[WN] quarters of paints met pssm?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 18:24

Spannend Mister! En als het dan goed is ga je zo lekker op vakantie.

Wat vinden jullie 'flink trainen'?
IMHO, wordt er niet gauw hard getraind. Dat is toch minstens 2 uur per dag onder zadel en 1 uur longeren per dag, minimaal 5 tot 6 keer per week. Volgens mij halen alleen echte sportpaarden dat.
Zo'n 5 dagen per week een uur is recreatief.

simodi

Re: quarters of paints met pssm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 18:41

Mister01, ik duim ook voor je, maar ga niet mijn paard met gekruiste pootjes zetten .... ben al blij als ze goed loopt, haha, dus maar geen fratsen met de benen! :D

Jottum, drie uur intensief werken per dag vind ik eigenlijk wel (te) veel, gebeurt dat werkelijk?
Ik denk dat je 'hard werken' gewoon in verhouding met je eigen paard moet zien, dus ten opzichte van wat je normaal doet en als je flink meer doet dan dat, dan werkt hij die dag dus hard(er).

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 18:52

De voerdeskundige had het toen idd over topsportpaarden bv in de dressuur- en springsport. Dat is denk ik wel heel wat anders dan wat wij met onze paarden doen, zelfs als wij denken dat ze bij ons hard moeten werken. Hij had een tabel met voorbeelden en wat een paard verbruikt bij verschillende trainingsintensiteit. Interessant bijbelachtig boek was dat :D . Vraag me af of dat een "insider boek" is geweest of een openbaar verkrijgbaar boek. Jessica, weet jij dat?

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 18:57

Bedoel je niet het CVB tabellenboek Mac?

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 18:58

Jazeker gebeurt dat, niet alleen sportpaarden, wat dacht je van manegepaarden, die lopen ook minimaal 3 uur per dag.
Je kunt natuurlijk niet helemaal vergelijke met mensen in de sport, maar kijk es wat een topsporter aan uren moet investeren om in goede vorm te blijven. Dit gebeurt zeker ook met toppaarden.
Mijn zorg is ook dat eigenaren gauw het idee hebben dat ze hun paard veel, of hard, trainen, en navenant voeren, terwijl dat helemaal niet nodig is.
Een paard wat elke dag een uur werkt heeft geen extra voeding nodig

Tuurlijk moet je ook naar het paard kijken, de 1 is eerder s hraal of juist dik dan een de ander. Soort arbeid maakt ook nog verschil.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 19:05

gaucho schreef:

Zou goed kunnen. Jessicaaaaaa :D ?!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 17:14

Over het algemeen zijn de paarden in NL en de buurlanden te dik!
Evenals honden en katten en de mens zelf! Over consumeren, en allerlei kwalen komen om de hoek kijken.
Welvaart ziektes noemt men ze ook wel.

Hooi in NL is vaak ook nog eens veel te vet en dan vooral het voordroog uit de pakken wat zo makkelijk op te slaan is op het erf. Eigenlijk heel niet geschikt voor paarden. Paarden hebben ruwvoer nodig wat droog en grover is en waar ze lang op moeten kauwen. Het verpakte hooi is altijd slap en neigt het meest naar kuil.

Vooral de Amerikaanse rassen baten niet bij verpakt hooi! Kun je nog beter oud hooi voeren.
Quarters/Paints zijn nog altijd een sober ras en ook al bedrijf je er topsport mee betekend nog niet je ze moet overladen met krachtvoer e.d want nog steeds staan ze buiten het kleine uurtje trainen om meest van de tijd gewoon stil op stal, in een paddock of zich te goed te doen aan gras op de wei!

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 17:41

aangezien dit onderwerp wel mooi aansluit bij mijn twijfel. mijn paardje eet dus hooi maar wel 17 kg per dag.
zelf nu hij op de weide loopt.
zoals vandaag blijven ze op de paddock en als ik dan mijn 17 kg netjes in mijn net doe dan is dat einde van de middag op.

volgens veel mensen zou de 17 kg prima zijn om hem heel de dag op te kunnen laten doen. maar dat houdt in mijn geval in dat mijn paard bijna 12 uur op stro moet knagen omdat hij zo een veel vraat is en alles achter elkaar op eet ( hij krijgt al in een slow feeder )

de vraag is dus hoeveel aan hooi voeren jullie je quarters en dit in een net en dan gelijk hun dagelijkse portie over verdeelt over 3 voerbeurten?

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 17:43

17 kilo - praat je dan over kilo product of kilo drogestof, en wat is het drogestofgehalte van het hooi?

Vrij fijn hooi eten ze redelijk makkelijk weg, je zou dan kunnen mengen met stro in je slowfeeder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 17:54

Mac schreef:
gaucho schreef:

Zou goed kunnen. Jessicaaaaaa :D ?!

Geen idee meer...moet ik vragen! :D

Zijn hier mensen goed in Engels en/of Duits? Als in teksten vertalen in correct Engels en Duits? En dan ook mensen die dat zouden willen doen? :D Ik hoor t graag per pb...

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 17:58

ik praat over de kg die de weeg schaal aangeeft droge stof gehalte weet ik niet hoe dat werkt.
en hoe ik dat dan weer om moet zetten nar kg

dat doe ik dus inderdaad ook. aangezien ik morgen ochtend niet op stal kan zijn voer ik vanavond zijn avond portie en zijn ochtend portie tegelijk en stop er stro tussen zodat hij er langer mee moet doen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 18:12

was het niet een kilo hooi per 100 kilo paard? Dus een paard van pak weg 500 kilo mag 5 kilo hooi per dag?!

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 18:21

nee, minimaal 2% van het gewicht aan ruwvoer, en dan gaat het om droge stof.

500 kilo = 10 kilo ds.

hooi met 80% ds, wordt 10/0,8 = 12,5 kilo product

voordroog met 60% ds, wordt 10/0,6 = 16,7 kilo product

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 18:34

ah o.k dus een halve baal (droog hooi) per dag!

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:15

En hoe of waar kan je de droge stof gehalte bepalen.
Mij werd verteld 1, 5 procent van zijn gewicht. 1.5x 400 gewicht van mijn paard

dan zou mijn paard .6 kg droge stof moeten binnen krijgen.

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 19:37

Ik duim ook mee mister!

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 20:31

Vanaf het begin was het al een verloren strijd.
Deze middag hebben we onze Ivy moeten laten gaan.

Een in en in lief, zachtaardig paard.
Veel te jong...

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 20:42

Jottum, wat afschuwelijk dat je deze beslissing hebt moeten nemen voor dit prachtige paardje....
Heel veel sterkte :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:05

Jottum een hele dikke knuffel voor jullie allemaal! Vreselijk...

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 22:05

Jottum, wat erg .... heel veel sterkte! :(:)

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 22:20

Jottum,zo erg voor je! Een dappere beslissing.Ze zal altijd vlakbij je zijn en met haar prachtige lieve gezichtje jouw blik volgen,heel veel sterke.

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 22:23

Jottum: Wat erg. Wat een vreselijke beslissing heb je moeten nemen in het belang van je paardje. Heel veel sterkte voor jullie allen.

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 22:28

Heel veel sterkte Jottum!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 23:07

Jottum, ik lees het net op fb. Ondanks dat het een goede beslissing is, blijft het onwijs zwaar en zonde. Ik wens jullie heel veel sterkte!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 23:53

Wat een verschrikkelijke keuze hebben jullie moeten maken jottum maar als je paard een schaduw is geworden van zichzelf en er ondanks alles geen hoop meer is, is het de enige juiste beslissing.
Heel veel sterkte voor jullie allemaal. Wat een bijzonder paard was ze <3 en wat een leegte zal ze achterlaten ...