[WN] Help, waar vind ik toch een bijrijder, Western ervaren

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:57

Vind dat helemaal niet vreemd! Je geeft je dierbaarste bezit uit handen aan een 'vreemde' en vind dat daar best wat eisen aan gesteld mogen worden!! heb bij anderen zoveel narigheid met 'verzorgsters' gezien!! Kwamen dan weer wel, dan weer niet. Als het paardje kreupel was en niet gereden kon worden, kwamen ze maar helemaal niet.... En hoe er met de spullen van een ander omgegaan wordt......
Je hebt voor een aantal dagen in de week 'je eigen paard' en dat is nergens zo goedkoop als een bijrijdpaard!! Als je een paar uur een paard huurt voor een buitenrit, betaal je ook een paar tientjes!

Zelf heb ik ook paarden verzorgd en daar niet voor hoeven te betalen. Tuurlijk kan dat ook. Maar vreemd vind ik het absoluut niet!
Het is fijn als je met je bijrijdster blij bent, maar dat hoeft niet minder te zijn als daar een bijdrage voor gevraagd wordt!

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 12:16

Het wordt natuurlijk wel weer een ander verhaal als je 2 paarden hebt waarvan je er eentje beschikbaar stelt voor je bijrijder, zoals in mijn geval. Ik vind dat ik daar best een tegemoetkoming voor mag vragen, ze krijgt tenslotte voor weinig 'een paard onder haar kont' en ter beschikking, wat niet opweegt tegen de kosten van een eigen paard.
En misschien moet je een bijrijder niet als profiteur zien, maar dan moeten ze mij onderhand eerst maar eens een keer bewijzen dat ze dat ook niet zijn, want aan de juiste instelling ontbreekt het nogal eens, zelfs al vraag ik er géén geld voor.
Mijn 'eisenpakket' zoals Tijn het zegt, is dan ook in de loop der tijd steeds strenger en steviger geworden, idd, om het kaf van het koren te scheiden. Degene die dán reageert kan ik dan tenminste serieus nemen en dat doe ik dan ook en geef ze zo veel mogelijkheden als ik kan om zelf met het paard bezig te zijn en hiervan te leren en te genieten, als zou het 'je eigen paard zijn'.
Wanneer iemand vertrouwd is met paard & omgeving kunnen ze wat mij betreft hun gang gaan, al vraag ik wel feedback. Er is tenslotte niemand die mijn paarden zo goed kent als ikzelf.
Zo ben ik zelf ook begonnen en ik heb dat als een goede leerschool en heel erg prettig ervaren. Dat gun ik een ander ook, maar dan vraag ik wel verantwoordelijkheidsgevoel, doorzettingsvermogen, etc., zoals ik al eens in een eerde post vermeld heb.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:22

Paintless

Re: Help, waar vind ik toch een bijrijder, liefst Western ervar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:34

beetje ver weg..

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 14:23

Ik meld me even (beetje laat... ;) ) ik ben bijrijder van Gaucho (van de Poown Fuego) en ik doe dat al met veel zorg, liefde en plezier vanaf februari 2009. Ik betaal ook een bedrag per maand en ik vind dat helemaal niet gek. Een eigen paard zit er nu echt niet voor me in, en op deze manier (en ook met de vrijheid die Gaucho me geeft) is Fuego ook een beetje "mijn" paard. Ik rijd hem drie keer in de week en mag alles met hem doen. Daar staat natuurlijk tegenover dat ik Gaucho het vertrouwen geef dat ik Fuego behandel zoals ik een eigen paard zou behandelen, maar dat is voor mij niet meer dan logisch! Er is altijd een beetje gedoe over bijrijders en ergens begrijp ik dat wel. Maar zo zijn ze gelukkig niet allemaal! :j

[WN-ITP] Mijn L5 wedstrijd debuut@Callantsoog

Beetje off-topic misschien, maar even om te laten weten dat goede bijrijders echt bestaan! (al zeg ik het zelf... :Y) )

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 11:57

Misschien dat ik me daar dan ook even aan toe voeg :)
Ik ben sinds kort de nieuwe verzorger bij Mabotje, en las / lees al enkele weken stil mee in dit topic.
Nou blijft de discussie wel of niet betalen natuurlijk eeuwig, voor beide kanten zijn namelijk veel voor en nadelen te vinden. Vanuit beide partijen ook nog.
Toch ben ik het er mee eens dat er aan beide kanten wat voorwaarden zitten. In het geval van een 'eigen' paard en wederzijds vertrouwen en een goede band heb ik er totaal geen problemen mee bij te leggen.
Mijn droom was dit jaar een eigen paard, die droom heb ik al uitgezwaaid want dat ging me niet lukken. Financieel zit dat er nog niet in en ik had nog niet het vertrouwen een goede stal + matchend paard te vinden. Een eigen paard moet wel onvoorwaardelijk kunnen krijgen van mij wat hij nodig heeft.

Mabotje heeft me hierin de uitgelezen kans gegeven, ik mag met haar paard (en die andere trouwens ook hoor, niet dat ik die niet mag aanraken :+) aan de gang zoals ik dat goeddunk. We koppelen regelmatig terug en spreken elkaar regelmatig. En daarin zitten we gelukkig voor mijn gevoel op 1 lijn.
Dit geeft mij voor het eerst sinds jaren de vrijheid die ik zoek op een goede manier. Dat maakte misschien juist ook dat ik reageerde op haar advertentie. Daarnaast, ik ben geen held in de western en Mabotje kan me daarbij verder helpen, meer kan ik niet vragen.
De "je doet maar, gezellig heb er hier 5 staan!" advertenties spreken mij totaal niet meer aan, te veel van gehad en nooit positief gelopen. Juíst advertenties van eigenaren die helder zijn in wat ze willen doen meer, je geeft immers aan er zelf over nagedacht te hebben. Ik kan wel overal op gaan zitten, lol met mijn knol, gooi er wat op en rijd er vandoor...maar dat zoek ik echt niet :n (kan dat nog wel uren uitleggen, maar dit is de essentie)
Ik sluit dus maar aan bij Gimme_spurs.

Maar wat betreft die voorwaarden, ik heb zo het idee dat dat ook met een bepaalde leeftijd en verantwoordelijkheid komt. Ik zou een jonge vrije meid ook zozeer niet vragen voor een bijdrage, of misschien een kleine dan zodat het meer 'voor de blijf is' (mijn ouders hebben ook jaren met liefde geld neergelegd p/m voor mijn verzorgpaard, beats de manege, ook qua prijs)
Maar aan de andere kant kun je daar ook niet van vragen aan verantwoordelijkheid en zorg wat je van een volwassen meid (of vent dan) vraagt, of in ieder geval aan inzicht en een beetje logisch denken. (en nee ik scheer niet alles over een kam, ik snap dat er overal uitzonderingen zijn.)

Ik heb zo met Mabotje in ieder geval voor mijn gevoel helemaal mijn match gevonden, en meer geluk nog, al helemaal met haar paarden.

Zo, lang verhaal maar don't give up! Geen bijdrage kan voor heel veel mensen de overstap zijn. Maar goede heldere eisen en een helder verhaal met een bijdrage kunnen juist ook aanspreken ;)

Freppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 13:10

Bellatrix schreef:
Ik ben nu juist weer op zoek naar een western paardje om bij te rijden. Heb wel wat gevonden, zelfs op de stal waar ik les maar ik kan helaas niet zoveel missen per maand. En ik wil ook om de week blijven lessen. Helaas vraag iedereen 50 euro of meer. Kan het wel begrijpen maar ik kan het niet betalen. -O-

Jij hebt PB :)

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 13:52

Ik ben superblij met Lolleke :D, een leuke meid en het mooie vindt ik nog dat ze het paard waar ik iemand voor zocht ook gewoon echt leuker vindt dan de andere. Verder heeft Lolleke een goede kijk op de zaken, denkt ze met me mee, is enthousiast, vindt het leuk en heeft ze verantwoodelijkheidsgevoel. Ik heb nog nooit meegemaakt dat mijn paarden binnen 3 weken aan de draad staan als 'een nieuw iemand' ze komt halen. Als ze haar aan zien komen, lopen ze al naar de uitgang. Dat zegt toch wat vindt ik. Ze gaan dus graag met haar aan het werk.
Ze laat mijn paarden in hun waarde en dat vindt ik erg belangrijk. Ze kunnen hun karakter & streken behouden, zonder niet opgevoed te zijn, wat dat zijn ze heel goed. Ze weten precies wat wel/niet kan/mag, wanneer het baasje ermee kan lachen en wanneer het klaar is.
Het is juist leuk dat ze met beide paarden wat kan doen denk ik, ze verschillen nl. heel veel in karakter en dat is leuk en ook weer leerzaam. Én... ik leer ook van Lolleke: haar visie, haar mening zijn ook belangrijk voor mij en het is heel fijn met elkaar te kunnen overleggen.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 13:54

een lot uit de loterij lees ik wel.

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 14:06

Weet iemand iets in de buurt van harmelen iemand die een bijrijder zoekt? Springen dressuur of western maakt niet uit heb het alledrie geleerd

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 14:14

Paintless schreef:
een lot uit de loterij lees ik wel.

Je zou het bijna denken ja :D Maar dat mag ook wel na een aantal fikse tegenvallers. Had de moed ook echt bijna opgegeven, maar zie!

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 14:25

Ik kom juist van de andere kant, ik ben op zoek naar een paardje! Ook niet altijd even makkelijk :P

Eisen zou ik zeker stellen! Het is fijn om van te voren te weten waar je aan toe bent, en niet als je al een paar weken rijdt erachter komen dat je bijvoorbeeld niet mag springen. Ik vind het persoonlijk fijn als ik erg vrij wordt gelaten, zodat ik het paardje kan zien als mijn "eigen" paard. Maar dat betekend niet dat ik geen contact meer met de eigenaar wil! Ik heb wel eens een bijrijdpaardje gehad waar ik de eigenaar (hele aardige mensen hoor, daar niet van) eigenlijk nooit tegenkwam of sprak. Als ze dan een keer kwamen kijken leek het wel of ze me kwamen controleren, dat is niet prettig.
Geld vragen is op zich niet zo vreemd, al moet het wel in verhouding zijn. Als iemand alleen mag komen poetsen en longeren zou ik niets vragen, maar rijdt iemand elke dag en ook wedstrijden dan is het niet zo gek. Het ligt ook maar net aan de reden waarom je een bijrijder zoekt. ;)

Hier in de buurt is het best lastig om een verzorg/bijrijdpaard te vinden. Daarom ga ik waarschijnlijk ook proberen om een paard te leasen.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 17:22

@Paisano

waar is hier in de buurt????

Kimvicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 21:24

Jeetje wat dubbel allemaal. Van verschrikkelijke zoektochten tot verschrikkelijke verzorger verhalen zie ik voorbij komen.
Laat ik beginnen met dat ik sinds mijn 11e al paarden rijd. Altijd op maneges omdat ik gewoonweg geen tijd en geld had voor een eigen paard. Maar altijd natuurlijk wel die hoop gehouden. Als ik klaar ben met school... Ook altijd Engels gereden. Waarom? Omdat ik niet de mogelijkheid had om naar een western stal te gaan en ik echt, echt niet kon leven zonder paarden. En toen kwam het. Anderhalf jaar geleden met rijbewijs op zak en auto voor de deur gaan western lessen. Ik was ook bijna klaar met school.
En ja, toen hoorde ik van een klasgenoot dat SmidjeJollie iemand zocht voor haar half Quarter... Ik zou twee weken daarna helemaal klaar zijn met school en dus contact gezocht. De dag erna al afgesproken. Ik hield mezelf niet voor de gek, het was een gok natuurlijk. En nooit had ik durven dromen dat we zo'n klik zouden hebben. Zowel met SmidjeJollie als met Raya was het er gewoon, alsof het nooit anders was geweest.
Ik had 0% ervaring met de dagelijkse verzorging van paarden en dankzij SmidjeJollie en Raya heb ik zo veel geleerd! Ik durf best toe te geven dat ik periodes gehad heb in het begin waarin ik mezelf af vroeg waar ik aan was begonnen. Raya was niet de makkelijkste en ik had pas 6 maanden 1 keer in de week western ervaring. Nu weet ik niet eens meer wat ik een jaar geleden met mijn leven deed. Raya is inmiddels in mijn hart al mijn paardje en 24 Juni is het een jaar geleden dat dit avontuur begon...
Dit heeft mij niet alleen veel geleerd maar ik heb er ook een super goede vriendin aan over gehouden en natuurlijk de liefde van mijn leven die ik mag rijden en kan knuffelen wanneer ik maar wil! /3 <3

Joyamu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 22:11

Lerna schreef:
YES! Gelukt! Eindelijk na een dikke half jaar zoeken, een quarter die ik mag gaan bijrijden! Dankjewel voor t duimen jongens! Kan ik eindelijk eens na 16 jaar een stijve dresuurtutje te zijn geweest overgang maken naar een echte reiner :)

Oh wat leuk zeg :) Ben jaloers!! ;)

Gaat het goed?

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 22:13

quartel schreef:
@Paisano

waar is hier in de buurt????

Meppel ;) Ik vermoed dat hier zoveel paardengekken zijn dat ze me allemaal net voor zijn :P

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 15:45

@Paisano nog niet zo lang geleden werden er in die omgeving aardig wat westernbijrijders gezocht hoor. Er stonden er een stuk of 3 op MP, ligt er natuurlijk ook aan of je vanaf Meppel vervoer hebt, de paarden werden niet in Meppel zelf aangeboden.
Ik ben er nog steeds niet uit of ik een bijrijder ga zoeken, paard vermaakt zich wel op de wei :D Maar aan de andere kant zou het geen kwaad kunnen als ie wat meer moet bewegen.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 15:51

Kiekeboe, ben ik ook weer eens :D
Ik mis het westernrijden best wel heel erg, maar over een paar maanden zit ik weer in Amerika als het goed is en dan kan ik ook weer aan de slag :D Ik heb destijds (toen ik in dit topic postte) geen westerngereden paardje meer gevonden, maar ik rij nu een KWPNmerrie (dressuur). Mag allang blij zijn dat ik iets heb om te verzorgen en rijden :j Maar mijn eventuele volgende paardje wil ik toch echt liever western rijden :j

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 10:17

Dreamy, Vianen is vlakbij Utrecht en er staan 2 paardjes te wachten op een bijrijder....

Joyamu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 16:42

Paisano schreef:
Ik kom juist van de andere kant, ik ben op zoek naar een paardje! Ook niet altijd even makkelijk :P

Eisen zou ik zeker stellen! Het is fijn om van te voren te weten waar je aan toe bent, en niet als je al een paar weken rijdt erachter komen dat je bijvoorbeeld niet mag springen. Ik vind het persoonlijk fijn als ik erg vrij wordt gelaten, zodat ik het paardje kan zien als mijn "eigen" paard. Maar dat betekend niet dat ik geen contact meer met de eigenaar wil! Ik heb wel eens een bijrijdpaardje gehad waar ik de eigenaar (hele aardige mensen hoor, daar niet van) eigenlijk nooit tegenkwam of sprak. Als ze dan een keer kwamen kijken leek het wel of ze me kwamen controleren, dat is niet prettig.
Geld vragen is op zich niet zo vreemd, al moet het wel in verhouding zijn. Als iemand alleen mag komen poetsen en longeren zou ik niets vragen, maar rijdt iemand elke dag en ook wedstrijden dan is het niet zo gek. Het ligt ook maar net aan de reden waarom je een bijrijder zoekt. ;)

Hier in de buurt is het best lastig om een verzorg/bijrijdpaard te vinden. Daarom ga ik waarschijnlijk ook proberen om een paard te leasen.

Heb je ondertussen misschien al iets gevonden?
Wil je een manegepaard gaan leasen?

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 16:00

Ik denk dat ik ook voorzichtig op zoek ga naar een nieuw bijrijdpaard. Het paard wat ik nu bijrijd is echt ontzettend lief en de eigenaresse is ook echt heel aardig, maar het paard blijft maar kreupel. Ondertussen al drie maanden. Donderdag gaat ze naar de kliniek, en dan zullen we meer weten. Op zich is dit niet de reden dat ik ermee wil stoppen, maar wat ik dus vervelend vind is dat de bijrijderskosten betaald moeten blijven worden. Ik vind het logisch dat er bijrijderskosten zijn, maar ik heb nu al drie maanden niet kunnen rijden en ik moet wel door blijven betalen. Dit ligt niet aan de eigenaresse, maar aan de stal (de stal wil namelijk bijrijderskosten hebben ongeacht of het paard het 'doet' of niet). En dat vind ik gewoon zonde van mijn geld, dan kan ik het net zo goed besteden aan een paardje waar ik meer van kan leren... Als deze kreupelheid blijvend is dan ga ik ermee stoppen. Maar dit krijg waarschijnlijk donderdag te horen (als de kreupelheid niet blijvend is dan ga ik er gewoon mee door natuurlijk :) ). Iemand nog een idee hoe ik dit vriendelijk tegen de eigenaresse kan zeggen als ik er echt mee stop? Want dat vind ik het moeilijkste gedeelte denk ik...

Goed. Laten we van het ergst uitgaan en dat ik op zoek moet gaan naar een nieuw bijrijdpaard, even wat info over mij:
- 19 jaar oud
- Woonachtig in Den Haag
- Ik rijd paard vanaf mijn 8ste, western sinds mijn 17de. Reining sinds december 2011. Ik ben nog wel een beetje een klungel wat betreft de western: de basis zit erin maar ik moet nog veel leren. Op dit moment les ik ook nog wekelijks bij een trainingsstal en dit zal ik ook blijven doen. Het zou leuk zijn als het paardje reining getraind is, maar dat hoeft niet per se. Pleasure en trail vind ik ook leuk om te doen! En recreatief rijden natuurlijk ook!
- Ik heb veel buitenrij- ervaring, vanaf mijn 8ste tot mijn 13e heb ik eigenlijk wekelijks buitenritten gemaakt. Op mijn 17de woonde ik in het buitenland en heb ik ook heel vaak in de bergen, bossen, wouden, pampa's etc. buiten gereden. Dit vind ik ook erg leuk en het zou fijn zijn als het, nadat het paard en ik aan elkaar gewend zijn, ook mogelijk is, maar dit is niet het belangrijkst.
- Na een vervelende ervaring op een gigantisch paard vorig jaar ben ik een beetje onzeker geworden af en toe. Hier probeer ik heel hard aan te werken en ik wil graag weer al mijn vertrouwen terug krijgen. Dit is denk ik wel belangrijk voor de eigenaresse om te weten. Heel vaak gaat het wel goed, maar ik kijk in het begin heel erg de kat uit de boom en ik ben erg voorzichtig. Naarmate ik het paard beter leer kennen durf ik ook meer.
- Ik ben bereid bijrijderskosten te betalen, mits niet te hoog aangezien ik nog gewoon een studentje ben. Kosten dus in overleg :)
- De stal moet bereikbaar zijn met het OV, en zo niet dan moet het vanaf een bepaalde halte met de bus of tram bereikbaar zijn met de fiets (max. 5 KM). Dan stal ik mijn fiets gewoon bij die halte. Als student zijnde kan ik namelijk geen auto betalen :+
- Ik kom door weer en wind en ik ben zeer betrouwbaar! Ook belangrijk lijkt me.
- Aantal dagen in de week in overleg, doordeweeks en/of in het weekend maakt me niet zo veel uit.

Als jullie tips/ideeën hebben, laat het me weten :)

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 16:20

Oh ja, ook niet onbelangrijk: uitmesten is geen probleem, hoort erbij vind ik. En grondwerk vind ik ook leuk om te doen, t gaat zeker niet alleen maar om het rijden. Een wandelingetjje vind ik ook leuk

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 11:29

een stal die bepaald wat een eigenaar met zijn/haar paard doet? hier valt mijn bek echt van open.
niemand hoeft mij te vertellen of mijn bijrijder wel of niet betaald. IK bepaal dat... niemand anders.
ik vraag niets. mijn bijrijder is mijn vriendin. ik heb zelfs af en toe haar lessen betaald omdat zij dat niet kon. mijn paard wordt er beter van, dus ik ook.
de stalbaas heeft daar mijns inziens niets op in te brengen. hij moet blij zijn dat ik daar sta..

oeps.. ben beetje boos geworden geloof ik....

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 11:30

ik ben het anders wel helemaal met je eens paintless :j

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 11:32

hahaha.. ja oke. maar ik merkte dat ik niet meer kon stoppen met euh.. schreeuwen. (in mijn hoofd dan.. := )