen voor Minx. Zijn achterhand is een stuk hoger als zijn voorhand. Hij vind aanspringen moeilijk dus ik doe het al wel best wel vaak. In de bak lukt het amper namelijk om aan te springen. Terwijl we een bak hebben van 60 x 20 Zet me op een yoga bal en ik heb perfecte balans, maar in het zadel lukt het gewoon niet. Ik heb een tijdje zelfs les gehad zonder zadel om er aan te werken. Ik probeer het ook wel maar ik heb het steeds in mijn hoofd zitten dat als ik zonder beugels o.i.d. rij dat ik Minx daarmee pijn doe omdat ik dan meer stuiter enzo. Terwijl ik galop wel super vind zitten zonder beugels. Want ik verlies ze toch steeds als ik ze wel heb. Haha!
Ik stuiter zonder beugels juist minder. Met beugels heb ik de neiging mijn gestuiter tegen te willen gaan en dan ga ik me opdrukken uit mijn beugels. Resultaat is dat ik niet meebeweeg met de beweging. Zonder beugels kan ik loslaten en in de beweging meegaan en dan ontspant het paardje ook veel beter.
Sicayes
Geplaatst: 16-12-13 15:46
Ik merk dat het vooral in draf is/de overgang van draf naar galop dat dan ipv gelijk aanspringen even een spurt is. Ik rij ook op manegepaarden en geen eigen paard, dus zo 'scherp' zijn ze niet altijd dat ze direct doen wat ik vraag (en dit komt vast ook deels door mijn eigen onkunde). Als ik eenmaal in de 'ronding' (rolling, sprong.. hoe je het wilt noemen..de beweging! ) van de galop zit dan gaat het prima.
Maar ik ga zeker even de korte stukjes oefenen zoals je zei, even terugnemen.. uitademen.. en verder.
annelot
Geplaatst: 17-12-13 21:20
Ik wil me hier ook graag even melden. Sinds kort ook de overstap naar western gemaakt samen met mijn bijrijdster die op mijn merrie rijd. Even een korte introductie: Ik ben Annelot, ik ben in het bezit van een heel knap tinker stel. Mijn goedgekeurde hengst Ryon van 16 jaar oud (al 14 jaar in mijn bezit) en mijn beste maatje. Mijn andere paard is Lady Eve, zij is 7 jaar en sinds 3 jaar in mijn bezit. Komende vrijdag heb ik mijn eerste les, ben al wel aan het oefenen en ik moet zeggen dat het best aardig gaat.