[WN] [HK]Startende westernruiters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 23:45

Seatsavers heb ik geen ervaring mee, maar mij lijkt het dat je dan veel minder goed voelt hoe je zit? Heb nooit last van mijn zitbeenknobbels maar vind het wel erg fijn te weten waar die zitten. :+

Denk trouwens dat het zadel van Dopey beetje er tussenin zit w.b. hard/zacht :P
GOohhh en een collega van m'n nieuwe baantje, die rijd ook western -naja haar paarden staan in Frankrijk nu, god knows why :+ - maar die kent Dopey ook en die zei gewoon recht in m'n gezicht dat ze het een lelijk paard vond met een stom karakter... PFUUHHH Mag haar nou al niet :') Dopey is prachtig en super en ze is gewoon zelluf stom!! _-:( :o

En welkom Mariska en Ladypaard!

Susannah92

Re: [Centraal]Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 23:46

Neeeeeee Dopey is superleuk. Echt een mooi kleurtje!

Alasse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 23:51

Dat is nou net het probleem zwartvosje, ik weet na het rijden een beetje veel te goed waar mijn zitbeenknobbeltjes zitten. :') :')
Wat aso van je collega trouwens. Zulke dingen zeg je toch niet. :n Dopey is superlief!

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 00:11

Jaa nou :')
Hoop trouwens dat ze geen bokt heeft/dit topic vind. Al vind ik haar niet het type om op bokt te zitten. Niet dat er echt een 'bokt-type' is, denk ik... Maar ik vind wel dat er een echt 'niet-bokt-type' bestaat := .

Ik kan trouwens blijven lachen om dat mormel van een kat van me... Dat ding is weer es statisch door zichzelf dus alles wat ie aantikt geeft 'm een schok _O-

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 09:15

Ik heb wel een ''echte'' seatsaver. :P En kan alsnog goed voelen! Het zit alleen lekker zacht voor de billetjes en ik glijd ook niet. Ik glee eerder wel omdat mijn zadel eigenlijk te groot voor mij is en de seatsaver heeft mijn zitruimte ook een beetje gevuld!

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 14:52

2 april komt Evelien van Eurohorse langs om zadels te passen :D Nu ben ik alleen vergeten te vragen of ik zelf een pad + singel nodig heb voor het proefrijden, ik rijd nu namelijk nog gewoon met een dressuurzadel, en heb dus nog geen westernpad + singel. Eigenlijk sowieso wel handig om alvast te hebben, als ik het moet bestellen kan ik pas een week later een keer fatsoenlijk met het nieuwe zadel rijden..

En mocht ik dit van te voren al nodig hebben, wat is dan een beetje een normale maat? Ik lees vaak dat een pad te kort of te lang is voor een zadel en een singel kan natuurlijk ook makkelijk te kort of te lang zijn. De maat van mijn dressuursingel weet ik wel, maar de ophanging is bij een westernzadel natuurlijk anders. Zoals jullie horen heb ik nog geen verstand van westernzadels B-)

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 14:56

Nee niet nodig. Ze is net in februari bij mij geweest, en heeft daar zelf een pad en singel die je kan gebruiken. Tuurlijk als je het hebt, kan je het gebruiken, maar zo niet dan is dat ook geen ramp.

Ze heeft overigens ook pads en singels mee die je kan kopen. In haar vrachtwagen kan je zowat alles vinden op western gebied haha.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 14:56

P.S. wel een foto showen als je een nieuw zadel hebt he :)

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 14:59

Fijn! Ik hoor inderdaad meer verhalen over haar vrachtwagen haha, ben heel benieuwd! Ook heel fijn dat ze al zo snel kan komen. Ik zal uiteraard een foto showen zodra ik een zadel heb! Bedankt voor je antwoord :D

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:07

+:)+ .

Ja is echt heel gaaf, komt met een mega vrachtwagen vol met zadels, en alles erom heen. Heb zelf ook een pad en seatsaver gekocht. Had al wel 1 pad, maar straks staan de lange buitenritten weer in de planning, dus dan is het fijn als je het ene pad even kan laten drogen en de volgende kan pakken. Singel had ik dan zelf al wel.
Heb nu alleen wel 2 zadels, en zit erover na te denken om toch wel een 2e singel erbij te kopen. Zo heeft elk zadel mooi zijn eigen singel :).

Ze komt hier eind april weer op stal, dan voor een andere stalgenoot. Maar wil dan kijken voor nieuwe teugels en misschien een borsttuig erbij.

Alasse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 22:57

Ik hoor heel veel goede dingen over evelien. Altijd spannend zadels passen! Komt ze eigenlijk ook in België?

Nou mijn vrijdag de dertiende is niet zo goed verlopen: ga na het rijden paardje in de paddock zetten en sla onderweg m'n voet om, resultaat; ligament verrekt. Zucht. Even niet rijden dus...

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 23:26

He wat balen alasse!!

Sinds gister ben ik verliefd op seatsaver <3 het zit heerlijk en ik zit lekkerder in het zadel en wat meer opgesloten, heerlijk!!
Lijkt me alleen karig als je buiten aam het rijden bent en het gaat regenen -O-

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 23:32

Hmm regen heb ik nog niet over na gedacht! Maar seatsaver is echt een hemeltje! :P I told you!

Welke kleur heb je?

Alasse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 23:57

Oei regen, das een goeie... Kan je het niet met iets inspuiten a la wat je voor schoenen gebruikt? Geen idee of dat kan, maar zou zo'n seatsaver op zich al niet een beetje waterdicht/-afstotend moeten zijn?

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 00:25

In principe moet het wel tegen water kunnen. T is toch wol? Denk dat als t echt zeiknat regend het vooral even duurt voor het opdroogt, maar zal er niet stuk van gaan lijkt me?

Susannah92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 00:28

Het is meestal een vachtje, Sharron, en als dat te lang buiten ligt in de regen gaat het schimmelen en dan kun je zo alle haren eruit trekken, en dat is zonde. Kleine regenbui kan ie wel hebben denk ik, maar daarna wel gelijk te drogen leggen.

(Btw vet leuk dat je meegaat de 28e :D)

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 00:35

Jaaa heb er echt zin in!! Mn eerste strandrit ooit! :D

Ow ja is natuurlijk een vachtje.. heb er geen ervaring mee hea :P

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 10:47

Thanks Marlou_ en Alasse (en anderen) :P Heb al de raarste opmerkingen over haar gehad, dus ben al blij dat lelijk eendje toch nog een beetje mooi uitgroeit :D

Hopelijk binnenkort ook een westernzadel *\o/* Blij te lezen dat ik niet de enige ben die er momenteel een dressuurzadel op heeft liggen :')

Maar vraagje, Onder een 16 inch zadel, hoe lang moet de pad dan zijn (inch/cm)?
Donderdag namelijk Equitana en dan hopelijk spullen kunnen kopen. Maar denk niet dat zadel zo snel geregeld kan worden }:0

En verder zit ik te kijken naar een bit (wordt nu bitloos gereden) Maar lees verschillende verhalen. Zo zat ik zelf te denken aan een Dsnaffle enkelgebroken, maar hoor ook veel dat BillyAllen wordt gebruikt aan het begin. En dan ook weer lezen dat er toch veel paarden zijn die engelgebroken niet fijn vinden door het scharnieren...
Vind het erg lastig, want wil natuurlijk eerste ervaring met bit goed laten zijn. Maar paard heeft een heel kleine mond, dus weet niet zo goed of dat voor bitkeuze echt uitmaakt.
Reed mijn oude met een enkelgebroken, maar deze is te smal om bij mijn jonkie te proberen.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 12:21

Ik zit ook te kijken naar bitjes, heb nu een dubbel gebroken appelbitje en dit is het eerste bit wat hij zelf aanneemt en waar hij heel fijn op loopt. Helaas zie je deze niet bij het westernrijden := Zit nu te denken aan een Billy Allen D-trens Snaffle, ben niet zo'n fan van enkelgebroken bitten ivm het scharniereffect..

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 12:33

Lianne ook bruin :D

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 14:41

Geen flauw idee alessa, ligt er denk ik ook een beetje aan war in belgie je woont. Zo het haar gewoon eens vragen.
Maar balen alessa, hoe lang lig je er nu uit?

Heerlijk he de seatsaver, ik heb eigenlijk ook geen idee hoe die op water reageert, kan evelien eind aprik wel even vragen :)

Ik heb voor chendo de myler level 1. Wel een duur bit, maar chendo heeft ook een klein mondje en loopt er in de les super op. Voor mijn verzorgpaard had ik gewoon een enkel gebroken bitje. Daar loopt chendo niks op. Heb ook een hkm snaffle enkelgebroken, ligt wel goed in xijn mond, maar hij loopt er niet lekker op. Blijf dus bij de myler voor hem. Ook zijn menbit is myler, maar die heb ik voor 20 euro kunnen kopen en was toen 2x gebruikt :) heel veel mazzel mee gehad dus.

Qua pad. Heb je je zadel al? Weet eigenlijk njet hoeveel inch zadel ik heb, maar wil mijn zadel en pad wel even opmeten. Mijn pad steekt er aan beide kanten 5 cm voor en achter uit. Maar volgens mij mag een pad toch ook niet te kort zijn wat betreft wat er onder uit steekt? Daar zit ook nog verschil in

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 21:58

Ladypaard, een bit hoort goed in de mond te passen en bij het werk wat je doet. Als ze een kleine mond heeft, is het belangrijk dat goed in je achterhoofd te houden.
Ik heb eerst op een snaffle gereden. Daarna heb ik een Billy Allen snaffle gekocht, maar die beviel niet. Toen naar een shank. Ook daar beviel de Billy Allen niet echt. Na veel uitproberen bij een kleine shank met cricket uitgekomen. Dit is bij de ruin. Hij is geblesseerd geweest en we rijden nu basis. daarvoor een d-snaffle. Ik heb er daar meerdere van en gebruik ze ook om te longeren en bij de oude merrie en jonge hengst.
Het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat je het paard pijn doet met het bit, welk bit dan ook. Ook een Myler kan zeer doen als je denkt een zacht bit erin te hangen en dan flink door te kunnen pakken. Niet dat jij dit gata doen, maar voor het idee........
Ook is het belangrijk dat je het bit op de juiste plek in de mond hebt. Niet te hoog en niet te laag.

Qua pad; Als je nog niet weet wat voor zadel je koopt en hoelang die is, weet je niet welke lengte kan. 16'' zegt niet per se iets over de lengte van je zadel. Reken maar ongeveer tussen de 65 en 70cm. Maar een roundskirt zal nog net iets korter kunnen zijn.
Een goede pad is wel heel belangrijk. Beter 1 goede die wat saai is, dan veel slechte met leuke kleurtjes ed.
Zadel zou ik alleen Evelien laten komen of naar Arthur rijden. Ergens iets meenemen is weggegooid geld. Als dan iets niet past, maak je direct verlies. En als je zelf denkt dat iets past, terwijl het niet zo is, krijg je op termijn behoorlijke problemen. Equitana is leuk, maar als je bij iemand een zadel koopt, kun je vaak wel ene hele leuke prijs maken als je er een pad en singel bij koopt bijvoorbeeld.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 00:58

dank jullie voor bittenverhalen, :)

Superpony: zadel wordt aangemeten hoor ;) Alleen aan het rondkijken geweest door wie. Want naar Arthur's rijden, met 2 paarden zie ik niet zitten (kan niet 1 alleen achter laten :7 ) Jammer want had anders via de FNRS een hele mooie deal. (En communicatie met Arthur's is niet je van het)

Juist omdat ik me bewust ben van de weinig ruimte, twijfel ik juist over wat voor bit. Maar ik denk dat ik ga kijken voor een Dsnaffle en dan liefst mee gevormd.

En pad, had eigenlijk niet gedacht dat er zoveel verschil daarin zou zitten. Maar wil wel graag één met een wollen onderkant, dus ik ga dan ong. uit van deze maten, als ik dan toch wat leuks tegen kom.

Grootste zoektocht word naar westernlaarzen :+ Heb nog geen enkel paar aangehad, die enigszins goed zaten :')

Alasse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 10:48

Mijn ervaring is dat westernlaarzen nog enorm moeten zetten, mijn Boulets hebben me letterlijk bloed, zweet en (erg veel) tranen gekost, maar nu zijn het net pantoffels... M'n vriend heeft net hetzelfde gehad met zijn Ariats, hoewel hij daar (natuurlijk) veel stoerder in was dan ik. :')

Marlien5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 11:47

Ladypaard, het maakt voor western - voor zover ik weet - niet zo heel erg veel uit welk je bit gebruikt. Je hoeft niet perse een "westernbit". Dus als je een prima bitje hebt wat goed zit en waar ze goed op loopt, dan kun je gewoon die blijven gebruiken :-)