[WN] [HK]Startende westernruiters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 12:38

rij nu bitloos :) , Bit van mijn oude paard is veel te smal. Dus moet sowieso een nieuw bit hebben :P
Paard heeft nog nooit een bit in gehad, dus geen idee wat beste ligt. En de te smalle is echt veel te smal om uberhaupt te bekijken :\
Maar om in Engels te zeggen, hoor ook regelmatig verhalen dat jonge paarden liever een stang hebben omdat deze rustiger in de mond ligt (en niet scharniert) Terwijl anderen juist zeggen beginnen op dubbel gebroken of enkelgebroken. :+

Paard is wel zo dat als haar iets niet zint, ze gelijk in protest komt, dus moet een weloverwogen beslissing maken.

Westernbit: vind Sweet Iron wel zo paardvriendelijk, koperbitje is ook goed. En dat is toch meer standaard bij westernbitten.

Alasse: Hoop eerlijk gezegd dat ik toch enigszins passende laarzen vind :+ Jouw verhaal klinkt niet heel blijmakend :')
Heb het probleem van grote maat, brede voorvoet met smalle enkel, dikke kuit en hoge wreef. DRAMA!!!! :x

Susannah92

Re: [Centraal]Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 13:34

Ik heb ook dikke kuiten, dus laarzen is voor mij ook een drama :')

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 13:41

Je kan ook prima bitloos blijven rijden toch? :)

Marlien5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 13:42

Haha, ik heb zeer kleine voet (maat 35), maar wel breed, smalle enkel en dikke kuit. Ik hou het maar op mijn goed passen jodhpurs. :')

Ladypaard, er zijn ook hele leuke western bitloze hoofdstelletjes :j of je gaat voor een bosal, als het even zou kunnen, zou ik lekker bitloos blijven rijden. Er staan wel paar goeie topics over western en bitloos en welke dan het beste is hier op Bokt.

Zelf heb ik overigens deze gekocht: http://www.agradi.nl/hkm-western-d-ring ... -115mm.htm Na onderzoek zou dit 1 van de meest zachte bitjes zijn, voor zover je zoiets nog kan zeggen natuurlijk :D

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 15:01

Oh inderdaad als je paard nog nooit ee bitje in gehad heeft zou ik lekker bitloos blijven! Inderdaad een bosal oid

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 15:04

Ik vind Billy Allen vrij snel dik en die van mij vinden het niet prettig. Als je correct rijdt hoeft een enkel gebroken bit geen notenkraker te zijn, maar dat snap je zelf ook goed. Je moet echt de mond goed bekijken. Niet alleen de maat, maar ook het de ruimte in de mond zelf en de tong etc.

Ik zou hem lekker aan halstertje longeren en dan hoofdstel erover met bitje, dat hij eerst het bitje leert kennen. Maar dan nogmaals, een bit is wennen, maar hoeft geen pijn te doen. Goed les is daarbij wel het aller belangrijkste.

Ik heb pads van classic equine 31x32 en die liggen goed qua maat. Ik heb een showpad gehad en dan is de onderkant kleiner dan de bovenkant. Dan komt er nog een paar inch bij.
Ik heb ook Diamond wool 32x32. Die vind ik best groot, maar de maat kleiner is 30x30 en die past niet onder mijn ene grote zadel. Ik zou wel voor echt wol gaan.

Een fijne singel is ook belangrijk. Ik heb voor mn ruin echt behoorlijk wat uitgeprobeerd. En elk paard is echt anders. De wollen van pc beviel helaas niet, maar is voor de merrie perfect. Voor de ruin heb ik een mohair touwsingel in roper model en die is ideaal. De hengst wordt ook met wol van pc gereden, maar laatst bij toeval even mijn touwsingel eraan en die is eigenlijk toch fijner, ook bij hem. Waar de modellen van de paarden echt enorm verschillen.

Arthur moet je heen gaan. Via de telefoon of daar zonder paard kan hij niet zoveel. Hij heeft mega veel keus. Evelien is heel kundig en aardig. Bij elke shop en zadelpasser zijn mensen die ze geweldig vinden of helemaal niks. Er zijn meer shops met nette zadels die echt hun best wel doen om netjes te passen.

Laarzen zou je echt moeten kijken en passen. Ook daarin heeft Arthur hier waarschijnlijk de meeste keus weer. Ariat schoenen zitten me meteen lekker. Laarzen moet je inlopen, maar is met enkele dagen wel oke. Sendra's ook goede ervaringen mee. Maar ik ben nogal merkvast. Als ik fijne laarzen of schoenen heb, koop ik dezelfde. Trends doe ik ook niet echt aan, maar er zijn ook trends en dan zie je dat weer meer. Op de neus letten kan ook uitmaken. Ik heb nooit een vierkante neus, anderen zweren erbij.

Succes, shoppen is wel leuk :)

Susannah92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 15:08

Ik rij op het moment gewoon met m'n Doc Martens, maar die zijn met teddy gevoerd, dus worden nu toch wel echt te warm. Moet binnenkort maar eens echt gaan kijken voor een paar laarzen in winkels, want durf niets online te bestellen ivm mijn kuiten. Misschien binnenkort toch maar eens naar het zuiden :')

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 15:16

Er zijn ook hele fijne en goed rijschoenen. Je zal verbaasd zijn hoeveel mensen onder hun broek en showchaps met schoen/laarsjes rijden. De neus, zool en hak zijn vaak gelijk aan laarzen. De 1 vind het comfortabel en de ander heeft ook problemen met maten.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 15:33

Als je een pad gaat kopen staar je niet blind op de wollen onderkant maar test of die pad de duim/wijsvinger test goed doorstaat. Je moet met de pad tussen je duim en wijsvinger nemen en dan mag je als je drukt niet je eigen vingers duidelijk voelen, dan is je pad dik genoeg. Kun je je vingers wel voelen leg m dan maar weer weg dan is het geen goede drukverdeler.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 15:43

Ik vind Ariat over het algemeen gelijk lekker zitten, maar ze zijn bij mij nog heel erg uit gaan lopen, waardoor ze nu net iets aan de wijde kant zitten (en ik er dus altijd dikke sokken in draag). Ik heb smalle voeten en een stijle hak, dus bij mij slipt mijn hak altijd aan de achterkant uit schoenen. Voor mezelf moet ik dus in mijn achterhoofd houden dat ze voor mijn gevoel net wat aan de krappe kant moeten zitten, want dan zitten ze perfect als ze ingelopen zijn.

Mijn Ariat laarzen zijn helaas binnen 2 weken al enorm gaan slijten, zit waarschijnlijk een productiefout in het materiaal, dus ik heb van de week even een paar "reserve laarzen" gekocht bij Kramer (de Ariats moet ik binnenkort waarschijnlijk terug sturen). In het begin dacht ik dat m'n nieuwe laarzen veel te stug zouden zijn, omdat die Ariats gelijk zo lekker zaten. Maar na 1x rijden zaten ze echt al een heel stuk beter! Dus ik zou niet teveel afgaan op hoe ze op het moment van passen zitten, want de pasvorm verandert (bij leer in elk geval) nog wel een stuk.

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:28

Mijn Ariats zaten bij het passen wat aan de krappe kant. Toen heb ik er gelijk drie dagen lang op gelopen om ze in te lopen. Na de eerste dag had ik toch wel op beide hakken een blaar zitten, liep dus niet erg fijn... maar na drie dagen was day helemaal over en zaten ze heeeerlijk. Moet wel zeggen dat ik hele dunne sokken droeg bij het inlopen, en das natuurlijk een beetje dom :')

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 22:36

Dank jullie voor de tips :)
Cissy, dat is een hele goede tip, Wel aan gedacht dat het goed de druk moet verdelen, maar niet hoe de dikte te testen :+

Haha laarzen gaat dus sowieso paar dagen afzien worden.. !!!?!!!
Had bij het passen al wel te horen gekregen dat het leer nog gaat "uitzetten" ,
Maar wil wel bij mijn voorvoet graag dat het daar niet TE strak zit, dat mijn tenen bij elkaar worden gedrukt. Kom ik vaak al (en door de maat) in de Herenlaarzen, maar die blijken niet vaak een hoge wreef te hebben en dikke kuiten ofzo :')
Maar wil dus niet te veel ellende bij mijn voorvoet, Dus ga gewoon even kijken bij andere merken. Mischien is er wel één merk bij speciaal voor mensen als mij :P

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 22:45

mijn ene paar ariats zat gelijk goed. geen blaren van gehad. zijn ook niet uitgelopen waardoor ze niet meer goed zitten

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 23:20

Ik heb zelf helemaal geen ervaring met rijlaarzen..
Ik rijd zowel engels als nu ook western op mijn stal/rijschoenen van mountain horse..
Nooit geen blaren of zere voeten in gehad, ik loop en rijd er nu 2 jaar op, zalig :)

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 10:30

Mijn laarzen zijn geweldig! <3 k heb Sendra's echt in het begin heb ik ook blaren gehad... Maar ze lopen nu zoooooo fijn! :))

Marlien5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 10:33

Ik zit nog steeds te twijfelen of ik deze niet gewoon moet bestellen om thuis te passen en te kijken hoe ze zitten:

http://www.kramer.nl/ARIAT-Kids-Heritag ... &ci=256960

Ondanks dat ik mijn rijschoentjes die ik nu heb fantastisch vind zitten en onder een broek zie je het inderdaad toch niet echt, maar al dat gepraat over laarzen, maakt dat ik toch ook wel wil :D

Met gelijk de vraag erbij, hoe vallen Ariat laarzen? Ik heb normaal maat 35, dus was al superblij om te zien dat ze die uberhaupt verkopen. Of is het meestal beter om een maatje groter, of kleiner dan normaal te kopen.
Ik weet dat naar een winkel gaan en passen het beste is, maar daar heb ik niet echt tijd/mogelijkheid voor, dus probeer nu maar zo zoveel mogelijk info in te winnen ;-)

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 10:41

Oh die vind ik ook mooi :') Ik zou niet weten hoe ze vallen heb ze nog nooit gehad... Ik mag voor mijn bday een nieuw paar uitkiezen! :))

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 20:03

Ik zou ze gewoon bestellen, desnoods in 2 maten. Dat doe ik eigenlijk altijd wanneer ik schoenen online bestel. Mijn Ariats vallen iets groter uit, maar het ligt er ook aan wat voor een laars het is. Ik ontdekte laatst dat ze allemaal verschillende type laarzen hebben (voor brede voeten, smalle voeten, etc. maar dat staat vaak niet in de webshops vermeld), dus het is nogal lastig inschatten! Ik heb nu een paar Stonedeek laarzen en die vallen bij mij gewoon normaal, heb eigenlijk altijd maat 39 en van de Stonedeek heb ik ook maat 39.

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 22:52

Ik heb vaak 38,5 maar bij gebrek aan beter -is natuurlijk nergens te vinden, draag ik vaak een 39.

Bij mijn Ariats heb ik zowaar een 38,5 gevonden en die past mij helemaal precies! Dus in mijn geval vallen ze precies zoals de maat aangeeft.
Ik heb overigens een iets hoge wreef en erg smalle enkels, dus vaak kom ik of de schoen/laars niet in óf ik glijd er zo weer uit :+ maar bij mn ariats gaat het nu goed :)

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 09:22

Welke ariat heb jij zwartvosje, heb ook last van hoge wreef en smalle enkels haha

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 15:20

Ik heb de Heritage Roper boots <3

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 20:14

Helaas kan ik nog niet mee praten over laarzen, heb nog niet heel lang geleden ariat dressuurlaarzen gekocht en het doet nogal pijn als ik nu bedenk dat die niet heel nuttig meer zijn.. Als de pijn wat weggeëbd is ga ik wel eens kijken voor westernlaarzen :Y)

Ik heb inmiddels mijn zadel! Evelien zou eigenlijk pas over 3 weken komen, maar ze belde zaterdag opeens op dat ze ook die avond langs kon komen en even later belde ze of ze NU kon komen *\o/*

Afbeelding
Close-upje: http://i60.tinypic.com/2v2idd2.jpg

En 3x raden, westernzadel erop en het westernpaard is weer terug, jammer dat ik er nog niet helemaal mee om kan gaan en we dus bijna niet voorruit komen nu :') Zijn hele trukendoos gaat open, van pootje over tot een soort spin, keihard achteruit etc. Hij denkt veeeel te veel na en mijn (stem)hulpen komen dan niet meer door. Een fatsoenlijke draf of galop krijg ik er dus niet meer uit, daarom zijn we vandaag even heerlijk met de pont naar Spaarnwoude geweest en daar reageerde hij dus wel heel goed. Gewoon even lekker koppie leegmaken en niet te veel nadenken vooral, hij kan het wel *\o/*

Ik hoop binnenkort toch echt de eerste les op Magic hebben, verderop in de straat woont iemand die westernles gaf, maar ik weet dus niet of die dat nog steeds doet. Deze man heeft ook op de stal gestaan waar ik nu sta, dus dat vind ik wel fijn. Helaas is hij slecht te bereiken. Mocht het echt niet lukken dan heb ik nog wel iemand anders achter de hand.

Marlien5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 20:33

Wat een mooierd zeg! Ook even je topic uit je onderschrift bekeken en wat een verschil, het is inderdaad gelijk een ander paardje zo met dat zadel. Ziet er wel heel erg mooi uit. Ik hoop dat je een goede trainer kunt vinden, anders even in het sticky topic kijken bij je provincie of er iemand is, of even vragen bij western algemeen. Er zit zoveel kennis hier, ik vind dat echt superfijn :-)

Ik zou je laarzen trouwens lekker op Marktplaats zetten, levert vast nog wel een leuk zakcentje op ;)

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:11

Hahha ik ken het gevoel Britt! Ik heb in september spiksplinternieuwe ariat chaps en niet-ariat-maar-evengoed-dure jodphurs gekocht. Vervolgens heb ik tot en met december amper kunnen rijden en ben ik in de eerste week van januari overgestapt op de western. Heb dus met name de chaps nauwelijks gebruikt. De jodphurs heb ik gelukkig wel bijna dagelijks aan gehad van september tot begin februari (toen kocht ik mn boots).

Maarja.. die liggen nu dus ook stof te vangen in de kast :')

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 08:48

Bedankt Marlien! Inderdaad gelijk een ander paardje, dit is de outfit die gewoon bij hem hoort 8-)

Zwartvosje, ik heb ze ook voor de winter gekocht, en ben er zo zuinig op geweest dat ik ze met een natte bak niet aan wilde.... Resultaat: 5 keer aangehad, auwwww 8)7 Nog maar even bedenken wat ik er mee wil nu.