[WN] De leeftijd van het zadelmak maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 19:06

Ik kraak geen paarden af. Die maken die beslissing voor het inrijden en de mate van werken niet, dat zijn de mensen....... Ik krijg hier de indruk dat het paard al flink gewerkt heeft en op die leeftijd is dat voor mij niet acceptabel. Dan kun je nog zo hard roepen dat het moet kunnen, maar dat maakt het nog niet verstandig.
De uitspraak dat iedereen het zelf maar moet weten staat me behoorlijk tegen. Een dier is zo gedegradeerd tot een gebruiksartikel. Bovendien ben je dan over ieder onderwerp zo uitgepraat.

quarterH

Re: De leeftijd van het zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 19:10

dan koop je hem/haar niet.
ik vind het gewoon echt niet netjes het over andermans paarden te hebben die te koop staan.
houd het bij jezelf.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 20:29

quarterH schreef:
dan koop je hem/haar niet.
ik vind het gewoon echt niet netjes het over andermans paarden te hebben die te koop staan.
houd het bij jezelf.

Ik heb geen paard genoemd, wel een situatie. Jij bent blijkbaar gaan zoeken toch???

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 20:33

nee hoor maar had m ook voorbij zien komen. en zo waarschijnlijk meer mensen.
maar hoe dan ook, ik vind het niet netjes over andermans paarden/situaties te praten die niet aan dit topic deelnemen.

ow en just to be clear, ik heb verder niks met de verkoper.

maar, ook ik ben geen tegenstander van vroeg inrijden als het goed wordt gedaan.
ik heb nu ook een 2 jarige die onder zadel is.
shoot me :p

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 20:41

Vroeger gooide ik 4 kilo biks in mijn paard....tijden veranderen , inzichten ook, we weten beter....voor de meesten dan.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 20:54

heeft niks met de tijd en 'beter weten' te maken.
anderen ideeen ergens over. meningen verschillen. dat is wat anders.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 21:15

Jij vindt jou opvatting de ware, daar ben ik al achter, ik ga mee met de wetenschap die we nu hebben . En dat is niet met je dikke hol op een kleuter zitten. S6 voor en met jouw paarden.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 21:21

Onder zadel kun je heel verschillend opvatten, als er echter ook nog een mens op dat zadel gaat zitten, vind ik het van de gekke. Maar doe jij vooral wat je wil, en wees er trots op.
Shoot me? Nee, ik vind het geen minuut van mijn tijd waard.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 21:41

nee hoor, ik vind vooral dat iedereen moet doen wat ie zelf wilt doen met zijn/haar paard mbt leeftijd van inrijden.
wil jij het met 7 doen? prima, jouw ding.
wil ik het met 2 doen? ook prima, mijn ding.
ik heb dar goede ervaring mee.

en de wetenschap heeft niet aangetoont dat het schadelijk is voor het paard deze vanaf 2 jaar te belasten.
dat bepaalde schijven nog niet dicht zijn wil niet zeggen dat je er niks mee kunt doen.

en volgens mij is dit een discussie topic, geen 'laten we iedereen die een paard voor 4 jaar inrijd afschieten' topic.

respect mensen, respect...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 22:55

Je moet een paard gewoon uitgebreid laten keuren, dan weet je wat je koopt. Als die 3 jarige nou prima door de keuring komt, is het goed toch?

Het is gewon niet waar dat paarden eerder kapot gaan omdat ze vroeg zijn ingereden. Zat oude reiners die nog prima gezond zijn of nog jaren leuk leerpaard zijn geweest.

Ook heel veel paarden die altijd wat mankeren, ook al zijn ze pas op hun 6e ingereden bijvoorbeeld.

Het grote verschil zit hem in GOEDE fok, GOEDE opfok, GOEDE opbouw in training en HELE GOEDE management rond het paard. Je kan een goed paard makkelijk rot krijgen. Maar een rot paard niet zo snel goed/gezond.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 07:53

quarterH schreef:
nee hoor, ik vind vooral dat iedereen moet doen wat ie zelf wilt doen met zijn/haar paard mbt leeftijd van inrijden.
wil jij het met 7 doen? prima, jouw ding.
wil ik het met 2 doen? ook prima, mijn ding.
ik heb dar goede ervaring mee.

en de wetenschap heeft niet aangetoont dat het schadelijk is voor het paard deze vanaf 2 jaar te belasten.
dat bepaalde schijven nog niet dicht zijn wil niet zeggen dat je er niks mee kunt doen.

en volgens mij is dit een discussie topic, geen 'laten we iedereen die een paard voor 4 jaar inrijd afschieten' topic.

respect mensen, respect...

Het gaat mij niet eens over wanneer je met een zadel begint maar de mate van werken die daarna volgt. Een 3-jarige die iedere dag moet WERKEN, en dan bedoel ik dus de reining oefeningen zoals stoppen, spinnen, rollbacks, en de mate van galopperen, dat is kinderarbeid.
In de jaren dat ik op Bokt zit, heb ik heel veel mensen zien stoppen met Quarters en een ander ras zien kopen. Allemaal ellende met benen en veel verdriet. Het draait gewoon om het snelle geld.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 09:10

ja, allemaal ellende met paarden die niet goed gefokt zijn (wordt alleen maar naar vader gekeken en gefokt met merries met spat, artrose en slechte hoefbenen) geen goede opfok hebben gehad en niet met goed beleid zijn gestart onder het zadel (denk aan niet vooraf gekeurd, geen goede bodems/beslag enz).

daar gaan paarden kapot van.

waar ik dit paard en mijn vorige heb gekocht gaan ze allemaal op de foto voordat ermee begonnen wordt, en wordt nav de fotos bepaald welke als eerste starten en welke later.
er wordt nooit met 'slechte' merries gefokt, alleen merries die zelf hebben gelopen in de sport, gezond zijn en mentaal goed. zelfde met de hengsten.

tja, dan betaal je wat meer dan de 5.000 waar je quarters voor op MP krijgt maar hey, kwaliteit kost nu eenmaal geld.

mijn vorige is ook als 2 jarige gestart, ook reining.
ik heb hem vorige maand als 7 jarige verkocht, nadat hij 4 jaar echt heel intensief in de reining gelopen heeft, en hij kwam volledig door de keuring.
kwestie van goed management en goede kwaliteit paard kopen, geen achtertuin-fok.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 16:01

Wat QH zegt......

Onze 22 jarige Quarter merrie is ijzersterk. Heeft keiharde benen en zover ik weet zijn haar nakomelingen ook gezond. Ooit uit USA gekomen, enkele jaren terug verwaarloosd en loopt nu nog graag een rondje vol energie en power.

Koop je een jong paard dat niet kundig is opgefokt en stal management jaren slecht is geweest, heb je wel opstart problemen en maakt leeftijd niet meer uit. Wij hebben ook al eens pech gehad, omdat wij als, niet show ruiters, vonden dat wij geen ''duur'' paard nodig hadden. Helaas maak je kosten en had je beter in 1 keer een ''goed'' paard kunnen kopen.

Een 2 of 3 jarige die gewoon glansrijk door de keuring komt is een prima paard. Iedereen weet wel wat de goede adressen zijn.

Heel veel oude reiners die het gewoon nog leuk doen en gezond van een oude dag genieten. Mensen nemen altijd het negatieve als voorbeeld, maar dat is wel de invloed van de mens die niet goed bezig is geweest.
Al wacht je tot 8 jarige leeftijd. Als de opfok slecht was en het onderhoud, dan rij je een paard alsnog stuk. Sneller nog dan je denkt.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 16:52

Maar ja het is natuurlijk niet zo dat alle dieren die als 3 jarige of ouder beleerd zijn een slechte start hebben meegemaakt (genen/opfok etc) en niet kundig beleerd worden en alle dieren die met 24 maand beleerd worden een uitstekende start hebben en zeer kundig beleerd worden. De wereld is zo doorgaans niet zo overzichtelijk.

De 'discussie' is wellicht meer dat of het bij dezelfde goede start beter is om als 2-jarige of als 3/4 jarige te beleren. Volgens mij blijven er dan maar een paar pro-argumenten over om ze zo jong al te pakken en dat is dat ze wat makkelijker te vormen zijn en dat je de futurities kan rijden.
En redelijk wat contra-argumenten waarvan met name die van het toch wel heel jonge lichaam dat (zwaar) belast wordt met alle mogelijke (want niet bewezen, tenminste ik heb nergens cijfers gezien) schadelijke gevolgen van dien.

Moeilijke discussie met veel belangen en vooral veel meningen die regelmatig als feit worden gebracht.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 20:43

Jan en Alleman moet zeker niet op elk 2 of 3 jarig paard willen rijden. Maar als mensen gaan beweren dat een paard snel stuk is, OMDAT die op 2 of 3 jarige leeftijd is ingereden, moet men even verder kijken. Het is zo makkelijk gezegd anders.

Zwaar belasten of kundig belasten.........

Paarden die al met hun moeder in een kudde lopen en veel bewegen en spelen doen ook meer dan veulens die enkele uren buiten komen met alleen hun moeder en daarna alleen op stal terecht komen. Wat is beter en wat is teveel of te weinig?

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 20:52

superpony schreef:
Jan en Alleman moet zeker niet op elk 2 of 3 jarig paard willen rijden. Maar als mensen gaan beweren dat een paard snel stuk is, OMDAT die op 2 of 3 jarige leeftijd is ingereden, moet men even verder kijken. Het is zo makkelijk gezegd anders.

Zwaar belasten of kundig belasten.........

Paarden die al met hun moeder in een kudde lopen en veel bewegen en spelen doen ook meer dan veulens die enkele uren buiten komen met alleen hun moeder en daarna alleen op stal terecht komen. Wat is beter en wat is teveel of te weinig?

Wat een vreemde vergelijking. Een veulen waar niemand op zit vergelijken met een 2 of 3 jarige die alle reining oefeningen uitvoert met ruiter. Bovendien horen veulens niet maar enkele uren op de wei, die horen veel langer in de wei met soortgenoten. Heb je die mogelijkheid niet, hoor je geen veulens te fokken. Dan creeer je al problemen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 20:58

eens Troi, en dat zullen we nooit weten.
tenzij je 4 identieke cloons pakt misschien:
1 opfok op manier A met jong inrijden
1 opfok manier B met jong inrijden
1 opfok manier A en laat inrijden
1 opfok manier B en laat inrijden

en dan nog erop letten dat ze door dezelfde persoon worden ingereden en verder alles hetzelfde krijgen.

kortom, niet te doen :p

we zullen nooit precies weten welk effect jong inrijden of juist laat inrijden heeft, aangezien bovenstaande niet te doen is en je anders niet ieder paard met elkaar kunt vergelijken.

wat ik voor mij heb gezien, is dat de paarden die de opfok van die van mij hebben gehad het goed en lang volhouden.
en, die wat dan ook nog op de manier en leeftijd van die van mij beleerd zijn, goede resultaten laten zien, braaf te rijden zijn.

dus voor mij reden te kiezen voor deze optie.
maar dat moet iedereen lekker voor zichzelf weten :-)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 21:05

Het is geen vergelijk.

Maar Veulens kunnen flink tekeer gaan, dus bewegen veel en belasten elkaar ook wel. Zeker hengstveulens kunnen flink spelen en op elkaar duiken. Ze draaien, sprinten en doen.

Alle veulens horen goed gefokt en goed opgefokt, maar dat gebeurd dus niet. Veel veulens staan alleen overdag enkele uurtjes buiten en vaak ook alleen met hun moeder en geen andere veulens. Misschien blijven ze wel heel, maar zijn ze wel ontwikkelt?

Waar wil je liever mee starten? Welk dier zal sterker zijn en langer mee gaan?

Dat goede veulens heb je zo kapot als de verkeerde persoon op de verkeerde manier gaat trainen. Dan is het makkelijk gezegd dat de leeftijd het probleem is.

Dat mindere veulen kapot krijgen is makkelijker. Het is veel moeilijker om die goed op de rit te krijgen en sterk oud te laten worden.
Als je di bij de beste trainer neerzet en hij gaat stuk, wie krijgt dan de schuld?

Als je kan wachten, wacht je. Maar wil je een goed paard, moet je gewon keuren. En eigenlijk moet de recreatie ruiter met minder budget dat ook doen, want juist de low budget paarden gaan je veel geld kosten als de basis niet goed is.

dan liever een goed gefokt paard met een goede basis.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 10:38

quarterH schreef:
eens Troi, en dat zullen we nooit weten.
tenzij je 4 identieke cloons pakt misschien:
1 opfok op manier A met jong inrijden
1 opfok manier B met jong inrijden
1 opfok manier A en laat inrijden
1 opfok manier B en laat inrijden

en dan nog erop letten dat ze door dezelfde persoon worden ingereden en verder alles hetzelfde krijgen.

kortom, niet te doen :p

Idd op die manier niet te doen. Maar als je de groepen groot genoeg maakt (zeg een paard of 50/100 per groep) mag je er wat mee ´spelen´. Dan zou je groepen paarden moeten opsporen die behandeld zijn op de manier die binnen 1 van de 4 categorien vallen en die volgen vanaf jong (liefst 2-3 jaar) en kijken wat er gebeurt na 1 jaar, na 2 jaar etc tot ze 20/25 zijn. Dat is nog steeds lastig maar al niet meer onmogelijk. Het punt is dat er in de paardenwereld totaal geen geld wordt uitgetrokken voor onderzoek. De mensen met geld hebben daar helemaal geen belang in die zien geen probleem denken natuurlijk 'don't fix what aint broken' . Voor een nieuwsgierige geest als de mijne erg jammer. Mocht ik ooit heel veel geld krijgen dan lijkt me dat echt reuze interessant!

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 11:45

Ben het helemaal eens met het stoppen met achtertuin-fokken.
Wat ik wel vreemd vind dat er bij quarters geen keuringen plaatsvinden. Bij het KWPN heb je als gradaties ster, keur ,elite. Voor PROK moeten ze helemaal op de foto.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 11:52

En 'achtertuin-fok' is altijd slecht ???
Ik ken behoorlijk grote fokstallen die met merrie-materiaal fokken waar ik geen veulen van zou willen 8-) Die met HERDA-materiaal fokken (en als er dan HERDA-veulens komen de hengst snel verkoopt).

Menig achtertuin-fokker heeft meer aandacht voor die ene (op paar) paardjes dan een grote fokker die het puur om de cash te doen is. Waar de veulens + merries in kleine stalletjes staan waar menigeen zijn eigen paard niet in zou willen hebben en die ook te weinig weiland hebben om de boel lekker naar buiten te doen.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 12:20

Ik ken helemaal geen grote fokstallen , dus ik zou niet weten hoe het daar aan toe gaat, daar kan ik niets over zeggen. Maar ik ken wel heel veel mensen die even voor de leuk een veulentje fokken zonder daar al te veel over nedenken. Een mooi kleurtje staat voor op het wensenlijstje. Marktplaats staat vol met die veulentjes.
Laat ik het dan zo zeggen dat mensen gerichter zouden moeten fokken en genetisch ondeugelijk materiaal helemaal links moeten laten liggen. Iemand die serieus met rasverbetering bezig is gooit geen haflinger op zijn Quarter, wil geteste paarden en het liefst rontgenologisch rondom op de foto.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 13:14

Als er gefokt wordt met niet-QPA hebben we het ook niet over rasfokkers, maar over vermeerderaars. Daar gaat deze discussie niet over :)

Het stamboek zou de voortrekker moet zijn voor het fokker zonder genetische aandoeningen en zolang die niets doet is het aan de koper om maatregelen te nemen. Een serieuze fokker heeft zijn paarden, papieren en medische achtergrond op orde, maar dat hoeft per definitie geen grote stal te zijn. Ook de backyard-breeder kan dit prima op orde hebben.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 22:04

eens, niet alle htk fok is per definitie slecht.
maar hoe vaak zie je op fb of hier niet berichten voorbij komen met 'ik wil graag een veulentje fokken uit mijn merrie en zoek een hengst met een mooi kleurtje, niet te duur....

dat is de htk fok waar ik het over heb.
niet die wat echt gericht een goede hengst bij hun goede merrie zoeken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 22:59

Niet iedereen hoeft zo nodig een wedstrijdpaard te fokken, er zijn mensen die er gewoon lekker op willen boscrossen. En als het veulen dan voor de verkoop is dan is een leuk kleurtje een pré in de verkoop.
Maar wel mits vader en moeder goed op de benen staan en een goed karakter hebben (JMHO).