[WN] [HK]Startende westernruiters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sicayes

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 10:46

Vanavond mag ik ook weer. *\o/* Heb er elke week weer super veel zin in, iets wat ik als kind met engels rijden niet zo had. Blijkt wel dat western veel meer in mijn straatje ligt.

@Rianne_ & bella24; Ach ,dat maakt toch niet uit dat het niet zo vlot gaat. Jullie leren elkaar zo nieuwe dingen. Kan me voorstellen dat niet iedereen met eigen paard de mogelijkheid heeft om zich 'apart' te laten omscholen. Als jullie er samen maar plezier in hebben! Daar gaat het om.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 10:50

Wat leuk dat western zo goed bij je past Sicayes! :D

Ik vind het ook wel zo leuk om gewoon dingen samen te leren met mijn eigen paard,
verstevigd de band alleen maar meer :) Als het goed is hoor ik vandaag wanneer wij onze eerste western les hebben! :):)

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 12:27

Ja bent telkens weer enthousiast :D al lig ik af en toe nog wel met mezelf in de knoop :o komt vanzelf goed. Kilometers maken! :j

Spannend Rianne :) heel veel plezier. Ik ben benieuwd wat jullie beide ervan vinden.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 13:41

Als jullie je eigen paard zelf willen omscholen is dit jullie goede recht.
Mijn advies komt voort uit enkele negatieve ervaringen die ik heb meegemaakt bij andere ruiters.
Doordat paard en ruiter tijdens hun leerproces zo dikwijls in conflict kwamen is dit een strijd geworden die niet leuk was voor paard, ruiter en getuigen.
Ons paard heeft haar basistraining niet gekregen omdat we snel wouden gaan, ze is 4 maanden bij hem geweest maar omdat we een paard wilden met een basis die er nooit meer uitgaat en waar mijn dochter steeds kan op terugvallen.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 13:45

Ach, inderdaad gewoon lekker zo doorgaan Sicayes. Dan komt het vanzelf goed! :D

Ik ben ook heel benieuwd!

@ MarcR: alleen maar goed om die tip mee te geven hoor :)
Ik ben van mening dat je met geduld en tijd heel ver kan komen. Ik zorg er wel voor dat het voor mijn paard leuk blijft. Vooral omdat ik toch geen wedstrijdambitie heb. We zien wel hoe ze het oppakt!

Laatst heeft er een westernruiter op mijn haflinger gereden en dat pakte ze al super op. Erg leuk om te zien!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 14:15

Ik wil graag samen genieten met mijn paard. Niet paardrijden omdat het moet, maar omdat ik samen met mijn dier bezig wil zijn. Daar gaat dus een bepaalde tijd overheen, en of dat dit nu 2 maanden is, of 2 jaar. Dat maakt me niet uit, elk moment is een leerproces. Iedere keer als ik er vanaf stap, is dit weer een nieuwe ervaring en een verdere stap in een leerproces.

Daarnaast wil ik graag dat het een paard blijft. Met hier en daar een gekke capriool, en af en toe wat nukkigheid. Mijn merrie en ik lijken namelijk ontiegelijk op elkaar, en dat is heel leuk om mee te werken.
Ik wil ook geen paard van stal aftrekken die bij zichzelf denkt; gaan we weer ... :l

Maar zo doet iedereen het natuurlijk anders, en iedereen heeft zijn eigen beredenering :)
Maar een strijd aan gaan heeft nooit geen zin, dan moet je als ruiter ook gaan bedenken wat je fout doet.
Zo ben ik dan ook weer, ik kijk altijd naar wat ik verkeerd deed, niet mijn merrie. Die doet wat ik vraag.
Dus dan is of de vraag verkeerd gesteld, of ze weet het antwoord helemaal niet.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 14:18

Tsja ik denk dat zelf je paard omscholen prima kan... maar dan moet je met geduld werken, accepteren dat je paard het moeilijk vindt en dingen niet gaat snappen, en hem daar goede begeleiding in kunnen bieden en dat op een vriendelijke maar duidelijke manier opvangen. Hem voor zichzelf laten denken en hem foutjes laten maken en uitvoerig belonen wanneer hij iets snapt. Ik denk dat zelf omscholen dan prima te doen is hoor, zolang je maar consequent bent. :)

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 15:28

xDenies schreef:
Ik wil graag samen genieten met mijn paard. Niet paardrijden omdat het moet, maar omdat ik samen met mijn dier bezig wil zijn. Daar gaat dus een bepaalde tijd overheen, en of dat dit nu 2 maanden is, of 2 jaar. Dat maakt me niet uit, elk moment is een leerproces. Iedere keer als ik er vanaf stap, is dit weer een nieuwe ervaring en een verdere stap in een leerproces.

Ik heb dan wel geen eigen paard waar dit van op toepassing is, maar zo sta ik er wel op dit moment in. Werken met je paard, omdat jullie het samen willen. Mooi verwoord, ook de rest van je stukje. :j
Iedereen doet het op zijn eigen manier en zoals Aleeneh zegt is vooral geduld en tijd je beste kameraad in deze periode.

Ik kan daarbij ook heel goed voorstellen dat MarcR zegt dat een ervaren iemand je paardje laten omscholen ook zo zijn voordelen heeft. Juist doordat het paard dan ook steun heeft aan de ervaren ruiter.

Beide manieren zijn goed, want ze slaan op JOU paard. Iedereen zijn eigen ding. :) Wat voor de een werkt, werkt voor de ander misschien niet. Het ene paard is eenkennig en heeft er dus meer baat bij als zijn eigen ruiter hem omschoolt ipv de stress van een onbekende. De ander boeit het geen spaghettisliert :')

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 15:46

Ga ik helemaal in mee xDenies, zo voelt het voor mij ook inderdaad :j
Te veel mensen die niet samen met hun paard werken, maar gewoon een bepaald doel voor ogen hebben en die moet zo snel mogelijk bereikt worden (nee daar bedoel ik jou niet mee, MarcR :) )

Er zijn zoveel verschillende manieren, iedereen moet doen waar 'ie zichzelf goed bij voelt denk ik dan.
Ik kan iig niet wachten tot ik lekker aan de slag kan. En als het allemaal lukt geeft dat helemaal een super goed gevoel! :D

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 16:30

Oh ik bedoel het ook zeer zeker niet naar MarcR hoor! Kan me goed in hun ding voorstellen, het is namelijk voor hun dochtertje geweest. Dat is toch iets anders (ik verbeeld me namelijk een jong iemand in) dan toen ik met mijn 16 ging overstappen :)

Maar het gaf me wel even aanleiding om te zeggen wat ik nou graag wil zien :D Maar niet in negatieve zin .. Haha

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:47

"Dochtertje" was 17 toen ze de overstap maakte naar de western wereld en 18 toen ze meewerkte om haar paard haar basistraining te geven, dus zo jong was ze niet meer. :)

Tijdens die 4 maanden training van ons paard hebben wij, mijn dochter als ruiter en ik als verzorger 10 keer meer geleerd over paarden dan in al de jaren daarvoor.
Elke keer als wij aan de training deelnamen, mijn dochter in de roundpen of op haar paard en ik aan de kant, kregen wij een grondige uitleg over elke seconde training van de trainer.
Na elke training werd deze besproken met ons, vragen werden beantwoord, de vorderingen van ons paard en de doelstellingen voor de volgende trainingen werden besproken.
Zo kregen wij een onbetaalbare hoop kennis en kunde mee.

Wij hadden ook geen grote wedstrijd aspiraties maar wilden wel een goede basis bij paard, ruiter en verzorger.
Iedereen moet inderdaad doen wat hij best vind maar door onze ervaringen mee te geven wil ik voorkomen dat mensen afhaken door negatieve ervaringen, iets dat ik vroeger in de "engelse" wereld veel te veel heb gezien. Ik zou niet graag zien dat het in de western wereld dezelfde weg op gaat.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 17:51

Mijn excuses daar voor. Maar goed, ik ben de enige hier thuis die in de paardenwereld zit, betaal ook alles zelf - dus te vergelijken is het niet.

Maar goed, wilt niet zeggen dat iemand die het zelf doet, en er wat langer over doet - niet uiteindelijk hetzelfde weet ;)

En als je wilt paardrijden, dan moet je niet aan 'afhaken' doen. Ik heb de laatste jaren ook heel erg gemerkt dat ik gewoon absoluut geen 'engelse' ruiter ben. Sinds het begin dat ik western ben gaan rijden ben ik niet alleen in mijn denken heel erg verandert (in positieve zin) maar ook in mijn doen en durven. Ik doe de meeste gekke dingen waardoor m'n paarden heel makkelijk zijn/worden en ik kijk nergens van op of om.
Ik vind persoonlijk toch ook wel wat een echte doorgewinterde western ruiter in geen verre weg te vergelijken is met een doorgewinterde 'engelse' ruiter. Alsof je appels met peren vergelijkt.
In mijn ogen dan heh :)

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 09:14

Ik vond het belangrijk bij ons dat we, na de vroegere negatieve ervaringen, het deze keer van de eerste keer goed aanpakte.

Jouw huidige gevoel kan ik volledig begrijpen en onderschrijven.
Na enkele weken western training zei mijn dochter "Papa dit is wat ik al jaren zoek, dit voelt als thuis komen".

Dit verschil heeft, volgens mij, twee grote oorzaken : de ontspannen sfeer binnen de western wereld en het feit dat de meeste western ruiters, engelse ruiters zijn die na de nodige ontgoochelingen op zoek zijn gegaan naar "anders en beter".

haffielover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 10:20

Ik ben gister ook begonnen :) Ik ga er mee door , zo veel beter als dressuur , haha .
Onze fjord is vroeger ook western beleerd geweest , Maar zijn er eigenlijk toen niet zo op in gegaan , Stom stom stom natuurlijk , Hij keek me gister aan van : Snap je het nou eindelijk :D

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 10:31

Leuk haffielover1! Wat stappen er een hoop mensen over de laatste tijd :) leuk om te horen.
Gaaf ook, western met een fjord.

Mijn les gister ging ook weer een stuk beter dan de vorige. Ik zit af en toe nog een beetje met het vinden van mijn juiste evenwicht te kloten (dan wil ik te ver achterover zitten en dat mag niet _-:( ) maar was al met al wel tevreden. Blijven oefenen!

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 10:39

Je zat weer op Bright, toch? Voluit heet ze LS (van Lone Star) Shining Bright <3
Balans is ook best lastig hoor, helemaal als alles nieuw is. Goed je buikspieren aanspannen kan helpen.
Krijg je ook strakke abs van :D

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 10:46

Leuk haffielover1, suvves! Handig dat je fjord het al wel kent.

Fijn dat je al verschil merkt Sicayes :D veel kilometers maken, dan komt die balans wel!

Mijn eerste les staat gepland voor volgende week woensdag, zin in!! :):)

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 15:35

Rumpleteaser schreef:
Je zat weer op Bright, toch? Voluit heet ze LS (van Lone Star) Shining Bright <3
Balans is ook best lastig hoor, helemaal als alles nieuw is. Goed je buikspieren aanspannen kan helpen.
Krijg je ook strakke abs van :D

Ja ik mocht weer op Bright <3 Vind d'r hartstikke leuk, ondanks dat ik dr soms iets te laat opvang/corrigeer en ze dan weer niet makkelijk achter een ander vandaan te krijgen is. En dan raak ik gefrustreerd en dan 'vergeet' ik te rijden en gaat het verkeerd qua balans e.d. :o
Komt ook denk ik omdat mijn lichaam dan niet 'weet' hoe ik het correct moet oplossen, en dan val ik snel terug in de verkeerde engelse manier. (Op zulke momenten wens ik dat ik nooooit engels had leren rijden haha!)

Het ging in ieder geval al een stuk beter dan vorige week. :j wat nuttige tips van Caro gekregen ook.
Ik ga het met de buikspieren volgende week eens proberen ;) die abs zouden een fijne bijkomstigheid zijn, haha!

Super leuk Rianne_! Laat je weten hoe het is gegaan?

sabriina0001

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 20:58

Hoi western bokkers!! :D
"Het lijkt soms net of ineens zoveel mensen overstappen naar western;)

'Weer even alle spannende verhalen terug lezen hor!! 8-)

En ik kan het goede nieuws vertellen dat ik er een mini paardje bij neem:) "heb altijd al een shetje gehad... helaas 2 maanden geleden een prachtige palomino ruintje (was net een hengst) moeten verkopen doordat hij uit de kudde op stal getrapt werd:( vond het zo sneu!!! Ik wil geen paarden alleen houden dus besloot een nieuw baasje te zoeken.

Ik wilde niet meer opzoek gaan omdat ik wist dat ik nooooit meer zo knappe kerel zou vinden (ook voor een klein prijsje) Moet wel leuk blijven:p "maar nu sta ik inmiddels op een nieuwe stal (waar ik die palomino kerel gewoon had kunnen houden |( :( "echt balen!!!!! (stond wel zo leuk bij me palomino paint :o )

Maar nou heb ik een bont ruintje gevonden via bokt die ik over een kleine 2 weekjes op haal:) Ook zit er een pittig westernzadel bij... 'echt zo lief :o !!!!!! Ben alweer door het dolle heen!!! *\o/* *\o/*

"ik vroeg me dan ook af....bestaan er ook western shetjes:P /3 lijkt mij dat die net zo kunnen lopen als een groter paard:P.. Waarom niet tog;)

Natuurlijk spring ik er niet op.. (op een mini van bijna 90cm :P )
Maar zeg nou zelf... pittig is het wel!! :(:) Kan de shet mooi stoer mee met me nichtje erop..westernset erbij... =naast mijn westernpaardje...lekker samen op pad! <3 *\o/*

En natuurlijk zal ik dan even een foto delen!!:D 8-)

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 09:50

Hi Sabrina! Wat leuk dat je toch nog een maatje hebt gevonden voor je paard :)

Westernshetjes bestaan wel zeker! Bij ons op stal hebben we ook twee western shetjes en die doen het hartstikke goed (en het ziet er ook nog een aandoenlijk uit!) Het is dus zeker mogelijk.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 10:04

Er stond een tijdje terug bij foto's iemand die showmanship met een shet doet

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:27

Gisteren weer zo fijn gereden op Fandango! Ze staat tegenwoordig met een ander paard van Marlies 24-7 buiten en dat doet haar echt goed! Ze is zoveel soepeler en losser in haar lijf nu. Normaal bij het inrijden was ze nog best wel stijf en daar merkte ik nu ook al enorm verschil in ±D

Ook stopje geoefend en ging al een stuk beter, enige waar ik nog op moet letten is dat ik mn handen iet omhoog doe dan.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:33

Ik ga op Mish d'r verjaardag (3 jan) op een van de arabjes van Paulette rijden :D heb er best zin in, eerste keer op een echt goed ingereden western paardje, en nog een arab ook. Gaaf.... ^^ was mijn verjaardagscadeau van m'n vriendinnetje.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 14:39

Tof cadeau! :))

Davlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 21:59

Gisteren eerste western les gehad, erg leuk! Moet vooral leren om minder te doen. Erg moeilijk om de knop om te draaien qua tempo, alles moet veeeeeel trager. Kreeg goed getraind paard te rijden, super, zo leer je pas iets +:)+

Maar comfort zadel.. Mijn twee zitbeen knobbels liggen helemaal open. Keihard zo een zadel! Had er ook weinig steun aan vond ik. -O-